Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Processor vervangen?  (gelezen 27441 keer)

Processor vervangen?
« Reactie #50 Gepost op: 2008/04/15, 16:04:59 »
Of F2, meestal bij het opstart scherm van de BIOS, het eerste beeld wat je ziet,staat onderaan welke toets je moet drukken.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #51 Gepost op: 2008/04/15, 16:06:21 »
Ikzal het proberen, alleen het probleem is dat ik memetest86 al 2 uur heb draaien en die stopt niet, blijft maar doorgaan. Uitzetten is geen optie want dan moet ik toch weer opnieuw memtest draaien omdat ik een probleem met m'n geheugen heb.

John  K

Processor vervangen?
« Reactie #52 Gepost op: 2008/04/15, 23:17:57 »
Indien je Memtest rode zaken gaat vertonen is je geheugen niet in orde.

Wanneer je meerdere reepjes geheugen hebt, trek er dan 1 uit ( laat wel altijd in bank 1 een reepjes zitten, dus test altijd in bank 1 )

Goed reepje eruit en start de test opnieuw.
Blijft alles goed is dit reepje in orde.

Trek het eruit en stop het andere reepje erin en test opnieuw.

Komen er weer meldingen in het rood gooi dan dit reepjes weg.

Verder als er rode meldingen komen heeft geen nut.

Memtest werkt in verschillende fasen.

( zwart/wit uitgelegd)

1e. algemeen.
2e wat dieper
3e nog dieper
enz enz.

Indien in de 1e test al rode meldingen komen heeft verder testen geen nut en is alleen tijdverspilling.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Processor vervangen?
« Reactie #53 Gepost op: 2008/04/17, 16:17:23 »
Gandyman ik dacht ergens gelezen te hebben dat MEM test sommige fouten kan repareren in het geheugen. Of herriner ik me dat verkeerd?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Processor vervangen?
« Reactie #54 Gepost op: 2008/04/17, 16:26:51 »
Citaat van: Gijsbert
Gandyman ik dacht ergens gelezen te hebben dat MEM test sommige fouten kan repareren in het geheugen. Of herriner ik me dat verkeerd?

Met vriendelijke groet,

Gijs
Als memtest een fout vaststelt in het geheugen, dan is er maar 1 goede handelwijze: in de vuilnisbak met de geheugenreep waar de fout in zit.....

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #55 Gepost op: 2008/04/23, 15:15:39 »
Ik heb de processor nu geinstalleerd, en alles leek goed te gaan.

Maar nu, na een paar dagen lijkt het koelerblok herrie te gaan maken, alsof er iets aanloopt. Ik kan alleen niet ontdekken. Kan dit kwaad voor de processor?

Ik heb een programma van via deze website geinstalleerd om via Ubuntu de temperatuur in de gaten te houden en dit programma geeft een waarschuwing dat Temp 3 te hoog is. Nu weet ik niet watTtemp 3 inhoudt. De CPU temp geeft geen waarschuwing.

Heeft iemand een idee?

John K

Offline mcgyver

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #56 Gepost op: 2008/04/23, 15:24:02 »
Je bedoelt zeker de fan van het koelblok. Je kan je vinger even tegen het koelblok aanhouden, kijken of het heet is. Je kan ook even je vinger op de fan houden. Kijken of de herrie verdwijnt, maar dan ook echt EVEN laten stilstaan. Temp 3 kan ook je Northbridge of southbridge zijn. Ook daar even vinger op houden. Heeft die ook niet een fannetje? Meestal gaan die pokkedingen gauw kapot. Maken herrie of draaien langzaam. Ook de fan van je videokaart kan lawaai maken, hoewel ik dacht dat je een nieuwe (en volgens mij ook fanloze) videokaart had.

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #57 Gepost op: 2008/04/23, 15:39:52 »
Ja, ik bedoel de fan van het koelblok. Het koelblok wordt niet heet en als ik op de fan druk wordt het geluid minder.

Er zit wel vuil onder de fan tussen de koelribben, maar ik voel er weinig voor het koelblok weer te verwijderen, de processor en het koelblok te reiningen en nieuwe pasta aan te brengen etc, etc,, volgens mij komt dit het functioneren ook niet echt ten goede.

De kleine ventilator op de south bridge onder de koeler (of North, ik heb geen idee wat is wat) lijkt wel goed te werken.  In de Bios wordt de temperatuur van de north of southbridge volgens mij niet weergegeven, is deze temperatuurmeting niet zo belangrijk?

De videokaart heeft inderdaad koelribben.

John K

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #58 Gepost op: 2008/04/23, 15:42:20 »
Ja, ik bedoel de fan van het koelblok. Het koelblok wordt niet heet en als ik op de fan druk wordt het geluid minder.

