Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Met de schrik vrij na mount systemfile failed  (gelezen 766 keer)

Offline UBURICK

  • Lid
Met de schrik vrij na mount systemfile failed
« Gepost op: 2009/12/13, 13:12:11 »
Okay, (in volgorde) wat ik weet:

Ik heb eerst Ubuntu geinstalleerd (hij verkleinde mijn partitie van 163 gig naar de helft; 81 gig)???
dan windows 7
heb toen grub 2 moeten installeren om Ubuntu terug te halen in opstart (kreeg 2x linux en linux recovery 1x mem64 o.i.d.)
Omdat dit slordig staat en Grub2 toch al traag als stront is, ging ik tijd veranderen 10-->5
en ik dacht windows 7 naar de 2e plek te kunnen zetten, met -7
heb nu reeds 3x de mogelijkheid in menu om linux of linux recovery te starten, hahahaha
Ik denk: AFBLIJVEN BEGINNER
Alles bleef verder okay al ziet het er niet uit. Als ik hierover begin te lezen, krijg je altijd leuke beschrijvingen om in je terminalvenster in te voeren, maar bij mij werkt het nooit
en eerlijkheidshalve, vind ik het allemaal nog iets te snel gaan en vaak iets te hoog gegrepen, dus als er ergens topics staan waar dingen voor UBU-dummies ECHT easy-on worden uitgelegd, hou ik mij aanbevolen. (mail me?)Maar nu verder:

Ik heb sound juicer en al het bijbehorende geinstalleerd, want wil al mijn muziek van cd-muziek (en niet altijd de hele cd)in mp3 op mijn externe schijf.
Echter toen begon het al fout te gaan, want ik kon pas installeren als ik in pakketbeheer de GRUBupdate die NIET gelukt was via zoiets als sudo dkpg --configure -a  af te sluiten????????
Eerst ging het converteren van wav naar MP3 goed, maar toen zat er blijkbaar een kras ergens, want juicer zei dat hij niet kon kopieren en ik kreeg niks meer aan de gang. heb afgesloten; ook het afsluitschermpje was incompleet en toen wilde ubuntu niet meer opstarten.  Heb (in Win7 opgestart en opgezocht wat ik kon doen)nu FSCK gedaan (ging allemaal blocken herstellen) en ben weer terug in Ubuntu

Wat ik merkte toen ik Ubuntu kwijt was en aan windows vastzat, dat ik BAALDE

Ik wil UBUNTU
Maar ben nu wel geschrokken dat dus OOK Ubuntu (9.10) eigenlijk dus NIET STABIEL is

Ik zal wel niet helemaal duidelijk zijn, mss, maar wil toch weten wat er gebeurd is en nog steeds in goed DUMMY-Nederlands hoe ik een snellere en goede GRUB krijg?

groetjes Erik ???
« Laatst bewerkt op: 2009/12/13, 13:17:33 door UBURICK »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Met de schrik vrij na mount systemfile failed
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/13, 18:10:55 »
Beste UBURICK,

Je hebt al van alles gedaan, maar of het nu in de goede richting werkt...

Een dual-boot installatie van Ubuntu gaat het makkelijkste als je eerst Windows erop legt, en daarna Ubuntu.
M'n voorzichtige advies zou zijn om Ubuntu opnieuw te installeren. 9.10 is onderhand behoorlijk stabiel.
Je hebt Windows al erop, dus nu Ubuntu opnieuw ernaast leggen.
Check wel eerst je opstart CD op fouten (duurt een minuut of 10), (is een menuoptie als je de vanaf de CD opstart), dan weet je tenminste zeker dat het daar niet aan kan liggen.

En als je Ubuntu opnieuw hebt geinstalleerd, volg dan de handleiding http://sites.google.com/site/computertip . Daar staat alles in om je installatie helemaal af te maken. Volg vooral het hoofdstuk 'Directdoen.' Het is in alleszins begrijpelijke taal geschreven, dus doe er je voordeel mee.

Succes!


Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Met de schrik vrij na mount systemfile failed
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/13, 19:06:55 »
Hoi,

Met GRUB2 is het niet handig om zelf in de config-file van grub te wijzigen. Ik zelf gebruik het programm startup-manager. Deze is via de Ubuntu Softwarecentrum te installeren. Daarna vind je hem onder Systeem -> Beheer. Hier kan je instellen hoelang grub moet wachten en ook wat hij standaard moet opstarten.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline track

  • Lid
Re: Met de schrik vrij na mount systemfile failed
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/13, 21:29:52 »
Hoi Rick,

volgens mij heb je ook een beetje te stoutmoedig aan het systeem geprutst, vandaar de "instabiliteit".
Dat lijkt een beetje op het prutsen aan het register onder Win.., als je daar zo maar iets verandert gaat het ook mis.

Maar, Linux is toch in weze stabiel, dus een herinstallatie is helemaal niet nodig.  Alleen dat je eerst leest voor je ergens
met "root"-rechten gaat prutsen.  ;)
Bij grub2  dus eerst hier lezen:  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

Dan weet je dat je de  /boot/grub/grub.cfg  echt niet zelf moet bewerken.  Wél de  /etc/default/grub ,
of je installeert meteen de startup manager  (via synaptic pakketbeheer). 

En als er nog iets anders mis is ga je daarmee netjes daarna aan de slag.

track

Offline UBURICK

  • Lid
Re: Met de schrik vrij na mount systemfile failed
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/16, 21:12:57 »
hahahaha, thx zover vast mensjes.

ja stoutmoedig ben ik wel, ik lees best veel, maar op een gegeven moment denkik dan, vort met de geit.

maar okay, ik ga startupmanager eens proberen, denk dat het vastlopen een samenloop van omstandigheden was, alles loopt wel weer perfect en heb nog steeds het idee dat het systeem schoon is, dit in tegenstelling tot win7 waar de eerste vertragingen zich alweer aandienen. 

En wat de installatie betreft die zat verder wel snor, had al nij eerdere pogingen gezien dat je na installatie wel eerst het een an ander gelijk moet installeren aan software, dus opteer ik voor de startupmanager.   En ach er is niets mis met opnieuw installeren als het weer fout gaat. tenslotte heb je het hele softwarecentrum tot je beschikking en hoef je weinig extern te halen.

jullie horen wel of het lukt, maar blijf vooral reageren. alle tips zijn welkom


UBURick

Erik V
 :rolleyes: