Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UBUNTU 7.10 i386 desktop werkt niet helemaal zoals beschreven  (gelezen 945 keer)

Offline VEDI

  • Lid
Ik ben een beginnend gebruiker van UBUNTU.
Na lezing van de documentatie heb ik de standard download iso overgeschreven naar een CD.
Eerst met nero. Op de recente computer.
De opstart voor evaluatie, op de oude computer, gaf echter een groen scherm met enkele logo's op de desktop (computer, ubuntu home enz.) en niet het voorziene scherm met bovenaan apllicatie enz.
Bij het opstarten was gemeld dat de bios van 1999 niet voorbij de cut-off was geraakt. Verder geen fout indicaties.
Gezien ik nooit ubuntu gestart had wist ik niet dat dit fout was.
Het installeren ging wel voor de 7 stappen maar kwam niet tot een goed einde. De partities zijn correct gemaakt volgens de XP en ubuntu tesamen documentatie. De opstart is altijd XP.
Ik ben dan nauwgezet de documentatie gaan volgen en de check op de CD gaf twee fouten aan.
Ik heb de CD opnieuw gemaakt na hash check en met de iso recorder.
Ik heb het ook op de nieuwe computer gechecked en alles werkte zoals voorzien.
De installatie wens ik daar nog niet te doen.
Terug naar de oude computer en daar geeft deze tweede cd ook twee errors bij verificatie. Zelfde probleem als voorheen.

Hoe geraak ik uit deze impasse? Wat is er aan de oudere computer niet in orde?
Systeemtype   X86-based PC
Processor   x86 Family 6 Model 8 Stepping 10 GenuineIntel ~1102 Mhz
BIOS-versie/datum   American Megatrends Inc. 62710, 15/07/1997
SMBIOS-versie   2.3
Hardware Abstraction Layer   Versie = "5.1.2600.0 (xpclient.010817-1148)"
Totaal fysiek geheugen   384,00 MB
Naam   HL-DT-ST DVD-ROM GDR8163B
Naam   PHILIPS CDRW1610A

met dank voor enige wegwijzing.

Op de nieuwe computer werkte de evaluatie prima maar ik wil juist de oude verder gebruiken.

Wif

Offline Dave

  • Lid
UBUNTU 7.10 i386 desktop werkt niet helemaal zoals beschreven
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/02, 10:31:26 »
bij mij lukt het met een zelf gebrand schijfje ook niet in de cd lezer, wel in de dvd lezer.
tzal met de fouten (en correcties) te maken hebben die elke gebrande cd kent.
een geperst exemplaat heeft die problemen zelden. advies is steevast zo langzaam mogelijk branden.
is voor data backups zoals fotoos ook aan te bevelen om er later nog wat aan te hebben.

Offline VEDI

  • Lid
UBUNTU 7.10 i386 desktop werkt niet helemaal zoals beschreven
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/02, 10:52:32 »
Bedankt Dave,

Ik heb evenwel de schrijfsnelheid terug gebracht tot 8x. En op de nieuwe computer werkt de test en de check ok.
Twee cd's van type philips die op dezelfde wijze slecht zijn is niet waarschijnlijk.
Maar mogelijk doet de drive iets fout.
Ik heb eeb dvd lezer op de oude PC maar kan die niet als boot gebruiken. (toch niet via bios cdrom keuze voor boot)
Is daar een oplossing voor?

groeten

Wif

UBUNTU 7.10 i386 desktop werkt niet helemaal zoals beschreven
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/02, 11:51:26 »
Hoogst waarschijnlijk is de cd drive in die oude computer aan het eind van zijn Latijn.
Of
Indien het een oud model is kan hij niet alle media goed lezen.
Dit heeft met de kleur te maken van de media (schijfjes) die je gebruikt.

Het is vrij normaal de schrijfsnelheid terug te brengen naar 4x of 2x , de CDtjes staan nogal propvol met data en je houd niet zoveel ruimte over om de foutbitjes..

Je zegt dat je niet in de bios kan kiezen om te booten vanaf de CD-drive ??

Hmz indien het apparaat goed gedetecteerd is door de bios zou je toch die keuze moeten hebben.
Of de bios stamt nog uit de tijd dat er geen CD apparaten waren ?
In dat geval misschien kijken of de bios te updaten is ??

Andere mogelijkheid is booten vanaf een floppy, die floppy geeft je dan de mogelijkheid om de CD-rom te kiezen.

Of je probeerd ff die brander uit je pc te halen en tijdelijk op de plek te hangen waar nu die oude dvd rom hangt.

Misschien dat die wel gezien word door de bios ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline VEDI

  • Lid
UBUNTU 7.10 i386 desktop werkt niet helemaal zoals beschreven
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/02, 13:30:34 »
Gandyman bedankt,

Een kleine rechtzetting: Ik kan de dvd lezer niet gebruiken als boot cdrom.
Dat probleem heeft niets met ubuntu te maken maar met het vinden van de dvd lezer.

Dat van die schijfjes wist ik niet.

De echte vraag is waarom de evaluatieversie start met een niet correct scherm (groen) en niets laat horen van problemen.

Maar het idee om de cdrom tijdelijk te vervangen lijkt me te proberen.

bedankt

Wif

Offline VEDI

  • Lid
UBUNTU 7.10 i386 desktop werkt niet helemaal zoals beschreven
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/03, 11:17:22 »
L.S.,

Het probleem is opgelost.
Zoals in de documentatie staat met een gezonde portie geduld maar vooral door te luisteren naar de hints.
De oude cdrom drive was het probleem.
Bijkomend was in de bios de dvd niet gedetecteerd. (vergetelheid van de vorige installateur? Want in XP werkte de drive, maar niet als boor device.) Dit is gevonden door de cdrom te willen wisselen zoals voorgesteld.
Na aanpassing startte ubuntu zoals in de documentatie en liep alles vlot.
Blijft de problematiek van een groen scherm met een gedeeltelijke opvulling en een gedeeltelijke werking zonder berichtgeving.
Maar goed dit is een probleem voor een eerste keer. Mogelijk later op te lossen.

Met dank voor de reacties en de wegwijzing.

Wif