Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows XP verdwenen uit opstart menu  (gelezen 1699 keer)

Offline jeromyb

  • Lid
Windows XP verdwenen uit opstart menu
« Gepost op: 2010/01/26, 14:54:49 »
Beste mensen,

Uiteraard heb ik eerst uitgebreid op dit forum rond gesnuffeld of ik wat kon lezen over mijn probleem.
Ik lees veel dingen over dual boot problemen door de introductie van Grub2.
Helaas ben ik absoluut niet technisch, dus ik kan eigenlijk niets met de antwoorden die er gegeven worden.
Ik heb destijds met wubi installer Ubuntu 9.10 op mijn Windows XP systeem gezet.  Nu wilde ik de machine upgraden door er Windows 7 op te zetten met een geheel schone installatie ( machine sneller maken ) maar het exe file om de cd op te starten werkt niet onder Ubuntu. Omdat de CD wel werkt op alle windows machines in huis, wilde ik de machine in Windows opstarten en vandaaruit de schone installatie te doen, om vervolgens Ubuntu opnieuw te installeren. Maar helaas krijg ik Windows XP niet meer opgestart omdat deze niet meer in het opstart menu verschijnt.

Wie kan mij in eenvoudige en voor mij begrijpelijke taal, zonder te verwijzen naar moeilijke documenten, uitleggen wat ik  moet doen om Windows weer te kunnen opstarten, of onder Ubuntu 9.10 de windows installatie cd te kunnen opstarten.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jeroen

Re: Windows XP verdwenen uit opstart menu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/26, 15:11:10 »
Als ik dit zo lees is naar mijn idee het beste om Windows eerst opnieuw te installeren vanaf CD. Als dat werkend is kun je Ubuntu ernaast zetten. Wat je probeert te doen is windows opnieuw te installeren vanuit Ubuntu. En het feit dat je je Windows Grub optie kwijt bent is er misschien wel wat anders aan de hand. Wel backup maken uiteraard. Succes.

Re: Windows XP verdwenen uit opstart menu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/26, 15:13:12 »
Wat je probeert te doen is windows opnieuw te installeren vanuit Ubuntu. Dit lukt niet. En het feit dat je je Windows Grub optie kwijt bent is er misschien wel wat anders aan de hand.

Als ik dit zo lees is het naar mijn idee het beste om Windows eerst opnieuw te installeren vanaf CD. Als dat werkend is kun je Ubuntu ernaast zetten. Wel backup maken uiteraard.

Succes.

Offline jeromyb

  • Lid
Re: Windows XP verdwenen uit opstart menu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/26, 15:48:49 »
Hi,

Dank je voor je antwoord. Maar de vraag die nu komt is.....hoe installeer ik Windows 7 vanaf de cd als ik alleen maar Ubuntu kan draaien? Gewoon de cd in het laatje en afwachten wat er gebeurt? Dat werkt juist niet.
Of moet ik tijdens het opstarten iets doen?

Thanx,

Jeroen

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Windows XP verdwenen uit opstart menu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/26, 15:56:40 »
Om de PC te laten booten van CD moet je de volgorde in de bios veranderen: cdrom eerst.
Of je moet tijdens het booten (vanaf dat je start) op een bepaalde toets tokkelen totdat er een opstartmenuutje verschijnt waarin je kunt aangeven dat je van CDrom wilt opstarten.
Bij Acers is die toets F12.

Offline jeromyb

  • Lid
Re: Windows XP verdwenen uit opstart menu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/26, 16:02:41 »
Dat is idd bij mij ook F12 en daarna van CD opstarten, maar dan gebeurt er niks.......

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Windows XP verdwenen uit opstart menu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/26, 17:24:38 »
Waarschijnlijk staat in het BIOS de opstartvolgorde nog niet goed.
Kort na het opstarten van de computer staat tussen de tekst die dan op het scherm verschijnt, dé toets waarmee je het BIOS kunt openen. Vaak is het de Delete-toets. Druk op de aangewezen toets om in het BIOS te komen, zoek daar de Boot-sectie en verander de eerste keuze in het cd/dvd-station (staat nu waarschijnlijk op harde schijf als eerste boot).
Wijzigingen opslaan, BIOS sluiten en computer opnieuw opstarten met de Windows-cd in het station, dan zou de computer vanaf die cd moeten opstarten.