Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software & Fake RAID 0 / RAID 1 : benchmarks  (gelezen 2972 keer)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Software & Fake RAID 0 / RAID 1 : benchmarks
« Gepost op: 2009/02/26, 13:55:35 »
Hoi allen,

De afgelopen maanden zat ik het grootste deel achter Windows door een opleiding webdesigner, maar nu terug naar Linux  ^-^

Halverwege vorig jaar ben ik al eens bezig geweest met de implementatie van RAID (remember?). Om de verschillen tussen RAID 0 en RAID 1 eens zelf te ondervinden heb ik hier wat benchmarks op uitgevoerd.

De resultaten kan je hier vinden:
http://www.linuxontdekt.be/2009/02/26/software-fake-raid-0-raid-1-benchmarks/

Groetjes,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline track

  • Lid
Re: Software & Fake RAID 0 / RAID 1 : benchmarks
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/26, 14:59:49 »
Hoi Kris,

doe je dit onderzoek voor de pret ?   Want bij de (Duitse) c't hebben ze het ook telkens weer over dit onderwerp.
En uiteindelijk is het resultaat dat het in het kader van een "normale" PC geen echte voordelen meebrengt.
(laatst b.v. http://www.heise.de/ct/faq/hotline/08/26/10.shtml )

Echt voordeelig zou het alleen zijn als de je data transfer definitief moet bespoedigen (RAID0),
of als je een systeem met SATA hot connect hebt. Dus iets met "0 downtime". (dan hot RAID1 of 5)

Anders heb je er niets aan.  Zelfs een RAID1 redt je niet als b.v. door een overspanning de hele zaak overhoop gaat.
Want dan zullen de schijven allebei stuk zijn. 

Van de praktische kant geeft het dus alleen zin om een regelmatig backup-patroon te volgen.
En als je via dd een spiegelschijf aanmaakt hebt heb je ook het systeem binnen 3 minuten het systeem weer opgetuigt.

Vriendelijke groet,

track

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Software & Fake RAID 0 / RAID 1 : benchmarks
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/26, 16:47:33 »
Hoi track,

Citaat
doe je dit onderzoek voor de pret?
Gedeeltelijk wel, en het andere gedeelte om het zelf ook eens te testen ;)

De tests zijn uitgevoerd op een Dell R300, dus het gaat feitelijk om een server omgeving en niet om een desktop omgeving.

Deze R300 heeft 2 hot swappable harde schijven aan boord, dus een HDD vervangen en een RAID 1 herstellen gaat eenvoudig terwijl de boel blijft doordraaien :)

Inderdaad, backuppen is hetgeen men nooit mag vergeten. RAID != backup, enkel een handig hulpmiddel!
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

ian

  • Gast
Re: Software & Fake RAID 0 / RAID 1 : benchmarks
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/26, 18:59:15 »
Hallo,

Gaat het hier over een hardware raid controller, of is de raid configuratie een software raid van Ubuntu.

Voor wat het laatste betreft, is er ergens een goede beschrijving voor het opzetten van een software raid met Ubuntu server v 8.04.
Een volledige beschrijving met installatie, bootable maken van de beide schijven en het herstellen van een schijf ( vervangen van een defecte harde schijf ) zou welkom zijn.

Alvast bedankt

Offline charclo

  • Lid
Re: Software & Fake RAID 0 / RAID 1 : benchmarks
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/26, 19:33:18 »
@ ian:Deze beschrijving heb ik gevonden => http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=408461

@ Scormen: Waarom geen RAID5 :)
In die benchmarks ben ik vooral geïnteresseerd.

Uit je resultaten concludeer ik dat je beter bent met een software RAID. Klopt dit?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/26, 19:40:41 door charclo »
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Software & Fake RAID 0 / RAID 1 : benchmarks
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/26, 20:10:56 »
Citaat
Gaat het hier over een hardware raid controller, of is de raid configuratie een software raid van Ubuntu.
Zoals de titel doet vermoeden gaat het over een Software (dus van Ubuntu zelf) en Fake RAID controller ;)

Citaat
Voor wat het laatste betreft, is er ergens een goede beschrijving voor het opzetten van een software raid met Ubuntu server v 8.04.
Als Ubuntu reed geïnstalleerd is kan de stappen volgen die charclo heeft gelinkt.
Veel eenvoudiger is het om de RAID reeds bij de installatie op te zetten. Deze handleiding kan je op m'n blog vinden: http://www.linuxontdekt.be/2008/03/30/ubuntu-installeren-in-raid-1/

Citaat
@ Scormen: Waarom geen RAID5
Omdat in deze server maximaal 2 harde schijven geplaatst kunnen worden ;)

Ik beschik helaas niet over een hardwarematige RAID controller, dus hier heb ik geen resultaten van.

In mijn ogen ben je inderdaad beter af met een softwarematige controller. De herstelling van de array gaat veel rapper én de server hoeft niet opnieuw opgestart te worden. En Fake crontroller klinkt ook al zo ... fake!
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Software & Fake RAID 0 / RAID 1 : benchmarks
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/03, 09:00:45 »
Scormen, die Dell SAS 6IR is toch een Raid controller die zelf in staat voor de aansturing van de RAID, toch?
Aangezien de CPU hier niet voor instaat spreek je dus eigenlijk over Hardware RAID en niet over Fake RAID. Fake RAID is in feite een populaire benaming voor 'on-board' RAID controllers (zoals de Intel ICH9R) die dus eigenlijk deel uitmaken van de moederbord chipset. Zo'n controller doet niet zelf de berekening maar stuurt deze door naar de CPU, vandaar ook de naam Fake RAID.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Software & Fake RAID 0 / RAID 1 : benchmarks
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/03, 10:32:34 »
Nee, de Dell SAS 6IR is een hostbased controller zonder eigen processor.
Het is misschien geen écht fake controller zoals in de volksmond smakelijk gezegd wordt, omdat hij afzonderlijk kaartje heeft, maar hij doet zen berekeningen niet zelf.

De "IR" reeks zijn software RAID's, de "PERC" reeks zijn hardware RAID's.
Hoewel, als je de verkoopspraatjes moet geloven is het allemaal hardwarematig... ;-)

Het is feitelijk een SAS controller, geen RAID controller.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Software & Fake RAID 0 / RAID 1 : benchmarks
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/03, 13:17:39 »
Ah, vandaar  =D
Dan heb je natuurlijk 100% gelijk, en is het inderdaad een FakeRAID. Ik wist niet dat Dell dergelijke kaartjes maakte.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °