Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Nvidia settings  (gelezen 3681 keer)

[Opgelost] Nvidia settings
« Gepost op: 2010/03/27, 11:32:10 »
Hallo,

Ik wil gebruik maken van de NVIDIA X Server Settings

Wanneer ik dit aanklik onder systeem, beheer krijg ik onderstaande melding:


You do not appear to be using the NVIDIA X driver.  Please edit your X configuration file (just run `nvidia-xconfig` as root), and restart the X server.
Ik heb al in de terminal nvidia-xconfig ingegeven, maar dan krijg ik volgende melding.


piet@piet-laptop:~$ nvidia-xconfig

WARNING: Unable to locate/open X configuration file.


ERROR: Unable to write to directory '/etc/X11'.

piet@piet-laptop:~$

Hoe kan ik gebruik maken van de Nvidia X-server?

mvg, Flip
« Laatst bewerkt op: 2010/12/15, 15:21:21 door flipflipsen »

Re: Nvidia settings
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/27, 11:38:16 »
Heb je überhaupt wel een Nvidia-kaart en de Nvidia-driver ingeschakeld?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Nvidia settings
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/27, 11:38:26 »
"run as root" wil zeggen dat er sudo voor moet. Dus:
sudo nvidia-xconfig

Re: Nvidia settings
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/27, 11:43:11 »
Maar ik snap niet waarom je dat allemaal handmatig doet. Systeem -> Beheer -> Hardwarestuurprogramma's, Nvidia-driver inschakelen, herstarten.

Re: Nvidia settings
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/27, 12:15:12 »
Sorry, ik vergat er bij te vertellen, dat ik bezig ben met het testen van Ubuntu 10.04.

Ik heb een sony vaio laptop.

Deze heeft een nieuwe nvidia chip.

Daar zit hem het probleem.

Maar ik ga eens proberen om de xserver in te schakelen via sudo nvidia-xconfig

Ik heb de xserver ingeschakeld middels sudo nvidia-xconfig.
Resultaat is, dat ik een foutmelding krijg bij het opstarten.
Ik heb de configuratie weer op default gezet, en zo kon ik weer opstarten.
De problemen met het scherm zijn dus nog niet opgelost.

« Laatst bewerkt op: 2010/03/27, 16:19:52 door flipflipsen »

Offline tnzbdx

  • Lid
Re: Nvidia settings
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/28, 16:23:59 »
Nvidia staakt de ontwikkeling van zijn opensource 'xf86-video-nv'-videodriver voor Linux. Gebruikers zullen moeten kiezen uit de closed source Nvidia-driver, de nog in ontwikkeling zijnde Nouveau-driver of de generieke vesa-driver.

De xf86-video-nv-driver heeft een zeer beperkte functie-omvang. Zo ondersteunt de driver geen 3d-versnelling. De driver wordt door Linux-gebruikers dan ook voornamelijk gebruikt om oudere videokaarten van Nvidia aan te sturen of om in noodgevallen toch in de X Window System-omgeving te kunnen komen.

In een aankondiging van Nvidia-ontwikkelaar Andy Ritger meldt de videokaartenfabrikant echter dat het de driver niet meer zal doorontwikkelen. Zo zal xf86-video-nv niet langer werken met videokaarten op basis van de Fermi-gpu of hoger. Ook zal de displayport-interface niet werken. Nvidia belooft nog wel bestaande gpu's te ondersteunen en waar nodig kleine aanpassingen aan zijn opensource-driver te zullen doorvoeren.

Volgens Ritger leunen moderne X Window System-omgevingen sterk op de X Render-extensie voor hardwareversnelling, een onderdeel dat met de opensource-driver van Nvidia nauwelijks wordt ondersteund. Nvidia zou echter geen tijd en moeite meer willen steken in de ontwikkeling van een X Render-extensie voor de opensource driver. De gesloten Nvidia-driver voor Linux ondersteunt wel hardwareversnelling en is dan ook de meest logische keuze, aldus Ritger. In noodgevallen zouden gebruikers nog kunnen terugvallen op de generieke vesa-driver.

Naast de propriëtaire driver kunnen Linux-gebruikers ook kiezen voor Nouveau, een opensource-driver die geschikt is voor alle Nvidia-gpu's, voorzien is van een solide 2d-versnelling maar nog beperkte 3d-mogelijkheden biedt. De Nouveau-ontwikkelaars werken echter aan OpenGL-ondersteuning en inmiddels is de driver opgenomen in de Linux 2.6.33-kernel. Ook Ubuntu 10.04 ondersteunt standaard de Nouveau-driver. Features waar de Nouveau-ontwikkelaars ook aan werken zijn tv-out, dual-link dvi, power management, sli, hdmi-audio en OpenCL/gpgpu-support.

http://tweakers.net/nieuws/66455/nvidia-staakt-ontwikkeling-opensource-videodriver-linux.html

net gelezen op tweakersnet
on Ubuntu 10.10 ;)
Acer Aspire 5720z, dualcore/1.73ghz, 3gbram, 160gbHD, 500gb ext.
Targa 17inch,  on ubuntu 10.04
IBM T23 in ubuntu 7, or so, ;)