Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 16.04 en HP printer  (gelezen 526 keer)

Offline rietje

  • Lid
Xubuntu 16.04 en HP printer
« Gepost op: 2018/04/09, 13:38:47 »
Xubuntu 16.04.

Ik heb al jarenlang een HP printer die uitstekend werkt met mijn laptop met hetzelfde besturingssysteem.
Heeft ook altijd goed gewerkt op mijn desktop. Nu krijg ik de printer niet meer werkend met de desktop, terwijl alles verder met het systeem goed werkt. In afdrukbeheer blijft hij hangen met de mededeling: "aan het verwerken..."
Weet iemand hier een oplossing?
Groet,

Re: Xubuntu 16.04 en HP printer
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/09, 13:51:38 »
Hallo, als je een draadloze (WiFi) printer hebt en je gebruikt DHCP waarbij alle apparaten op je netwerk automatisch een IP-adres krijgen toegewezen, kan het zijn dat dat IP-adres is veranderd. In dat geval stuurt de pc een opdracht naar een printer die simpelweg niet gevonden wordt, vandaar dat "aan het verwerken". Oplossing: je printer opnieuw aanmelden, net zoals je dat de eerste keer met die printer deed om hem werkend te krijgen. Vervolgens geef je in je router opdracht om dat specifieke adres altijd aan deze printer toe te kennen.

Als je een bekabelde printer gebruikt (netwerk of usb), even de kabel checken en indien mogelijk, vervangen door een andere.

Ook altijd een goede: printer even een poosje uitzetten, daarna weer aan. Wil ook wel eens helpen.

Offline rietje

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04 en HP printer
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/09, 15:34:45 »
Ik heb het IP-adres en MAC van de printer op statisch gezet, geen verbetering.
Maar vlgs. mij ligt het daar niet aan, want mijn laptop werkt ook met deze printer (draadloos ook) en doet het goed. Dus ook de printer reageert zoals het moet. Verder is de printer netjes te zien in het modem en aangesloten. Anders had ik hem ook niet op statisch kunnen zetten.
Het moet dus aan het xubuntu-systeem van mijn desktop liggen. Er is daar kort geleden iets gebeurd, daarvoor werkte alles perfekt.

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04 en HP printer
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/09, 19:29:43 »
Je zou op de desktop pc het volgende terminalvenstercommando kunnen uitvoeren
lpstat -t [Enter]

De output daarvan toont hoe de printer herkend wordt.

Als dat geen output oplevert, check dan ook de output van
lpstat -r [Enter]

De output daarvan toont of CUPS draait. Vergelijk de output eventueel met die van je laptop.

Verder zou je op de desktop ook nog het volgende commando kunnen uitvoeren, en de output daarvan in je volgende bericht posten.
inxi -Fxz [Enter]
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline rietje

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04 en HP printer
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/10, 09:18:10 »
Zie de output. Als leek kan ik er niets verkeerds aan ontdekken.

Offline rietje

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04 en HP printer
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/10, 09:19:02 »
Tweede bijlage

Offline rietje

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04 en HP printer
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/10, 09:19:31 »
Derde bijlage

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04 en HP printer
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/10, 10:13:31 »
Maak het je zelf en ons gemakkelijk, en kopieer de uitkomst van de terminal commando's in een bericht tussen code tags (druk, terwijl je een bericht schrijft, op de knop "#" om code tags in te voeren.

- Tekst kopieren in de terminal: tekst selecteren met de muis, rechts-klik, Copy (of druk op Ctrl+Shift+C)
- Daarna kan je de gekopiƫerde tekst plakken in een bericht: Rechs-klik - Plakken of Ctrl+V.

Offline rietje

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04 en HP printer
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/10, 13:41:46 »
Ik probeer het te onthouden.

De printer doet het niet, maar afdrukbeheer geeft wel aan "aan het verwerken".

Offline a.j.

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04 en HP printer
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/10, 16:03:30 »
Beste Rietje,
Ik heb dit probleem ook vaak met mijn HP pr.
Gewoon naar afdrukbeheer gaan en dan OPNIEUW installeren,dan staan er wel twee maar dat geeft niet.
Kan je de vorige later weer verwijderen.Vraagt hij weer om proefdruk,NEE.
Succes,vr.gr.a.j.                    (opdrachten   in de wacht kun je ook verwijderen)

Offline rietje

  • Lid
Re: Xubuntu 16.04 en HP printer
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/11, 15:15:41 »
Dit al een aantal keren gedaan, maar het contact met de printer kwam er niet.
Nu heb ik een paar keer m.b.v. HP Toolbox de printer opnieuw ge-installeerd, eerst natuurlijk met bekabeling , daarna draadloos.
Nu is het gelukt.
Bedankt voor het meedenken.