Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet via KPN Experia Box  (gelezen 14299 keer)

leosnijders

  • Gast
Internet via KPN Experia Box
« Gepost op: 2007/11/20, 00:25:00 »
Ik heb Internet + Bellen van KPN voor mijn laptop. Klopt het dat er geen draadloze netwerkkarten zijn die met de ExperiaBox van KPN samen werken.? Heeft iemand daar ervaring mee? Graag wel 'out of the box' want ik ben een nieuweling in Linux/Ubuntu 7.10. Leo

Offline hps58

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/20, 10:28:55 »
Citaat van: leosnijders
Ik heb Internet + Bellen van KPN voor mijn laptop. Klopt het dat er geen draadloze netwerkkarten zijn die met de ExperiaBox van KPN samen werken.? Heeft iemand daar ervaring mee? Graag wel 'out of the box' want ik ben een nieuweling in Linux/Ubuntu 7.10. Leo
Wat voor type netwerkkaart heb je?

Ik heb ook zo'n KPN ExperiaBox van KPN en op mijn laptop zowel XP als Ubuntu staan en het enige wat ik onder Ubuntu hoefde te doen was het wachtwoord voor de verbinding in te vullen ( WEP/WAP encryptie) en het werkte in een keer en probleemloos tot nu toe.

mvrgr
Herman
Desktop: Ubuntu 8.04.
Laptop: Windows XP
Linux user # 501016

Offline emargen

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/20, 13:38:16 »

Offline Dave

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/20, 21:22:54 »
er zijn heel veel problemen om draadloos werkend te krijgen met die boxen.
er zijn 2 verschillende types en latn we nu op onze beide adressen met die 2 verschilldende geconfronteerd worden?
Vanuit de centrale kunnen ze de boel updaten en instellen. Ik heb het onder XP laten gebeuren want anders krijgt Ubuntu de schuld want dat kennen ze verder niet.
Zodra hun het op regel hebben werkt het in Ubuntu ook prima.

Offline emargen

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/20, 21:27:29 »
....tsja dan ken ik toevallig een paar " lucky blifles" want uhhh weinig problemen met die experiaboxen....die van mij draait ook al weer ruim een jaar probleemloos!

Offline Silvester

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/22, 17:55:46 »
Zo'n Experiabox heb ik ook,maar dan via Hetnet, maar volgens mij zijn het dezelfde boxen. Onder Feisty Fawn heb ik die met een speedtouch 121g nooit aan de praat gekregen. Omdat er ook nog een tijdelijke vaste lijn ter beschikking was heb ik gewacht tot Gutsy Gibbon uitkwam.

Voor mijn PC was het voldoend om via handmatige instelling de WPA in te stellen. daarna werkte het zonder problemen en zonder verdere poespas via de netwerk selector.

Wellicht heb je er wat aan.
Met vr gr ;) S

Offline Dave

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/24, 15:31:32 »
Citaat van: hps58
Citaat van: leosnijders
Ik heb Internet + Bellen van KPN voor mijn laptop. Klopt het dat er geen draadloze netwerkkarten zijn die met de ExperiaBox van KPN samen werken.? Heeft iemand daar ervaring mee? Graag wel 'out of the box' want ik ben een nieuweling in Linux/Ubuntu 7.10. Leo
Wat voor type netwerkkaart heb je?

Ik heb ook zo'n KPN ExperiaBox van KPN en op mijn laptop zowel XP als Ubuntu staan en het enige wat ik onder Ubuntu hoefde te doen was het wachtwoord voor de verbinding in te vullen ( WEP/WAP encryptie) en het werkte in een keer en probleemloos tot nu toe.

mvrgr
Herman
Hier net zo met de flaptop.
en we hebben nog wel de 2  verschillende boxen van ze ook. het ene type thuis en het andere op de camping.
Heeft met beide systemen wel wat voeten in aarde gehad hoor.
Maar heb de monteur laten klungelen met de XP anders hoor je gelijk dat het aan Ubuntu ligt als ze er niet direkt uitkomen.

Had er op een gegeven moment ook 1 aan de lijn die wist te vertellen dat het aan de drivers lag en dus eigen pakkie aan. Nou als het bij de ene box werkt moet het ook bij de andere box werken he.
Enige wat je dan rest is opnieuw bellen zodat je een andere medewerker met meer verstand van zaken aan de lijn krijgt.
Dan moesten ze vanuit de centrale de software updaten, en voordat het eenmaal werkte?
Daarna in Ubuntu was het fluitje van een cent nog.

