Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3  (gelezen 2145 keer)

Offline Alexis

  • Lid
Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Gepost op: 2011/06/28, 17:55:39 »
Ik ben nieuw bij Ubuntu en kan (moet) nog veel leren. Bij de installatie van Ubuntu wordt standaard OpenOffice geïnstalleerd. Ik zie dat bij mij versie 3.2 staat maar ik weet dat er nu een versie 3.3 bestaat. Hoe kan ik upgraden van 3.2 naar 3.3? Niet dat het waarschijnlijk veel verschil uitmaakt maar ondertussen leren we bij. (Gebruik bij Win 7 ook reeds Oo 3.3). Misschien is de oplossing reeds te vinden op dit forum maar ik kan ze niet vinden. Alvast bedankt voor de moeite.

Re: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/28, 18:19:43 »
Er is een ppa van OpenOffice waarmee je kan updaten naar versie 3.3

Persoonlijk ben ik meer van LibreOffice, wat de vervanger is van OpenOffice vanaf ubuntu 10.10. OpenOffice wordt vanaf versie 3.3 niet meer actief ondersteund door canonical, daar 3.2 de laatste versie is die officieel is meegeleverd met Ubuntu 10.04. Deze versie ontvangt wel security updates.

Er is een oplossing om naar 3.3 te gaan, maar dan moet je een ppa toevoegen.

Open een terminal en type (of nog beter knip en plak in de terminal:

sudo add-apt-repository ppa:openoffice-pkgs/ppa
Voer je wachtwoord in. Dit is een veiligheidsmaatregel. Dit is nodig bij elke sudo actie.

sudo apt-get update
sudo apt-get install openoffice.org
Ik neem aan dat je Gnome als werkomgeving hebt. Voor Gnome integratie voer je dit in in de terminal:

sudo apt-get install openoffice.org-gnome

Voor een KDE omgeving
sudo apt-get install openoffice.org-kde
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Alexis

  • Lid
Re: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/28, 18:48:19 »
Bedankt voor de info en ik moet bekennen dat ook ik overgegaan ben naar LibreOffice 3.3 voor wat Win 7 betreft. Dus kan ik dan de volgende vraag stellen: kan ik in Ubuntu 10.04 LTS Oo 3.2 verwijderen en vervangen door LibreOffice 3.3? Hoe gaat dat in zijn werk?

Re: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/28, 19:05:09 »
Ja je kan OpenOffice.org verwijderen.

Een kleine handleiding:


http://www.ubuntugeek.com/install-libreoffice-in-ubuntu-11-0410-1010-04-using-ppa.html



Ik adviseer trouwens om zelf dingen op te zoeken met google als je dingen in ubuntu wilt aanpassen. Heel veel informatie kan je vinden op het internet, daar er vele goede websites zijn met goede informatie (er zijn ook sites waar ze je dingen laten doen die vrij makkelijk je systeem om zeep helpen maar dat terzijde). Door zelf te zoeken op internet leer je heel snel heel veel over Ubuntu.
 
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Alexis

  • Lid
Re: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/28, 22:41:22 »
Volledig akkoord met uw opmerking of suggestie. Alleen heb ik reeds vele malen vastgesteld dat de websites met uitleg in het Engels zijn en dat is voor mij nu juist een probleem  XD!!

Re: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/28, 23:18:51 »
Als concrete stukken van instructies niet duidelijk zijn die je elders vindt kun je hier natuurlijk gerust om hulp vragen.

Re: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/28, 23:28:25 »
Volledig akkoord met uw opmerking of suggestie. Alleen heb ik reeds vele malen vastgesteld dat de websites met uitleg in het Engels zijn en dat is voor mij nu juist een probleem  XD!!
Tja, ik weet niet hoe oud je bent, maar we krijgen allemaal Engels op school en in de computerwereld is het nu eenmaal de lingua franca...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/28, 23:32:21 »
Ik ben nieuw bij Ubuntu en kan (moet) nog veel leren. (...) Hoe kan ik upgraden van 3.2 naar 3.3? Niet dat het waarschijnlijk veel verschil uitmaakt maar ondertussen leren we bij.

In jouw geval zou ik gewoon bij 3.2 blijven. Lees dit eens:
http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Wanneer-krijg-ik-de-nieuwste-versie

Offline Alexis

  • Lid
Re: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/29, 10:51:18 »
Hou oud ik precies ben is nu wel niet relevant. Ik ben er wel van overtuigd dat velen onder jullie, wat ouderdom betreft, zeker mijn kinderen en zelfs wel mijn kleinkinderen kunnen zijn  :) en indien absoluut nodig kan ik mij met Engels wel "een beetje" verhelpen  ;))
Heb ondertussen gegoogeld en Oo 3.2 reeds verwijderd. Nu nog LibreOffice 3.3 installeren (moet ook lukken) en dan nog wel enkele andere programma's waarvan ik denk dat ze nodig zijn. Op die manier wil ik nagaan of ik Win 7 kan en wil vervangen door Ubuntu.
Dank in elk geval aan iedereen voor de deskundige hulp.

Offline soppel

  • Lid
Re: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/25, 10:43:33 »
Volledig akkoord met uw opmerking of suggestie. Alleen heb ik reeds vele malen vastgesteld dat de websites met uitleg in het Engels zijn en dat is voor mij nu juist een probleem  XD!!
Tja, ik weet niet hoe oud je bent, maar we krijgen allemaal Engels op school en in de computerwereld is het nu eenmaal de lingua franca...

Uhhhh op school worden je ook een aantal sociale vaardigheden bijgebracht. Die lessen heb jij zeker gemist?

Is het niet de kracht van Ubuntu ( of Linux in het algemeen ) dat het in vele talen beschikbaar en ondersteund wordt?
Als we gaan stellen dat Engels de voertaal is in de computerwereld dan kan dit Nederlandse forum wel opgeheven worden.

Het moment dat 'nieuwelingen' ( met alle respect!!) vragen gaan stellen in het Nederlands, omdat ze er in het Engels niet uitkomen, is hét moment ze volledig over de streep te trekken.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/25, 13:11:13 »
"meer van LibreOffice, wat de vervanger is van OpenOffice vanaf ubuntu 10.10"

Vanaf 11.04 ja.

Re: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/25, 13:13:48 »
Het moment dat 'nieuwelingen' ( met alle respect!!) vragen gaan stellen in het Nederlands, omdat ze er in het Engels niet uitkomen, is hét moment ze volledig over de streep te trekken.


Dat zegt niet zoveel. Mijn Engels is Gymnasium-niveau. Ik heb dus geen moeite met Engels. Maar zelfs als ervaren *buntu-gebruiker loop ik nog wel eens ergens tegenaan. Waarom? Nu, niet omdat het aan het Engels ligt want nogmaals: daar heb ik dus totaal geen moeite mee. Maar dat wil niet zeggen dat je dan alles maar BEGRIJPT. Je kunt daarom tegen Engels aanlopen om 2 redenen:
1 omdat je Engels niet goed is
2 omdat je een tekst niet begrijpt

Offline soppel

  • Lid
Re: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/25, 14:56:04 »
Het moment dat 'nieuwelingen' ( met alle respect!!) vragen gaan stellen in het Nederlands, omdat ze er in het Engels niet uitkomen, is hét moment ze volledig over de streep te trekken.


Dat zegt niet zoveel. Mijn Engels is Gymnasium-niveau. Ik heb dus geen moeite met Engels. Maar zelfs als ervaren *buntu-gebruiker loop ik nog wel eens ergens tegenaan. Waarom? Nu, niet omdat het aan het Engels ligt want nogmaals: daar heb ik dus totaal geen moeite mee. Maar dat wil niet zeggen dat je dan alles maar BEGRIJPT. Je kunt daarom tegen Engels aanlopen om 2 redenen:
1 omdat je Engels niet goed is
2 omdat je een tekst niet begrijpt

Waaruit maar weer blijkt dat er ook in Nederlands misverstanden kunnen zijn. Jij hebt dus duidelijk niet begrepen waar ik op doelde.
Het gaat er niet op dat jouw Engels goed is, en dat van cumulus nog vele malen beter, het gaat erom dat er mensen zijn die om wat voor reden dan ook moeite hebben met Engels. En dat red je niet met 2 punten.
Ik was ooit goed in Duits. ( had ik nodig in de techniek) Ik krijg er nu geen woord duits meer uit dan: bitte. Dat heeft een reden, ik weet hoe het komt maar niemand zal dat raden.
Dat iemand niet goed is in een taal is geen schande, en mag zeker geen beperking zijn met een computer te werken omdat anderen vinden dat ie zijn/haar talen maar moet leren / onderhouden
Maar we gaan erg off-topic.....


Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/25, 14:56:53 »
ppa ??? Daar hadden we toch al een verhitte discussie over ? http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/nieuwe-versie-libre-office-via-ppa/

Nu ik kan zeggen dat de ppa van LO goed verloopt, maar er zijn wel dingen om over na te denken; het zit hem vooral in de testfase van updates van OO en je systeem.

Maar goed.

Engels en computers horen eigenlijk bij elkaar; een basiskennis is wel een vereiste.

Maar wat Vistaus zegt klopt ook ivm het begrijpen van wat er staat, en vooral voor terminalcommando's en scripts is het toch beter eerst een vraag te stellen dan zomaar iets toe te passen. Hoewel ik het zelf doe XD. (Maar mijn data staat apart op een externe schijf dus geen zorgen)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline soppel

  • Lid
Re: Van OpenOffice 3.2 naar Oo 3.3
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/25, 15:29:03 »


Engels en computers horen eigenlijk bij elkaar; een basiskennis is wel een vereiste.

 

Als je ( bijvoorbeeld) de handleiding van Pjotr volgt en af en toe een vraag stelt als je nét iets anders wilt, kan je zonder Engelse kennis een computer hebben en gebruiken. Let wel: Niet met elk besturingssysteem, maar juist wel met ubuntu ( of zijn varianten)
Als we de TS nemen, die heeft met zijn/haar beperkte Engelse kennis toch maar mooi Ubuntu geïnstalleerd!
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan