Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aanschaf draadloze router  (gelezen 3272 keer)

Aanschaf draadloze router
« Gepost op: 2008/08/13, 21:53:25 »
Alvast een beetje voorbereiden, ik wil een eeePC aanschaffen, nu wil ik geen draadje erbij trekken dus wil ik draadloos.
Situatie nu bedraade router met 4 poorten waarvan 1 vrij. Nu wil ik het draadloze modem op de vrije poort aansluiten.
Mijn vragen:
1 kan dit?
2 kan ik het beter anders doen?
Ik heb totaal geen ervaring met draadloos, dus alle suggesties etc. zijn welkom.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline siegi

  • Lid
Aanschaf draadloze router
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/13, 22:12:43 »
Ik zou idd gewoon je router vervangen.
Denk maar aan het energieverbruik van een toestel dat constant staat te draaien.
Zo'n draadloze router heeft ook 4 poorten + wireless gebruikers.

Aanschaf draadloze router
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/14, 00:38:38 »
Buiten het energie verbruik mag je inmiddels wel aannemen dat er in een nieuwe router wel efficienter word omgegaan met je datastromen. Dus het kan je op je locale netwerk ook nog snelheidswinst opleveren om het hele zaakje te vervangen door 1 draadloze router met 4 poorten. Al weet ik natuurlijk niet hoelang de bestaande situatie er al ligt en wat voor een hardware het is.
Maar het makkelijkst is om er een access point bij te kopen en die aan te sluiten op de bestaande config. "if it aint broken dont fix it" dat dan weer wel.

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf draadloze router
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/14, 08:24:50 »
Gijsbert, je kan van mij een Fon invite krijgen. Een La Fonera kostte met mijn invite nog geen tientje. Op de site zie ik net 19,95 (excl. porto). Het is me niet duidelijk of dat voor de La Fonera of de La Fonera+ is (die heeft nog een lan poort zodat je vrije poort niet kwijt raakt). Ik heb om uitleg gvraagd dus je hoort het nog (als je belangstelling hebt). Je kan dan ook nog eens bij alle Foneros gratis inloggen als je zelf ook gratis laat inloggen op de jouwe door Foneros. Klikken en gaan met dat ding, zeer simpel. Mochten er anderen belangstelling hebben, ik heb er nog 20. de invite kost je niets (sommigen verkopen hem ten onrechte). Je hebt geen goedkopere router voor deze prijs. De La Fonera draait bovendien ook nog eens op Linux. Als ik me niet vergis hebben ze de release-party in Amsterdam ook nog gesponsord. In ieder geval werd de La Fonera daar ook verkocht.

edit: om de rest van je vraag te beantwoorden: Ik zou niet twee routers achter elkaar zetten, maar het kan wel. Als je modem maar 1 lan poort heeft zou ik eerder een draadloze router direct er achter hangen en elke pc een draadloze pci kaart geven. Dan is dat kabelnest ook een beetje opgeruimd. Zelf heb ik net een multi-pc modem aangeschaft (ADSL) om daar mijn Fonera achter te hangen. Ik heb (nu nog) de situatie dat mijn draadloze Fon router achter mijn draadloze Linksys modem/router hangt. Twee draadloze signalen lijken mij geen goed idee.

Aanschaf draadloze router
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/14, 15:38:34 »
McGyver, moet ik de FON aan mijn bedraade router hangen? Of moet dat op een andere manier? Hoe zit het met de beveiliging? Gewoon wat vragen aangezien ik nog nooit met draadloos heb gewerkt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Aanschaf draadloze router
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/14, 16:05:00 »
Duidelijk Arie. McGyver stuur maar een mailtje met de prijs en verzendkosten etc. dan kan ik het overmaken naar jou.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf draadloze router
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/14, 16:12:11 »
Idd. Stekkertje in het enige open gaatje dat je nog hebt. heb twee weken geleden mijn zus één laten bestellen. Was toen nog € 43,95 ex porto. Ze had hem binnen een week (hoewel ze zeiden dat het 3 weken zou duren). Haar zoon van 13 had hem binnen 10 minuten draaiende. De handleiding is zeer simpel en de beveiliging is top. Je kan zelfs instellen hoe lang iemand op je router mag inloggen en je kan ook een download limiet aangeven. Het is een sociaal  netwerk. Het is de eigenlijk de bedoeling dat iemand even het internet op kan als ie niet thuis is, niet dat ie hele videotheken download.

