Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schijven niet koppelbaar - fstab herstellen?  (gelezen 7843 keer)

Offline track

  • Lid
Re: schijven niet koppelbaar - fstab herstellen?
« Reactie #50 Gepost op: 2009/02/20, 19:44:15 »
Toen je die mount geforeerd had zei hij:
...
$LogFile indicates unclean shutdown (0, 0)
WARNING: Forced mount, reset $LogFile.
...
Hij heeft dus die ntfs-grendel gewist.  Vandaar denk ik dat het voor de volgende keer goed zal zijn mits je hem niet weer "onveilig verwijdert".

Dus in de fstab liever niet met "force" als er geen nood is.

track

Offline profk

  • Lid
Re: schijven niet koppelbaar - fstab herstellen?
« Reactie #51 Gepost op: 2009/02/20, 19:48:12 »
OK.
Bij poging tot ontkoppelen van /media/BOOT kreeg ik deze melding: umount: /media/BOOT is niet aangekoppeld (volgens mtab)

Offline track

  • Lid
Re: schijven niet koppelbaar - fstab herstellen?
« Reactie #52 Gepost op: 2009/02/20, 20:14:44 »
Heb je hem op /media/BOOT gemount of op /media/sda1  ?  (je zal het bij een mount zien) 
Je kunt hem uiteraard alleen ontkoppelen waar je hem ook gekoppeld hebt.
In twijfel door een sudo umount /dev/sda1 (op /dev moet je root-rechten hebben).

Ook als hij al ontkoppeld werd kan het geen tweede keer.

track

Offline vanadium

  • Lid
Re: schijven niet koppelbaar - fstab herstellen?
« Reactie #53 Gepost op: 2009/02/21, 12:44:36 »
Wat je ook verder doet, het is duidelijk dat je ntfs partities niet 'clean' zijn. Je hebt dus op één of andere manier Windows nodig om die partities eerst en vooral "gezond" te maken.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: schijven niet koppelbaar - fstab herstellen?
« Reactie #54 Gepost op: 2009/02/21, 13:22:49 »
Het is zomaar een idee hoor ^-^, maar Windows heeft natuurlijk de optie om in 'Veilige modus' op te starten. Heb je dát al eens geprobeerd, profk?

Offline profk

  • Lid
Re: schijven niet koppelbaar - fstab herstellen?
« Reactie #55 Gepost op: 2009/02/21, 14:31:11 »
@ allen
Inmiddels (na een hoop gedoe) heb ik m'n XP weer draaiende, dankzij het volledig uitvoeren van de tips die op de volgende link staan. Een aanrader voor iedereen voor dezelfde problemen komt te staan: http://webcast.broadcastnewsroom.com/articles/viewarticle.jsp?id=8658-0&afterinter=true
De koppel-problemen zijn nu ook opgelost. Da's mooi meegenomen!

Mijn systeem crasht nog regelmatig, dat had ik in een eerdere post al geschreven; pjotr123 adviseerde het geheugen te testen. Heb ik gedaan, ook nieuw geheugen gekocht en getest, teruggebracht (omgeruild), opnieuw memtest gedraaid. Waarschijnlijk loopt mijn systeem op z'n achterste benen, want memtest geeft (vooral in test #5) een fors aantal fouten. Ik heb geen idee hoe dit op te lossen valt, en een nieuw systeem kopen - heb ik ook niet zo'n zin in. De bovenstaande XP-reparatie heb ik uitgevoerd met slechts 256Mb, m'n beide 1 Gb bankjes heb ik er voor de zekerheid maar uitgelaten. Ik ga nog wel wat doorprutsen met het geheugen, want ook onder Ubuntu heb ik er last van.

Hartstikke bedankt allemaal voor alle adviezen!
Hans

Offline track

  • Lid
Re: schijven niet koppelbaar - fstab herstellen?
« Reactie #56 Gepost op: 2009/02/21, 14:51:11 »
Met die geheugenfouten zal je systeem nooit stabiel draaien.  Die moet je kwijt.

Mijn eerste poging zou zijn om de contacten van het geheugen te controleren. De tweede om in de BIOS het timing van het geheugen zo sloom mogelijk te zetten. En als er nog steeds fouten zijn de geheugenrepen een voor een te verwisselen (en op die manier te zien welke stuk is).  En uiteraard na elke stap testen. (6 u+ memtest dus)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/02/21, 14:54:08 door track »