Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu inside Windows!  (gelezen 3068 keer)

petervangorkum

  • Gast
Ubuntu inside Windows!
« Gepost op: 2008/10/11, 10:22:17 »
Ik had dus gehoord, brand de nieuwste Ubuntu op cd en stop hem erin terwijl Windows draait. Nou dan staat er een optie van Ubuntu inside Windows maar mijn engels is nogal slecht.. Dus als iemand weet wat het inhoud en als het ook fout kan gaan?


Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/11, 10:31:49 »
Citaat van: petervangorkum
Ik had dus gehoord, brand de nieuwste Ubuntu op cd en stop hem erin terwijl Windows draait. Nou dan staat er een optie van Ubuntu inside Windows maar mijn engels is nogal slecht.. Dus als iemand weet wat het inhoud en als het ook fout kan gaan?

http://i38.tinypic.com/10nc6mp.jpg
Dit is de wubi installer en het doet de volgende dingen

je kunt ubuntu installeren vanuit windows en dan maakt hij daar naar jou keuze een bepaalde ruimte op de hardeschijf voor vrij en vraagt de gebruikelijke stappen zoals

gebruikersnaam en wachtwoord..

de volgende keer dat je pc opstart krijg je de vraag of je naar windows of ubuntu wilt  een dualboot dus.
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

petervangorkum

  • Gast
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/11, 10:35:09 »
Ow oke, dat is heel mooi. Kunnen er ook fouten optreden dat het misgaat oid? Wil er zeker van zijn dat het werkt. Vorige keer ging het fout met de livecd, Windows overschreven xD.

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/11, 10:38:39 »
Citaat van: petervangorkum
Ow oke, dat is heel mooi. Kunnen er ook fouten optreden dat het misgaat oid? Wil er zeker van zijn dat het werkt. Vorige keer ging het fout met de livecd, Windows overschreven xD.
overschrijven van windows is niet mogelijk hij wist geen partitie en maakt ook geen nieuwe misschien kan de installatie misschien dat weet ik niet ceker maar je raakt niks kwijt erdoor
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

petervangorkum

  • Gast
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/11, 10:41:32 »
Oke dan weet ik dan, ik hoop dat het lukt maar dus hij gaat niet aan Windows zitten? Want heb geen recovery cd xD. Maar ik heb nog 28 GB over van mijn HD heb al veel gebruikt. Hoeveel weet Ubuntu nodig? Ik wil Windows houden voor school en dergelijke.

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/11, 10:47:32 »
Citaat van: petervangorkum
Oke dan weet ik dan, ik hoop dat het lukt maar dus hij gaat niet aan Windows zitten? Want heb geen recovery cd xD. Maar ik heb nog 28 GB over van mijn HD heb al veel gebruikt. Hoeveel weet Ubuntu nodig? Ik wil Windows houden voor school en dergelijke.
ubuntu gebruikt +- 4gb
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

petervangorkum

  • Gast
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/11, 10:48:54 »
Doe ik 8 GB :P Maar dus als ik inside Windows installeer gaat hij niet aan mij Windows zitten? En ik kan het zelf ook niet verkloten met partitie's aanmaken?

Owja, hoe kan ik mijn draadloze internet verbinding laten werken in Ubuntu?

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/11, 10:55:27 »
Citaat van: petervangorkum
Doe ik 8 GB :P Maar dus als ik inside Windows installeer gaat hij niet aan mij Windows zitten? En ik kan het zelf ook niet verkloten met partitie's aanmaken?

Owja, hoe kan ik mijn draadloze internet verbinding laten werken in Ubuntu?
nee hij maakt geen nieuwe partitie het word op de windows partitie geinstalleerd dus er is geen gevaar.

draadloze verbinding als er geen linux drivers zijn moet je even ndiswrapper gebruiken met windows drivers is best makkelijk.
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline frank5

  • Lid
    • www.eforyou.nl
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/11, 11:17:17 »
Citaat van: femke98
Vraagje, gaat dit over de allernieuwste, 8.10 is dat geloof ik?
ik denk gewoon 8.04 hoor :O?
system specs: thuisserver
pentium IV 3Ghz, 1,5GB DDR2 @ 667mhz, 3,25TB

Offline Drummies

  • Lid
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/11, 11:30:11 »
Citaat van: petervangorkum
Oke dan weet ik dan, ik hoop dat het lukt maar dus hij gaat niet aan Windows zitten? Want heb geen recovery cd xD. Maar ik heb nog 28 GB over van mijn HD heb al veel gebruikt. Hoeveel weet Ubuntu nodig? Ik wil Windows houden voor school en dergelijke.
in de map c:\ubuntu wordt een aantal bestanden geplaatst de virtuele harde schijf is de grootste en belangrijkste dit bestand is standaard een kleine 14GB

wubi lijkt op een dualboot maar is het niet er wordt nl geen aparte partitie aangemaakt maar een bestand in de c:\ubuntu-map op de harde schijf
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/11, 14:31:42 »
Citaat
wubi lijkt op een dualboot maar is het niet
Een wubi installatie is een volwaardige dual boot. Op het ogenblik dat je Ubuntu kiest, start Ubuntu op en bestuurt Ubuntu je systeem voor 100%.

petervangorkum

  • Gast
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/11, 14:35:21 »
Oke, dus alles blijft staan er komt gewoon een Ubuntu map bij de andere bestanden van Windows..In die map staan dan de Ubunu benodigheden? Op de HD. Dus als je opstart kan je kiezen uit Ubuntu of Windows? En het is nog nooit fout gegaan met de partie's? Ik zeur echt volgens mij...

Hier even screenshot hoe ik het zo dacht;



Dus alles zou gewoon moeten werken? Ik heb draadloos internet maar dat deed het niet toen ik het de vorige keer probeerde verbinding te maken. Hoe zit dat met 8.04? Lukt het daar wel op..Op 7 lukte het niet?!

Edit;

Nu zat ik net op livecd zag ik dat er drives waren die ge-instaleerd moesten worden :P Dus zal zo nog eens proberen maar ik had ook gevraagd op ander Forum en die zeggen inside Windows installeren krijg je problemen mee dan start Ubuntu na een tijdje niet meer op? Is dit waar?

petervangorkum

  • Gast
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/11, 15:10:59 »
Het internet; Ik heb de drivers van mijn netwerk kaart nog niet maar het installeren geeft hij een Error wat hij bij het opstarten ook al gaf even snel...Ik heb er een screenshot van..Waar ligt dit aan de cd of dat ik de livecd gebruikt?


petervangorkum

  • Gast
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/11, 15:31:40 »
Nou hoe moet ik dan een dualboot maken? Want ik wil het niet verkloten :( !!!

Met de livecd neem ik aan? Maar hoe? Vorige keer ging het mis. Gewoon overal op volgende geklikt namelijk.

Ubuntu inside Windows!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/11, 16:52:06 »
Citaat van: petervangorkum
Nou hoe moet ik dan een dualboot maken? Want ik wil het niet verkloten :( !!!

Met de livecd neem ik aan? Maar hoe? Vorige keer ging het mis. Gewoon overal op volgende geklikt namelijk.
Eerst je Windows defragmenteren, altijd een backup maken van belangrijke bestanden,ruimte vrij maken met gparted wat op de Ubuntu live cd staat, je kan ook eerst een iso downloaden en op een schijfje branden en hiervan opstarten, hier te verkrijgen http://gparted.sourceforge.net/livecd.php  ook op usb stick te zetten als je PC van usb kan opstarten. De partitie alvast ext3 formatteren zie je hem makkelijk terug. Dan de installatie opstarten op een gegeven moment krijg je een keuze scherm met:
Hele schijf benutten, Begeleid de schijf benutten en als derde handmatig, deze aanvinken. Vervolgens kan je zelf de schijf(ext3 geformatteerd) kiezen.
Nu kan je via edit bij de partitie dit / schuine streepje zetten. Wil je een aparte home partitie, eerst / deze instellen qua grootte dan via edit /home.
Dit is een korte weergave van deze site http://sites.google.com/site/computertip/installeren Mocht je op een bepaald moment niet precies weten hoe je verder moet schrijf dan even.
Succes.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline lordnoid

  • Lid
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/11, 16:52:13 »
Op een wubi installatie kun je prima werken vind ik. Het snelheidsverlies is nauwelijks te merken.

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/11, 17:20:45 »
Citaat
wubi is beslist geen volwaardige dualboot. je Ubuntu installatie die je op die manier aanmaakt is een groot bestand op je windows schijf. leuk om te kijken of Ubuntu wat voor je is, maar niet om echt mee te werken
Wubi is wel degelijk een volwaardige dualboot: het is Linux die je volledige systeem controleert. De grotere kwetsbaarheid van het bestandssysteem (virtuele ext3 partitie in een bestand op een ntfs partitie) en het (vooral theoretische) verlies in harde schijfperformantie zijn nadelen. Het feit dat de gebruiker z'n Windows systeem op geen enkele manier ingrijpend verandert, en het grote gemak van installatie zijn belangrijke voordelen. Wubi is een waardig alternatief voor een dual boot op een aparte partitie, en het is aan de gebruiker om te kiezen (ook al in functie van zijn technische kennis of de hulp waarop hij kan beroep doen).

Wubi verlaagt de barrière om Linux te installeren en te proberen sterk. Voor alle duidelijkheid: ik ben al anderhalf jaar single boot Ubuntu gebruiker.

petervangorkum

  • Gast
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/11, 20:11:03 »
Oke bedankt allemaal ik zal binnenkort even kijken als ik Ubuntu installeer :P

petervangorkum

  • Gast
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/11, 20:12:22 »
Citaat van: petervangorkum
Het internet; Ik heb de drivers van mijn netwerk kaart nog niet maar het installeren geeft hij een Error wat hij bij het opstarten ook al gaf even snel...Ik heb er een screenshot van..Waar ligt dit aan de cd of dat ik de livecd gebruikt?

http://i35.tinypic.com/29vmdk8.png
Btw, krijg ik daar nog wel andwoord op? :D

JimZ

  • Gast
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/11, 23:04:54 »
Citaat van: petervangorkum
Citaat van: petervangorkum
Het internet; Ik heb de drivers van mijn netwerk kaart nog niet maar het installeren geeft hij een Error wat hij bij het opstarten ook al gaf even snel...Ik heb er een screenshot van..Waar ligt dit aan de cd of dat ik de livecd gebruikt?

http://i35.tinypic.com/29vmdk8.png
Btw, krijg ik daar nog wel andwoord op? :D
Voor zover ik weet is fwcutter een een scriptje dat de binaire code uit een Windowsdriver kan extraheren.

b43 is de driver voor jouw Broadcom wireless kaartje.

Dus b43-fwcutter downloadt de windows driver van de Broadcom website en bouwt daarmee een bruikbare linuxdriver.

Maar daarvoor heb je natuurlijk wel een werkende internetverbinding nodig en dus krijg je een foutmelding. Een orginele KIP-EI situatie dus ;) .

Hang je machine indien mogelijk daarom even met een draadje aan het internet en probeer het dan nog eens. Als het dan wel lukt kun je daarna weer draadloos verder.

Gr,
Jim

petervangorkum

  • Gast
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/12, 19:28:40 »
Oke bedankt, ik zal eens kijken als het me allemaal lukt :P Hopelijk lukt de dualboot xD. Heb een Windows Vista recovery ISO van de MS site gedownload hopelijk werkt hij wel :P Branden op CD als image. En als er iets fout gaat hopen dat hij het doet.

Digibeetje

  • Gast
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/12, 20:09:58 »
Als gebruiker op de Laptop met Vista en slechts 1 Gb  veel problemen gehad met Vista.
Moest wekelijks Defragmenteren en dan nog traag!
Door de 120 Gb. van Vista  er 90 voor Ubuntu 8.04-1 te gebruiken werkt deze nu beter!
Ik heb dit als Programma op Vista staan en bij de eerste test eerst had ik maar 5 Gb ruimte!
Via Software en verwijderen is het onder elke Windows versie te verwijderen.
Je kunt er ook meerdere installeren, zie Duitse forum waar meer Wubi staat.
Ik heb nu ook 10 Gb Xubuntu 8.04 dat nog sneller is en voor bepaalde dingen makkelijker werkt omdat er minder geheugen nodig is, dus meer voor het systeem beschikbaar bleef, dus bij zwaar reken werk en video montage is Xubuntu sneller met maar 2x 512 Mb dus ik ga geen nieuwe geheugen kopen!
Bovendien is 2 Gb het max en met dit hoef ik niet meer!

JimZ

  • Gast
Ubuntu inside Windows!
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/13, 00:30:06 »
petervangorkum
Citaat
Branden op CD als image.
Voor de Vista ISO zal dat wel een DVD moeten zijn vrees ik ;) .

Gr,
Jim