Het zijn in feite twee gescheiden netwerken. Jouw prive draadloos en een publiek draadloos. Alleen Fonleden en/of degenen die betaald hebben kunnen inloggen. Je kan ook zien wie er hoe lang op je netwerk is geweest. Bij mij is dat nog niemand, maar ik lig ook niet gunstig.

Ik heb net antwoord gehad. De oude router is uitverkocht. Je kan alleen de + versie kopen. Die heeft ook nog een lan poort. In jou geval blijf je dus een gaatje open houden voor nog een bekabelde pc. Kost jammergenoeg nu € 29,95 incl. porto.

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf draadloze router
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/14, 16:13:00 »
Citaat van: Gijsbert
Duidelijk Arie. McGyver stuur maar een mailtje met de prijs en verzendkosten etc. dan kan ik het overmaken naar jou.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Je krijgt alleen een invite. Je moet Fon betalen, niet mij.

Stuur een mailtje met je mailadres.

Offline Drummies

  • Lid
Aanschaf draadloze router
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/14, 16:13:03 »
Gijsbert

http://www.multimediamachines.nl/N_frame.html?http://www.multimediamachines.nl/N_art_57.html

lijkt me wel wat voor lap top bv op vakantie

edit zojuist besteld E28,18  

Bestelling:

1 x  - Fon La Fonera: 14,95 :: 14,95
1 x Verzending: 7,08 :: 7,08
1 x Kosten van betaling: 6,15 :: 6,15
===============================
Totaal incl. BTW:  28,18
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf draadloze router
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/14, 16:18:38 »
Als je de laatste lanpoort niet nodig hebt (dat lijkt me nog de oude) adviseer ik je de link van Drummies. Mijn optie is € 29,95 icl. Ik weet niet hoeveel ze daar voor porto rekenen. Er waren trouwens ook enkele op de marktplaats. Maar ze zijn gewild en ik zag ze niet meer zo vaak.

Aanschaf draadloze router
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/14, 16:52:11 »
McGyver en Drummies ik heb de bestelling geplaatst voor de Fon. En wat is een beetje normale band wijdte voor het publieke deel?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Drummies

  • Lid
Aanschaf draadloze router
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/14, 16:59:29 »
Gijsbert

http://www.campervriendelijk.nl/informatie/shop.html

handleiding kan je downloaden doe er je voordeel mee ga ik ook doen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf draadloze router
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/14, 17:49:01 »
Arie, was je met een invite van mij niet goedkoper uit geweest? Je krijgt als ik me niet vergis de Fontenna dan goedkoop er bij. (€ 2,- of zo)

Aanschaf draadloze router
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/14, 21:13:58 »
Citaat van: drummies
Gijsbert

http://www.campervriendelijk.nl/informatie/shop.html

handleiding kan je downloaden doe er je voordeel mee ga ik ook doen
Bedankt Drummies.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf draadloze router
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/14, 22:19:06 »
Citaat van: Gijsbert
En wat is een beetje normale band wijdte voor het publieke deel?Gijs
Was vergeten deze vraag te beantwoorden. hangt van jou af, Toen ik ontdekte dat niemand zich bij mij aanmeldde heb ik het op 60/40 (of 70/30) gezet. Ik ga mezelf niet onnodig benadelen. Als ik merk dat er aanloop is, verschuif ik het weer in hun voordeel.

Aanschaf draadloze router
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/15, 17:08:37 »
Is dat echt het geval? Zelf heb ik dat schuifje op oneindig gezet en mijn draadloze systemen gaan als een speer. Nou heb ik ook slechts ooit één "gast" gehad en verder nooit iemand, maar ik dacht zelf dat je de volle bandbreedte voor jezelf kunt gebruiken als er geen andere inloggers zijn. Mochten er dat teveel worden kan je uiteraard ingrijpen en de bandbreedte voor het publieke deel inperken, maar ik merk geen snelheidsverschil op mijn eigen systeem als ik dat preventief doe.

Groet'n,  Erik
Nobody expects the Spanish Inquisition! Oh lay!   :-)

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf draadloze router
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/17, 23:18:15 »
Ik denk dat als je alles voor jezelf houdt er niemand meer kan inloggen. vergis ik mij hierin?

Offline mcgyver

  • Lid
Aanschaf draadloze router
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/18, 09:34:34 »
Ik kan het niet testen, kom voorlopig niet in mijn Fon vanwege probleem met XS4ALL (kan maar met één aansluiting het net op)