Offline Silvester

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/27, 21:32:54 »
Er zit wel wat in dat KPN/Hetnet eerst moeten zorgen dat de experiabox goed is geprogrammeerd. Wij gebruiken een tweede telefoonnummer en na aanvraag en operationalisatie daarvan ging het met de experia-box ook eerst mis. Oorzaak zat hem in het feit dat wij een WPA-sleutel moesten gebruiken en iemand bij het herprogrammeren van de experiabox niet had opgelet en er een WEP sleutel in had aangebracht. Dan werkt het never nooit niet. Nadat dat was opgelost en onder XP mooi functioneerde was het met Gutsy een fluitje van de bekende cent.
:) S

Offline canti

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/28, 12:52:15 »
Ik heb ook een KPN Experiabox. Met ndiswrapper heb ik het wel aan de praat gekregen. Ik herinner me dat ik eenmalig de WPA key moest invullen, daarna is het niet meer nodig. En elke keer bij het opstarten werkt het ook automatisch meteen goed. Ik vind zelfs dat Gutsy de WPA / WPA2 beter ondersteunt dan Feitsy. Ik ben er heel blij mee, dat spreekt vanzelf! Geen extra (netwerk)kabel meer nodig, meer vrijheid.

canti

leosnijders

  • Gast
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/14, 15:58:29 »
Beste mensen:
Sorry dat ik niet eerder reageerde: heb eerst een complete crash van Ubuntu moeten overleven: alles opnieuw moeten installeren vanaf CD.

Ik heb een desktop waarop de KPN Experia Box het prima doet, met WPA code.

Ik heb daarnaast voor Ubuntu een laptop: Acer TravelMate 243LC met IntelCeleron 2,5 GHz ; 256MB geheugen. Die heeft nog geen ingebouwd wireless. Heb daarom een Belkin wireless card geprobeerd: Belkin F5D7010PC. WPA code ingevuld, Maar krijg hem niet aan de praat. Kaart maar weer terug gebracht....

Herman:  Wat gebruik jij dan voor kaart die het wel doet????
Dave: KPN nog niet gebeld, want als hun instellingen voor mijn desktop werken, waarom zouden ze het dan niet voor een Belkin card doen?
Emargen: die Belkin card had ik via linuxwireless.org gevonden!
Leo

Offline ruujan

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/14, 20:28:54 »
Afgelopen week ontdekte ik dat er meerdere experiaboxen bestaan:

http://www.mxstream.nl/support/index_experia.html

Er is een ding van Siemens en er zijn er twee van Thomson. Welke heb jij?

Offline Ubert

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/15, 20:32:58 »
IK heb ook een experiabox van de kpn (siemens versie) Hier zat een usb adapter bij, de siemens gigaset 108. Deze werkt wel in ubuntu. miss is dat het uitproberen waard? Hoef je ook geen nieuwe te kopen!

Offline Dave

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/16, 02:51:09 »
hierboven meldde ik al dat we 2 verschillende hadden.
een siemens en een thomson.
Bij bijde moest vanuit de centrale de boel geupdated worden voor het draadloos werkte. Was gelijk bij de installatie van die boxen overigens, maar je bent zo een halve dag verder.

Offline emargen

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/16, 18:23:15 »
Citaat van: Ubert
IK heb ook een experiabox van de kpn (siemens versie) Hier zat een usb adapter bij, de siemens gigaset 108. Deze werkt wel in ubuntu. miss is dat het uitproberen waard? Hoef je ook geen nieuwe te kopen!
en hoe heb je die Siemens gigaset 108 usb-dingetje  dan werkend gekregen???...is mij nog niet gelukt!!

leosnijders

  • Gast
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/17, 16:16:55 »
Ubert:  
als ik mijn USB GIgaset aansluit en de laptop opstart vind ik hem niet onder Systeem/Beheer/Netwerk .... Jij blijkbaar wel!
Leo

Offline Dave

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/17, 16:23:32 »
Citaat van: Dave
er zijn heel veel problemen om draadloos werkend te krijgen met die boxen.
er zijn 2 verschillende types en latn we nu op onze beide adressen met die 2 verschilldende geconfronteerd worden?
Vanuit de centrale kunnen ze de boel updaten en instellen. Ik heb het onder XP laten gebeuren want anders krijgt Ubuntu de schuld want dat kennen ze verder niet.
Zodra hun het op regel hebben werkt het in Ubuntu ook prima.
Voor de duidelijkheid, problemen met die kastjes en ingehuurd personeel van derden die het voor KPN verzorgen.
Ik heb het dus duidelijk NIET over problemen aan de computerkant of netwerkkaarten.

