Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gamen op intel integrated graphics  (gelezen 7417 keer)

Offline glaasje

  • Lid
gamen op intel integrated graphics
« Gepost op: 2011/08/15, 00:19:59 »
Ik heb een laptop met intel integrated graphics en ik vroeg me af welke spellen er eigenlijk op werken...
persoonlijk heb ik getest
Werkt:

The Powder Toy
OpenTTD
Xmoto
Hedgewars
And yet it moves
Supertuxkart

Werkt niet:
Oilrush - bij fullscreen blijft hij hangen... :P

hebben jullie ook nog spellen die ik kan toe voegen?
laat het het onder weten.! :D

edit: In plaats van hier een rommeltje te maken.
Heb klik hier om naar de lijst de gaan. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 00:49:08 door glaasje »
sine errores, nos discere nihil.

Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/15, 13:34:22 »
Welke Ubuntu versie heb je? En is de 3D versnelling ingeschakeld?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline glaasje

  • Lid
Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/15, 14:26:20 »
Ik heb Linux Mint 11 (gebaseerd op Ubuntu 11.04 ;) )

En hoe kan je zien of 3d versnelling is ingeschakelt?
sine errores, nos discere nihil.

Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/15, 15:40:23 »
Type in een terminal glxgears en geef een ENTER nu krijg je een beeld te zien met draaiende tandwielen en in de terminal de framerate. Kan je deze hier vermelden. Gezien de intelkaart, zal je nog wel het een en ander moeten installeren. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/15, 16:58:26 »
Type in een terminal glxgears en geef een ENTER nu krijg je een beeld te zien met draaiende tandwielen en in de terminal de framerate. Kan je deze hier vermelden. Gezien de intelkaart, zal je nog wel het een en ander moeten installeren. :(
Eh, als je de games in de OP vernoemd kunt spelen, is er overduidelijk 3d-versnelling... En waarom zou die er niet zijn ;)


Geïntegreerde Intel-graphics zijn uit zichzelf al niet bijster krachtig, eigenlijk niet geschikt voor de zwaardere games. Daarbij komt ook nog eens dat de Linux-drivers vanwege het Mesa-component, dat verantwoordelijk is voor OpenGL, achterloopt op het gebied van mogelijkheden.

Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/15, 17:46:04 »
Ik speel zelden of nooit een game, dus welke 2D of 3D zijn weet ik niet. Maar glxgears uitvoeren lijkt mij het probleem niet en je weet gelijk je framerate. En waarom sommige spellen niet zo soepel draaien.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline glaasje

  • Lid
Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/15, 18:26:01 »
Daarom lijkt me het eigenlijk ook wel handig om een lijstje te maken waar de spellen in staan die het goed of niet goed doen met Intel. ;)
sine errores, nos discere nihil.

Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/15, 19:09:07 »
Ik speel zelden of nooit een game, dus welke 2D of 3D zijn weet ik niet. Maar glxgears uitvoeren lijkt mij het probleem niet en je weet gelijk je framerate. En waarom sommige spellen niet zo soepel draaien.
Die framerate zal gelijk zijn aan de verticale verversingsfrequentie, zo rond de 60 Hz, daar heb je dus ook niet veel aan.

Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/15, 20:14:41 »
Daar gaat het juist om, als je framerate te laag is zal het beeld niet vloeiend overkomen, in geval van glxgears haperende tandwielen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/15, 20:40:24 »
Alle Linux games XD
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline glaasje

  • Lid
Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/15, 20:42:28 »
Alle Linux games XD
Hoezo alle Linux games?
sine errores, nos discere nihil.

Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/15, 20:43:32 »
Ik ben nog geen Linux game tegen gekomen die een recente videokaart nodig heeft.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline emiel1976

  • Lid
Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/15, 20:47:49 »
Dit is mijn uitslag met een Intel kaartje.
300 frames in 5.0 seconds = 59.882 FPS

Niet slecht op zich maar ik merk heel goed dat de prestaties in Linux achter blijven op die in Windows maar het word per nieuwe versie van Linux wel iedere keer beter.

Zoals Cumulus007 al zegt is de Intel kaart niet bedoelt voor spellen maar als je oudere spellen hebt, dan kun je die goed spelen met een Intel kaartje.
Maar als je wilt gamen, dan kun je beter een computer nemen met een betere videokaart.
In Windows presteert de kaart beter maar verwacht daar ook geen wonderen.

Lijstje kun je wel maken maar eigenlijk nutteloos want wat op mijn pc draait met een intelkaart, hoeft niet op jou pc te draaien.
Je moet bij een intelkaart ook kijken naar de processor en het ram wat de pc heeft.


Offline glaasje

  • Lid
Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/15, 21:00:48 »
Ik ben nog geen Linux game tegen gekomen die een recente videokaart nodig heeft.
http://oilrush-game.com/
sine errores, nos discere nihil.

Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/15, 21:02:04 »
Ik haal 314
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/15, 21:06:26 »
Ik heb dat glxgears ook even gedraait, en ik krijg er: 18180 frames in 5.0 seconds = 3635.824 FPS uit. (met een ati radeon hd5870).

Het heeft geen textures, gebruikt simpele shading, en de standaard scherm grootte is ook maar  300x300. Dus echt realistisch is het niet, wat je er wel mee kan doen is kijken of je kaart wat sneller is na een driver update. Kijken of je een spel kan draaien, kan je er niet echt mee.

Als je een echte benchmark wilt dan kan je beter de unigine heaven benchmark draaien. Kan hem alleen nergens vinden voor linux... (hij is er als het goed is wel)

*edit*
Laat maar, ik heb hem al gevonden, keek er overheen.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 21:14:10 door Idroy »
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/15, 21:07:45 »
Dit is mijn uitslag met een Intel kaartje.
300 frames in 5.0 seconds = 59.882 FPS

Niet slecht op zich maar ik merk heel goed dat de prestaties in Linux achter blijven op die in Windows maar het word per nieuwe versie van Linux wel iedere keer beter.

Zoals Cumulus007 al zegt is de Intel kaart niet bedoelt voor spellen maar als je oudere spellen hebt, dan kun je die goed spelen met een Intel kaartje.
Maar als je wilt gamen, dan kun je beter een computer nemen met een betere videokaart.
In Windows presteert de kaart beter maar verwacht daar ook geen wonderen.

Lijstje kun je wel maken maar eigenlijk nutteloos want wat op mijn pc draait met een intelkaart, hoeft niet op jou pc te draaien.
Je moet bij een intelkaart ook kijken naar de processor en het ram wat de pc heeft.


Bijna gelijk aan 60 hz dus, je verversingsfrequentie voor het scherm. Glxgears is geen realistische benchmark helaas, het bewijst niets. Zelfs met software rendering zou je nog een 30 fps kunnen halen.

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/15, 21:33:35 »
Bijna gelijk aan 60 hz dus, je verversingsfrequentie voor het scherm. Glxgears is geen realistische benchmark helaas, het bewijst niets. Zelfs met software rendering zou je nog een 30 fps kunnen halen.

Waarschijnlijk heeft hij dan V-sync aanstaan, aangezien hij bij mij 3635FPS aangeeft, mijn beeldscherm heeft een verversingssnelheid van 60hz. Wat je zelf ziet is dan wel 60fps, maar wat het programma meet kan veel hoger zijn, als je V-sync uit hebt staan dan tenminste. Want v-sync limiteerd het aantal FPS aan de verversingssnelheid van je monitor.

Op fullscreen draait hij bij mij op 666 FPS :evil:
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 21:35:41 door Idroy »
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/15, 21:36:10 »
Bijna gelijk aan 60 hz dus, je verversingsfrequentie voor het scherm. Glxgears is geen realistische benchmark helaas, het bewijst niets. Zelfs met software rendering zou je nog een 30 fps kunnen halen.

Waarschijnlijk heeft hij dan V-sync aanstaan, aangezien hij bij mij 3635FPS aangeeft, mijn beeldscherm heeft een verversingssnelheid van 60hz. Wat je zelf ziet is dan wel 60fps, maar wat het programma meet kan veel hoger zijn, als je V-sync uit hebt staan dan tenminste. Want v-sync limiteerd het aantal FPS aan de verversingssnelheid van je monitor.
De Intel-driver heeft inderdaad v-sync aan staan standaard ja ;)

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/15, 21:42:21 »
Ah ja, dat verklaart alles ;) Eventjes uitzetten en je hebt glxgears op volle kracht.  XD
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Offline glaasje

  • Lid
Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/15, 22:50:31 »
het klinkt misschien raar maar hoe moet je die uitzetten? :P
hebben jullie trouwens eigenlijk wel Intel integrated graphics?  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 22:54:28 door glaasje »
sine errores, nos discere nihil.

Offline Idroy

  • Lid
    • yddegraaf
Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/15, 23:02:04 »
Oh, ik zou niet weten of het eigenlijk wel kan (waarschijnlijk wel). Maar zou je dat willen? Waarschijnlijk krijg je niet eens zo heel veel FPS winst, (waarschijnlijk wel op dat glxgears, maarja daar heb je ook weinig aan in my humble opinion, omdat je er verder niets mee kan)

Voor spellen zou je het uit kunnen zetten, maar 60 FPS is goed speelbaar. (als je echt hardcore gamed dan is dat precies genoeg). Komt bij dat je hoger dan 60 fps niet eens zo heel hard gaat merken.

Oh en, je hebt minder kans op 'micro stuttering', micro stuttering houdt in dat je fps opeens heel kort van hoog naar een stuk lager schiet en dan weer terug. Wat je kan oplossen door je FPS te limiteren.
Wil jij ook graag bijdragen aan Ubuntu NL? Kijk eens bij Mwanzo!

Offline glaasje

  • Lid
Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/15, 23:06:59 »
Dan laat ik dat limiet gewoon zitten... :)

Vergeten jullie niet om de lijst een beetje aan te vullen? ;)
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0ArLO4WdxMu7OdHZiVGMwU0U1VXQxSW9mS0lZQUk0cXc&hl=en_US#gid=0
sine errores, nos discere nihil.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #23 Gepost op: 2011/08/15, 23:34:23 »
Lekker aan laten staan en je niet druk om maken.
in de spellen zul je niets merken en wat voorheen niet werkte zal dan ook niet werken.

Wil je meer hebben, dan moet je geen Intel kaart nemen.
Anders accepteren dat je met een wat lagere resolutie en effecten moet gamen al valt dat wel mee als je een snelle processor hebt.
Ik kan vrijwel alle Linux spellen probleemloos spelen. Een enkeling moet ik iets terug zetten maar het draait dan verder goed.

Offline glaasje

  • Lid
Re: gamen op intel integrated graphics
« Reactie #24 Gepost op: 2011/08/16, 10:48:16 »
het leuke is dat ik een laptopje heb met 2 grafische kaarten maar zodra ik Bumblebee installeer.
(het programma dat de grafische kaarten wisselt ;)
Start Linux Mint niet meer op :P
dus ik wacht even en gebruik de intel maar. ;)
sine errores, nos discere nihil.