Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop goed over hevelen naar Linux (Mint 17 Cinnamon)  (gelezen 842 keer)

Offline Dennissch

  • Lid
Laptop goed over hevelen naar Linux (Mint 17 Cinnamon)
« Gepost op: 2014/11/17, 17:56:33 »
Hoi, ik heb thuis op 2 oudere computers Linux staan en het bevalt mij heel goed. Ik heb een Acer Aspire 5742Z laptop, die heeft een SSD en Windows 7 Home Premium, ik heb eens voor de gein de schijf om gewisseld naar een traditionele hdd om te kijken hoe Linux Mint Cinnnamon er op draait. De taken die ik wil uitvoeren gaan prima, ik wil Youtube filmpjes kijken, video's streamen vanaf mijn Windows desktop en ook een belangrijke NPO gemist, RTL XL gemist en dergelijke kijken. Dit werkt allemaal goed gelukkig, de laptop staat aangesloten op een 40 INCH tv, hij dient dus als een soort van HTPC. De problemen waar ik tegen aan loop:

*De laptop blaast vaker en met name harder dan in Windows 7! De koeling is gewoon schoon daar ligt het niet aan, waar zou dit aan kunnen liggen? Dit is mijn vervelendste probleem.
* De laptop maar een soort klik geluid, uit de speakers denk ik, ik heb nu de SSD met Win 7 er op er weer in en nu is dat klik geluid ook niet aanwezig.
*En een iets minder hinderlijk puntje, zodra ik de laptop van de TV af of aankoppel moet ik instellen bij geluidsinstellingen in Mint of ik geluid via HDMI of interne speakers wil horen, in Windows pakt hij dit automatisch op.

Zou iemand mij kunnen helpen? Misschien kan iemand mij vertellen of deze laptop wel geschikt is voor Linux (Mint Cinnamon het liefste)? De voordelen die ik in Linux zie: wordt niet trager, geen last van virussen/malware en minder opdringerige updates en natuurlijk een snellere completere installatie.

Bedankt alvast !

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Laptop goed over hevelen naar Linux (Mint 17 Cinnamon)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/17, 18:49:01 »
- Blazen: wordt vaak verholpen door overschakeling naar ander stuurprogramma voor videokaart (kan alleen bij Nvidia en ATI), of door overschakeling naar andere werkomgeving zonder visuele effecten (zoals Xfce).

- Klikgeluid: betreft waarschijnlijk parkeerklik van harde schijf. Zo tem je die:
https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Sommige-laptops:-parkeerklik-slijtage-vermijden
(punt 15, rechterkolom)

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Laptop goed over hevelen naar Linux (Mint 17 Cinnamon)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/17, 19:18:08 »
hij vind alleen de open source drivers, dus geen drivers van de fabrikant. Het gaat om een on board gpu. De processor is een intel p6100 i.c.m. 4 GB ram en een SSD. Zou Cinnamon te zwaar zijn denk je?

Oke en w.b.t het klikgeluid, kan het klikgeluid niets met linux te maken hebben? Is mijn laptop compitable met Linux?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Laptop goed over hevelen naar Linux (Mint 17 Cinnamon)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/17, 19:25:44 »
Dag Dennissch, Veel vragen.

Zelf gebruik ik een iets oudere Acer laptop Aspire 5320 (oorspronkelijk ook Win7). Hier staat sinds maart 2014 Linux Mint 17, Cinnamon. Werkt naar tevredenheid en verder stel ik geen hoge eisen aan de snelheid, een YouTube filmpje is leuk (ook full screen) maar dat is wel. Externe monitor aansturen met een grafische kaart van mobiele apparatuur (zoals laptop) is doorgaans niet aan te raden.

Vraag:  Is het BIOS up-to-date?
In mijn geval had de laptop nog een oude versie, en daardoor was er in linux inderdaad meer ventilator-geluid. Dat is door de bios-update verholpen. Van hdd klik heb ik geen last gehad.

Dat gezegd hebbende .... ik zie dat Pjotr je al naar de website ComputerTip heeft gestuurd. Is goed advies.

Voor de schijf is ook een grafisch tooltje voor in Mint :  Schijven - officiele naam:  gnome-disks.
Start dat programma en type in:     <Ctr>  <E>   eigenschappen van de schijf (zie plaatje)
In het schermpje dat dan in beeld komt kan je verschillende dingen instellen.

