Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden  (gelezen 3358 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Gepost op: 2009/02/15, 21:12:15 »
Heb WUBI met Win-XP op hd0(50Gig) , UBUNTU op hd1(80 Gig). Nu wil ik graag
1te  hd's fysisch verwisselen
2de UBUNTU herinstalleren op wat dan hd0 wordt
3de m'n UBUNTU-gegevens behouden
4de m'n XP behouden zonder herinstalleren en toch opstartbaar op hd1
Ik had gedacht om het zó te doen:
1ste m'n home-dir van UBUNTU copiëren naar een externe USB-hd
2de de stekkers op de hd's verwisselen
3de met de installatie-cd-rom UBUNTU installeren op hd0
4de Win-XP opstartbaar maken door in de menu-lst van GRUB de hd's virtueel te swappen (hoe weet ik nog niet)

Is dit plan uitvoerbaar? Complete nonsens? Voor verbetering vatbaar?
Ondanks de vele goede raad op het forum voel ik mij nog steeds heel onzeker, vooral als het gaat over partitioneren e.d.m.
De uitleg over Grub lijkt mij ook heel ingewikkeld, je ziet vanwege het bos de bomen niet.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/01, 10:29:41 door Jakke5 »

Offline track

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/16, 00:01:40 »
Hoi Jakke,

1te: tijdens de installatie zou ik alleen die schijf aansluiten die ik nodig heb. De Uby dus. Maakt het makkelijker.
2de: herinstalleren hoeft niet.  t'Is maar een ondeugd vanuit Win..-tijden.  Het makkelijkst zal zijn om punt 2 van de handleiding
      http://sites.google.com/site/computertip/grub  te volgen.  Daarna zal die Uby-schijf al op zich opstartbaar zijn.
3de: zit er al in ...
4de: volg gewoon de handleiding  http://sites.google.com/site/computertip/windowseerst . Omdat die Win.. op de tweede schijf zal staan
     (en Win.. dan uiteraard die mooie blauwe scherm zal oplopen)  moet je vóór de regel met "root      (hd0,0)" nog twee regels invoegen:
map (hd0) (hd1)
 map (hd1) (hd0)
     Deze verwisselen die twee schijven voor Win.. . 

Als je daarna de Win..-schijf weer aanzet (als tweede dus) ben je al klaar.

Je kunt ook rechtstreeks vanuit de BIOS  op de tweede schijf starten.  Werkt even goed.

Vriendelijke groet,

track

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/16, 09:06:41 »
Welke goede reden heb je om de hd's te verwisselen? Dat lijkt mij nergens voor nodig. Welke goede reden heb je om Ubuntu te herinstalleren? Tenzij je een probleem hebt waar je niet uit geraakt, lijkt mij dat nergens voor nodig. Wubi, die verwijder je zoals je elk ander programma in Windows verwijdert. Als je het voor de fun wil doen: je algemene plan lijkt mij juist.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/16, 15:45:27 »
Dankjewel track voor je reactie.
Toch nog een paar vragen:
- je schrijft ..."je kunt ook rechtstreeks van hd1 starten via BIOS"
Bedoel je dan : "als je dan WinXP wil starten kun je dat evengoed vanop de hd1 via het BIOS," ?
En moet ik dan niets veranderen aan de opstart van WinXP die mij nu de keuze geeft tsn XP en Linux?
- de uitleg op http://sites.google.com/site/computertip/grub is voor mij toch nog  ingewikkeld.

Vanadium, je vraagt waarom ik de 2 hd's wil verwisselen en UBUNTU opnieuw wil installeren.
1ste voor de zekerheid: als ik nu UBUNTU(nu op hd1) wil starten moet ik passeren langs hd0.
Als hd0 crasht ben ik ook hd1 kwijt (of is dat niet noodzakelijk zo?)
2de Ik wil UBUNTU volledig onafhankelijk maken van WinXP. Als ik WUBI verwijder uit WinXP ben ik toch heel m'n UBUNTU kwijt? Of toch niet?
3de omwille van de bestandsindeling. Ik heb me laten wijsmaken dat de bestandsindeling die WUBI toepast het systeem merkbaar trager maakt dan de ext2 of ext3 van UBUNTU
4de omwille van de partitionering. De huidige hd1 is één geheel. Ik wil liever programma's en gegevens scheiden. (Ik denk wel dat dit laatste ook kan zonder opnieuw te installeren, maar 1 ik weet niet zeker of dat me zal lukken en 2 als ik dan toch bezig ben...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/16, 16:10:02 »
Vooraf: uit je eerste post begrijp ik dat je nu hebt:
* op hd0: Windows én een Wubi Ubuntu installatie
* op hd1: een Ubuntu installatie op een aparte partitie.
Als ik fout ben, zal je je situatie preciezer moeten beschrijven.

