Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis  (gelezen 5347 keer)

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #25 Gepost op: 2016/07/11, 16:07:56 »
Vraagje Rabbit: hoe regel je in Ardour de opnamesterkte en waar vind ik in Ardour de plugin? Ik vind net hier een hele mooie tutorial. Engelstalig, maar dan houdt ik mooi mijn taal weer bij.

Voor een heel spoor doe je dat met de volume-schuif links.
Wil je van delen volume verhogen dan zijn daar geloof ik meerdere mogelijkheden voor. Ik knip het stukje waar het om gaat los en dat verander ik door Gain te verhogen of verlagen.

Dit is een mooie gebruiksaanwijzing.
http://manual.ardour.org/welcome-to-ardour/

En deze is ook erg informatief en in het nederlands, waarbij ik je aan kan raden zijn boek te downloaden.
http://homestudioplugin.nl
Kijk dan vooral naar het horizontale menu bovenin onder het logo.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #26 Gepost op: 2016/07/11, 22:45:18 »
Nou Rabbit,

Ik heb de hele avond zitten puzzelen met Ardour en nou heb ik helemáál geen geluid meer of de boel gaat rondzingen. Ik heb de map ardour3 in .config weggooid en begin helemaal opnieuw :D .

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #27 Gepost op: 2016/07/12, 22:25:21 »
Mijn tweede reeks pogingen met Ardour lopen een stuk beter en bovendien is dat rare gebrom en gepiep van de betrokken machine in Ardour nu een stuk minder. Mooi en ik heb qua Ardour en JACK duidelijk al wat meer handigheid.

Dat Ardour wel een redelijke steile leercurve heeft begint zich af te tekenen. Maar ik zet door :D .

Rabbit, knul, ik heb die plugins gevonden in het Tracks en Busses venster. Daar had ik ze echt nooit gezocht, maar achteraf klinkt het nog niet zo onlogisch. Vervolgens in de TAP Equalizer de lage tonen opgekrikt en wat reverb via de TAP Reverberator geprobeerd. Het is één groot fiasco. Kan jij mij wat richtwaarden om deze plugins in te stellen geven om hiermee op gang te komen?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #28 Gepost op: 2016/07/13, 19:26:21 »
Dat Ardour wel een redelijke steile leercurve heeft begint zich af te tekenen. Maar ik zet door :D .

Ja Just, Ardour moet je echt even goed onder de knie krijgen. Ik leer echt elke keer weer wat bij.

Rabbit, knul, ik heb die plugins gevonden in het Tracks en Busses venster. Daar had ik ze echt nooit gezocht, maar achteraf klinkt het nog niet zo onlogisch. Vervolgens in de TAP Equalizer de lage tonen opgekrikt en wat reverb via de TAP Reverberator geprobeerd. Het is één groot fiasco. Kan jij mij wat richtwaarden om deze plugins in te stellen geven om hiermee op gang te komen?

Hahahaha. Ja het is veel en overwelmend.
Begin eerst eens met alleen een plugin er op gooien. Deze staan standaard al in 'acceptabele' waardes. Na ja, dermate acceptabel dat je duidelijk  =D hoort wat het doet.
Overigens vind je de in Ardour geinstalleerde plugins nu ook in Audacity, alleen werkt het daarin minder handig (want niet blijvend regelbaar maar eenmalige toepassing ervan). Kijk maar eens in het Audacity menu onder Effecten en Genereren helemaal onderaan.

De plugins kun je ook mooi instellen/toevoegen onder Mixer (Window -> Show mixer).
Maar dat kan ook makkelijker.
Open onder View -> Show editor mixer  ;)
Dan zie je links naast de sporen iets wat op de Mixer lijkt, maar deze geeft alleen het geselecteerde spoor. Hier kun je nagenoeg hetzelfde doen als onder de Mixer. Wil je iets op een ander spoor doen dan selecteer je dat spoor en het mixer-paneeltje links past zich dan aan aan dat spoor.


Speel dan je te bewerken spoor af (eventueel Solo = S).
Dan klik je op de betreffende plugin in dat mixer-paneel.
En dan kun je gaan spelen met de schuifknoppen van de plugin, en hoor je ook meteen wat je doet. En dit dan goed onthouden!!

Tip. Bypass!!
Klik in het plugin instelveld ook eens de Bypass aan en uit en weer aan en uit. Dan hoor je het verschil en wat de plugin nou precies met het geluid doet, omdat je dan de plugin uit of aan zet. Als een plugin uit staat dan zie je dit in het mixer-paneeltje doordat om de plugin-naam haakjes staan. Bijvoorbeeld bij (TAP Equalizer) staat deze uit.

Recent ook weer een fun zangopname gemaakt met twee vocals over een geluidsbandje.
Man, ardour is zooooo mooi, en met zooo'n mooie kwaliteit en resultaat. Mooier nog dan audacity waar ik al minstens 15 jaar groot fan van ben.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/13, 19:48:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #29 Gepost op: 2016/07/13, 23:42:21 »
Hoi Rabbit,

Dank je. Ik ga het proberen!

Vanavond was de clubavond van mijn filmclub, dus vandaar ben ik laat terug.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #30 Gepost op: 2016/09/17, 17:02:14 »
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of er nog vorderingen zijn? En of je er nog iets mee doet of hebt laten varen?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #31 Gepost op: 2016/09/17, 17:23:26 »
Hoi Rabbit,

Ik kreeg geen redelijke responses uit de equalizer. In die zin dat als je bijvoorbeeld de lage tonen opschroeft dat je dat dan ook hóórt. Echo? Ook niet. Ik bereikte niets met al dat moois van wat ik wilde.

Dus ik ben teruggegaan naar Audacity. Die snap ik tenminste. Dat Ardour is voor mij op de een of andere manier niet weggelegd. Ik ben laatst zelfs nog eens langs een audicien geweest. Na dik veertig jaar motorrijden kan je verwachten dat je gehoor wat minder wordt. Nou nee hoor. Alles OK. Echt, ik snap hier niks van :D Die audicien mot ik ook niet meer, gaat binnenkort vast failliet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #32 Gepost op: 2016/09/18, 17:27:07 »
Geen probleem. Audacity is ook een schitterend programma. En als je de plugin's niet ge de-installeerd hebt dan werken deze ook nog gewoon in Audacity.

Succes. En als je nog vragen hebt, roep gerust.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #33 Gepost op: 2016/09/18, 20:06:09 »
Hoi Rabbit,

Ja, tot mijn grote verrassing waren ze daar ook. En ze doen daar helaas ook niks bijzonders.



Ik hou gelukkig wel van worteltjes, rabbit. Dat moet je toch verblijden. En mocht ik ergens klemlopen qua geluid, dan kom ik graag bij je buurten!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #34 Gepost op: 2016/09/19, 00:32:47 »
Ja, tot mijn grote verrassing waren ze daar ook. En ze doen daar helaas ook niks bijzonders.

Puzzel het nog maar eens wat uit als je tijd hebt. Je hebt al gehoord dat er toch wel resultaat te behalen is. Het is alleen de vraag hoe ver je daar mee wilt gaan.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore