Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe een goede, betrouwbare equalizer installeren in Ubuntu 16.04  (gelezen 1649 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik lees onder andere in dit forum allerlei installatie-theorieën over Pulseaudio-equalizer, maar ...
-- blijkbaar moet je dat installeren via een aparte PPA (en dat vind ik altijd een ietsiepietsie vreemd)
-- geeft PE af en toe serieuze problemen, tot zelfs het (tijdelijk) uitvallen van geluid

Ik wil dus een betrouwbare equalizer, liefst eentje die ik kan aanspreken als ik rechtsklik op het volume-icoon. Ik wil ook liefst iets hebben dat veilig is, t.t.z: ik vind het vreemd dat ik per se iets eenvoudig als een equalizer zou moeten installeren via een aparte PPA. Is er in de gewone repositories van Ubuntu zo geen programma?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe een goede, betrouwbare equalizer installeren in Ubuntu 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/10, 22:37:08 »
De media speler VLC heeft een ingebouwde equalizer, maar er zijn er vast wel meer.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe een goede, betrouwbare equalizer installeren in Ubuntu 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/11, 00:46:36 »
Ja, VLC (en heel wat andere) hebben inderdaad een ingebouwde equalizer. Maar ik zoek een soort "algemene" equalizer, die je, net zoals het volume, kan aanpassen voor alle geluid dat er uit mijn installatie komt. Nu kan ik dat enkel doen via het equalizertje van elk programma.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Hoe een goede, betrouwbare equalizer installeren in Ubuntu 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/11, 10:37:35 »
Is het zo erg gesteld met je geluidskwaliteit dat je een equalizer nodig hebt? Standaard out van een pc moet toch eigenlijk wel van 'normale' kwaliteit zijn.

Waarvoor wil je het eigenlijk gebruiken?
Als het voor hifi weergave is zijn er misschien andere oplossingen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe een goede, betrouwbare equalizer installeren in Ubuntu 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/11, 19:23:55 »
Ik gebruik zowel m'n eigen boxen, gehangen aan de audio-uitgang (3.5 mm plug) als dezelfde plug om naar m'n versterker te gaan. In dat laatste geval heb ik natuurlijk wél de mogelijkheid om treble, bass enzovoort in te stellen, maar toch zou ik het nuttig vinden mocht ik snel effe vanop de PC geluid kunnen instellen. Nu is het "beperkt" tot rechtsklikken op het volumelogo in Ubuntu en dan kan je alleen volume kiezen en balans.

En ik vroeg me dus af of er meer kan.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Hoe een goede, betrouwbare equalizer installeren in Ubuntu 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/12, 09:22:19 »
Op zich begrijp ik je vraag prima.

Maar op je pc speakers zit toch ook bass en treble? In principe zou dit voldoende moeten zijn als de geluidssignalen gewoon naar behoren werken.
Het moet overigens wel mogelijk zijn. Ik zal eens kijken of ik dat topic (van elders) nog kan vinden.

Aanvulling:
Ik kan het topic zo snel niet terug vinden.

Als ik me goed herinner kan dat met Jack.
Dan gebruik je niet meer je also geluidsdriver, maar laat je pc geluid lopen via Jack waarin je dan weer geluids plugins kunt gebruiken (in jou geval dan een EQ plugin).
Misschien kom je hier mee verder?
« Laatst bewerkt op: 2017/05/12, 09:28:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hoe een goede, betrouwbare equalizer installeren in Ubuntu 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/12, 09:29:26 »
Het moet overigens wel mogelijk zijn. Ik zal eens kijken of ik dat topic (van elders) nog kan vinden.

Aanvulling:
Ik kan het topic zo snel niet terug vinden.

 =D =D =D Toch gevonden.  8-)
Ik hoop dat je engels goed is.

https://www.linuxmusicians.com/viewtopic.php?t=15713
Succes!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe een goede, betrouwbare equalizer installeren in Ubuntu 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/12, 19:10:11 »
Op mijn (aftandse, oude, krakkemikkige) speakers zitten énkel een aan-uit-knop en een volumeknop. Stel je er dus echt niks professioneels bij voor ;-)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe een goede, betrouwbare equalizer installeren in Ubuntu 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2017/05/12, 19:15:55 »
Mijn Engels is niet het probleem, maar als ik die draad lees, geraak ik wel tureluurs van allerlei elkaar doorkruisende antwoorden en reacties. Gelukkig merk ik dat zelden op dit Ubuntu-forum, waar blijkbaar een ongelooflijke discipline heerst. Maar die forum-thread waar je naar verwijst is erg verwarrend en weinig tot niet concluderend.