Citaat
Dankjewel track voor je reactie.
Toch nog een paar vragen:
- je schrijft ..."je kunt ook rechtstreeks van hd1 starten via BIOS"
Bedoel je dan : "als je dan WinXP wil starten kun je dat evengoed vanop de hd1 via het BIOS," ?
En moet ik dan niets veranderen aan de opstart van WinXP die mij nu de keuze geeft tsn XP en Linux?
Dat is met moderne biossen een andere mogelijkheid dan fysisch de aansluitingen te veranderen (denk ik). Houdt inderdaad in dat je grub (het opstartmenu dat je de keuze geeft tussen Win en Linux) moet aanpassen.
Citaat
- de uitleg op http://sites.google.com/site/computertip/grub is voor mij toch nog  ingewikkeld.
Dat is juist wat je nodig hebt als je schijven wil wisselen. De eenvoudigste oplossing voor jou is eenvoudig het systeem gerust te laten, en (eventueel) Ubuntu te herinstalleren op de tweede harde schijf (ook hiervan zie ik niet de noodzaak in).

Citaat
Vanadium, je vraagt waarom ik de 2 hd's wil verwisselen en UBUNTU opnieuw wil installeren.
1ste voor de zekerheid: als ik nu UBUNTU(nu op hd1) wil starten moet ik passeren langs hd0.
Als hd0 crasht ben ik ook hd1 kwijt (of is dat niet noodzakelijk zo?)
Je bent dan hd1 zeker niet kwijt. Je zou dan alleen grub moeten herinstalleren, en zal je toch via dat 'moeilijke' linkje moeten passeren.
Citaat
2de Ik wil UBUNTU volledig onafhankelijk maken van WinXP. Als ik WUBI verwijder uit WinXP ben ik toch heel m'n UBUNTU kwijt? Of toch niet?
Dan is je Wubi Ubuntu installatie weg, maar niet de Ubuntu installatie op je andere hd. Nu weet ik niet hoe het zit met je grub. Misschien zal die inderdaad door het verwijderen van de Wubi installate niet meer werken, en dan moet je toch even naar het linkje (dat niet zo moeilijk is als het lijkt). Hoewel, je hebt ondertussen ook een Ubuntu op de andere schijf. Kan je bij opstart nog steeds kiezen voor de Wubi installatie? Indien niet, dan zal verwijderen van Wubi geen enkel gevolg hebben voor je opstartmogelijkheden.
Citaat
3de omwille van de bestandsindeling. Ik heb me laten wijsmaken dat de bestandsindeling die WUBI toepast het systeem merkbaar trager maakt dan de ext2 of ext3 van UBUNTU
Heel juist. Een echte dual-boot op afzonderlijke partities is veruit aan te bevelen. Dat is echter gen reden om schijven te wisselen. Jij kan dat probleemloos doen op je bestaande systeem, zonder de schijven van volgorde te veranderen.
Citaat
4de omwille van de partitionering. De huidige hd1 is één geheel. Ik wil liever programma's en gegevens scheiden. (Ik denk wel dat dit laatste ook kan zonder opnieuw te installeren, maar 1 ik weet niet zeker of dat me zal lukken en 2 als ik dan toch bezig ben...
Ook dat is geen reden om schijven te wisselen. Dat kan je inderdaad zonder herinstalleren. Ik zou mij daar niet te veel zorgen om maken. Dat is een goede overweging voor server systemen, maar voor privégebruik is het véél, véél belangrijker om een goede reservekopie te hebben van je gegevens op een afzonderlijke (liefst externe USB) schijf dan om je systeempartitie te scheiden van je datapartitie.

Geen van de redenen die je aanhaalt is een goede reden om de hd's te wisselen. Dat is echt niet noodzakelijk. Als je Win-XP wil behouden, dan is veruit de gemakkelijkste oplossing Ubuntu te installeren op je tweede schijf. Al de rest komt automatisch in orde.

Offline track

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/16, 16:56:58 »
Hoi Jakke,

... "je kunt ook rechtstreeks van hd1 starten via BIOS"
Bedoel je dan : "als je dan WinXP wil starten kun je dat evengoed vanop de hd1 via het BIOS," ?
Ja. Als ik binnen de BIOS-start [F8] druk heb ik een opstartmenu waar ik de startschijf kan kiezen en ook de "CD".
De gekozen schijf wordt automatisch C: respectievelijk /dev/sda .
Citaat
.. de uitleg op http://sites.google.com/site/computertip/grub is voor mij toch nog  ingewikkeld.
Je hoeft alleen het punt 2.  stap-voor-stap te volgen, eigenlijk maar die 4 blauwe commando's dus.

Citaat
... Als hd0 crasht ben ik ook hd1 kwijt (of is dat niet noodzakelijk zo?) ..
Nee. Die Wubi is maar het opstarttoestel voor Linux, net als grub. Beiden tasten nog de Linux- nog de Win-installatie aan.
Wij zitten in de Linux-wereld dus, niet in de Win.. !

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/16, 22:02:40 »
Dank je wel Vanadium en Track, voor jullie snelle reactie.
Er is wel een misverstand: Op hd0 heb ik alléén WinXP én de opstartprocedure voor de dual(Wubi-)installatie van Ubuntu dat alleen maar op hd1 staat, maar geïnstalleerd, zoals jullie weten, onder WinXP. (nogmaals: Wubi-installatie)
Wat ik niet begrijp aan de grub-uitleg in de voormelde link, is dat er sprake is van Grub-HERSTEL, terwijl ik denk dat er helemaal geen Grub staat op hd1. (Als dat het geval was zou ik Ubuntu op m'n huidige hd1 kunnen opstarten via BIOS-aanpassing, denk ik tenminste) Ook begrijp ik niet dat ik iets zou moeten herstellen aan de Win-opstart als ik in Grub een virtuele schijf-wiiseling zou doen.

Vanadium schrijft: Heel juist. Een echte dual-boot op afzonderlijke partities is veruit aan te bevelen. Dat is echter geen reden om schijven te wisselen. Jij kan dat probleemloos doen op je bestaande systeem, zonder de schijven van volgorde te veranderen. (Ik weet niet hoe jullie een citaat plaatsen, daarom maar geel))
Betekent dat, dat ik de bestandsindeling van een hd kan veranderen met de gegevens erop? Dat lijkt me ideaal maar ook volkomen onwaarschijnlijk. Ik weet wèl dat Ubuntu een schijf kan opnieuw partitioneren, tenminste het "lege" deel.
Verder: Geen van de redenen die je aanhaalt is een goede reden om de hd's te wisselen. Dat is echt niet noodzakelijk. Als je Win-XP wil behouden, dan is veruit de gemakkelijkste oplossing Ubuntu te installeren op je tweede schijf. Al de rest komt automatisch in orde.
 :(De schijven fysisch verwisselen is zowat het enige waar ik me zeker in voel.) Ubuntu (her-)installeren op m'n huidige hd1 was ik al zinnens. Is m'n originele plannetje dan toch niet zo'n onzin (behalve dan de stekkers van de hd's verwisselen)?
Nogmaals dank voor de hulp.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/16, 22:23:01 »
Citaat
Er is wel een misverstand: Op hd0 heb ik alléén WinXP én de opstartprocedure voor de dual(Wubi-)installatie van Ubuntu dat alleen maar op hd1 staat, maar geïnstalleerd, zoals jullie weten, onder WinXP. (nogmaals: Wubi-installatie)
Hier volg ik absoluut niet. Wubi is een Ubuntu installatie binnenin een Windows bestandssysteem en staat dan toch ook op de WinXP schijf, hd0?

Verwijder je Wubi installatie via Windows "Toevoegen en verwijderen van programma's" (of hoe het ook noemt)

Installeer Ubuntu, geef aan dat je schijf hd1 volledig wil gebruiken. Let goed op dat het installatieprogramma de bootloader van grub wel degelijk op hd0 zet (gaat normaal automatisch goed).

Daarna heb je een echte dual boot. Win XP op de eerste schijf, een Ubuntu root en swap op de tweede schijf.

Offline track

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/16, 22:44:08 »
...
Wat ik niet begrijp aan de grub-uitleg in de voormelde link, is dat er sprake is van Grub-HERSTEL, terwijl ik denk dat er helemaal geen Grub staat op hd1.   ...
Herstel betekent in dit verband alleen dat je in de startsector (de mbr in feite) "opniew" een functionerende grub installert.
Wat daar nou precies van tevoren in stond maakt niet uit. (meestal een Win..- mbr, vandaar) In jouw geval zal er waarschijnlik de "lege" mbr in staan die gewoon een tekst van "Please insert a bootable disk and restart .." uitbrengt. (probeer gewoon om vanaf die schijf te booten. Die tekst bedoel ik)

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/16, 23:51:30 »
Weer bedankt, track. Waar haal je de moed en het geduld vandaan, vraag ik me af.

Opstarten vanop hd1 lukt absoluut niet. Het systeem lijkt te "hangen", geen mededeling,  alléén hardware-matig resetten heeft resultaat.
Zou Grub toch  te "herstellen" zijn, of heeft de Wubi-installatie ook de plaats waar Grub moet komen volgeschreven met andere dingen? Is er een manier om dat te controleren?

Eigenlijk heeft het geen belang want ik ben van plan om dan toch maar Ubuntu opnieuw te installeren, dit keer met de live-cd-rom die ik gedownload heb. Alléén moet het nog een tijdje wachten, ik ben met iets bezig dat belangrijker is en durf in dit stadium niets aan het systeem veranderen.

Offline track

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/17, 12:14:52 »
De vraag zal zijn waar hij blijft hangen. Dus wat is zijn laatste kreet ?

Als je  http://sites.google.com/site/computertip/grub  (punt 2) bent gevolgd is de mbr en grub eigenlijk okee zover.
Toch heb ik zelf ook een probleem ermee gehad omdat grub vastliep (error 17 of zoiets), hij vond zijn bestanden niet.
Toen had ik grub vanaf de live-CD hersteld, maar ik moest hem daarna (met de CD erin én vanaf de HD gestart !) nog een keer vanaf de HD herstellen. Het verhaal van punt 2 handleiding dus twee keer, een vanaf de CD, daarna een vanaf de HD.

In jouw geval zou ik misschien ook een probleem met de "gesloten" video-drijver vermoeden.
-> http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,37785.msg369245.html#msg369245

Succes !

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/17, 22:09:05 »
De vraag zal zijn waar hij blijft hangen. Dus wat is zijn laatste kreet ?
Antwoord: onmiddellijk na de BIOS-mededelingen
Als je  http://sites.google.com/site/computertip/grub  (punt 2) bent gevolgd is de mbr en grub eigenlijk okee zover.

Hallo track, dank jewel voor de ondersteuning.
Bij je antwoord ga je er vermoedelijk vanuit dat ik al geprobeerd heb GRUB te "herstellen". Dat heb ik echter nog niet gedaan. Vóór ik ook maar iets doe met hd1 moet ik absoluut zeker weten of ik geen vitale dingen zou overschrijven. M'n vraag blijft dus: hoe kan ik weten of de plaats op de hd waar (de "herstelde") GRUB zou komen, niet iets anders bevat?? Ik kan daar niet van uitgaan  want op hd1 heeft m.i. nog nooit GRUB gestaan.

Offline track

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/17, 22:32:16 »
Weet je hoe een PC opstart ?

De BIOS roept gewoon de mbr op. ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record )  Die is óf

- "leeg". Bij een nieuwe schijf staat er een code die alleen iets van "Disk is not bootable. Please restart" op het scherm gooit en dan stopt
- startsector van Win.., bevat dus de startcode voor Win..  Die wordt geïnstallerd  door fixmbr.
- startsector van grub, bevat dus de startcode voor grub.
   Voor de installatie zie  punt 2. van http://sites.google.com/site/computertip/grub

Beiden veranderen alleen de bootsector mbr. Geen probleem dus om weg en weer te schakelen / installeren.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/02/17, 22:39:05 door track »

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/18, 17:21:49 »
Dank je, track, voor de bemoediging maar ik hou m'n twijfels. Dat de startsector van Win op m'n hd0 staat, daar twijfel ik niet aan, maar ik vrees dat er op m'n hd1 géén startsector van GRUB staat. UBUNTU is immers geïnstalleerd IN Win. Dus m'n vraag blijft: hoe kan ik nagaan of die startsector op hd1 niet iets anders bevat (dat essentieel is voor m'n systeem?) Ik moet daar absoluut zeker van kunnen zijn behalve als de volgende dingen gebeuren
- ik een backup maak van mijn HOME
- ik m'n huidige installatie weggooi
- opnieuw installeer
- en al m'n gegevens gewoonweg terug zet in de nieuwe installatie.
Is het daarvoor voldoende een backup van de HOME te maken en na de nieuwe installatie de nieuwe home vervangen door de HOME uit de backup? Zeker weten?

Offline track

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/18, 17:43:53 »
Nee Jakke, die Wubi is precies alleen de vervanger van grub, indien je vanuit Win.. de Linux wilt opstarten. 
De Linux-installatie zit geheel en volledig in het ext2 bestandsysteem, op jouw "hd1" rsp. hdb dus.  Natuurlijk zal diens mbr "leeg" zijn dwz alleen een tekst van "Disk is not bootable. Please restart" op het scherm gooien en dan stoppen  (zoals ik gisteren al schreef).

Dat kun je makkelijk zelf testen toch ?  Probeer gewoon om vanaf die schijf alleen te booten en je zult zien wat gebeurt.

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/27, 15:23:35 »
Hey Track. Eindelijk wat tijd gemaakt. Als ik  m'n huidige hd1 verander in hd0(master) geeft hij helemaal geen enkele melding. Bios geeft een lijst van beschikbare toestellen (devices), da's al. Als ik m'n huidige hd1 loskoppel, krijg ik een scherm dat begint met
GRUB4DOS
en eindigt met
GRUB >

Mijn besluit: er staat helemaal niets op de MBR van m'n huidige hd1, GRUB staat op hd0 en Grub/menu.lst op hd1
Zou dat kunnen juist zijn?

En nu nog iets anders: als ik ga kijken bij systeemmonitor onder tab bestandssystemen vind ik
 
station                                map                type                                totaal             vrij
/dev/sdc1                              /                   ext3                               71,8 Gib         55,6 GiB
/gvfs-fuse-daemon   /home/NAAM/gvfs    fuse.gvfs-fuse-daemon  71,8 Gib         55,6 GiB
/dev/sda1                 /media/USBschijf       fuseblk

Van hd0 geen spoor. Ik zou graag weten wat die verschillende types en stationsnamen te betekenen hebben, en vooral
-waarom hd0 niet te zien is
-waarom de usb-schijf blijkbaar sda1 heet
-eenzelfde station 2 keer vermeld wordt
-met 2 verschillende bestandsindelingen (type=bestandsindeling, of niet?)

dank bij voorbaat

Offline track

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/27, 15:56:04 »
Hoi Jakke,

start je soms Ubuntu dmv Wubi op ?  Dat zal het rare resultaat van "bestandsystemen" verklaren.  (ook darom moet ik geen Wubi hebben)

Als je nu de Win..-schijf afkoppelt en alleen de Ubuntu-schijf aankoppelt (dus alleen een schijf)  en dan vanuit een live-CD opstart zal je de mbr van de Uby-schijf heel eenvoudig kunnen herstellen.

Je hoeft maar de handleiding  http://sites.google.com/site/computertip/grub  hoofdstuk 2. te volgen.
Volgens mij zou je daarna gewoon met die schijf kunnen starten.

En de Win.. knoop je dan in een tweede stap weer aan.

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/27, 20:16:24 »
Dank je wel Track, ga ik dadelijk proberen.
Als je niets meer hoort de komende dagen dan is er iets fout gegaan.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/27, 21:08:07 »
Hoi Track

Het is niet faliekant verkeerd gegaan maar ook niet helemaal naar wens.
Ziehier wat er gebeurt:
sudo grub OK
root (hd0,0) OK
setup (hd0) NIET OK want als reactie krijg ik
cannot mount device

Wat nu?

Offline track

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/27, 21:57:27 »
Jakke, je hebt dus vanaf de live-CD opgestart met alleen een harde schijf  (met Ubuntu op sda1) ?

En dan precies dit gedaan:
Citaat
sudo grub  OK
root (hd0,0) OK
setup (hd0)
>cannot mount device
ok, dan even bekijken:
> quit            (grub afsluiten zo nodig)
sudo fdisk -l     (even kijken welke partities er zijn)

En als hier het resultaat geen  "/dev/sda1"  of  "/dev/hda1"  aantoont weet je wat mis is.