Er zit wel vuil onder de fan tussen de koelribben, maar ik voel er weinig voor het koelblok weer te verwijderen, de processor en het koelblok te reiningen en nieuwe pasta aan te brengen etc, etc,, volgens mij komt dit het functioneren ook niet echt ten goede.

De kleine ventilator op de south bridge onder de koeler (of North, ik heb geen idee wat is wat) lijkt wel goed te werken.  In de Bios wordt de temperatuur van de north of southbridge volgens mij niet weergegeven, is deze temperatuurmeting niet zo belangrijk?

De videokaart heeft inderdaad koelribben.

John K

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #59 Gepost op: 2008/04/23, 15:52:32 »
Ja, ik bedoel de fan van het koelblok. Het koelblok wordt niet heet en als ik op de fan druk wordt het geluid minder.

Er zit wel vuil onder de fan tussen de koelribben, maar ik voel er weinig voor het koelblok weer te verwijderen, de processor en het koelblok te reiningen en nieuwe pasta aan te brengen etc, etc,, volgens mij komt dit het functioneren ook niet echt ten goede.

De kleine ventilator op de south bridge onder de koeler (of North, ik heb geen idee wat is wat) lijkt wel goed te werken.  In de Bios wordt de temperatuur van de north of southbridge volgens mij niet weergegeven, is deze temperatuurmeting niet zo belangrijk?

De videokaart heeft inderdaad koelribben.

John K

Offline mcgyver

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #60 Gepost op: 2008/04/23, 16:51:39 »
Fan is op zijn retour. Tijdelijke oplossing. Haal het aluminium plaatje van de koeler af (bovenop staat intel op of zo) en doe er één of 2 druppels olie op. Moet een hele dunne olie zijn naaimachine bv. Plak dan de folie terug. NIET TE VEEL OLIE.

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #61 Gepost op: 2008/04/23, 19:26:44 »
Nu blijkt dat als ik de comp plat op de vloer leg, op de moederbordkant, dan maakt de koeler geen geluid meer!!! Misschien zit er speling op de platic beugels op het koelblok.

Moet de koeler eraf om hey stof tussen de ribben weg te halen? En moet ik de koelerpasta dan ook weer vervangen?

Groeten John K

Processor vervangen?
« Reactie #62 Gepost op: 2008/04/23, 19:59:53 »
Misschien kun je met een kwastje het stof verwijderen. Je hoeft dan niks meer los te halen.
En als de koeler geen lawaai maakt als de PC op de zijkant ligt, kan het zijn dat de lagertjes niet zo best meer zijn. Als de PC rechtop staat, dan geeft dan een andere belasting op die lagers.
Het aller-mooiste is natuurlijk om de koeler te vervangen.

Offline mcgyver

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #63 Gepost op: 2008/04/24, 07:54:43 »
Citaat van: Maarten123
Misschien kun je met een kwastje het stof verwijderen. Je hoeft dan niks meer los te halen.
En als de koeler geen lawaai maakt als de PC op de zijkant ligt, kan het zijn dat de lagertjes niet zo best meer zijn. Als de PC rechtop staat, dan geeft dan een andere belasting op die lagers.
Het aller-mooiste is natuurlijk om de koeler te vervangen.
Klopt, is het stof wat plakkerig, gebruik dan een aantal wattenstaafjes gedrenkt in medicinale alcohol (of thinner). Liever geen wasbenzine of terpentine want die laten residu achter.
Bovenste plaatje weghalen en een weinigje olie, plaatje terugzetten zoals ik al zei, Koeler verwijderen hoeft niet.

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #64 Gepost op: 2008/04/24, 11:03:29 »
Maar hoe kom je bij de koelribben zonder de koeler los te maken? De fan ligt bovenop de ribben, maar de fan alleen kun je niet eraf halen.

John K

Processor vervangen?
« Reactie #65 Gepost op: 2008/04/24, 12:09:34 »
Normaal gesproken zit de fan vast met 4 kruiskopschroefjes dus die kan je eraf halen hoor ???

Maar beter is de gehele koeler eraf halen, en ook het makkelijkste.
Indien je daarna de fan nog eens verwijdert ben je er zeker van dat je nix kan beschadigen, ( uitschieten met een schroevendraaier)  en kan je de koeler zelfs met water en zeep schoon maken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #66 Gepost op: 2008/04/24, 12:21:37 »
Maar als ik de hele koeler verwijder moet ik dan opnieuw de koelerpasta aanbrengen?

John K

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Processor vervangen?
« Reactie #67 Gepost op: 2008/04/24, 12:24:43 »
Meestal niet, tenzij het helemaal ingedroogd is.

Offline John K

  • Lid
Processor vervangen?
« Reactie #68 Gepost op: 2008/04/24, 12:31:05 »
Ik heb het net een week gelden aangebracht.