Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen  (gelezen 969 keer)

perro30

  • Gast
Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen
« Gepost op: 2012/10/15, 11:12:25 »
Heb op mijn Dell mini waarop pertinent alleen maar Ubuntu 10.10 past (niet hoger!) in de bovenste werkbalk een (opstart) envelopje met Evolution instellingen met de mogelijkheden chatten, email, nieuw bericht opstellen, adresboek en Microblog account instellen.
Daar ik al sinds tijden Thunderbird voor mijn email activiteiten gebruik en ik weet dat op mijn 12.04 op de desktop onder dit (opstart) envelopje sowieso Thunderbird opent, zou ik dit ook graag willen bewerkstelligen voor deze laptop 10.10.

Hoe kan ik dit instellen? Bij chatten bijv. aMSN, bij de emailactiviteiten en adresboek Thunderbird (dat Microblog interesseert mij niet zoveel), zodat Evolution niet meer opent maar Thunderbird. In de 10.10 zit er niet zo iets als Systeeminstellingen zo ervaar ik.

Weet iemand dit over de versie 10.10? Alvast bedankt.

Re: Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/15, 11:42:51 »
Ubuntu 10.10 is EOL; het is dan ook niet meer mogelijk hiervoor ondersteuning aan te reiken door de gemeenschap.

Evenwel: je zou kunnen overwegen om Xubuntu 12.10 of 12.04 LTS te nemen en deze versie te installeren op je computer.

Sowieso doen: een EOL-versie is in feite onveilig om verder mee te werken. Bovendien krijg je geen opwaarderingen meer.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

perro30

  • Gast
Re: Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/15, 12:42:51 »
Bedankt Joris, zei al duidelijk dat deze Dell Mini Inspiron 1010 geen andere d.w.z. hogere versies van Ubuntu accepteert, dat gaat telkens mis, kan blijkbaar de hardware niet aan. Geldt voor alle versies van 11.04 t/m nu 12.04.
Weet inderdaad dat Ubuntu 10.10 niet meer ondersteund wordt voor updates, maar het werkt nog steeds op dat kleine laptopje, ter grootte van een grappige iPad, met dan echter een echt keyboard en allerlei aansluitmogelijkheden.

Dus vermoed dat Xubuntu 12.04 dan ook niet echt gaat werken, of kan jij me echt expliciet garanderen dat Xubuntu zo'n super lic htgewicht is dat alle door mij gewenste applicaties kan draaien en zeker goed gaat werken op dit kleine laptopje en ondersteund Xubuntu sowieso de scherminstellingen, voor de 10.10 versie moest ik hoe dan ook Intel GMA 500 Poulsbo drivers installeren om die 800x600 te verhogen naar de echte instellingen.

Heb overigens dit nog gelezen over 12.04 op het internet over deze mini Dell:
http://askubuntu.com/questions/140809/dell-inspiron-mini-10-boots-into-black-screen-and-only-top-half-paints

http://askubuntu.com/questions/140809/dell-inspiron-mini-10-boots-into-black-screen-and-only-top-half-paints
Als het ook zoveel werk kost (en misschien zonder resultaat) alleen maar om Thunderbird in dat envelopje te krijgen, is het toch een beetje zinloos.

Hoor het even graag van je over het probleemloos werken en de grafische perfectie.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/15, 13:01:39 door perro30 »

Re: Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/15, 13:39:12 »
Xubuntu is niet een grafische topdistro, maar leunt ongelooflijk veel aan bij Gnome 2 . In wezen heb je quasi hetzelfde alleen lekker licht van werkomgeving. (Vereiste is 512Mb RAM geheugen, maar dat was ook een vereiste voor 10.10 volgens mij)
Xfce is een heel logisch systeem, geen toeters en bellen, maar oerstabiel.

Dat 10.10 goed installeert zal volgens mij 12.10 (je kan al met de officieuze RC goed werken op dit moment) geen noemenswaardige problemen opleveren. Desnoods installeer je met de Alternate CD moest dat nodig zijn.

Je kan in ieder geval een LiveSessie uitproberen en zien wat het geeft.

Voor langdurig gebruik zou ik eerder 12.04 LTS installeren, dan ben je meteen 3 jaar gerust.

Pjotr's site heeft veel goede info --klik hier --

Succes !

ps stel eerst en vooral je data veilig voor je begint te installeren.


Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/15, 13:59:16 »
Kan Lubuntu ook optie zijn?
Minimale systeemeisen Lubuntu:
Processor: Pentium III, 800 Mhz
RAM-geheugen: 128 MB
Videokaart: 8 MB
Harde-schijfruimte: 6 GB
Xubuntu 15.04

Re: Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/15, 14:13:21 »
Maar ehm kan je niet gewoon de starter van Thunderbird vastpinnen in je bovenste werkbalk ? Lijkt me ook een heel eenvoudige tussenoplossing i.a.v. installatie van een nieuw besturingssysteem. Het envelopje kan je gewoon verwijderen dan.

De oplossing op askubuntu lijkt me een behoorlijk eenvoudige ingreep; dat is hooguit 5 minuten werk, en volgens mij zal dat wel afdoende zijn.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/15, 14:22:03 »
Kan Lubuntu ook optie zijn?
Minimale systeemeisen Lubuntu:
Processor: Pentium III, 800 Mhz
RAM-geheugen: 128 MB
Videokaart: 8 MB
Harde-schijfruimte: 6 GB


Precies of Bodhi Linux:

Gebaseerd op 12.04

RAM: 64 MB
Videokaart: 8 MB
Processor: Pentium 2
Harde schijfruimte: 6 GB

perro30

  • Gast
Re: Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/15, 15:39:41 »
Bedankt Joris, Aandendijk en Vistaus.
Heb Thunderbird als icoontje vastgepind in de bovenste werkblad naast Firefox (die daar al stond overigens), het envelopje met Evolution rechts verwijderd en klaar is Kees.

Moet aan allen wel zeggen dat de alternate CD en de normale desktop CD van Xubuntu 12.04 exact hetzelfde probleem blijft geven (zonder installatie dus) als reeds weergegeven in de door mij eerder opgegeven link:
http://askubuntu.com/questions/140809/dell-inspiron-mini-10-boots-into-black-screen-and-only-top-half-paints

Echt, zoals ik in de aanvang kort zei en ook later, een verdere versie dan Ubuntu 10.10 wordt voor deze laptop niet aangeraden en dan met Poulsbo drivers voor de juiste grafische instelling.

Elke nieuwere versie (al vanaf 11.04) geeft gewoon problemen qua grafische instelling, halve schermen, die bovendien "vlekken" bij het bewegen van de muis/touchscreen.
Dus blijft het maar Ubuntu 10.10 bij een Mini-Inspiron 1010 (symbolisch zeg), dan maar geen updates en officiële ondersteuning meer. Alles werkt tenminste naar behoren, met de 12.04 gaat alles perfect op mijn desktop, natuurlijk zie ik de verschillen en de extra's, maar soms is het niet anders.

Denk maar eens aan vele bedrijven (ook mijn laptop is voor werkdoeleinden, niet privé) die nog steeds (in Nederland althans) Win2000 draaien op de servers en nog steeds niet met XP, Vista en Win7, laat staan Win8, werken.

Principieel zouden die allen eens moeten overstappen op Linux servers, maar goed, Linux heeft helaas niet de populariteit in Nederland als in omringende landen of op andere continenten.

Na alles zo'n beetje onderzocht te hebben, wordt Nederland, met zelfs een zwak Win-systeem, langzamerhand een digibeten (onderontwikkeld) land op dit terrein en zal zelfs Afrika ons voorbijstreven (de zgn. opwind laptopjes daar waren destijds met Linux voorzien), "gelukkig" neemt Android (bekend, vanuit Google, een op Linux gebaseerd systeem) redelijk de overhand voor de pads en mobiele telefoons, maar het algemene besef is beslist niet dat het een op Linux gebaseerd systeem is, daar denkt men zelden bij door. De meesten hebben thuis op laptop/desktop bijzonder vaak Windows.

Hoe dan ook heren, bedankt.

Re: Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/15, 15:42:21 »
Nou, zoveel workstations draaien niet meer op Win 2000 hoor. Dat is misschien net 3% in Nederland. Overgrote deel draait Win XP, een ander aanzienlijk deel Win 7 en enkelen Mac OSX of Linux (veelal Red Hat). En op servergebied draait het overgrote deel in Nederland Linux en een ander aanzienlijk deel HP-UX met een zeer klein percentage dat Windows Server 2003 en 2008 gebruikt.

Ik zou persoonlijk niet aanraden om bij 10.10 te blijven, zitten teveel risico's aan maarja wie ben ik...

perro30

  • Gast
Re: Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/15, 17:57:17 »
Ha die Vistaus,

Ik kom in mijn werk nogal veel bedrijven tegen met oude Windows versies, zeker niet modern, en zoveel Mac en Linux is er niet, een aantal draait inderdaad HP-UX (Unix) en een paar op RedHat en vrij uitzonderlijk SUSE, maar het valt zo tegen, als je met mensen over Linux en Unix spreekt, staan velen te kijken of ze water zien branden.
Door mijn promotie gaan er inmiddels een redelijk aantal particulieren over op Linux, in deze veelal Ubuntu, minder OpenSUSE en Fedora, laat staat de iets minder bekende versies als Slackware, Debian, ArchLinux, CentOS of Mandriva, op zich ook leuke distro's, Ubuntu heeft dan sowieso een aantal varianten als Kubuntu, Xubuntu, Lubuntu, Edubuntu enz.
Het is bekend dat Microsoft weer eens (in week 35) een flink lek had. Dit hoor je zelden bij Linux/Unix.
Heb overigens zelf nog een desktop met Solaris, vind ook Unix erg fijn.

En al draagt het niet veel bij, natuurlijk hoop ik van wel, krijg gelukkig toch wel reacties van compleet vreemden, heb ik dan toch een kleine site (omdat ik bij HCC zit, een 10Mb site voor slechts HTML en geen PHP e.d.) ter promotie van Linux gemaakt, waarin ook jullie, naast AllesLinux en NedLinux worden genoemd als hulpforum met link natuurlijk. Niet per definitie een anti-Win of anti-Mac site.

Wellicht dat zo'n promotie toch wat bijdraagt aan het gebruik van Linux, maar er is teveel om op te noemen, vandaar al die links in deze site.
Het heeft echter wel een paar bekende Tweede Kamerleden geraakt, kennissen van me, want diezelfde overheid is nog in de meerderheid Microsoft, zo weet ik inmiddels.

Werk zelf als directeur juridische zaken op een Zorgkantoor, alwaar, mede dank zij mij, Ubuntu servers draaien en Ubuntu zelf, er is geen sprake van enig Microsoft of Mac. En men werkt er heerlijk mee, na een cursus. Onze systeembeheerders zijn ook Ubuntu bekenden alsmede Unix bekenden.

Op mijn laptopje houd ik Ubuntu 10.10, thuis de meest recente versie op de desktop.

Bedankt voor je bericht.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/15, 18:16:09 »
Beste perro30,

Zoals al aangegeven is ubuntu 10.10 EOL. Geen veiligheidsupdates meer, dus je bent aan de voorzienigheid overgeleverd om daamee te blijven werken, en dit zou ik je dringend willen afraden.

Je wilt natuurlijk wèl graag een pc waarmee je daadwerkelijk iets kan doen. Jouw probleem lijkt een kernel/drivers probleem te zijn. Wat je eens zou kunnen doen, is een distro uitproberen die met een oudere kernel werkt. Met 10.10 zit je zo'n beetje in de 2.6.35 serie, om dit zeker te weten doe je in de terminal uname -a.
De eerste waar ik aan zit te denken is Debian 6 (squeeze). Ok, het is geen ubuntu, maar wel linux en een stabiel, veilig en vooral werkend systeem.

Probeer in die richting eens uit?  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

perro30

  • Gast
Re: Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/15, 21:32:27 »
Beste Asphyxia,

Heb
2.6.35-32-generic

Debian 6.0.6 Squeeze zijn zeer veel CD's om te downloaden, zo heb ik gezien, wil liefst één CD, liefst geen DVD, die installatie duurt op dit kleine laptopje zo lang. Er zit geen standaard DVD-writer-player, die is via een actieve USB aan te koppelen. Die heb ik dus wel, maar je begrijpt dat installatie via DVD uiterst traag gaat, installatie via een CD ietsiepietsie sneller dan een DVD, maar dan duurt het toch nog zo'n 1,5 uur. Laat staan dus de 53 Squeeze CD's, die ik als download bij Debian gevonden heb.

Weet dat Debian zeer goed, Ubuntu is ook al een soort van Debian kloon, tenminste, je begrijpt wat ik bedoel, is qua installatiebestanden zeer Debian-gericht.

Omdat elke Linux-versie sowieso alle gegevens van de HD in dit laptopje wist, is het nogal veel werk dit weg te branden c.q. op vele USB-sticks te zetten.

In elk geval hartelijk bedankt voor je advies.
Vanwege mijn werk en de correspondentie op mijn kantoor (ook Ubuntu) moet ik wel bij Ubuntu blijven, zij het op mijn laptopje versie 10.10 (Maverick). Weet wel dat Dell wel eens wat met Linux deed, daarvan zijn ze inmiddels allang afgestapt (Microsoft dictaat??).

Groetjes.

Re: Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/15, 23:19:03 »
@perro30: Ja, verouderde Windows-versie wel ja, maar dan voornamelijk XP. Er zijn nauwelijks nog bedrijven in Nederland met Windows 2000, geloof me, dat is gewoon zo. En ja, ik zei ook dat een klein deel Linux draait op de workstations. Op de servers is het een heel ander verhaal want zo'n 75% van de Nederlandse servers draait op Linux, zo'n 15% op HP-UX, zo'n 5% op BSD en zo'n 5% op iets anders (bijv. Windows Server).

perro30

  • Gast
Re: Ubuntu 10.10 bovenwerkbalk email mapje Evolution wijzigen
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/16, 16:51:59 »
@Vistaus, hallo, hoe kom jij aan al die informatie, is die officieel, of slechts een klein aantal bedrijven met veel servers, het MKB meegeteld, de zorginstellingen meegeteld???
In welke branche werk jij toevalligerwijs dat je met Linux/Unix te maken krijgt?
Als dit min of meer gestaafd kan worden, zou dergelijke informatie, om Nederlanders een beetje "op te krikken" op mijn Linux promotiesite kunnen worden vermeld.
Vandaar mijn vraag.
Bedankt en groet.