Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Server?  (gelezen 7668 keer)

Laurensje

  • Gast
Ubuntu Server?
« Gepost op: 2007/01/14, 22:13:29 »
Beste,

Al enige tijd gebruik ik Ubuntu 6.10 Desktop voor zowel mijn vaste computers, als mijn notebook. Ik moet zeggen, SUPER!

Nu wil ik graag mijn WAMP server (P4 computer, Windows 2003 Server) ook overzetten naar Ubuntu (Server)... Nu heb ik een aantal vragen hierover:

1. Is het 'te doen' om meerdere domeinnamen te hosten (ongeveer 10)
2. Kan ik voor die domeinen ook mail ontvangen via alternatieve poort!!!! poort 25 is natuurlijk blocked door mijn provider ;-)... Hiervoor heb ik Rollernet.us... deze dienst stuur het door naar een andere poort van mijn server.... Dus.... die ontvangt namens mij op 25 en stuurt door naar een andere poort.
3. Zijn de eventuele domeinen ook separaat de managen met een webinterface o.i.d.?
4. Is er een GOED mail (met webmail client) programma meegeleverd? Gebruik momenteel Kerio Mailserver (ongeveer 50 users).....
5. MOET is allerlei DNS settings etc gaan instellen?? Met WAMP gerelateerde producten hoeft dan niet, maar met LAMP???

Omdat ik per 1/2/2007 mijn licentie van Kerio OF moet upgraden OF moet stoppen, moet ik deze beslissing enigszins snel kunnen nemen... Normaal neem ik altijd veel tijd om me in de software te  verdiepen die ik structureel moet gaan gebruiken, maar helaas, te laat over nagedacht...

Ik hoop dat er enkelen van jullie ervaring hebben met Ubuntu als (thuis) server...

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties, en SORRY als er domme vragen in staan, ik ben geen pro, maar doe mijn best!

Lars

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Ubuntu Server?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/14, 23:09:32 »
Hoi Lars,

1. Makkie
2. Je kan natuurlijk luisteren op een andere port, maar dat moet dan wel in je DNS entry staan vermoed ik. Weet niet of en hoe dat anders zou moeten werken. Zeker weten dat je provider geen omweg aanbiedt zoals de mijne, Planet.nl?
3. Ik zou Postfix gebruiken. Staat goed bekend om z'n veiligheid en redelijk hanteerbare installingen. Weet niet of er een (webmin) grafische module voor is.
4. Goeie webmail clients zijn OpenWebmail en SquirrelMail. En er zijn er nog veel meer.
5. Als je je eigen web- en/of mailserver draait dan MOET je een DNS entry hebben, ergens. Of je nou Windows of Linux servers draait maakt niet uit, want dat interesseert andere servers namelijk niet, het gaat puur om het protocol dat je server spreekt.

Hoop dat je hier wat aan hebt!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Ubuntu Server?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/14, 23:57:27 »
Zodra je de server geinstalleerd hebt installeer je eerst WEBMIN
Waarom ??
Omdat webmin de dan nog minimale zaken wel makkelijk overneemt.
Vanaf nu kan je alle programma's zoals Postfix ed installeren via webmin.
Je kan ook Apache heel goed beheren via webmin en tis dan vrij makkelijk om 10 of meer site's te beheren.

Dit zijn alle proggie's die je via Webmin kan installeren en beheren BEKIJK

Kost allemaal nix dus dat is mooi meegenomen.
En zoals je ziet kan je meer installeren dan je ooit nodig zal hebben.

Hier vind je een aantal beheersmodules voor je server:
BEKIJK

Je kan ook de server rebooten vanuit webmin, dus je hebt volledig controle over de server.

owja zoals de site eruit ziet via die 1e link zo ziet Webmin er ook uit.

Maar zoals ik al zij, eigenlijk is het het mooist wanneer je de server zo kaal mogelijk installeerd, anders moet je in webmin (Als hij het niet detecteerd) allemaal gaan instellen.
Is makkelijk, mja dat is alles als je het weet.

Een makkelijk TUT voor webmin gemaakt door Pivni Pes:
Citaat
Om een of andere reden lukt het mij niet om Webmin via de opdracht "apt-get install" te installeren, maar het kan gelukkig ook anders.

Open je internet browser en ga naar:
http://www.webmin.com/download.html

Klik dan op "webmin_1.xxx_all.deb"

(Debian package suitable for Debian, Ubuntu or other derived Linux)

Je wordt dan doorgelinkt naar de site van "sourceforge.net", klik daar op downloaden.
Nu open er een download venstertje met 2 opties
- Openen met: gdebi-gtk
- opslaan op schijf

Kies dan voo Openen met: gdebi-gtk

Vervolgens krijg je een venster "pakketinstallatie-webmin"
Klik op de knop "Pakket installeren"
Dan krijg je hoogst waarschijnlijk de melding "administratieve rechten toekennen"
klik op de knop "toekennen"
Geef nu het root wachtwoord in als daar om gevraagd wordt.

Nu gaat hij installeren, als hij klaar is klik je op sluiten.
Sluit nu het venster "pakketinstallatie-webmin"

Open nu je internet browser en ga naar https://localhost:10000
Login als "root" met het root wachtwoord.
(in plaats van localhost kan je ook het IP adres gebruiken van de computer waarop Webmin draait)

Oke, nu ben je ingelogd of je kan nog niet in loggen.
Als je niet kan inloggen komt dat doordat je root account nog geen root wachtwoord heeft.

Root wachtwoord aanpassen:

Open je terminal venster en log met de opdracht "sudo -s" in als root en geef het wachtwoord in als daar om gevraagd wordt.
(Dit is het wachtwoord die je gebruikt bij het aanmelden van je systeem)

Geef nu de opdracht "passwd root"
Bij de melding "Enter new UNIX password:" typ je het root wachtwoord wat je wil gebruiken.
En bij "Retype new UNIX password:" typ je het zelfde wachtwoord ter controle.

Open nu je internet browser en ga naar https://localhost:10000
Login als "root" met het root wachtwoord.
HF & SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Laurensje

  • Gast
Ubuntu Server?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/15, 18:58:15 »
Heren,

Allereerst hartelijk bedankt voor jullie reacties... Moet zeggen dat de bereidheid tot helpen oprecht hartverwarmend is!!!!!

Heb ik nog een laatste vraag, ik heb nog geen eenduidend antwoord over het Webmail gebeuren.

Heb de applicaties doorgenomen van Webmin, en er staat echt vanalles tussen (zeker ook alles wat ik nodig heb) enkel mis ik alles wat over Webmail gaat.....

Is er een mogelijkheid om dan een 'extra' pakket te installeren voor webmail en deze dan te laten 'babbelen' met de fetchmail.

Daarnaast komt de mail niet van een POP-server, maar rechtstreeks via de MX records in de DNS. Maakt dit verschil (buiten de gebruikelijke instellingen ofzo....)?!

Hoor hopelijk wel weer van jullie!

Bedankt!



Lars

wr19026

  • Gast
Ubuntu Server?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/15, 21:42:59 »
Citaat van: Laurensje
Is er een mogelijkheid om dan een 'extra' pakket te installeren voor webmail en deze dan te laten 'babbelen' met de fetchmail.
Fetchmail haalt de mail op en "dumpt" deze in de maildir van de gemapte gebruiker. Heeft niks met de specifieke webmail applicatie te doen alhoewel de gebruiker het zelf in kan stellen als je squirrelmail met de fetchmail plugin gebruikt.

Citaat van: Laurensje
Daarnaast komt de mail niet van een POP-server, maar rechtstreeks via de MX records in de DNS. Maakt dit verschil (buiten de gebruikelijke instellingen ofzo....)?!
Ik snap 'm niet...Als het rechtstreeks gestuurd wordt, waar heb je fetchmail dan voor nodig? Ik gebruik fetchmail alleen om mail van de POP servers van andere providers te halen. Mail direkt naar mijn domeinen gestuurd komen rechtstreeks aan met dank aan Postfix? Waarschijnlijk begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld.

Offline jgoor

  • Lid
Ubuntu Server?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/16, 10:10:41 »
Citaat van: tukcedo
2. Je kan natuurlijk luisteren op een andere port, maar dat moet dan wel in je DNS entry staan vermoed ik. Weet niet of en hoe dat anders zou moeten werken. Zeker weten dat je provider geen omweg aanbiedt zoals de mijne, Planet.nl?
DNS heeft louter betrekking op de hostname resolving - en niet op poorten.

Je hoeft dus niets in DNS te doen.

Hoe het in dit geval hoort te zijn:

1) email naar aap@domein.nl of noot@domein.nl of mies@domein.nl etc etc... wordt op basis van 'domein.nl' naar de juiste DNS server (die van jouw provider waar 'domein.nl' geregistreerd staat) gestuurd.
2) Daar staat een MX record en op basis daarvan wordt de email doorgestuurd naar rollernet.us (dit alles op poort 25).
3) Vervolgens doet rollernet.us ontvangen op poort 25 en doorsturen naar jouw smtp server op een zelf gekozen poort (bijvoorbeeld 1025).
4) Op jouw smtp server luistert de smtp service (postfix is een hele goeie) op port 1025 en klaar zijn we.

Ubuntu Server?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/16, 13:28:00 »
En als antwoord op je vraag om naast webmin nog dingen te instaleren.

Is dit natuurlijk JA.
Enkel dan moet je die applicatie daarna ook met de hand beheren / configureren.

Alleen de programma's die je installeerd met webmin kan je beheren / configureren via webmin.
Waar ter wereld je ook bent :P

Natuurlijk worden wel alle pakketen geupdate wanneer je via webmin een update/ upgrade / distupgrade opdracht geeft.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

wr19026

  • Gast
Ubuntu Server?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/16, 14:48:33 »
Maar even terug naar je oorspronkelijke vraag; waarom kijk je niet naar een hosting panel oplossing? Standaard mnet GUI, makkelijk in te stellen qua nieuwe sites, gebruikers etc?

VSHC (of VCHS. In ieder geval iets wat er op lijkt ;)) en ISPConfig zijn de meest gehoorde gratis pakketten.

Ubuntu Server?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/16, 15:25:49 »
Ik heb beide getest, en vind VHCS2 nog het beste.

Heb deze nu zo'n een 2 jaar in gebruik.

Echter denk niet dat dit helemaal is wat hij zoekt.
Kan het mis hebben natuurlijk.

Wat wel erg makkelijk is in VHCS2 is het hosten van diverse site's
Automatische Dagelijkse Backup van iedere site, gebruikers kunnen dit zelf terug zetten, en nog veel meer.

Maagoe tis enkel een hosting pakket, en kreeg de indruk dat hij nog andere dingen wilde.

Uiteraard kan je VHCS2 altijd nog installeren.
Let wel tis een draak om in te stellen, tenminste lees alles ff goed door anders zit je enorm te pielen.
En ik vind de support maar zozo, hun forum is dan ook niet druk bezocht,
Wel door de mensen die het gebruiken maar niet door de mensen die VHCS2 maken.

En let wel dat je eerst de onmisbare webmin installeert en dan pas VHCS2.
Anders wederom een enorm gepiel om dit allemaal goed te krijgen in webmin.

VHCS2 is echt een baasje die alles naar zich toe trekt en verandert.


:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

wr19026

  • Gast
Ubuntu Server?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/16, 17:21:22 »
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan ISPConfig, dus als je een panel wil gaan gebruiken en je hebt vragen over één van beide weet je nu in ieder geval waar je met evt. vragen terecht kan :)

wr19026

  • Gast
Ubuntu Server?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/16, 17:41:48 »
Even een snelle ja/nee of je het al dan niet kan doen met een control panel:

Citaat van: Laurensje
1. Is het 'te doen' om meerdere domeinnamen te hosten (ongeveer 10)
Absoluut

Citaat van: Laurensje
2. Kan ik voor die domeinen ook mail ontvangen via alternatieve poort!!!! poort 25 is natuurlijk blocked door mijn provider ;-)... Hiervoor heb ik Rollernet.us... deze dienst stuur het door naar een andere poort van mijn server.... Dus.... die ontvangt namens mij op 25 en stuurt door naar een andere poort.
Volgens mij is hier de makkelijkste manier voor om met NAT Translation in je router eea weer terug te zetten naar port 25 als je het ontvangt/verstuurd.

Citaat van: Laurensje
3. Zijn de eventuele domeinen ook separaat de managen met een webinterface o.i.d.?
Ja

Citaat van: Laurensje
4. Is er een GOED mail (met webmail client) programma meegeleverd? Gebruik momenteel Kerio Mailserver (ongeveer 50 users).....
ISPConfig geeft je de keuze tussen Uebimiau, Roundcube, Squirrelmail en Squirreloutlook. Wat VHCS2 meelevert weet ik niet maar ik weet dat het prima werkt met Squirrelmail. En persoonlijk vind ik Roundcube er het fraaist uitzien, maar Squirrelmail vind ik met afstand de beste webmail client.

Citaat van: Laurensje
5. MOET is allerlei DNS settings etc gaan instellen?? Met WAMP gerelateerde producten hoeft dan niet, maar met LAMP???
In ISPConfig hoeft het niet, maar je moet het domein natuurlijk wel naar jouw public IP doorverwijzen. Daarna kan ISPConfig het prima aan en ik meen me te herinneren dat ook VHCS2 op dit gebied makkelijk op te zetten is.

Citaat van: Laurensje
Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties, en SORRY als er domme vragen in staan, ik ben geen pro, maar doe mijn best!
Er zijn geen domme vragen, enkel domme antwoorden. :)

Laurensje

  • Gast
Ubuntu Server?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/29, 00:07:47 »
Heren/dames,

Na veel lezen (vooral veel dank voor jullie reacties!!!) heb ik een volledig werkende mail/web/ftp server!!!!!

Heb uiteindelijk (na veel wikken en wegen) gekozen voor Ubuntu 6.10 Edgy server met ISPConfig.

Het was een hele toestand om alles werkend te krijgen, maar sinds 1 uur heb ik het laatste domein ook getransporteerd naar de nieuwe server. Het werkt HEERLIJK!

Buiten dat het natuurlijk extreem stabiel is ten opzichte van Windows, is het ongelofelijk lekker om de boel (als alles eenmaal geinstalleerd is) te configureren!

Omdat ik meerdere gebruikers op mijn systeem heb, die ook (in sommige gevallen) meerdere domeinen hebben, was dit in windows niet te doen (handmatig in apache). En PLESK voor windows blijft een (wat mij betreft) jammerlijk pakket.

Ik kan iedereen deze configuratie aanraden! Op de site van ISPConfig(.com) is een hele goede handleiding te vinden voor de meeste Linux distro's.

Jullie allemaal ongelofelijk bedankt!!!

Nog een laatste vraag: Ik gebruik nogsteeds Rollernet.us om mijn mails te routeren naar een alternatieve port op mijn router (vanaf daar word hij van poort x naar poort 25 terug omgezet.. alleen heeft Rollernet.us geen catch-all functie.

Weet iemand een SMTP redirection service (mag betaald zijn hoor!!!) die gewoon álles doorzend. Nu kunnen gebruikers wel een nieuw account aanmaken, maar moet ik nogsteeds handmatig in Rollernet.us het nieuwe mailadres als 'accept' markeren......


Groet,


Lars

wr19026

  • Gast
Ubuntu Server?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/29, 10:10:33 »
Citaat van: Laurensje
Na veel lezen (vooral veel dank voor jullie reacties!!!) heb ik een volledig werkende mail/web/ftp server!!!!!
Gefeliciteerd! 't Gaat nu wel saai worden want anders dan af en toe een versie upgrade en je gebruikelijke updates aan je server hoef je er niet meer naar om te kijken ;)

En helaas, ik kan je niet me met je vraag over rollernet helpen...

Offline jgoor

  • Lid
Ubuntu Server?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/29, 11:21:48 »
Voor Rollernet: Lees
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/4781
maar eens aandachtig door...

@ Edit: sory.. niet goed gelezen.
Heb je dit al eens bekeken?
http://acc.rollernet.us/help/index.php#autolearn

Ik heb er zelf geen gebruik van gemaakt maar mogelijk dat jij het wel iets vindt...?

Laurensje

  • Gast
Ubuntu Server?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/07, 21:55:15 »
JGoor,

Werkt SUPER... had nog niet verder gekeken dan mijn neus lang was. Heb afgelopen jaar wel 30 mailtjes van ze gekregen dat ze Valid User Tables gingen gebruiken... Heb ik dus braaf gedaan!

Auto-learn is weer een oplossing die een handeling minder nodig heeft.

Momenteel draait mijn Ubuntu+ISPConfig server al een paar weken, en absoluut zonder problemen. De stabiliteit/snelheid van Ubuntu samen met de uitgebreide mogelijkheden van ISPConfig is echt een SUPER combinatie!

Iedereen: Nogmaals bedankt... Eindelijk nu ECHT los kunnen komen van Microsoft! Alle computers/notebooks in dit gezinnetje werken met Ubuntu (of Kubuntu) en nu dus ook de server. Scheelt een heleboel gedoe!

Door het instellen ben ik niet echt een prof geworden, maar ik zal vanaf nu ook proberen andere 'twijfelaars' te helpen en te informeren. Misschien kan ik zelfs wel mensen helpen met problemen. Ik zal proberen zoveel mogelijk bij te dragen aan de community...

Ubuntu Server?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/07, 22:04:51 »
Leuk om te horen dat het goed gelukt is.

Wat je zou kunnen doen is een HOW TO maken ervoor op de WIKI als die er nog niet is.

Tenminste ? als je hebt bijgehouden wat je allemaal gedaan hebt en hoe je problemen die je tegenkwam heb opgelost.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Laurensje

  • Gast
Ubuntu Server?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/07, 22:44:07 »
Citaat van: Gandyman
Leuk om te horen dat het goed gelukt is.

Wat je zou kunnen doen is een HOW TO maken ervoor op de WIKI als die er nog niet is.

Tenminste ? als je hebt bijgehouden wat je allemaal gedaan hebt en hoe je problemen die je tegenkwam heb opgelost.

:D
Dit wil ik best maken, ware niet dat die er al is. Op de site van ISPConfig staat een zeer uitgebreide manual (echt stap voor stap) voor de combinatie Ubuntu - ISPConfig.
Hierin staan ook de installatiestappen van de Ubuntu-server zelf....