Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee manieren op een gemeenschap te besturen  (gelezen 10965 keer)

Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Gepost op: 2010/11/04, 21:14:14 »
Ik ben al een tijd aan het nadenken over een goede manier om de gemeenschap te organiseren. Waar ik graag over zou praten, omdat ik het zelf nogal moeilijk vind om tot een conclusie te komen hier, is hoe we het bestuur willen kiezen.

Mijn voorstel was om de 'opperste' leiding bij een 'Gemeenschapsraad' neer te leggen, die leiding geeft aan Ubuntu NL en de middelen die tot onze beschikking staat beheren. Het probleem zit hem bij het aanwijzen van de leden. Het leek me goed om de raad uit vijf personen te laten bestaan, waarvan één de voorzitter is. De rol van voorzitter valt samen met die van het loco-contact. Maar hoe kies je de andere vier leden, en moet er ook niet een verkiezing komen voor de voorzitter/het loco-contact?

Mijn eerste gedachte was om het door de voorzitters van de subteams te laten kiezen. Die groep is makkelijk te controleren en die mensen weten iets beter wie er geschikt voor de rollen zouden kunnen zijn. Er zitten wel enkele nadelen aan:
  • Omdat het nogal een kleine groep is, zijn beschuldigingen van vriendjespolitiek al snel gemaakt;
  • Het is een kleine groep, dus ook vertegenwoordigt de groep de hele gemeenschap niet precies;
  • De gemeenschap heeft minder invloed op het bestuur van zichzelf, alles staat weer wat verder weg;
  • Het zou beter zijn wanneer je het aantal teams niet teveel wilt vastleggen om niet teveel op de teams zelf te bouwen. In plaats daarvan zouden teams uit de gemeenschap zelf voort moeten komen, en ook onofficieel moeten kunnen beginnen. Maar wanneer je de teamvoorzitters níet de Gemeentschapsraadsleden laad kiezen, dan hoef je ook niet te kiezen welke teams je wel en niet erkent;

De 'Community Council' in de internationale gemeenschap wordt gekozen door 'Ubuntu Members', mensen die een significante bijdrage hebben geleverd aan Ubuntu voor een langere periode. We zouden ook een soortgelijk model kunnen invoeren voor het kiezen van de Gemeenschapsraad (die dan helemaal los komt te staan van de teams en er alleen maar mee te maken zal krijgen wanneer het over de beschikbare middelen gaat en wanneer er conflicten opgelost moeten worden). Ieder Ubuntu NL 'Lid' zou zich dan verkiesbaar kunnen stellen door zich op te geven bij de Gemeenschapsraad (die enkel controleert of je wel echt een Ubuntu NL Lid bent), en ieder Ubuntu NL Lid kan vervolgens stemmen.

Dit is wel het systeem waar ik het meest naar neig, maar ik vraag me af hoe we op een goede manier deze 'Ubuntu NL Leden' aan zouden kunnen wijzen. In de internationale gemeenschap kun je jezelf op een wikipagina plaatsen en vervolgens verschijnen op een IRC-vergadering van één van de drie regionale lidmaatschapsraden (de leden hiervan worden door de 'Community Council' aangewezen), die dan bepaalt of je genoeg hebt bijgedragen. Wanneer dat zo is wordt je toegevoegd aan het Ubuntu Members' team op Launchpad en krijg je enkele voorrechten. De vraag is dan natuurlijk op basis van welke criteria wij mensen Ubuntu NL 'Lid' zouden laten worden, en wie dat dan zouden moeten beoordelen.

Ik hoor graag van jullie wat jullie er van denken!
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/04, 21:24:34 »
Omdat het nogal een kleine groep is, zijn beschuldigingen van vriendjespolitiek al snel gemaakt;

Over dat verwijt zou ik me geen zorgen maken. Meestal komt dat vooral (niet uitsluitend, maar wel vooral) uit de mond van beruchte rotzooitrappers, ruziemakers en trollen.

Ik ben voor het huidige systeem van coöptatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Coöptatie

Geen democratie dus, want dat werkt niet in deze los-vaste gemeenschap met een hoog verloop aan leden en vele "voorbijgangers".

Ik heb er alle vertrouwen in, dat jullie zelf een goede ploeg weten samen te stellen.  :)

Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/04, 22:03:25 »
Waarom een keuze maken? Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld vijf team voorzitters aangevuld met vijf niet team leden die door de community verkozen worden op basis van eerdere bijdragen oid te laten kiezen wie zitting neemt in een bestuur. Zo ondervang je wellicht een aantal problemen die je wel hebt wanneer je kiest voor één van de opties die je aangeeft.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/04, 22:05:24 door Thomas de Graaff »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/04, 22:17:16 »
De 'Community Council' in de internationale gemeenschap wordt gekozen door 'Ubuntu Members', mensen die een significante bijdrage hebben geleverd aan Ubuntu voor een langere periode. We zouden ook een soortgelijk model kunnen invoeren voor het kiezen van de Gemeenschapsraad
De Gemeenschapsraad van Ubuntu-nl moet (alleen) bestaan uit "echte" 'Ubuntu Members'. De erkenning als 'Ubuntu Member' is internationaal.

Zijn er geen 5 'Ubuntu Members' te vinden voor deze raad, dan starten we met minder en is er ook geen "verkiezing" nodig.

Waarom de voorzitter automatisch het loco-contact persoon is begrijp ik niet, van mij mag je voorzitter zijn maar als regel denk ik dat de raad zelf een voorzitter kan aanwijzen/kiezen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/04, 22:27:00 »
Citaat
Mijn voorstel was om de 'opperste' leiding bij een 'Gemeenschapsraad' neer te leggen, die leiding geeft aan Ubuntu NL en de middelen die tot onze beschikking staat beheren. Het probleem zit hem bij het aanwijzen van de leden.

Dat laatste klopt en is "spot-on".

Citaat
In de internationale gemeenschap kun je jezelf op een wikipagina plaatsen en vervolgens verschijnen op een IRC-vergadering van één van de drie regionale lidmaatschapsraden (de leden hiervan worden door de 'Community Council' aangewezen), die dan bepaalt of je genoeg hebt bijgedragen.

Gewoon net al bij het Ubuntumembership, je verkiesbaar stellen via de persoonlijke wiki op launchpad. Daaruit volgt steun of geen steun van betrokken Ubuntu-nl leden voor de kandidatuur. Launchpad is een prachtig iets voor dit soort dingen, die infrastructuur is reeds aanwezig, dus waarom zouden we er geen gebruik van maken? Het is een beproefd concept ook, het werkt blijkbaar.

Ook zou ik dit dit draadje onderstaande nog even onder de aandacht willen brengen; wat is de staus, het mandaat van de te vormen raad? Content first, dan de poppetjes, en dan uiteraard de uitvoering.(Implementatie)

Citaat
Misschien is er niet zozeer behoefte aan het herformuleren van doelen die Ubuntu-nl en het Ubuntu-nl-team zich stelt, maar eerder het herformuleren van de basis van deze vrijwilligersgroep; het waarborgen van continuiteit, openheid, communicatie die niet reactief  maar proactief is, heldere en logische besluitvorming, het evalueren van knelpunten, het oriënteren op, benoemen en verslaglegging van problemen en het oplossen van die problemen. Een heroriëntatie op de manier waarop die doelen bereikt dienen te worden. Anders lopen "we" het risico wederom een omtrekkende beweging te maken.
Gevaar is uiteraard dat Ubuntu-nl  een naar binnen gerichte organisatie  wordt, terwijl het doel een naar buiten gerichte beweging moet zijn. Maar first things first, eerst de basis stevig neerzetten.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/04, 22:30:10 door leoquant »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/04, 22:40:11 »
Ik ben voor het huidige systeem van coöptatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Coöptatie
Ik ben tegen het invitatieprincipe maar als je het zo wilt: je bent welkom in het documentatie team. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/04, 22:59:05 »
Ik ben tegen het invitatieprincipe maar als je het zo wilt: je bent welkom in het documentatie team. :)

Dank voor je uitnodiging, maar ik blijf liever "kapitein op eigen schip".  :)

Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/04, 23:45:10 »
Hallo Sense,

Er zijn veel wegen naar Rome en even zoveel manieren waarop je het bestuur van de community in kunt richten.

Uit eigen ervaring ken ik er een aantal. Heb een tijdje deel uitgemaakt van het bestuur van een politieke partij (ga hier geen politieke discussie beginnen, wees gerust) en zit nu in het bestuur van een vereniging en een stichting. Ieder hebben zo hun eigen manier van organiseren.

