Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Digitale Camera en Ubuntu.  (gelezen 6696 keer)

(Opgelost) Digitale Camera en Ubuntu.
« Gepost op: 2009/07/18, 22:31:45 »
Geheel onverwacht blijk ik een digitale fotocamera nodig te hebben maar weet niet waar te beginnen. In de handel kent natuurlijk niemand Linux, vandaar mijn vraag: kan elke camera die voor Windows en/of Apple geschikt is ook voor Ubuntu gebruikt worden?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/21, 17:02:25 door HermanDegenhart »

Re: Digitale Camera.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/18, 22:44:07 »
Beste Arie, ik weet helemaal niets over digitale camera's. Zou je mij willen zeggen waar ik op moet letten? Zijn ze te koop in de computershop of moet ik naar een fotowinkel?

Re: Digitale Camera.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/18, 23:13:27 »
Arie, hartstikke bedankt.

Re: (Opgelost) Digitale Camera.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/19, 17:29:07 »
Dame en Heer, ik heb de knoop vanmiddag doorgehakt. Ik heb een Canon Powershot A470 G4 gekocht. Ik hoop dat ik ermee leer omgaan.

Re: (Opgelost) Digitale Camera.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/19, 21:46:03 »
Bij die camera zitten twee cd-tjes. Per apart papiertje wordt ik erop gewezen eerst de driver software van die cd-tjes te installeren alvorens de camera met de computer te verbinden. Maar, je raadt het al, de software op die cd-tjes is ontworpen voor Windows. Dus hoe doe ik dat?

Re: (Opgelost) Digitale Camera.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/19, 22:25:22 »
gewoon aansluiten op je computer, die cd's heb je niet nodig. als het goed is wordt je camera herkend

Ik gebruik een Kodak DX3125 digitale camera, welke ik middels een USB kabel rechtstreeks op de PC aansluit. Vervolgens kan ik met F-Spot fotobeheer keurig alle gemaakt foto's downloaden.

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/19, 23:20:42 »
Hoewel ik elke keer weer moet wennen aan al die techniek waar we steeds vaker mee "gezegend" worden,sta ik inmiddels te popelen om foto's te maken en op mijn computer te zetten. Misschien hoort u de weerslag daarvan morgen op dit blog. Vooralsnog iedereen bedankt voor de goede zorgen.

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/19, 23:29:33 »
Ik ben wel benieuwd naar het resultaat. :)
Kubuntu 20.04

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/19, 23:34:25 »
Van een vriend krijg ik zojuist het Google Programma Picasa voor Linux toegemaild. Daarmee zou je een soort webpagina kunnen maken om daarop foro's te plaatsen om naar iemand toe te mailen. De ontvanger opent de mail, klikt op de link die zich vervolgens opent en klikt vervolgens de foto's aan. Die ontrollen zich dan op je scherm. Voor de nieuwsgierigen zal ik er ook een paar hier plaatsen, op voorwaarde uiteraard dat ik een en ander onder de knie krijg.

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/19, 23:36:39 »
De vraag is natuurlijk: heb ik Picasa nodig of zijn er voor Ubuntu betere programma's.

Offline Visitor.Q

  • Lid
Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/19, 23:46:32 »
Je hebt het niet perse nodig, maar het is best een mooi programma en draait prima op ubuntu (via Wine, maar dat detail is verder niet belangrijk). Er zijn ook andere programma's, bijvoorbeeld F-spot zit standaard in ubuntu en kan ook prima foto's importeren en weergeven, taggen etc. Probeer ze gewoon eens met je eerste paar series.
Pas als je serieus veel foto's gaat nemen is het handig om voor 1 programma te kiezen, omdat je dan al je collecties bij elkaar houdt, en wijzigingen die je aan foto's doorvoert (fellere kleuren, draaien of bijsnijden) weer ongedaan kunt maken.
1: Werkbak - AMD Athlon X2 4600+/4096 MB/Nvidia GPU/Ubuntu 8.10 X64 && Intel I7/6GB/NVidia/Ubuntu 9.04 (number crunching)
2: Laptop - Intel C2D T8100 2.1GHz/2048MB/Intel GPU/Ubuntu 9.04 x86
3: Desktop - AMD Athlon XP 2800+/1024MB/Nvidia legacy GPU/Ubuntu 8.04

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/19, 23:56:12 »
@hermandegenhart: heb je een google account?De foto's worden nl van je pc geupload naar de picasawebsite en van daaruit kun je mensen toestaan naar de foto's te kijken d.m.v. een link die je via email naar hun toe zend.
Kubuntu 20.04

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/20, 00:34:16 »
Bedankt. Ik zal het overwegen. Ik heb zojuist ontdekt dat mijn computer een slot heeft waar de geheugenkaart van mijn camera in kan. Nadat de opnames gemaakt zijn, zou ik ook de geheugenkaart uit mijn camera kunnen nemen en in dat slot kunnen steken. Zou dat werken of moet het toch met een kabel? De bij de camera meegeleverde cd-tjes (met voor Windows geschreven software) heb ik ook in dat geval niet nodig?

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/20, 00:46:41 »
Je kan het geheugenkaartje gewoon in dat slot doen zonder problemen, de cd-tjes heb je in geen geval nodig.
In de meeste gevallen kan je kiezen tussen het openen met fspot of map openen.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/20, 00:56:55 »
Allemaal bedankt. Jullie horen morgen of ik nog bij zinnen ben of geheel doorgeslagen.

Offline CasB

  • Lid
    • Mijn geekblog
Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/20, 12:49:27 »

Picassa, zit die niet gewoon in de Repro's?


Niet in de repo's, maar wel te downloaden vanaf http://picasa.google.com/linux/

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/20, 13:15:43 »
Mijn vrouw heeft een Canon A40, deze wekt prima samen met digiKam. Zit in Synaptic.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/20, 13:28:20 »
Dat was ik. Je valt op dit forum ook meteen door de mand.

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/20, 13:56:15 »
Beste Femke, jij wordt nog eens onder de zegeningen bedolven. Dat is voor je goede zorgen.

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/07/20, 15:53:50 »
Het is niet te geloven maar het is gelukt. Ik haalde het kaartje uit de camera, stopte hem in het daarvoor bedoelde slot en huppeke; F-Spot opende zich met daarin de foto's. Wel wat klein, maar vooruit. Ik heb vervolgens mijn map in Dropbox geopend en de foto's daarheen gekopieerd. Als je op een foto rechtsklikt en Sturen naar... aanklikt, dan kan je ze versturen, maar zonder commentaar. En dat moet erbij. Dus hoe verstuur ik de foto's met geschreven tekst erbij? Ik heb Thunderbird.
Overigens, Gijsbert -niet de eerste de beste op dit forum- raadt digiKam aan. Dat zit in Synaptics. Wel zo makkelijk met updaten. Wat is het verschil met Dropbox?

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #20 Gepost op: 2009/07/20, 15:55:45 »
Digikam is een fotobewerkings- en organiseerprogramma, Dropbox is om bestanden online te bewaren... Iets heel anders dus ;)

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #21 Gepost op: 2009/07/20, 16:09:49 »
Dropbox is voor online opslag. http://www.linuxjournal.com/video/dropbox-linux

Edit: Cumulus007 je was te snel. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #22 Gepost op: 2009/07/20, 17:14:04 »
Dame en heren, ik ben de boel aan het verzenden. Het lukt, dus dit is weer een mooie dag. Iedereen zeer bedankt.
Als ik het goed begrijp zij digiKam en F-Spot dubbel. Het is of het ene programma of het andere. Is dat juist?

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #23 Gepost op: 2009/07/20, 17:19:46 »
Digikam zijn beide fotoprogramma's, het verschil is vooral dat Digikam uitgebreider is ;)

Re: Digitale Camera en Ubuntu.
« Reactie #24 Gepost op: 2009/07/20, 19:28:12 »
Open Thunderbird, klik op opstellen, klik op bijlage (even op het pijltje en dan krijg je een menu en dan klik je op bestand(en))
Navigeer dan naar de foto's en klik op de foto die je wilt versturen.
vanuit nautilus
1 of meerdere foto's selecteren
rechtaklikken
kiezen voor send to
je krijgt nu een keuze scherm :
send as email ( thunderbird )
send to
als je send to leeg laat en op ok klikt, wordt er een berichtvenster geopend met je foto's gelijk als bijlage

Waar kan je dat configureren dat Nautilus kiest voor Thunderbird i.p.v. Evolution
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"