Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu als server gebruiken ipv Windows Home Server -  (gelezen 791 keer)

nickx

  • Gast
Ubuntu als server gebruiken ipv Windows Home Server -
« Gepost op: 2008/05/03, 12:07:58 »
Hallo allemaal;

Ik heb een vraagje;

Paar dagen geleden gestoeid met de nieuwe ubuntu release, ik was erg onder de indruk en heb het als 2de os op m'n laptop staan.
-dusver- : )

Ik heb hier een server staan met windows home server en sinds een paar dagen gebeuren er allemaal dingen die niet ok zijn.
Ik kan niet achterhalen wat het is en heb zelfs een support ticket aangemaakt bij MS (is een OEM home server).

Aangezien ik weinig info krijg wil ik de hele zeik er af gooien en opnieuw beginnen. Ik werk persoonlijk alleen maar met OSX en heb dus nu
een ideaal excuus om windows hier uit te bannen.

Ik vraag me eigenlijk af welke release ik nodig heb de server of de normale desktop.

Ik wil vanaf afstand via RDP / Logmein idee kunnen inloggen en lokaal kunnen werken als ik op 't werk ben (downloaden van music enz)
Ik wil de gebruikers hier in huis (5 man) ook rechten kunnen geven op bepaalde mappen ik heb er 1 tb ext HD aan hangen.
Er hangt geen monitor aan (wel bij installatie)

Verder heb ik niet zoveel eisen. Als het maar werkt en torrents ed kan downloaden alsook nieuws groepen zoals in de desktop omgeving!

Alvast bedankt voor jullie feedback!

thed0ct0r

  • Gast
Ubuntu als server gebruiken ipv Windows Home Server -
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/03, 12:24:36 »
Voor wat jij wil lijkt mij het handigst om gewoon de desktop versie erop te zetten. Dan kun je via XDMCP vanaf je eigen computer op de server, dan krijg je dus hetzelfde idee als LogMeIn (Volgens mij heeft de server editie geen X11).

Dat met die gebruikers moet ook geen probleem zijn, Als je op de server dezelfde gebruikers aanmaakt, die mappen en rechten toewijst, kunnen die mensen er vanaf een afstand bij, door XDMCP, danwel door een remote fs (sshfs bijvoorbeeld)

Het is trouwens wel handig om alle poorten dicht te zetten (met guarddog bijvoorbeeld), en dan de poorten die je nodig hebt open te zetten. Voor XDMCP zijn dat ik meen 177 en 6000, en voor sshfs 22.

Leon

nickx

  • Gast
Ubuntu als server gebruiken ipv Windows Home Server -
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/03, 12:26:11 »
Is dat via gewoon netwerkmap benaderbaar XDMCP? De andere dames en heren gebruiken vista en xp?
Vanaf 't werk moet ik hem ook kunnen overnemen via een client onder windows

thnx

thed0ct0r

  • Gast
Ubuntu als server gebruiken ipv Windows Home Server -
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/03, 12:31:30 »
XDMCP stuurt alles wat jij op het scherm zou zien op die pc, door over het netwerk naar een andere pc, zodat je dus op de andere pc aan het werk kunt alsóf je op die server bezig bent.
Ik weet niet welk programma je op je werk gebruikt, maar het zou best kunnen dat die ook XDMCP ondersteund (weet ik niet zeker, ben ik nooit zo erg mee bezig geweest.)

Als de andere mensen xp en vista draaien, lijkt mij het het handigst om een SAMBA server te draaien op je server. Dat is het zelfde protocol als wat Windows gebruikt. Dan maak je gewoon simpel gedeelde mappen aan, die je dan vanuit windows weer kunt benaderen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Leon