Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe router voor netwerk (OPGELOST)  (gelezen 4162 keer)

Offline force317

  • Lid
Nieuwe router voor netwerk (OPGELOST)
« Gepost op: 2010/01/16, 12:21:08 »
Ik overweeg de aankoop van een nieuwe router met draadloos en ook mogelijkheden om een USB schijf te
konnekteren.

Maar een belangrijke vraag is natuurlijk de Linux/Ubuntu support. :D


cisco linksys wrt610n
http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/products/WRT610N

Deze Cisco router kan ook mediastreamen, maar kan hij dit ook via Samba, of is het alleen voor MS en Mac
PC's via gebruik van een installatiewizard van een software op de betrokken pc's ?

netgear rangemax dual band wireless-n gigabit router wndr3700
http://www.netgear.nl/producten/producten.php?prod=WNDR3700

Deze 2e van netgear lijkt ook interessant, kan je ook een usb netwerkschijf aanhangen maar alleen voor
fileopslag, niet voor streamen.

Uiteraard zijn er ongetwijfeld alternatieven en suggesties zijn welkom.

Wat ik natuurlijk zoek is een dergelijke router met usb netwerkschijfaansluiting en mogelijkheid tot mediastreamen. Zowel Linux, Microsoft als Mac moeten natuurlijk ondersteund worden, en voor konfiguratie
moet Firefox evengoed te gebruiken zijn als Internet Explorer. Dit alles zonder bijgeleverde softwareinstallatie op de aangesloten pc's om te kunnen konnekteren naar de netwerkschijf.
Dus voor Ubuntu pc's : Sambaondersteuning, en voor Microsoft pc's ook zoiets zeker ( active directory ?)

« Laatst bewerkt op: 2010/01/30, 15:16:04 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline ivo

  • Lid
Re: Nieuwe router voor netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/16, 13:01:02 »
Ik overweeg de aankoop van een nieuwe router met draadloos en ook mogelijkheden om een USB schijf te
konnekteren.

Maar een belangrijke vraag is natuurlijk de Linux/Ubuntu support. :D


cisco linksys wrt610n
http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/products/WRT610N

Deze Cisco router kan ook mediastreamen, maar kan hij dit ook via Samba, of is het alleen voor MS en Mac
PC's via gebruik van een installatiewizard van een software op de betrokken pc's ?

netgear rangemax dual band wireless-n gigabit router wndr3700
http://www.netgear.nl/producten/producten.php?prod=WNDR3700

Deze 2e van netgear lijkt ook interessant, kan je ook een usb netwerkschijf aanhangen maar alleen voor
fileopslag, niet voor streamen.

Uiteraard zijn er ongetwijfeld alternatieven en suggesties zijn welkom.

Wat ik natuurlijk zoek is een dergelijke router met usb netwerkschijfaansluiting en mogelijkheid tot mediastreamen. Zowel Linux, Microsoft als Mac moeten natuurlijk ondersteund worden, en voor konfiguratie
moet Firefox evengoed te gebruiken zijn als Internet Explorer. Dit alles zonder bijgeleverde softwareinstallatie op de aangesloten pc's om te kunnen konnekteren naar de netwerkschijf.
Dus voor Ubuntu pc's : Sambaondersteuning, en voor Microsoft pc's ook zoiets zeker ( active directory ?)



Linksys WRT54GL. Draait een Linux OS op en kun je zelf voorzien van OpenSource firmware waardoor de functionaliteit flink wordt uitgebreid.
Bijvoorbeeld Tomato;

http://www.polarcloud.com/tomato


Maar waarom for Pete's sake, wil je een USB disk aan een router koppelen. Dat zijn twee totaal verschillende functionalteiten, normaal gesproken wil je dat gescheiden houden. Een router routeert en een fileserver serveert. Je kunt die disk toch net zo goed aan een PC hangen en hem dan over het netwerk sharen?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline force317

  • Lid
Re: Nieuwe router voor netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/16, 21:53:33 »
Die toevoeging van een netwerkschijf via usb aan een router komt meer en meer voor, een alles-in-één oplossing dus ... alweer. De vraag is inderdaad of een router de NAS moet gaan uithangen.

Klopt eigenlijk. Dat je een printer gaat delen gekoppeld aan de router, dat lijkt me dan nog slim, maar
een netwerkschijf ...

Ik heb momenteel een NAS met één IDE HD in mijn netwerk, werkt nog goed, maar er zijn natuurlijk ondertussen wel al betere systemen, met SATA schijven en mogelijkheid om 2 HD in Raid te monteren bvb.
Moet je natuurlijk wel een NAS zien te vinden die SAMBA ondersteunt en ook MS PC's kan bedienen, dit alles zonder dat er weer vervelende konnektiesoftwaretjes op de PC's in het netwerk geinstallerd moeten worden. Met mijn huidige NAS kan dit perfekt : 1 Ubuntu laptop, 1 Linux Mint laptop, 1 Ubuntu Netbook Remix netbook, 2 Windows XP tower PC's en 1 MS Vista laptop, ze geraken allen op de NAS zonder 'special software'. En zo hoort het ook.

Ik denk dat ik eerder voor een router ga die zich niet bezighoudt met een USB HD aangekoppeld (laat de USB aankoppeling van een HD maar gebeuren aan de NAS, eventueel zelfs de printer ook).

Dus even een korrektie op mijn vorige vraag : vergeet de noodzaak van het aankoppelen van een USB harde schijf, maar voor de rest moet de router natuurlijk volle ondersteuning leveren aan Linux/Ubuntu, MS en Mac. Dwz. dat bvb. de konfiguratie van de router met Firefox (en ik heb het dan niet over gedeeltelijk werkende oplossing als de plugin User Agent Switch) evengoed moet kunnen als met Internet Explorer.

Het wordt de hoogste tijd dat voor alle routers en network attached storage NAS devices standaard de 3 OS'en worden ondersteund, Linux valt er toch regelmatig tussenuit en dat is bijzonder jammer.

Is er bvb. 1°/ een merk van routers  en 2°/ een merk van NAS'en waar je gegarandeerd met de 3 OS'en ( Linux, Microsoft en MAC) de router of NAS met 100% zekerheid kan beheren en ten volle kan kommuniceren. Zodat je je geen zorgen moet maak dat één of ander OS ( en dat zal dan wel meestal Linux zijn ) het voor één of andere funktie laat afweten ?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/16, 22:00:43 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline ivo

  • Lid
Re: Nieuwe router voor netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/16, 21:59:45 »
Kijk dan eens naar de Linksys WRT54GL en de link naar Tomato die ik eerder stuurde.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline force317

  • Lid
Re: Nieuwe router voor netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/16, 22:08:27 »
Is een al wat ouder model ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline ivo

  • Lid
Re: Nieuwe router voor netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/16, 22:33:00 »
Is een al wat ouder model ?

Ach, wat is ouder. Hij staat nog steeds in de product list bij Linksys.


http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/products/WRT54GL


En de diverse OpenSource firmware versies worden nog steeds doorontwikkeld.
Een van de grote voordelen daarvan is dat je de sterkte van het draadloze signaal flink kunt opkrikken.


http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wireless_router_firmware_projects




 
« Laatst bewerkt op: 2010/01/16, 22:34:40 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline cherry

  • Lid
Re: Nieuwe router voor netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/23, 09:22:20 »
Citaat van: force317 op 2010/01/16, 12:21:08
Ik overweeg de aankoop van een nieuwe router met draadloos en ook mogelijkheden om een USB schijf te
konnekteren.

Maar een belangrijke vraag is natuurlijk de Linux/Ubuntu support. Cheesy


cisco linksys wrt610n
http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/products/WRT610N

Deze Cisco router kan ook mediastreamen, maar kan hij dit ook via Samba, of is het alleen voor MS en Mac
PC's via gebruik van een installatiewizard van een software op de betrokken pc's ?


Ik heb deze router gekocht met de wireless USB adapter WUSB600N en die krijg ik niet aan de gang. Mijn ervaring is niet al te groot maar misschien werkt hij wel bij een van jullie. Dan graag goede raad.

vriendelijke groet,

Offline ivo

  • Lid
Re: Nieuwe router voor netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/24, 14:45:11 »
Citaat van: force317 op 2010/01/16, 12:21:08
Ik overweeg de aankoop van een nieuwe router met draadloos en ook mogelijkheden om een USB schijf te
konnekteren.

