Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rekenmachine  (gelezen 732 keer)

Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Rekenmachine
« Gepost op: 2016/01/11, 22:50:27 »
Ik gebruik vaak een rekenmachine. Een rekenmachine in mijn computer is Engels. Hoe kan ik hem in Nederlands veranderen? Ik heb ook een taalondersteuningen gedaan, maar het gebeurt niks. Kan iemand me helpen?

Ik gebruik Ubuntu MATE 15.04.

Re: Rekenmachine
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/11, 22:55:49 »
Dan zal je Ubuntu ook Engels zijn?Dan dus gewoon hem Nederlands maken door de Nederlandstalige versie te installeren.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Re: Rekenmachine
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/12, 08:23:29 »
Nederlands is reeds in Ubuntu geïnstalleerd.

Re: Rekenmachine
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/12, 09:27:55 »
Volgens mij moet je in ieder geval de Engelse taal laten staan in je systeem.
Anders krijg je inderdaad problemen met sommige vertalingen.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Rekenmachine
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/12, 09:32:49 »
Welke rekenmachine is dat dan?

Die van The Calculator authors? Kijk even onder Info in het menu.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Re: Rekenmachine
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/12, 12:56:09 »
Hieronder:

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Rekenmachine
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/12, 13:19:09 »
Hoi Erkan,

Ik heb eens goed rondgekeken.  Dit programma heeft (nog) geen nederlandse vertaling.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline ajjp

  • Lid
Re: Rekenmachine
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/12, 13:50:24 »
@ Erkan,
Kun je niet uit de voeten met "Rekenmachine" uit het Ubuntu softwarecentrum? Die volgt wel de gekozen taalinstelling.

Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Re: Rekenmachine
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/12, 13:56:48 »
Het team van de MATE project heeft al voor de "galculator" in Nederlands vertaald:
https://www.transifex.com/mate/MATE/language/nl/

Die kan ik wel downloaden, maar hoe laad ik een bestand in galculator?

Re: Rekenmachine
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/12, 16:04:03 »
Ik snap het niet helemaal,wat is hier nou engels aan??
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Rekenmachine
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/12, 16:07:43 »
Of geavanceerd?En je hebt nog voor programmeren..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Re: Rekenmachine
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/12, 16:47:02 »
Ìk geloof dat ik kan niet echt uitleggen. Kunnen jullie ook Ubuntu MATE installeren en zie in Toepassingen > Hulpmiddelen > Gaclader.

Re: Rekenmachine
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/12, 18:07:28 »
Misschien heb je iets aa Gcalctool? Deze staat mee geïnstalleerd onder mijn ubuntu en werkt prima.
Dan kun je naast eenvoudig nog kiezen voor geavanceerd, financieel of programmeren.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/12, 18:09:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Rekenmachine
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/12, 18:40:51 »
Het team van de MATE project heeft al voor de "galculator" in Nederlands vertaald:
https://www.transifex.com/mate/MATE/language/nl/

Die kan ik wel downloaden, maar hoe laad ik een bestand in galculator?

Die link werkt niet (geen rechten) . Ik was daar al eerder tegenaan gelopen. Iemand anders was er ook mee bezig geweest, zelfde probleem. Aangekaart en geen antwoord gekregen. Als je wel erop kan, dan vindt je daar een .po bestand. Download dat en laat het ons weten. Dan moeten we dat samen voor elkaar kunnen krijgen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Rekenmachine
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/12, 18:43:30 »
Ik snap het niet helemaal,wat is hier nou engels aan??

Lowlands, Erkan gebruikt galculator (met een g). Dat is het verschil. Lees de hele discussie van begin af en het zal je wel helder worden.

groet,

Just.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Rekenmachine
« Reactie #15 Gepost op: 2016/01/13, 20:38:18 »
Aha,ik dacht dat hij die als vervanger had genomen..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline erkan

  • Lid
    • ekremkoc
Re: Rekenmachine
« Reactie #16 Gepost op: 2016/01/13, 22:37:19 »
Hoi weer, ik heb gnome-calculator geïnstalleerd en galculator verwijderd. Het probleem is opgelost, het blijft zo vaag dat een bestand "Nederlands" voor galculator reeds vertaald is, die is nog steeds niet beschikbaar in software synaptics.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Rekenmachine
« Reactie #17 Gepost op: 2016/01/13, 23:55:22 »
Mooi, Erkan!

Dat van die vertaling is jammer. Ik ben maar een heel klein beetje thuis in dat gebeuren, maar het is nog een heleboel werk, hoor!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Rekenmachine
« Reactie #18 Gepost op: 2016/01/14, 09:54:25 »
Zie ik het te simpel als ik denk dat er een enkel(?) taal-bestandje is met de benodigde woorden en zinnen? Linux werkt toch met enkele taal-bestanden? Ik dacht deze al op mijn pc gezien te hebben.

Dan denk ik, is het dan niet mogelijk om dat zelf te vertalen? Zou bij een rekenmachine niet erg uitgebreid dus niet zo moeilijk moeten zijn.
Deed ik wel vaker bij (open source web-)software waar het vaak ook met taal-bestanden werkt, en werkte altijd prima (ooit een complete online-winkel-script vertaald naar nl).
Er worden in (open source web-)software-land zelfs nog vertalingen/taalpakketten van mij aangeboden. =D Soms waren ze daar ook gewoon niet beschikbaar maar wilde ik het wel gebruiken. En als ik het dan toch al vertaald had vroeg de ontwikkelaar of hij het aan mocht bieden (soms in ruil voor een gratis licentie). Als het voor eigen gebruik snel moest deed ik niet eens moeilijk en zette ik de vertalingen gewoon in de EN bestanden waardoor instellen niet eens nodig was.

Of denk ik nu echt te simpel rondom linux?
« Laatst bewerkt op: 2016/01/14, 10:03:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Rekenmachine
« Reactie #19 Gepost op: 2016/01/14, 10:17:28 »
Hoi Rabbit,

Ik denk dat het zo simpel is. Maar pas op. Voor ons is het één taalpakket. Maar wereldwijd gezien is dat een totaal ander verhaal. Dat moet allemaal gestroomlijnd worden in dat ene installatiepakket.  Vele kleintjes maken één grote!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Rekenmachine
« Reactie #20 Gepost op: 2016/01/14, 11:14:18 »
Ik gooi het ook vooral op voor persoonlijke gevallen zoals topicstarter, dat je voor jezelf mogelijk iets kunt ondervangen. Soms werkt dat vrij makkelijk en handig.
Als het wereldwijd gaat ken ik ook (zijn er al van me). Dan komt er inderdaad iets meer aan vereisten bij kijken om het in de rest te passen. Eerst maar eens voor jezelf proberen, dan kan het inpassen altijd nog (ook met hulp van de softwareaanbieder).
Ik gooide het ook slechts maar op op als mogelijke individuele oplossing.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/14, 11:17:56 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Rekenmachine
« Reactie #21 Gepost op: 2016/01/14, 11:41:20 »
Hoi Rabbit,

Ik heb het idee dat je met het maken van een simpel po bestandje een heel eind kan komen. Alleen heb ik daar 0,0 verstand van. Nooit gedaan. Ik ben wel nieuwsgierig!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021