Als je kiest voor verkiezingen is één van de belangrijke items wie je stemrecht geeft. Bij die partij waren dat alle leden met één randvoorwaarde. Om stemrecht te hebben moest je wel minimaal een x periode lid zijn. Die constructie is om te voorkomen dat (grote groepen) mensen even snel lid worden om de uitkomst van een congres en daarmee de koers van de partij te beïnvloeden. Stel je in ons geval voor dat werknemers van een softwarehuis ineens lid worden en een raad kiezen die bestaat uit hun directie. Dit mechanisme lijkt me ook handig om niet echt actieve leden te filteren. Die missen op een enkeling na waarschijnlijk de verkiezingen omdat ze al zijn afgehaakt.

Bij de scoutingvereniging waar ik in het bestuur zit is er geen sprake van verkiezingen. Het bestuur wordt daar benoemd door de groepsraad. Die groepsraad bestaat uit de groepsleiding en oudervertegenwoordigers van de jongste speltak.

Diezelfde scoutingvereniging heeft een relatie met een (beheer)stichting, het bestuur van die stichting wordt geregeld via coöptatie. Het bestuur regelt zijn eigen opvolging. De statuten stellen wel voorwaarden aan de samenstelling. Zo moet een bepaald deel van het bestuur afkomstig zijn uit de groepsraad. Op die manier wordt geborgd dat stichting en vereniging oog houden voor elkaars belangen. De stichting is nl. juridisch eigenaar van het pand en de boten die door de vereniging worden gebruikt (om een voorbeeld te noemen).

Mijn advies is:
- Laat een bestuur kiezen door de leden.
- Bepaal vooraf met heldere meetbare criteria wie er stemrecht hebben ('actieve leden' voldoet daar niet aan).
- Stel eisen aan de samenstelling van het bestuur (1 voorzitter, 1 secretaris, 1 penningmeester, x leden)
- Stel een controlerend orgaan in (aan wie legt het bestuur verantwoording af?)
- Leg de spelregels vast in statuten.

Er zijn nog een paar zaken waar je rekening mee moet houden:
- bestuursaansprakelijkheid: regel een verzekering voor de bestuursleden anders beperk je het aantal kandidaten...
- bedenk of je bepaalde groepen personen uit wilt sluiten van de mogelijkheid bestuurslid te worden (geen discriminatie, bij scouting zijn bijvoorbeeld mensen uitgesloten die verdacht zijn of veroordeeld zijn voor een zedenmisdrijf / pedofilie)
- geef aan welke verantwoordelijkheden en bevoegdheden het bestuur heeft maar laat ze die taken zelf onderling verdelen. benoemen/kiezen op functie beperkt de flexibiliteit.
- laat in de statuten het bestuur 'gezamenlijk bevoegd' verklaren. Daarmee beperk je fraudegevoeligheid (ik weet het we zijn allemaal te vertrouwen maar statuten zijn vooral voor als het misgaat) en de aansprakelijkheid van overige bestuursleden als er één zijn/haar boekje te buiten gaat.

Tot slot: schakel een notaris in. Onder alle ubuntuNL leden is er vast wel eentje te vinden die als compensatie voor dit mooie gratis product wil adviseren ;-)

Zelf blijf ik deze draad ook wel volgen, altijd bereid mee te denken.

Noot: wel leuk dat er eens iets voorbij komt waaraan ik een bijdrage kan leveren en iets terug kan doen voor alle adviezen die ik hier heb gekregen. Qua Linux voel ik me nog een behoorlijke noob.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/04, 23:49:21 door DirkJan »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/05, 00:49:40 »
ik blijf liever "kapitein op eigen schip".  :)
Gebruik vooral je eigen schip, het leuke aan meewerken hier is dat er geen kapitein is?

Het is voor en door iedereen.

Er zijn (gezamenlijk opgestelde en dus/altijd bespreekbare) afspraken om de werkwijze af te stemmen zodat iedereen zijn bijdrage kan geven.

- Bepaal vooraf met heldere meetbare criteria wie er stemrecht hebben ('actieve leden' voldoet daar niet aan).
Dan ga ik (weer) voor "echte" (erkende) 'Ubuntu Members'. Dan is helder wie stemrecht hebben (en mogelijk/hopelijk willen ze deelnemen in een gemeenschapsraad).

- bestuursaansprakelijkheid: regel een verzekering voor de bestuursleden anders beperk je het aantal kandidaten...
Aansprakelijk voor wat? Het budget is 0. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/05, 11:41:33 »

- bestuursaansprakelijkheid: regel een verzekering voor de bestuursleden anders beperk je het aantal kandidaten...
Aansprakelijk voor wat? Het budget is 0. :P

Voor veroorzaakte schade bij derden, die zij vervolgens kunnen verhalen op Ubuntu-NL. Bestuurders zijn collectief, en onder omstandigheden zelfs hoofdelijk aansprakelijk. Kan je ook overkomen wanneer Ubuntu-NL geen budget heeft, want dat doet er niet toe.
http://www.notaris.nl/page.asp?id=35
« Laatst bewerkt op: 2010/11/05, 11:45:57 door Pjotr »

Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/05, 12:20:47 »
Wat Testcees denk ik wil zeggen is dat het risico dat men (hoofdelijk) aansprakelijk wordt gesteld voor schade aan derden veroorzaakt door anderen naar mijn beste weten in een organisatie als Ubuntu-NL organisatie niet aanwezig is als het gaat om zaken als forumbeheer, schrijven van documentatie etc.

Besluit het team om bijvoorbeeld een commerciële partij op het forum zwart te gaan maken, en heb jij als teamlid zelf daarmee ingestemd, en niet aangegeven dat je het daar niet mee eens bent, en ondervind die commerciële partij daar schade van, ja, in zo'n hypothetisch geval ben je dan naar mijn beste weten hoofdelijk aansprakelijk voor de schade die zo'n partij heeft ondervonden. Maar dat lijkt me niet meer dan normaal, en bij dergelijk gedrag zal ook geen verzekering uitbetalen.

Als het op de organisatie van evenementen aankomt is het een andere kwestie, daar is het risico dat je als organisatie aansprakelijk wordt gesteld voor schade aan derden naar mijn beste weten een stuk reëler. Mede daarom heeft het team ook besloten dat er een stichting wordt opgericht om dergelijke risico's af te kunnen vangen met een verzekering voor die evenementen.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/05, 12:23:59 door Thomas de Graaff »

Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/05, 14:45:44 »
Thomas +1
Plus, wie gaat die verzekering betalen als het budget 0 is? :o

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/05, 15:53:58 »
Daarvoor gaan we met de pet rond.......
Misschien wel een idee, om op install- en releaseparty's een tegemoedkoming in de kosten te vragen.
Zeker de mensen die van een installatie worden voorzien zijn vast wel genegen om een paar euro's te doneren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dave

  • Lid
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/05, 17:56:02 »
In het verlengde, een rekeningnummer waar donaties en sponsoring naar toe kunnen.
Ook op de site en het forum te tonen.
En dan maar hopen dat het niet geplunderd wordt voor vergader consumpties en km vergoedingen  :evil:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/05, 18:43:50 »
En dan maar hopen dat het niet geplunderd wordt voor vergader consumpties en km vergoedingen  :evil:

Dat vind ik ongefundeerd cynisme, oftewel ongegronde afkrakerij. Een beetje meer respect voor de vrijwilligers van de leiding van Ubuntu-NL graag.

Offline Dave

  • Lid
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/05, 18:52:53 »
Dat is waar het bij veel verenigingen op uitdraait, kunt er op wachten zodra er een geldstroom is.
Kun je op voorhand afspraken over maken of wachten tot het uit de hand gelopen is.
Is een algemeenheid dus die gevoelige tenen zijn nergens voor nodig.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/05, 19:06:45 »
Iemand riep iets over verzekering. Laten we nu niet daardoor een discussie over geld gaan hebben. Het gaat over de manier om een gemeenschap te besturen.

maw; on topic aub ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/05, 20:15:23 »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #18 Gepost op: 2010/11/05, 20:20:24 »
Iemand riep iets over verzekering. Laten we nu niet daardoor een discussie over geld gaan hebben. Het gaat over de manier om een gemeenschap te besturen.

maw; on topic aub ;)

Correct if I'm wrong, maar hoort een verzekering afsluiten niet ook bij het aanpassen van onze gemeenschap?