Maar doe het a.u.b. op de manier van Pjotr.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/17, 19:27:38 door EZ-man »

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Laptop goed over hevelen naar Linux (Mint 17 Cinnamon)
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/17, 19:32:44 »
Dus eigenlijk begrijp ik jouw woorden dat Linux minder geschikt is voor een grote externe monitor/tv aan te sturen? Qua bios zal ik wel eens kijken, maar heb een klein beetje schrik dat er tijdens het updaten wat mis gaat, en dan is het einde laptop. Maar thanks voor de tip is een optie om daar naar te kijken, want houd verhoud zich een p6100 processor zich tegenwoordig? Want 4 GB ram en een SSD lijken mij niet de issues.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Laptop goed over hevelen naar Linux (Mint 17 Cinnamon)
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/17, 19:33:50 »
Dus eigenlijk begrijp ik jouw woorden dat Linux minder geschikt is voor een grote externe monitor/tv aan te sturen? Want ik gebruik al jaren deze laptop om de tv aan te sturen en dit gaat prima. qua bios zal ik wel eens kijken, maar heb een klein beetje schrik dat er tijdens het updaten wat mis gaat, en dan is het einde laptop. Maar thanks voor de tip is een optie om daar naar te kijken, want houd verhoud zich een p6100 processor zich tegenwoordig? Want 4 GB ram en een SSD lijken mij niet de issues.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Laptop goed over hevelen naar Linux (Mint 17 Cinnamon)
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/17, 20:55:23 »
@Dennissch: als je tot de categorie hardlopers behoort  .... Mijn eis aan een besturingssysteem is betrouwbaarheid en flexibiliteit voor de toekomst > ben ik nou hoogdravend ? <

[OffTopic]: Volg een paar toppics die nu hier of het forum lopen. Daar zijn - als je het mij vraagt - een aantal brokenpiloten te ontwaren. De hartslag van een linux-gebruiker associeer ik niet met hartfalen.  ;-)

Offline MKe

  • Lid
Re: Laptop goed over hevelen naar Linux (Mint 17 Cinnamon)
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/18, 06:46:11 »
Dus eigenlijk begrijp ik jouw woorden dat Linux minder geschikt is voor een grote externe monitor/tv aan te sturen? Qua bios zal ik wel eens kijken, maar heb een klein beetje schrik dat er tijdens het updaten wat mis gaat, en dan is het einde laptop. Maar thanks voor de tip is een optie om daar naar te kijken, want houd verhoud zich een p6100 processor zich tegenwoordig? Want 4 GB ram en een SSD lijken mij niet de issues.
Nee hoor, ik gebruik op het werk een computer met wee HD monitoren en die draait op Kubuntu. Ik denk dat bedoeld wordt dat de grafische kaart vaak niet sterk genoeg is. In jouw geval lijkt dit echter geen probleem te zijn.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Laptop goed over hevelen naar Linux (Mint 17 Cinnamon)
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/18, 11:03:48 »
Excuses voor mijn zure opmerking in post #6. Dat kan tot verwarring leiden. 
Heb jaren lang in de procesindustie gewerkt - zie onder.

Ik had het inderdaad alleen over de grafische chip, die werd in mijn geval (laptop Acer Aspire 5320) zwaar belast toen ik onder linux het bios nog niet had geupdate. Onbedoeld - speelde geen videotje af of zo - liep de temperatuur zo hoog op dat ie PATS uit viel. Dit is me denk 3 - 4x  gebeurd. Na de BIOS-update geen  blackout meer gehad. 

Ter illustratie tabel met temperatuur van het systeem voor/na BIOS update. Je ziet dat het onder windows niets uitmaakte, die was geoptimaliseerd. Opgegeven waarden zijn maxima, de normale temperatuur is 58 - 65 graden C.

status PCLinux UbuntuWindows XP
Voor BIOS update100+ graden C 70 graden C  (max.)
na update   70 graden C (max.) 70 graden C  (max.)

Maar waarom dat die Acer van mij uitviel, beter gezegd, welke beveiliging werd aangesproken - amperage v/d voeding, processortemperatuur - daar kom je niet snel achter. Het schijnt dat mijn processor  een temperatuur limiet heeft van 95-100 graden. De bewaking van die limiet is onafhankelijk van BIOS. BIOS regelt - progressief - op de ventilator, bewaking processor  temp. werkt meestal autonoom. De positieve kant van het hele verhaal is: het ding leeft nog steeds.

Moraal: Sommige laptops kunnen redelijk robuust ontworpen zijn. Experimenteer - bedoeld of onbedoeld - maar kom niet zeuren achteraf. Documenteer je en google op termen als GPU toasted of  motherboard fried.


[OffTopic]
Mijn wens/eis voor betrouwbaarheid zal te maken hebben met mijn werk: de procesindustrie , waar begrippen als SIL classification en veiligheidseisen zoals IEC 61511 en IEC 61508 de maatstaf zijn.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/18, 11:09:25 door EZ-man »