Maar zoals gezegd hangt mijn leven er niet van af.

(Overigens: ook bij Windows is er géén mogelijkheid om het geluid via de algemene volumeregeling te 'equalizen', dus wat dat betreft zijn Windows en Ubuntu in eenzelfde bedje ziek)


Het moet overigens wel mogelijk zijn. Ik zal eens kijken of ik dat topic (van elders) nog kan vinden.

Aanvulling:
Ik kan het topic zo snel niet terug vinden.

 =D =D =D Toch gevonden.  8-)
Ik hoop dat je engels goed is.

https://www.linuxmusicians.com/viewtopic.php?t=15713
Succes!
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Hoe een goede, betrouwbare equalizer installeren in Ubuntu 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2017/05/12, 21:38:46 »
Stel je er dus echt niks professioneels bij voor ;-)

FF een paar andere op de kop tikken. Bij een kringloop gooien ze je er vaak dood mee.

In elk geval begrijp ik uit informatie van elders dat het mogelijk zou moeten kunnen zijn m.b.v. jack of carla waar je dan plugins (dus ook EQ) in kunt activeren. Deze vervangt dan ALSA.
Of ik heb het verkeerd begrepen. Mijn engels is ook niet perfect. Makkelijk is wat jij wilt in elk geval niet.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/12, 21:41:06 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline django

  • Lid
Re: Hoe een goede, betrouwbare equalizer installeren in Ubuntu 16.04
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/31, 11:13:57 »
Hallo, ik heb gelijkaardig probleem, enkel ik gebruik ubuntu 14.04 omdat 16.04 te traag is.
Maar dat terzijde, ik heb een goedkopere hoofdtelefoon en gebruik die heel regelmatig, maar het geluid
zou wel een beetje beter kunnen met een equalizer die je in ubuntu zou kunnen installeren.
En om de mediaplayers niet af te breken, er zijn er bij waar je iedere keer je die gebruikt opnieuw moet instellen.
Niet echt fijn dus.

Mvg

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe een goede, betrouwbare equalizer installeren in Ubuntu 16.04
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/31, 11:39:10 »
Hoi Jenske,

Ik weet weinig van geluid, mooi geluid vooral. Ik mag wel graag naar een mooi stuk muziek luisteren. Waarom niet dat woord equalizer gebruikt om eens via synaptic te zoeken naar software? En dan vind ik probleemloos Alsaequal. Nou niet het meest fijnzinnig stuk software wellicht, maar niet geschoten is altijd mis.

Die tip om eens bij de kringloop naar een stel boxen te kijken is wel een mooie trouwens.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ronnie66

  • Lid
Re: Hoe een goede, betrouwbare equalizer installeren in Ubuntu 16.04
« Reactie #12 Gepost op: 2017/08/05, 18:45:43 »
Ik lees onder andere in dit forum allerlei installatie-theorieën over Pulseaudio-equalizer, maar ...
-- blijkbaar moet je dat installeren via een aparte PPA (en dat vind ik altijd een ietsiepietsie vreemd)
-- geeft PE af en toe serieuze problemen, tot zelfs het (tijdelijk) uitvallen van geluid

Ik wil dus een betrouwbare equalizer, liefst eentje die ik kan aanspreken als ik rechtsklik op het volume-icoon. Ik wil ook liefst iets hebben dat veilig is, t.t.z: ik vind het vreemd dat ik per se iets eenvoudig als een equalizer zou moeten installeren via een aparte PPA. Is er in de gewone repositories van Ubuntu zo geen programma?

Bij mij werkte dit wel een aparte PPa Pulse audio equalizer

sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8
sudo apt-get update
sudo apt-get install pulseaudio-equalizer

Je kan de PPa wel weer verwijderen na installatie als je er nerveus van wordt ik doe dat namelijk ook.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/05, 18:53:02 door Ronnie66 »