Offline Ubert

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/18, 14:06:06 »
Citaat van: leosnijders
Ubert:  
als ik mijn USB GIgaset aansluit en de laptop opstart vind ik hem niet onder Systeem/Beheer/Netwerk .... Jij blijkbaar wel!
Leo
Je moet eerst ff googlen en dan krijg je een handleiding. Na wat werkt in de terminal werkt ie. Helaas is hij na een reboot weer weg en moet je weer opniew beginngen

Offline canti

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/24, 12:07:10 »
Ik heb het samen met een vriend de gigaset 108 pratend gekregen onder Gutsy. Ik herinner me dat de volgende terminal commando's werden ingevoerd (zorg wel eerst voor dat je ndiswrapper via synaptic of terminal in je computer geïnstalleerd hebt en dat je de installatiepakket van gigaset in je home-folder hebt staan; dat installatiepakket kan je eventueel downloaden vanaf de site van Planet; en werk als root in de terminal):

ndiswrapper -i net5523.inf (deze *.inf zit in het installatiepakket van de gigaset, met deze commando wordt de *.inf in Ubuntu geïnstalleerd)

ndiswrapper -l (daarmee wordt gecontroleerd of de driver correct geïnstalleerd is, was bij mij gelukkig het geval)

modprobe ndiswrapper (nu moet het wlan-lampje gaan werken, spannend! Gelukkig werkte het meteen).

pas als alles prima werkt, typ dan ndiswrapper -m (niet eerder!), daarmee wordt de volgende keer de wireless-verbinding automatisch tot stand gebracht.

Het bovenstaande is misschien erg beknopt. Een goede en uitgebreide (Engelstalige) gids voor gebruik van ndiswrapper bij windows-drivers is https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/Ndiswrapper.

Succes!

canti

P.S.: vergeet niet om in je terminal als root uit te loggen!

Offline Ubert

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/26, 10:58:23 »
Citaat van: canti
Ik heb het samen met een vriend de gigaset 108 pratend gekregen onder Gutsy. Ik herinner me dat de volgende terminal commando's werden ingevoerd (zorg wel eerst voor dat je ndiswrapper via synaptic of terminal in je computer geïnstalleerd hebt en dat je de installatiepakket van gigaset in je home-folder hebt staan; dat installatiepakket kan je eventueel downloaden vanaf de site van Planet; en werk als root in de terminal):

ndiswrapper -i net5523.inf (deze *.inf zit in het installatiepakket van de gigaset, met deze commando wordt de *.inf in Ubuntu geïnstalleerd)

ndiswrapper -l (daarmee wordt gecontroleerd of de driver correct geïnstalleerd is, was bij mij gelukkig het geval)

modprobe ndiswrapper (nu moet het wlan-lampje gaan werken, spannend! Gelukkig werkte het meteen).

pas als alles prima werkt, typ dan ndiswrapper -m (niet eerder!), daarmee wordt de volgende keer de wireless-verbinding automatisch tot stand gebracht.

Het bovenstaande is misschien erg beknopt. Een goede en uitgebreide (Engelstalige) gids voor gebruik van ndiswrapper bij windows-drivers is https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/Ndiswrapper.

Succes!

canti

P.S.: vergeet niet om in je terminal als root uit te loggen!
En bij een reboot? hoe heb je dat opgelost? heb wel iets gelezen hoe het werkt bij madiva.

Offline canti

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/27, 10:12:54 »
Een reboot is geen probleem. Dankzij commando ndiswrapper -m wordt de verbinding bij herstart of bij de volgende keer dat je computer aanzet, opnieuw automatisch opgestart. Wel maak ik af en toe nog mee dat het aanmaken van de verbinding niet gelukt is. In dit geval selecteer ik handmatig mijn draadloze netwerk onder dat bekende symbooltje met de blauwe verticale balken ergens op het paneel. Dan komt de verbinding alsnog tot stand. Nooit problemen mee gehad.

leosnijders

  • Gast
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/13, 12:29:20 »
Ik heb het opgegeven om draadloos onder Ubuntu te werken. Is kennelijk alleen weggelegd voor mensen die met dat terminal venster , ndiswrapper enz. kunnen werken .... Dan is werken met Windows toch nog steeds veel eenvoudiger,. Valt me tegen van Ubuntu.... Heb ook probleem met OpenOffice.org: ondanks talrijke pogingen geen spellingcorrector in de tekstverwerker.

Offline Dave

  • Lid
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #21 Gepost op: 2008/01/13, 13:03:14 »
Pjotr heeft daar een beschrijving voor gepost poosje terug.
zelfs mij lukte het toen.

tonnyo

  • Gast
Internet via KPN Experia Box
« Reactie #22 Gepost op: 2008/03/24, 14:41:04 »
Citaat van: Ubert
Citaat van: leosnijders
Ubert:  
als ik mijn USB GIgaset aansluit en de laptop opstart vind ik hem niet onder Systeem/Beheer/Netwerk .... Jij blijkbaar wel!
Leo
Je moet eerst ff googlen en dan krijg je een handleiding. Na wat werkt in de terminal werkt ie. Helaas is hij na een reboot weer weg en moet je weer opniew beginngen
Dat opnieuw opstarten na reboot: is er iemand die daar een oplossing voor weet?