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/28, 16:32:35 »
Hoy Track
fdisk gaf als resultaat dat de usb-hd sda is en sdb was de hd waar linux op te vinden is.
Geen nood, usb-disk afgekoppeld.
Nu wordt de hd waar linux op staat sda volgens fdisk en sda1 de partitie met linux. Mooi.
Dus sudo grub enz. volgens de handleiding om grub te "herstellen"
Lukt allemaal. succeeded langs alle kanten en applaus en quit grub.
Dan sluit ik af, haal de live-cd uit de lade en herstart.
Krijg ik als boodschap (van BIOS denk ik):
  Error 21 Selected disk does not exist.
En nu weet ik het wéér niet meer.
Gelukkig werkt m'n systeem nog als ik alles terug in de oude toestand breng en kan ik dus hulp zoeken op het forum. (Heb maar 1 computertje ter mijner beschikking voor deze experimenten. Achter m'n rug is men nu nog minder overtuigd van de gebruiksvriendelijkheid van LINUX-UBUNTU

Offline vanadium

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/28, 16:41:41 »
Citaat
Achter m'n rug is men nu nog minder overtuigd van de gebruiksvriendelijkheid van LINUX-UBUNTU
Dit ergert mij wat. Als je exotische toestanden wil, dan kan je daarop niet de gebruiksvriendelijkheid van een besturingssysteem beoordelen. Wat je wil, vraagt technische kennis. Heb je die niet, maar wil je het toch zoeken (mooi), dan moet je het vallen en opstaan erbij (willen) nemen.

Offline track

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/28, 16:42:17 »
Dat heb ik ook een keer gehad.  Blijkbaar is grub een beetje in de war geraakt. Mijn eigen "handleiding" dus:De mbr  van grub herstellen:


1. boot vanaf een provisorisch systeem (spiegelschijf stick of dergelijk)

2. start grub:
   sudo grub (dan binnen grub:)
   grub> root (hd0,1) (of waar "stage1" enz. ook staan)
   grub> setup (hd0) (schrijf net DIE bootsektor)
   grub> exit

3. herboot vanaf het hoofdsysteem

Soms zijn er problemen met grub, een "error 17", of de versie past niet helemaal.

Dat kun je makkelijk bijwerken door te herbooten in het hoofdsysteem,
wél met het provisorisch systeem nog erbij.
Dan doe je in het hoofdsysteem:

4. start grub nog een keer:
   sudo grub (dan binnen grub:)
   grub> root (hd0,1) (of waar "stage1" enz. ook staan)
   grub> setup (hd0) (schrijf net DIE bootsektor)
   grub> exit (pas nú wijzen alle aantekeningen op het hoofdsysteem)

 Dat zou het moeten zijn.

Punt 1. en 2. heb je al gedaan, nu nog een keer met punt 4.
Ik hoop dat het lukt, anders moeten wij nog even verder kijken.

track

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #23 Gepost op: 2009/02/28, 16:58:01 »
Punt 4 heb ik al gedaan. Ik dacht dat ik misschien toch iets vergeten was of verkeerd had ingevuld.
En wat bedoel je met "provisorisch systeem"? Ik kan niet booten vanop een usb-stick, als het dàt is wat je bedoelt.

Is er geen mogelijkheid om schermafdrukken te maken tijdens de (re-)installatie van grub? Dan kun je misschien beter volgen.
Ik heb het geprobeerd, maar zie geen mogelijkheid om het "afdruksel" te bewaren. (Desktop komt niet in aanmerking, denk ik)

Offline track

  • Lid
Re: Wubi weg, hd's verwisselen en WIN-XP behouden
« Reactie #24 Gepost op: 2009/02/28, 17:10:38 »
"provisorisch systeem" was voor mij de spiegelkopie van een ander systeem.  Evengoed kan ook een UBS-stick of de live-CD.

Vanuit de live-CD kun je wél een schermafdrukken bewaren.  Als je een UBS-stik inprikt zal een venster open gaan. 
Daar kun je handmatig de afdrukken kopiëren.

Of doe je het via een zuiver terminal ?
Misschien brengt een sudo fdisk -l (in de terminal) ook al een beetje verlichting.

track