Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu  (gelezen 1386 keer)

Xubuntu
« Gepost op: 2013/07/28, 13:14:15 »
Damn, lees volgend bericht maar. Ik klikte op quote ipv bewerken :')
« Laatst bewerkt op: 2013/07/28, 13:18:40 door ubuntunoob »

Re: Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/28, 13:18:04 »
Hallo, ik heb voor de eerste keer Xubuntu geinstalleerd op de laptop. Het bevalt me wel, maar 3 problemen.

1. Tijdens het starten van de laptop worden automatisch firefox en terminal opgestart. Ik heb al gekeken in de opstart applications, maar daar staan ze niet tussen. Denk dat het iets te maken heeft met Sessies herstellen ofzo. Iig ik wil mijn laptop kunnen opstarten zonder dat er vensters worden geopend.

2. Helderheid wordt niet veranderd bij netstroom en bij batterij gebruik, ik heb deze instellingen nochtans op standaard gelaten, maar dat hielp niet.

3. Ik heb een programma geinstalleerd via ubuntu softwarecentrum, programma werkte goed, maar was niet wat ik zocht. Dus ik heb (onder aanraden) het programma verwijderd via synmatic door volledig verwijderen > toepassen, maar ik merkte dat de snelkoppeling gewoon nog is achter gebleven in het start menu van Xubuntu. Niet echt netjes toch? Is dat wel normaal vraag ik me af??

Ik heb een toshiba sattelite 300 ofzoiets. Nog meer informatie weten, dan vraag je het maar.

Bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/28, 15:16:15 »
Hallo, ik heb voor de eerste keer Xubuntu geinstalleerd op de laptop. Het bevalt me wel, maar 3 problemen.

1. Tijdens het starten van de laptop worden automatisch firefox en terminal opgestart. Ik heb al gekeken in de opstart applications, maar daar staan ze niet tussen. Denk dat het iets te maken heeft met Sessies herstellen ofzo. Iig ik wil mijn laptop kunnen opstarten zonder dat er vensters worden geopend.
Menuknop - Afmelden - haal vinkje weg bij: sessie bewaren
Daarna:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu#TOC-Verwijder-de-optie-sessie-bewaren-uit-het-afmeldscherm
(punt 3.7, rechterkolom)
Citaat
3. Ik heb een programma geinstalleerd via ubuntu softwarecentrum, programma werkte goed, maar was niet wat ik zocht. Dus ik heb (onder aanraden) het programma verwijderd via synmatic door volledig verwijderen > toepassen, maar ik merkte dat de snelkoppeling gewoon nog is achter gebleven in het start menu van Xubuntu. Niet echt netjes toch? Is dat wel normaal vraag ik me af??
Rechtsklik muis op menuknop - Eigenschappen - Bewerk menu

Offline Bloom

  • Lid
Re: Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/28, 15:32:03 »
Het kan veel gemakkelijker. Kies Menu, Instellingen, Sessie en Opstart. En in dat scherm, eerste tabblad, kun je gewoon de optie om de sessie te bewaren uitvinken.

Re: Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/28, 15:35:24 »
1. ....

Menuknop - Afmelden - haal vinkje weg bij: sessie bewaren
Daarna:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu#TOC-Verwijder-de-optie-sessie-bewaren-uit-het-afmeldscherm
(punt 3.7, rechterkolom)

Hmmz, dat heb ik inderdaad gelezen en ik dacht ook dat het hiermee opgelost kon worden. Maar heel toevallig vond ik nog via google die KRAK zelfde probleem had als mij. Met dezelfde programma's uiteraard:
http://askubuntu.com/questions/125718/how-can-i-stop-terminal-and-firefox-from-launching-on-startup
Dit was voor mij dè enige oplossing, ik merk zelfs dat xubuntu nu veel sneller opstart:
Citaat
Thanks a lot @desgua! You helped me find the solution: I just had to remove all files in ~/.cache/sessions/ and that's it


3....

Rechtsklik muis op menuknop - Eigenschappen - Bewerk menu
Beetje lastig, want ik heb deze tutorial al gedaan:
https://sites.google.com/site/computertip/xfce#TOC-Werkbalken-beveiligen-tegen-verwijdering-kioskmodus-
Punt 7 rechts. :p Ik zal het moeten ongedaan maken denk ik.

Het kan veel gemakkelijker. Kies Menu, Instellingen, Sessie en Opstart. En in dat scherm, eerste tabblad, kun je gewoon de optie om de sessie te bewaren uitvinken.

Die staat uiteraard bij mij ook uitgevinkt, maar daarmee verwijderd hij niet de oude sessies. De oude sessies verwijderen was voor mij de oplossing (zie één van de vorige quotes in dit bericht).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/28, 15:50:50 »
heel toevallig vond ik nog via google die KRAK zelfde probleem had als mij. Met dezelfde programma's uiteraard:
http://askubuntu.com/questions/125718/how-can-i-stop-terminal-and-firefox-from-launching-on-startup
Dit was voor mij dè enige oplossing, ik merk zelfs dat xubuntu nu veel sneller opstart:
Citaat
Thanks a lot @desgua! You helped me find the solution: I just had to remove all files in ~/.cache/sessions/ and that's it
Goeie vondst! Die neem ik op in mijn webstek.  :)

Re: Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/28, 18:50:40 »
Nu nog dat helderheid probleem.... Ik wil dat laptop iets donkerder wordt als die op accu werkt en op netstroom lichter. Help.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/28, 18:55:08 »
Nu nog dat helderheid probleem.... Ik wil dat laptop iets donkerder wordt als die op accu werkt en op netstroom lichter. Help.
Reageert-ie wel op de Fn-toetsen voor helderder en donkerder?

Re: Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/28, 19:41:55 »
Je bedoeld die F1, F2, enz? Daar staat inderdaad 2 knoppen waar ik de helderheid mee kan veranderen. Die werken inderdaad niet, ik weet niet eens hoe ik deze moet gebruiken. Met alt-gr werkt het ook in elk geval niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/28, 20:01:13 »
Links, naast de Ctrl-toets, zit de Fn-toets. Druk die eens in en houd die ingedrukt. Druk vervolgens op de toets om helderheid te verhogen of verlagen (doorgaans een "zonnetje"-pictogram onder de normale functie).

Die toets is doorgaans normaliter een gewone functietoets (F5, F6 of zo), maar vervult nu een andere functie, doordat je de Fn-toets ingedrukt houdt.

Kijk wel goed uit welke functietoets je indrukt, want er gaan vele functies schuil onder de Fn. In geval van twijfel: lees de gebruiksaanwijzing. Indien kwijt: zoek 'm op, op de webstek van Toshiba.
« Laatst bewerkt op: 2013/07/28, 20:03:10 door Pjotr »

Re: Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2013/07/28, 20:17:52 »
Ohja, dat werkt wel. Maarja, automatisch is wel handig hé.
Het is me ook al opgevallen dat het icoon van accu in de balk trager tevoorschijn komt bij het opstarten, soms verdwijnt die of loopt die even vast wanneer ik de stekker in steek en vervolgens weer uithaal.

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2013/07/28, 21:00:14 »
Had je al gecheckt in het Xubuntu menu > Instellingen > Instellingenbeheerder > Energiebeheerder > Op accu. Tabblad Monitor. Daarin zie je staan na hoeveel tijd inactiviteit de helderheid verminderd, en tot welk niveau.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2013/07/28, 21:05:33 »
Ja hoor, dat heb ik al lang gezien ;) Heb daar ook al verschillende dingen geprobeerd, ben beginnen testen met de default settings.

Re: Xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2013/07/28, 21:07:14 »
Wat mij nog is opgevallen is dit. In de software update venster wordt een package weergegeven voor mint linux. Ik heb de laatste skyp voor linux al geinstalleerd, ik weet niet waarom hij dit dan nog weergeeft, ik kan de package ook niet aanvingen en updaten.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Xubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2013/07/28, 21:52:39 »
Dan staat er toch een repository van Linux Mint in je /etc/apt/sources.list hoor.