Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 11.04 moeilijk ?  (gelezen 3111 keer)

Offline koebel

  • Lid
ubuntu 11.04 moeilijk ?
« Gepost op: 2011/04/24, 21:53:36 »
hallo heb sinds een paar weken Ubuntu 11.04. Was nog beta, maar schijnt compleet te zijn en gelijk aan de aanstaande uitgifte van 29 april a.s. Heb inmiddels al enkele updates gekregen. Werkt goed, maar er is 1 ding dat mij mateloos ergert. De indeling met de taakbalk
bovenaan is verdwenen. In de plaats daarvan zijn er links op het bureaublad een aantal plaatjes gekomen. Als ik nu een programma wil opstarten, is het een hele toer om het juiste plaatje te vinden. Ik mis werkelijk de oude indeling van Ubuntu 10.04. Was logischer met de indeling van internet, audio enz. en met toepassingen, beheer, systeem enz. Nu lijkt het erop dat ik opnieuw moet leren werken met de nieuwe ubuntu. Wellicht is het programma onder de motorkap sterk verbeterd, maar volgens mij is het beslist niet gebruiks vriendelijker geworden. Heb ik het mis of zijn er meer gebruikers die dit zo ondervinden ? En is het mogelijk om de oude taakbalk indeling terug te krijgen ? Nu lijkt het erop dat deze nieuwe ubuntu een soort zoekplaatje is geworden. Wellicht komt er een soort handleiding. Ben benieuwd naar jullie reacties. Groeten van Ton

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu 11.04 moeilijk ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/24, 22:01:18 »
Dat is unity, een nieuwe werkomgeving.
Is inderdaad spijtig dat je niets kan toevoegen of een tweede panel ofzo aanmaken, maar goed:
Je kan de oude interface terug gebruiken door eerst uit te loggen en onderaan het inlogscherm zie je wat keuzes die je kan maken.
Kies bij de sessie voor klassiek en dan log je in en dan kom je in de oude interface.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu 11.04 moeilijk ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/24, 22:09:30 »
Hier staat een uitgebreide instructie met schermafdrukken, voor het terugschakelen op klassieke weergave: http://sites.google.com/site/computertip/klassiek

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: ubuntu 11.04 moeilijk ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/24, 22:12:22 »
Je kan ook Unity overboord gooien, en Gnome-3 installeren :)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu 11.04 moeilijk ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/24, 22:16:34 »
Je kan ook Unity overboord gooien, en Gnome-3 installeren :)

Alles kan, tot en met KDE, Xfce, Fluxbox en LXDE (enzovoorts....).  :P

Maar "klassiek (geen effecten" is in 11.04 m.i. de meest voor de hand liggende en veiligste keuze, wanneer Unity je afschrikt.

Offline koebel

  • Lid
Re: ubuntu 11.04 moeilijk ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/24, 22:56:30 »
Beste mensen heb jullie raadgevingen opgevolgd en heb de klassieke stijl weer terug. ben erg opgelucht en het werkt veel prettiger.
Gr. Ton

Offline Willemtk

  • Lid
Re: ubuntu 11.04 moeilijk ?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/01, 14:11:18 »
Maar ik zou toch ook graag gewoon kunnen werken met de nieuwe indeling, zonder naar klassiek te gaan. Hoe kom ik dan bij de toepassingen? Hoe maak ik eventueel snelkoppelingen naar programma's. Dat mis ik. Ik vind verder een mooi uitzicht, werkt snel en zo. Maar het moet wel werkbaar zijn. Ik dacht dat het de bedoeling van Ubuntu was dat het simpel en door iedereen te gebruiken was.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu 11.04 moeilijk ?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/01, 14:48:13 »
Unity is simpel, maar werkt anders dan je tot nu toe gewend was. Het is een aanpassing, een verandering van oude gewoonten, en dat is steeds een beetje moeilijk.

Links plaats je die 5 - 15 programma's die je echt veel gebruikt (veel meer zijn dat er niet, geloof mij).

Je kan die eenvoudig uit de dash naar de launcher slepen. Als een programma al aan het lopen is, kan je het blijvend in je launcher zetten via rechtsklik "Keep in Launcher".

Het opstarten van een programma gaat veel efficienter, maar je moet de naam kennen, of wat het doet: Super toets + photo laat voor mij de gim en shotwel zien. Super+scan geeft "Simple scan".

Wil je door je applicaties "bladeren", dan gebeurt dat nu inderdaad niet meer via een drop down menu en submenus. Je hebt Super+a (of een klik op het op één na laatste icoon), dan <tab><tab>. Als je nu pijltje naar beneden doet, ga je de getoonde categorieën veranderen. Zo kan je rustig zien wat er beschikbaar is, niet alleen op je systeem maar ook in de repositories (= nog te installeren).

Hoe meer ik Unity leer kennen, hoe meer ik de indruk heb dat ze er toch goed over nagedacht hebben. Met durf, en loskomend van de oude gewoonten.

Offline DeMus

  • Lid
Re: ubuntu 11.04 moeilijk ?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/01, 16:43:43 »
Wat is dat toch voor gezeur met Ubuntu? Eerst werden de min-max-close knoppen zo maar verhuisd naar de verkeerde kant van het scherm, nu weer dat Unity, wat blijkbaar zo ingewikkeld is dat er niet mee valt te werken. Laten die programmeurs zich bezig houden met de echt belangrijke zaken zoals Stabiliteit, Speed en Safety (3 x S) i.p.v. al die kosmetische nonsense.
Hoe ik mijn bureaublad indeel is mijn zaak, dat hoef ik niet voorgeschoteld te krijgen van de fabrikant. Van hem wil ik een snel, veilig en vooral stabiel systeem en daar schort het nog wel eens aan.

Re: ubuntu 11.04 moeilijk ?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/01, 16:51:36 »
Wat is dat toch voor gezeur met Ubuntu? Eerst werden de min-max-close knoppen zo maar verhuisd naar de verkeerde kant van het scherm, nu weer dat Unity, wat blijkbaar zo ingewikkeld is dat er niet mee valt te werken. Laten die programmeurs zich bezig houden met de echt belangrijke zaken zoals Stabiliteit, Speed en Safety (3 x S) i.p.v. al die kosmetische nonsense.
Hoe ik mijn bureaublad indeel is mijn zaak, dat hoef ik niet voorgeschoteld te krijgen van de fabrikant. Van hem wil ik een snel, veilig en vooral stabiel systeem en daar schort het nog wel eens aan.


Je kan gewoon klassiek gebruiken al vind je dat fijner, anders hebben ze altijd nog Ubuntu Server ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: ubuntu 11.04 moeilijk ?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/01, 17:05:08 »
@DeMus: Wat is er niet stabiel aan dan? En wat had je gedacht dat er in de plaats moet komen van GNOME 2? GNOME 3 waarop net zoveel kritiek is als Unity?

Offline Tom

  • Lid
Re: ubuntu 11.04 moeilijk ?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/01, 17:18:16 »
Wat is dat toch voor gezeur met Ubuntu? Eerst werden de min-max-close knoppen zo maar verhuisd naar de verkeerde kant van het scherm, nu weer dat Unity, wat blijkbaar zo ingewikkeld is dat er niet mee valt te werken. Laten die programmeurs zich bezig houden met de echt belangrijke zaken zoals Stabiliteit, Speed en Safety (3 x S) i.p.v. al die kosmetische nonsense.
Hoe ik mijn bureaublad indeel is mijn zaak, dat hoef ik niet voorgeschoteld te krijgen van de fabrikant. Van hem wil ik een snel, veilig en vooral stabiel systeem en daar schort het nog wel eens aan.


Je kan gewoon klassiek gebruiken al vind je dat fijner, anders hebben ze altijd nog Ubuntu Server ;)

1 Het is geen fabrikant.
2 Er valt niks te willen ,uw wil is geen wet.
3 Stabiel .. dan zou u voor een LTS versie moeten (geen dwang) gaan.
4 Vergeet niet het is gratis dat u het krijgt.
En tenslotte Unity bevalt mij ook niet.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu 11.04 moeilijk ?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/01, 17:36:04 »
Veranderen, je aanpassen, kan nu eenmaal moeilijk zijn. Ubuntu vernieuwt. Wellicht is dat beter dan een zeer conservatieve houding. Ze zijn trouwens verplicht: Gnome vernieuwt radicaal. Ubuntu moet dus mee, of een andere desktopomgeving kiezen. Maar ook de andere grote desktopomgeving, KDE, heeft recent ook drastisch vernieuwd. Hoe je het ook draait of keer, als gebruiker zal je voor een stuk mee moeten gaan. Nu of later.

En later, dat kan. Niemand verplicht je vandaag te vernieuwen. Er blijft de excellente Ubuntu 10.04 long term release. Er blijft de klassieke desktop in Ubuntu 11.04, alleen is die niet standaard. Niemand verplicht je dus: je kan gerust nog afwachten. Bij de "fabrikanten" is dat wel even anders.

En tenslotte bevalt unity mij wel  ;)