Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: super beginneling vanuit windows gedachten  (gelezen 2202 keer)

NLFogy

  • Gast
super beginneling vanuit windows gedachten
« Gepost op: 2005/11/30, 23:20:13 »
Hallo All,

Heb vandaag op een oude pc Ubuntu geinstalleerd versie 4.10
Kwam er net achter dat dat al een oude versie is. Kan ik deze ook updaten en nu komt het   Ik kom er achter dat m'n keybord ingesteld staat op de verkeerde landcode maar kan niet vinden waar dit veranderd kan worden. Wie weet dit=
Het updaten werkt dus totaal anders dan in Ramen. Wie kan me hier enige uitleg over geven. Verwijzen naar engelstalige doc's heeft geen zin want vaak snap ik hiervan de globale strekking wel , maar niet de benodigde finesses
Hoe kom ik in de.....  zeg maar opz'n microsofts dos-mode, heet hier natuurlijk anders maar ik weet niet hoe.

Bestaat er ook nederlands talige documentatie, Heb al op die website gekeken maar woordt daar ook niet veel wijzer van, omdat de verwijzigingen er wel staan maar de documenten nog niet.

Zo dit was het leed van een beginnende linuxer dit zat is van de monopolie positie van microsoft.

Help wordt erg op prijs gesteld

groeten,

NLfogy.

Offline bwog

  • Lid
super beginneling vanuit windows gedachten
« Reactie #1 Gepost op: 2005/11/30, 23:33:13 »
Als je zou willen updaten dan moet je eerst naar hoary upgraden  en dan pas naar breezy. (Hoary is ook een oude versie, maar ik las ergens (indit forum geloof ik) dat je maar beter geen versie kan overslaan.)

Dat is dus nogal een gedoe. Je zou dus ook de breezy versie kunnen downloaden en installeren of een CD aanvragen bij ubuntu hier in Nederland (dat gaat lekker snel). http://www.ubuntulinux.nl/ubuntu-nl/nieuws#guid3  Ondertussen kun je gewoon op de warty versie werken en dingen uitproberen omdat je toch opnieuw installeerd. Heb je al video drivers geinstalleerd?

Als je toch liever 2 keer een dist-upgrade wil doen, dan gaat dat uiteindelijk ook wel, als je een adsl of kabelverbinding hebt. Zie de volgende post voor de distributie opwaardering van Warty naar Hoary.

Offline bwog

  • Lid
super beginneling vanuit windows gedachten
« Reactie #2 Gepost op: 2005/12/01, 00:08:50 »
Distributie upgrade van Warty naar Hoary met apt

   1.

      Open een terminal
   2.
     Schrijf in de terminal:

      sudo gedit /etc/apt/sources.list

Enter. Je kriigt nu sources.list te zien, de bronnen in sources.list moeten nu veranderd worden.
   3.

      Verander Warty overal in Hoary
          *

            Bijvoorbeeld van

deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ warty main restricted

            Naar

deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ hoary main restricted



   4. Sla de sources.list die je zojuist veranderd hebt op met Save.

Schrijf in de terminal:

      sudo apt-get update
   5. Enter en schrijf in de terminal

      sudo apt-get dist-upgrade

super beginneling vanuit windows gedachten
« Reactie #3 Gepost op: 2005/12/01, 01:36:25 »
Aangezien de install nog nieuw is zou ik je willen aanraden om opnieuw te beginnen met een Breezy CD. Dat voorkomt een hoop ellende als in Dapper (de volgende versie) de 'admin group' check wordt ingevoerd. Dit zegt je niks, maar dat geeft niet - volg mijn advies en je hebt er geen last van :)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
super beginneling vanuit windows gedachten
« Reactie #4 Gepost op: 2005/12/01, 08:22:40 »
Dude, will dit zeggen dat alle mensen die van Hoary komen gezien zijn voor de moeite? Geef wat meer uitleg aub.

super beginneling vanuit windows gedachten
« Reactie #5 Gepost op: 2005/12/01, 11:14:45 »
Nee, alleen vanuit warty (het is overigens ook te verhelpen zonder oopnieuw te installeren, maar een dubbele upgrade is nooit leuk om te doen, zoveel downloaden).

In Warty werd de eerste gebruiker toegevoegd aan /etc/sudoers, vanaf hoary was dat niet zo en werd deze gebruiker lid van de admin groep en werd die groep aan /etc/sudoers toegevoegd.

Vanaf dapper worden alle menu items die sudo nodig hebben alleen zichtbaar gemaakt voor mensen die daadwerkelijk sudo kunnen gebruiken. De manier waarop dit waarschijnlijk geimplementeerd gaat worden is een check of de gebruiker lid is van de admin groep.

Let wel: dit is slechts 1 van de warty-incompatible veranderingen, er wordt gestreefd naar zo min mogelijk van deze veranderingen, maar ze zijn niet helemaal uit te sluiten aangezien warty de eerste versie was en een aantal onvolkomenheden bevatte.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
super beginneling vanuit windows gedachten
« Reactie #6 Gepost op: 2005/12/01, 13:09:13 »
Tja, ik heb daar dan niet echt last van, want al mijn gebruikers (behalve root) komen uit een centrale LDAP server (pam_ldap). En ik weet ook voldoende van Linux om al die dingen zelf aan te passen. :D

super beginneling vanuit windows gedachten
« Reactie #7 Gepost op: 2005/12/01, 13:44:51 »
Mja, maar ik schreef met het topic van deze thread in gedachten :)