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #19 Gepost op: 2010/11/05, 23:02:28 »
Half Januari 2010 heb ik daar inlichtingen over ingewonnen bij een deskundige en hier ter sprake gebracht.
De doorsnee vereniging of stichting heeft een bezit, een botenhuis, boten, velden, sportaccomodatie, enz. en een min of meer vaste kern van leden/deelnemers. Dat is voor Ubuntu-nl, ik noem het zo maar even, heel anders. Losse club met vrijwilligers. Wat moet er komen: Een WA-verzekering voor het bestuur, resp. vrijwilligers, bij evenementen. Even globaal gesteld. OK?
Vraag dan eerst eens een verzekering-maatschappij om advies. Die staan hier echt niet voor in de rij! En zo er iemand wel wil: vraag prijs.
Nu ontstaat weer zo'n discussie. Wat voor bestuursvorm of organisatie je ook kiest, steeds kom je op hetzelfde uit. Het is al bekeken en bekend.
Persoonlijk raad ik iedere vrijwilliger aan om zelf een goede WA verzekering af te sluiten, als ie die nog niet heeft. Daar zal het steeds op aankomen. Persoonlijke (hoofdelijke) aansprakelijkheid. Staat ook in het door testcees aangehaalde uittreksel van de notaris.

Dat er daarnaast over de organisatie, bestuur, etc. wordt nagedacht en gediscussiëerd: daar blijf ik verre van, want ik weet er niet genoeg van.


Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2010/11/05, 23:59:21 door Petervdw »

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #20 Gepost op: 2010/11/05, 23:37:08 »
Iemand riep iets over verzekering. Laten we nu niet daardoor een discussie over geld gaan hebben. Het gaat over de manier om een gemeenschap te besturen.

maw; on topic aub ;)

Correct if I'm wrong, maar hoort een verzekering afsluiten niet ook bij het aanpassen van onze gemeenschap?
Ja maar niet hoe we het bestuur van onze gemeenschap inrichten

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #21 Gepost op: 2010/11/05, 23:37:48 »
@Petervdw: bedankt voor het uitzoeken en je reactie.

Het is, denk ik, goed onderwerpen stap voor stap te bespreken.

1. (on-topic) manier vinden om een gemeenschap te besturen
2. (nu deels off-topic) bestuuursproblemen inventariseren
3. (nu off-topic) samen met een bestuur problemen oplossen.

We zijn bij stap 1.

Verzekeringen zit, als dat een oplossing is, in stap 3.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #22 Gepost op: 2010/11/06, 00:13:51 »
OK, helemaal duidelijk.
Maar het lijkt me handig om je van te voren af te vragen waarom je zoveel moeite, werk en tijd wil steken in iets wat toch altijd een globale afspiegeling zal blijven van wat we nu hebben. Veel meer zal het toch niet worden als je tenminste niet wil verzeilen in een soort besloten club. Het losse karakter van Ubuntu-nl is juist één van die eigenschappen die het bestaan rechtvaardigen.

Maar goed, mijn mening en wie ben ik.

Vr.groet, peter

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #23 Gepost op: 2010/11/06, 00:18:25 »
Het losse karakter van Ubuntu-nl is juist één van die eigenschappen die het bestaan rechtvaardigen.

Maar goed, mijn mening en wie ben ik.
+1, ook mijn mening en wie ben ik.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/06, 00:20:06 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Twee manieren op een gemeenschap te besturen
« Reactie #24 Gepost op: 2010/11/06, 00:25:46 »
Kunnen we één onderdeeltje hiervan niet even omdraaien ? Eén van de vragen was "wie is stemgerechtigd ?"
Kunnen we niet via een wikipagina laten inschrijven voor de "verkiezingen" ?
En dan misschien gelijk twee pagina's maken:
ééntje voor wie kandidaat is,
ééntje voor wie wil stemmen...
Tijdslimiet op zetten, natuurlijk.
Kun je nadien nagaan of er daar geen "nobele onbekenden" op staan. Hoe je daarna technisch alleen stemmen aanpakt van ingeschreven leden weet ik niet, maar dat kan iemand wel uitvissen, al is het met wachtwoorden...

Gewoon een los idee.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...