Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt  (gelezen 819 keer)

Offline rietje

  • Lid
in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Gepost op: 2020/02/14, 10:27:16 »
Xubuntu 18.04 LTS

Ik ben soms nogal met de deense taal bezig i.v.m. contacten in Denemarken. In mijn systeem zijn nu enkele onderdelen die een deense uitdrukking weergeven, zoals prullebak wordt na het openen papirkurv genoemd. Ook in onboard wordt hier en daar een deense uitdrukking getoond, zie bijlage. LUK voor sluiten en bij gedrag optietoets.
Waar ligt dit aan en hoe kan ik dit oplossen. Ik heb de indruk dat het te maken heeft met instellingen van het toetsenbord.
B.v.d. 

Offline Rik123

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/14, 13:09:45 »
 Had je gekeken of de taalinstelling Nederlands, op systeembreed is ingesteld?   Voorbeeld van systeem Mate in mijn geval 

Offline peer

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/14, 13:23:52 »
ik gebruik op mijn pc af en toe de noorse taal. Ik heb echter maar één toetsenbord.
Met behulp van de compose-toets kun je de speciale tekens uit het noors (en deens) gemakkelijk op het scherm krijgen:
In debian KDE PLASMA gebruik als compose-toets: 'MENU (zit bij mij tussen rechter Alt en Ctrl).
In debian LXDE gebruik ik als compose-toets: ALt-Gr (is rechter ALT-toets)
Het instellen van de compose-toets kan gewoon in de advanced keyboard settings van KDE Plasma(even puzzelen). Bij LXDE was het was lastiger en heb ik moeten googlen (LXDEen  compose key). Bij andere DE's zoals Gnome, XFCE en Cinnamon kun je de compose toets waarschijnlijk ook wel zonder veel moeite instellen.

å:     compose-toets + a a
Å:   compose-toets + A A
æ:  compose-toets + a e
Æ:  compose-toets + A E
ø:   compose-toets + / o
Ø:  composetoets + / O

Er zijn nog veel meer mogelijkheden zoals bv:
€:  compose-toets + e =
...


Mijn toetsenbord is de 'standard' US international with dead keys.
De taal op mijn pc en laptops is engels.(vind ik prettiger dan nederlands)

Offline rietje

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/15, 13:00:44 »
In taalondersteuning in xubuntu staat nederlands en systeembreed.

Peer. Tijd geleden alles van jou geleerd en toegepast. Dit doet het prima met alle deense tekens met behulp van de composekey.

Dus daar ligt het niet aan..

Offline PKing

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/15, 13:35:45 »
Heb je toevallig meerdere profielen op jouw computer?
Toevallig heb ik voor een andere vraag, het pools even getest in een ander profiel.
En later bleek dat er wat pools " lekt"  in mijn standaard profiel.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline rietje

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/15, 13:42:44 »
PKing, waar kan ik zien welke profielen er ge-installeerd zijn?

Offline PKing

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/15, 14:16:30 »
Nou als je het zelf niet gedaan hebt zal het wel niet zo zijn :)
Maar wanneer je jezelf afmeld i.p.v. afsluiten, dan krijg je een schermpje waar je voor een ander profiel kan kiezen, of niet natuurlijk wanneer er geen ander profiel is.
Of je gaat naar "alle instellingen/gebruikers en groepen", daar kun je ook zien of er meerdere profielen zijn.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline rietje

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/16, 10:55:39 »
Er is maar 1 profiel.

Offline PKing

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/16, 20:01:06 »
Maar ik begrijp dat je het Deens wel een installeert?
Wanneer dat zo is, zou ik het na gebruik helemaal weggooien en een keer opnieuw starten, wat er niet is kan volgens mij ook niet getoond worden...
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/16, 20:57:00 »
Het blijft toch niet normaal dat als je een tweede taal installeert, die "doorbloedt" in je Nederlandstalige interface. Ik zie in die eerste screenshot ook sommige Engelstalige labels. Kan dit te wijten zijn aan een gebrekkige vertaling, waardoor soms teruggevallen wordt op de tweede taal (Deens) of zelfs de derde taal (US American)? Normaal kan je in Linux zonder problemen meerdere talen installeren, en kan iedere gebruiker zijn eigen taal hebben.

Nu is taalondersteuning niet hetzelfde als toetsenbordlayout. Verwijder eens de Deense taalondersteuning (dient om je een Deense interface te geven) en laat de Deense toetsenbordlayout staan. 

Offline rietje

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/17, 12:19:14 »
Het blijft toch niet normaal dat als je een tweede taal installeert, die "doorbloedt" in je Nederlandstalige interface. Ik zie in die eerste screenshot ook sommige Engelstalige labels. Kan dit te wijten zijn aan een gebrekkige vertaling, waardoor soms teruggevallen wordt op de tweede taal (Deens) of zelfs de derde taal (US American)? Normaal kan je in Linux zonder problemen meerdere talen installeren, en kan iedere gebruiker zijn eigen taal hebben.

Nu is taalondersteuning niet hetzelfde als toetsenbordlayout. Verwijder eens de Deense taalondersteuning (dient om je een Deense interface te geven) en laat de Deense toetsenbordlayout staan.
Ik gebruik geen toetsenbordlayout wanneer ik deens schrijf, maar de methode met een composekey zoals Peer aangeeft.
Ergens heb ik vroeger wel eens pogingen gedaan om met een speciale layout te werken, misschien is er toen iets foutgegaan.Kan me de details niet meer herinneren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/17, 12:52:37 »
Dan heb je die Deense taalondersteuning niet nodig. Verwijder die eens. De compose toets of eventuele Deense woordenboeken in de browser of in de tekstverwerker die je mogelijk geïnstalleerd hebt, staan hier los van, en zullen bewaard blijven. Mocht het Deens dan niet door Nederlands maar door Engels  vervangen worden, dan zie je de mogelijke verklaring daarvan in mijn vorige bijdrage.

Offline rietje

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/17, 14:16:28 »
Dan heb je die Deense taalondersteuning niet nodig. Verwijder die eens. De compose toets of eventuele Deense woordenboeken in de browser of in de tekstverwerker die je mogelijk geïnstalleerd hebt, staan hier los van, en zullen bewaard blijven. Mocht het Deens dan niet door Nederlands maar door Engels  vervangen worden, dan zie je de mogelijke verklaring daarvan in mijn vorige bijdrage.
Ik zie nergens in mijn systeem meer een deense taalondersteuning. Mijn systeem blijft hier en daar deense woorden gebruiken.
O.a in onboard-instellingen. Kan ik misschien onboard helemaal verwijderen?

Offline PKing

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #13 Gepost op: 2020/02/17, 14:39:04 »
Dan blijf ik even meelezen nu, want ik heb na een testje voor een ander nu hetzelfde :)
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #14 Gepost op: 2020/02/17, 14:56:25 »
Ik heb (opnieuw) geen Xubuntu meer, dus zeer concreet, in de zin "waar vind ik één en ander", kan ik hier verder niet helpen.

Offline PKing

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #15 Gepost op: 2020/02/17, 17:51:12 »
Jammer, het zit sporadisch op allerlei plekken in het systeem.
wanneer ik in Synaptic kijk zie ik ook daar pakketten die plotseling in het pools zijn, ook bij bijvoorbeeld als ik bij instellingen/gebruikers en groepen kijk.
Ik ga nu even twee dagen terug, en kijk even wat er dan gebeurd.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline PKing

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #16 Gepost op: 2020/02/17, 18:26:03 »
Even een stukje teruggegaan met Timeshift, en nu zie ik geen pools meer, dat is voor de OP geen oplossing ben ik bang.

Wat me opviel was dat er plotseling allerlei pakketten in Synaptic wat Pools in de tekst hadden, verwijderen was geen optie wegens veel te veel afhankelijkheden.
Na het teruggaan van voor de datum waarop ik het Pools even geinstalleerd had, valt hij weer netjes terug naar engels op de plekken waar eerst Pools stond :)
Aangezien ik voor mijn werk bijna alles in het engels doe valt dat soort dingen me normaal niet op.

Voorlopige conclusie: Xubuntu lijkt wat lekkage te hebben wanneer je een andere taal als hoofdtaal in een ander profiel gebruikt, het weghalen van de taal en het desbetreffende profiel lost dat niet op.
Ben dus bang dat wanneer je een andere taal op je hoofdprofiel zet, en daarna weer weghaalt, die stukken in Xubuntu die eerst standaard terugvielen naar het engels, omdart er simpelweg geen goede Nederlandse vertaling aanwezig is dan terugvallen naar de voorheen geinstalleerde taal omdat daar wel een vertaling voor was.

Vraag voor Xubuntu gebruikers: Zou iemand even kijken wanneer je bij instellingen/gebruikers en groepen het istelscherm krijgt, is dat dan engels deels?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline ajjp

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #17 Gepost op: 2020/02/17, 18:36:13 »
Citaat
Vraag voor Xubuntu gebruikers: Zou iemand even kijken wanneer je bij instellingen/gebruikers en groepen het istelscherm krijgt, is dat dan engels deels?
Ja, dat is grotendeels Engels.

Offline ajjp

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #18 Gepost op: 2020/02/17, 18:41:23 »
Nog een aanvulling. Hebben deelnemers aan dit draadje bij taalinstellingen gelezen -in het zwarte pop-up-schermpje- dat indien begrippen niet vertaald zijn in het Nederlands, er dan teruggevallen wordt op een volgende ingestelde taal, maar dat er niet verder gegaan wordt dan Engels. Dus als je Engels op de tweede plaats zet, wordt een begrip dat nog geen Nederlandse vertaling heeft in het Engels weergegeven.

Offline PKing

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #19 Gepost op: 2020/02/17, 18:52:32 »
Sorry maar dat lijkt dus niet helemaal waar te zijn.
Ik had het pools helemaal verwijderd, maar toch bleven sommige dingen pools, ook na opnieuw opstarten, en daarna nog wat opwaardeerbare pakketten weggehaald die plotseling ook pools bleken te zijn.
In mijn geval stond pools niet eens als tweede taal ingesteld in mijn standaard profiel, maar wel als eerste in mijn extra aangemaakte profiel.

Dus lijkt mijn stelling wel te kloppen, pas bij terugkeer naar de originele staat van enkele weken terug was het weer zoals het hoorde.

En nog even bedankt voor het checken, het feit dat ik hier nog een Xubuntumachine heb staan was ik even vergeten:-)
« Laatst bewerkt op: 2020/02/17, 18:55:15 door PKing »
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline rietje

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #20 Gepost op: 2020/02/18, 12:11:40 »
Ik heb nu onboard volledig verwijderd. Zie nu alleen nog na openen van de prullebak links in het scherm nog het deense woord         " papirkurv"  staan. Ook bij openen van de bestandsbeheerder wordt links papirkurv vermeld.
Ook bij gebruikers en groepen-gebruiksinstellingen deense teksten alom (zie bijlage).

Offline PKing

  • Lid
Re: in mijn systeem wordt soms vreemde taal gebruikt
« Reactie #21 Gepost op: 2020/02/18, 12:56:20 »
Ik heb er geen oplossing voor behalve als je terug kunt gaan naar een backup waarvan je zeker weet dat er geen Deens opstaat.
Nu staat het zover ik kan zien niet echt op plekken waar je er veel last van hebt, maar het blijft een beetje raar....
Misschien heeft iemand anders nog een idee.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04