Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu 20.04 op HP 754 G4  (gelezen 1407 keer)

Offline ejfrolich

  • Lid
xubuntu 20.04 op HP 754 G4
« Gepost op: 2021/07/17, 07:33:32 »
Hallo allemaal,

Ik loop tegen iets te veel uitdagingen aan bij pogingen dit besturingssysteem als dualboot op deze laptop te installeren...

Ik draai al weer jaren 18.04 zonder problemen. Helaas is mijn Dell 7240 overleden. Dus een andere laptop en dan ook de nieuwe xubuntu LTS.

Ik loop aan tegen de volgende uitdagingen:
De HP laptop is keurig voorzien van een verse Win 10. Dus dat leek best eenvoudig.

xubuntu 20.04.3 op een DVD gebrand. Bij de eerste opstart van de live DVD deze gecontroleerd, geen fouten. 20.4 start ook keurig op en ziet er dan vertrouw uit. Verveled is dat internet niet beschikbaar is, geen Ethernet, Broadcom Nextreme Gigabit Eternet Plus, en geen WiFi, Intell AC7256? Een WiFi USB stick werkt echter wel.
Besloten te installeren dus en de driver problemen op te lossen na installatie.

GParted wilde ecter de ssd drive niet herkennen. Vreemd. Ik kwam er niet uit.

De oude 18.04.2 dvd geboot. GParted vind keurig het netwerk en ook de ssd drive.

Volgende uitdaging is een nieuwe manier van partities in Windows. Schaduw partitie van 500Mb? Een win10 partitie iets kleiner. Deze verkleind zodat er een xubuntu op zou kunnen. ongeveer 300mB vrijgemaakt. De vraag is wel of dit de juiste weg is met alle door HP aangemaakte partities?

Gezocht of er nog andere versies zijn van 20.04. Ja de 20.04.2. Deze gebrand en geboot. Helaas gaat er dan iets mis in de aansturing van het beeldscherm, Radeon R5 Graphics, waardoor de onder en boven menu's als een soort trap over het beeld worden verdeelt. Wat meteen wel opvalt is dat Ethernet en WiFi meteen werkt. Installeren kan niet want het scherm is onleesbaar.

Ik werk al jaren met xubuntu maar zo zout had ik nog niet gegeten.

Zie ik iets over het hoofd, Waarom werken verschillende versies van xubuntu 20.04 zo totaal anders?

Ik heb de 21.04 nog niet geprobeerd maar wilde eigenlijk de LTS want elk jaar mijn systeem opnieuw opzetten vind ik wel erg ingewikkeld.

Ik neig naar installeren van 18.04.2. Die lijkt alles goed te doen... echter wel aan het eind van zijn leven. van 18.04 naar 20.04 updaten wordt altijd afgeraden dus ook geen fijn vooruitzicht.

Wat is wijsheid...

Ernst-Jan (die hoopt dat dit zonder uren stoeien goed komt)
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline vanadium

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 op HP 754 G4
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/17, 09:28:16 »
Dat je schijf niet herkend wordt, kan liggen aan sommige BIOS instellingen. Heel goede gids hier van forumlid Pjotr: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html Check vooral "Computers met Windows 10...". Wat daar niet vermeld wordt, maar wat ik wel moet doen (Dell XPS) is  een instelling voor de harddrive aanpassen vooraleer de SSD herkend wordt. Staat standaard op RAID, maar moet op AHCI.

Voor Broadcom heeft Pjotr een specifieke pagina: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/broadcom.html
« Laatst bewerkt op: 2021/07/17, 09:42:33 door vanadium »

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 op HP 754 G4
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/17, 16:18:16 »
@Vanadium en anderen

Ik heb de strijd gestaakt. Ik kwam bij Linux mint. Dat werkte zonder omwegen out of de DVD. Binnen een kwartier een draaiend systeem. Alles werd direct herkend. Eigenlijk zoals ik dat voorheen bij UBUNTU en vooral Xubuntu was gewend. Een beetje ander uiterlijk maar verder geen issues.

Dat is makkelijker dan bij elke stap een hoop geklooi die voor mijn gevoel dan bij Ubuntu ligt. 4 verschillende live CD's met als werkende keus Xubuntu 18.04 of Mint 20.2. Dan is het gauw duidelijk. Hoe leuk ik wat klooien met PC's ook vind. Dit was niet ok... Dus voor nu maar even afscheid van de Xubuntu club.
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: xubuntu 20.04 op HP 754 G4
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/17, 16:38:19 »
Mint dus ...... wel de XFCE versie?
(sorry, ik ben nieuwsgierig :lol:)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 op HP 754 G4
« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/17, 17:38:44 »
Mooi dat het met Mint meteen werkt. Ik had niet verwacht dat Mint het in deze zoveel beter zou doen dan Ubuntu, maar er blijken nu toch fundamentele verschillen. Des te beter, maar je zal je vragen nu bij "Andere distributies" moeten stellen  :D

Mint heeft alvast een zeer mooie XFCE versie, die visueel (en functioneel) zeer gelijkt op hun Cinnamon en hun Mate versies.

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 op HP 754 G4
« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/17, 18:31:53 »
Dank voor de reacties!

Ik heb idd de XFCE versie. Heeft een wat ander uiterlijk maar werkt net zo makkelijk en met de bekende tools. De ontwikkeling is niet paralell verlopen maar ligt er, voor zover ik kan zien, dicht tegenaan. Menu's zien er een beetje anders uit maar ik heb alles snel aan het werk dus voor mijn kennis niet erg anders...

Ik weet niet hoe het komt dat de 2 Xubuntu versies die ik heb gebrand en gechecked niet het zelfde reageren. Het zal vast oplosbaar zijn maar het was te veel voor waar ik zin in had. Het was door Pjotr dat ik er kwam. Zocht zijn tips pagina maar hij is blijkbaar ook om. Zijn tips pagina's gaan allemaal over Mint...

Ernst-Jan Die denkt dat veel info hier gewoon werkt voor Mint. Lekker makkelijk in het Nederlands...
Linux Mint, mijn nieuwe keus!