Maar een belangrijke vraag is natuurlijk de Linux/Ubuntu support. Cheesy


cisco linksys wrt610n
http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/products/WRT610N

Deze Cisco router kan ook mediastreamen, maar kan hij dit ook via Samba, of is het alleen voor MS en Mac
PC's via gebruik van een installatiewizard van een software op de betrokken pc's ?


Ik heb deze router gekocht met de wireless USB adapter WUSB600N en die krijg ik niet aan de gang. Mijn ervaring is niet al te groot maar misschien werkt hij wel bij een van jullie. Dan graag goede raad.

vriendelijke groet,

Je gebruikt een bestaand topic om een nieuwe vraag over een ander onderwerp te stellen.
Da's niet handig, beter open je een nieuw topic.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline timosha

  • Lid
Re: Nieuwe router voor netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/28, 21:42:41 »
Is een al wat ouder model ?

Ach, wat is ouder. Hij staat nog steeds in de product list bij Linksys.


http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/products/WRT54GL


En de diverse OpenSource firmware versies worden nog steeds doorontwikkeld.
Een van de grote voordelen daarvan is dat je de sterkte van het draadloze signaal flink kunt opkrikken.
 

En dat is dan een groot voordeel dat wettelijk verboden is en bovendien ook nog asociaal ook ten opzichte van de buren die misschien ook de 2.4 Ghz band gebruiken en zich netjes aan het maximum van 20 dBm (100 mW) houden conform de CEPT en RTT richtlijnen. Het komt wel vaker voor dat "grote voordelen" wettelijk verboden zijn.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/28, 22:27:46 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline force317

  • Lid
Re: Nieuwe router voor netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/30, 15:15:19 »
Bedankt voor de info.

Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline ivo

  • Lid
Re: Nieuwe router voor netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/30, 20:27:54 »
Is een al wat ouder model ?

Ach, wat is ouder. Hij staat nog steeds in de product list bij Linksys.


http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/products/WRT54GL


En de diverse OpenSource firmware versies worden nog steeds doorontwikkeld.
Een van de grote voordelen daarvan is dat je de sterkte van het draadloze signaal flink kunt opkrikken.
 

En dat is dan een groot voordeel dat wettelijk verboden is en bovendien ook nog asociaal ook ten opzichte van de buren die misschien ook de 2.4 Ghz band gebruiken en zich netjes aan het maximum van 20 dBm (100 mW) houden conform de CEPT en RTT richtlijnen. Het komt wel vaker voor dat "grote voordelen" wettelijk verboden zijn.

Met 2 autos 3 parkeerplaatsen bezet houden is dat wat je beschrijft allemaal ook. 
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Re: Nieuwe router voor netwerk (OPGELOST)
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/30, 20:29:08 »
Ik overweeg de aankoop van een nieuwe router met draadloos en ook mogelijkheden om een USB schijf te
konnekteren.


Je hebt je topic als OPGELOST gemaskeerd, wat is de keuze uiteindelijk geworden?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline timosha

  • Lid
Re: Nieuwe router voor netwerk
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/30, 21:06:58 »
Is een al wat ouder model ?

Ach, wat is ouder. Hij staat nog steeds in de product list bij Linksys.


http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/products/WRT54GL


En de diverse OpenSource firmware versies worden nog steeds doorontwikkeld.
Een van de grote voordelen daarvan is dat je de sterkte van het draadloze signaal flink kunt opkrikken.
 

En dat is dan een groot voordeel dat wettelijk verboden is en bovendien ook nog asociaal ook ten opzichte van de buren die misschien ook de 2.4 Ghz band gebruiken en zich netjes aan het maximum van 20 dBm (100 mW) houden conform de CEPT en RTT richtlijnen. Het komt wel vaker voor dat "grote voordelen" wettelijk verboden zijn.

Met 2 autos 3 parkeerplaatsen bezet houden is dat wat je beschrijft allemaal ook. 

Inderdaad, dat is ook asociaal. Dat heeft U heel juist gezien. 1+
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline force317

  • Lid
Re: Nieuwe router voor netwerk (OPGELOST)
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/03, 22:28:26 »
Voorlopig geen.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.