Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een gedeelte voor terugkerende discussies?  (gelezen 3748 keer)

Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Gepost op: 2012/06/10, 12:13:06 »
Op het Engelstalige forum is er een apart gedeelte ingeruimd voor terugkerende discussies, genaamd 'recurring discussions'. Moderatoren verplaatsen dan alle discussies zoals 'Hoe krijgt Linux meer marktaandeel', 'Linux versus Windows', 'Linux versus OSX', 'Unity is niks' etc naar dat gedeelte. Dit zorgt ervoor dat andere forumdelen grotendeels verschoond blijven van dat soort eeuwig gezaag. Ook op ons forum duiken dit soort topics met enige regelmaat op. Is het een idee om onder Algemeen een subforum voor herhalende discussies te hangen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/10, 12:19:24 »
Dat is een aardig idee waar we even naar zullen kijken.
En meteen kijken of we topics in dat gedeelte uit het overzicht van "recente berichten" en "ongelezen berichten" kunnen halen voor de mensen die dat willen.

Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/10, 13:43:10 »
Ik vind dat een topidee erik en Johan! :)

Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/23, 00:31:06 »
Dat gaat wel energie kosten om al dat 'gezaag' te monitoren door de moderators.
Ook zal het een Walhalla zijn om een flink stukje Windows-bashing mogelijk te maken.

Wel een heel goed idee om al die dingen in een soort zandbak te steken op dit forum.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/23, 07:00:02 »
Bashen mag sowieso niet (behalve dan apple bashing onder een schuilnaam 'Wat vind jij van OSx?' ;) ), dus die draadjes gaan al weg :)

Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/23, 08:33:41 »
@Timo: Precies :)

@Joris: We kunnen ook een moderator instellen op dat gedeelte. Nu heeft bijv. V&A ook een eigen moderator, zou bij dit discussie-gedeelte ook kunnen :)

Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/23, 11:39:02 »
Ik denk dat het probleem van terugkerende discussies meestal in draden optreedt die helemaal niet voor die terugkerende discussies bedoelt zijn. Wordt er bijvoorbeeld een vraag gesteld over hoe iets in Unity te doen, is er binnen de kortste keren wel iemand die aangeeft dat dat in ...buntu veel makkelijker is, en dat Unity onhandig is. Vervolgens gaat de discussie pagina's verder over Unity VS traditioneel.

Veel effectiever dan een apart gedeelte voor terugkerende discussies zou een apart gedeelte zijn voor leden die aan dergelijke discussies steeds weer deelnemen.  :evil:

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/23, 15:28:10 »
Goed idee!

Ik denk dat het probleem van terugkerende discussies meestal in draden optreedt die helemaal niet voor die terugkerende discussies bedoelt zijn.
En van mij mogen topics best (vaker) gesplitst worden. Zo geef je mensen de gelegenheid lekker te zagen zonder ze het zwijgen op te leggen (dus geen offtopic berichten verwijderen). Evt. gesplitst en verplaatst naar een aparte gedeelte.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/23, 23:53:39 »
Goed idee!

Ik denk dat het probleem van terugkerende discussies meestal in draden optreedt die helemaal niet voor die terugkerende discussies bedoelt zijn.
En van mij mogen topics best (vaker) gesplitst worden. Zo geef je mensen de gelegenheid lekker te zagen zonder ze het zwijgen op te leggen (dus geen offtopic berichten verwijderen). Evt. gesplitst en verplaatst naar een aparte gedeelte.


Daar ben ik het voor 200% mee eens.

Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/31, 16:26:04 »
Even een schop omhoog ter herinnering.

Hoe staat het met dit voorstel, is er nog serieus naar gekeken? Persoonlijk zie ik de behoefte weer groter worden met alle vers opgelaaide Windowsperikelen zoals hier: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/windows-8-grote-kans-voor-linux/ (inmiddels 30 pagina's...). Een ander idee is misschien een vast topic Windows onder offtopic zoals het stamcafé? Schiet maar... :P

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/14, 19:53:40 »
Dat is een aardig idee waar we even naar zullen kijken.
En meteen kijken of we topics in dat gedeelte uit het overzicht van "recente berichten" en "ongelezen berichten" kunnen halen voor de mensen die dat willen.

Vanaf nu is het mogelijk om bepaalde forumonderdelen te negeren. Topics in die onderdelen komen dan niet in jouw overzicht van nieuwe of ongelezen berichten. De instelling hiervoor staat in je profiel.

Het forumteam bespreekt nu of we wel zo'n onderdeel willen en hoe we dat dan vorm gaan geven.
Hebben jullie nog ideeën over wat je in dat forumonderdeel zou willen zien of juist niet, dan horen we dat graag.
Een aantal zaken zijn nog zorgelijk: hoe zorgen we ervoor dat het geen eindeloos bash-festijn wordt. We willen geen forumonderdeel dat vol staat met topics die bepaalde producten of fabrikanten afzeiken. verder zijn er ook zorgen over de sfeer op het forum. In de "normale" topics zijn er soms al heftige discussies die de sfeer kunnen verpesten dus we willen niet dat dat in dat nieuwe gedeelte vaker voor gaat komen. Wat denken jullie hierover? Hoe moet dat onderdeel leuk gehouden worden?

Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/14, 22:03:05 »
Wellicht bij een discussie forumdeel de forum regels duidelijk in beeld en een direct plaatsen van een slotje als het dreigt te escaleren. En de beslissing van het forumteam valt niet aan te vechten in dit forumdeel. Misschien wat streng, maar zo valt het wel in toom te houden voor het team, lijkt mij.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/14, 23:28:36 »
Ik voorzie voornamelijk een onnodige belasting van het forumteam. Ik denk dat die zich veel beter kunnen focussen op prangende onopgeloste vragen of suggesties. Zo'n onderdeel als voorgesteld zou vrij snel ontaarden en sterker nog de sfeer danig ondermijnen voor iedereen.  Bij ingrijpen van het team zal ook vrij snel op de man gespeeld worden. Waarom zeg ik dit nu zo? Talloze voorbeeldjes zijn er al geweest ivm bashen en op het forumteam schieten als die ingrepen. Het probleem is dat de grenzen van het aanvaardbare dienen bewaakt te worden. Dat kost gewoon te veel energie tov het doel van zo'n forumonderdeel. En volgens mij zijn er zeker andere dingen die meer aandacht verdienen dan 'lang gepraat' over een topic. Misschien is het beter om sneller een slot te gooien op oneindige topics, buiten de stamkroeg natuurlijk. Het zal ook de expansie van de database ten goede komen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/14, 23:56:03 »
Dat is een aardig idee waar we even naar zullen kijken.
En meteen kijken of we topics in dat gedeelte uit het overzicht van "recente berichten" en "ongelezen berichten" kunnen halen voor de mensen die dat willen.

Vanaf nu is het mogelijk om bepaalde forumonderdelen te negeren. Topics in die onderdelen komen dan niet in jouw overzicht van nieuwe of ongelezen berichten. De instelling hiervoor staat in je profiel.

Het forumteam bespreekt nu of we wel zo'n onderdeel willen en hoe we dat dan vorm gaan geven.
Hebben jullie nog ideeën over wat je in dat forumonderdeel zou willen zien of juist niet, dan horen we dat graag.
Een aantal zaken zijn nog zorgelijk: hoe zorgen we ervoor dat het geen eindeloos bash-festijn wordt. We willen geen forumonderdeel dat vol staat met topics die bepaalde producten of fabrikanten afzeiken. verder zijn er ook zorgen over de sfeer op het forum. In de "normale" topics zijn er soms al heftige discussies die de sfeer kunnen verpesten dus we willen niet dat dat in dat nieuwe gedeelte vaker voor gaat komen. Wat denken jullie hierover? Hoe moet dat onderdeel leuk gehouden worden?

Die negeerlijst is alvast een goed idee :) Dit is toch wat lastiger dan ik in eerste instantie dacht, ik begrijp de aarzeling van het forumteam m.b.t. het maken van zo'n apart gedeelte wel. Mijn oorspronkelijke gedachte was dat als er een duidelijk aangegeven gedeelte is voor herhalende discussie men is gewaarschuwd. Je weet dan van: 'ik ga nu een gedeelte binnen waarin wordt gepraat over Windows, dus daar kan ik alvast niet over klagen.'. Het is dan een instrument om mensen die zich ergeren (en daarbij misschien uit de slof schieten) makkelijker terecht te wijzen in de vorm van: 'reageer in dit gedeelte dan ook niet'. Maar na het lezen van jouw reactie besef ik pas dat het ook wel eens escalerend zou kunnen werken.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/01/09, 22:35:06 »
Is dit een oud topic of een terugkerende discussie op zichzelf?  ;)
Vanaf nu is het mogelijk om bepaalde forumonderdelen te negeren. Topics in die onderdelen komen dan niet in jouw overzicht van nieuwe of ongelezen berichten. De instelling hiervoor staat in je profiel.
Helaas werkt dit (vanzelfsprekend) alleen als je bent ingelogd.
Zo geef je mensen de gelegenheid lekker te zagen zonder ze het zwijgen op te leggen
Precies. Terugkerende discussies zijn niet helemaal off-topic, ze komen niet voor niets steeds terug.  =D
Deelnemers zijn op hun manier toch geïnteresseerd in, of hebben vragen over, linuxubuntu.
Ook leden die reageren in het support gedeelte zie ik soms deelnemen aan bepaalde "terugkerende discussies". Goede bijdragen aan het support gedeelte zijn meer dan welkom, die leden wil je vooral actief houden!
direct plaatsen van een slotje als het dreigt te escaleren. En de beslissing van het forumteam valt niet aan te vechten in dit forumdeel. Misschien wat streng, maar zo valt het wel in toom te houden voor het team, lijkt mij.
Kan ook, gevolgen voor het forumteam om alles in toom te houden kan ik niet goed overzien maar het vraagt evengoed continue aandacht van het forumteam om te volgen of een discussie dreigt te escaleren om dan direct een slotje te plaatsen.
Anderzijds worden nu ook, vaak ten onrechte, deelnemers aan dit soort discussies op de man aangesproken op "trol" of "fanboy" gedrag en rest het forumteam weinig anders dan het topic te sluiten. Helaas kan het "op de man spelen" evengoed in "terugkerende discussies" de sfeer verzieken.
Voor de volledigheid een link naar zo'n onderdeel op ubuntuforums.org: http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=302
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een gedeelte voor terugkerende discussies?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/01/09, 23:05:10 »
Een steeds terugkerende discussie verplaatsen naar een speciaal forumonderdeel daarvoor, hoeft nog niet te betekenen dat er dus afkraken wordt toegestaan in dat speciale forumonderdeel.

Overigens denk ik sowieso niet dat er daardoor meer aanleiding ontstaat voor afkraken (bashing) van *Windows*. Ik zie op dit forum de laatste tijd veel meer afkraken (bashing) van *Ubuntu* plaatsvinden....  :o
« Laatst bewerkt op: 2013/01/09, 23:07:46 door Pjotr »