Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Inloggen op de Wiki met Launchpad OpenID  (gelezen 1759 keer)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Inloggen op de Wiki met Launchpad OpenID
« Gepost op: 2010/07/07, 11:11:57 »
MoinMoin (de wiki software) heeft de mogelijkheid (vanaf versie 1.7) om in te loggen met OpenID. Zelf heb ik een locale versie draaien, en inloggen met OpenID werkt goed.

Aan de site admins (Dennis/SWAT)
Is dit technisch haalbaar. Werken we met versie <= 1.7, en zullen eigen modificaties niet in de weg zitten? Is het ook gewenst dat je kunt registreren met OpenID, i.p.v. gebruikersnaam/wachtwoord?

Aan iedereen
Is dit iets waar jullie ook gebruik van willen maken. Moeten we allen OpenID providers toelaten, of gaan we alleen voor launchpad?

Wat veranderd er dan voor de eindgebruiker

  • Je klikt op de knop 'inloggen'
  • Je komt op de pagina om je inloggegevens in te vullen. Daar staat dan ook een knop "Login met Launchpad"
  • Dan kom je op de site van launchpad en kun je hier aanmelden (als je al aangemeld bent, dan wordt deze stap overgeslagen)
  • Daarna vraagt launchpad het de site "wiki.ubuntu-nl.org" toegang moet geven (deze stapt wordt ook overgeslagen als je dit al gedaan hebt)
  • Je bent ingelogd

Voordelen
  • Veilig (niet dat het nu niet veilig is hoor ;))
  • Je hoeft geen apart wachtwoord voor de wiki te onthouden
  • Minder handelingen (op de knop "Login met Launchpad" klikken i.p.v. gebruikersnaam/wachtwoord klikken)

Meer info
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Inloggen op de Wiki met Launchpad OpenID
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/07, 23:18:40 »
Is dit technisch haalbaar. Werken we met versie <= 1.7

Voor zover ik weet is de wikiversie > 1.7 en is dat geen probleem.

Goed idee eigenlijk al moet wel goed nagedacht moeten worden over de installatie/implementatie.

Normaal inloggen blijft ook mogelijk neem ik aan, het mag in geen geval een extra drempel zijn om mee te helpen fouten te corrigeren.

Is dit iets waar jullie ook gebruik van willen maken. Moeten we allen OpenID providers toelaten, of gaan we alleen voor launchpad?

Ja, en voor mij is launchpad voldoende maar hoe zit dat met https://login.ubuntu.com/ ?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Inloggen op de Wiki met Launchpad OpenID
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/07, 23:36:22 »
Normaal inloggen blijft gewoon mogelijk (althans is zo in te stellen) en ik vind ook dat deze gewoon beschikbaar moet blijven.

Voor de code naar de server gaat, is het goed als er een aantal personen deze kunnen testen op een lokaal draaiende moinmoin en dan eventueel feedback geven.

Offtopic

Hoe https://login.ubuntu.com/ precies werkt weet ik niet, maar volgens mij gaat deze verder dan OpenID, en linkt het nog aan je desktop account, zodat je automatisch ingelogd wordt of zoiets. Ook voor bedrijven is het volgens mij interessant.
Zie https://help.ubuntu.com/community/SingleSignOn voor meer informatie hierover

Als ik inlog op https://login.ubuntu.com/, zie ik wel een lijst met websites die ik toegang gegeven heb om gebruik te maken van Launchpad OpenID, er is dus wel een link tussen beide.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Inloggen op de Wiki met Launchpad OpenID
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/09, 12:48:58 »
Ik vind het open-id initiatief prijzenswaardig, en wat mij betreft gaan we dat als ubuntu-nl zeker ondersteunen. Enorm handig, dat je met één authenticatie op verschillende websites kan inloggen.

Re: Inloggen op de Wiki met Launchpad OpenID
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/12, 17:06:03 »
voor mij is het idee van inloggen met openID wel interessant zowel voor het forum als de wiki ...

Re: Inloggen op de Wiki met Launchpad OpenID
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/12, 21:40:05 »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Inloggen op de Wiki met Launchpad OpenID
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/28, 11:38:26 »
Voor de vraag om de openid service van Launchpad te configureren heb ik een melding gemaakt op LP: https://bugs.launchpad.net/ubuntu-nl-website/+bug/625732
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Inloggen op de Wiki met Launchpad OpenID
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/28, 12:11:16 »
De code is ondertussen op 2 systemen getest en werkt op beide systemen vlekkeloos.

Testcees, kun jij SWAT hierover informeren op IRC. Hij komt redelijk weinig op het forum.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal