Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vermenging werkomgevingen  (gelezen 5600 keer)

Offline Jos

  • Lid
Vermenging werkomgevingen
« Gepost op: 2013/12/24, 14:19:56 »
Ik las ergens:
Vermeng geen werkomgevingen: kies of Ubuntu (Unity/Gnome), of Xubuntu (Xfce), of Kubuntu (KDE)

Moet ik dan ook oppassen wat ik vanuit Synaptic installeer?
« Laatst bewerkt op: 2013/12/25, 19:41:30 door Jos »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/24, 14:26:16 »
Een beetje..... Krab nog eens op je hoofd wanneer een bepaald progje zowat een halve werkomgeving gaat meetrekken.  =D

Offline Jos

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/24, 14:31:05 »
Een beetje..... Krab nog eens op je hoofd wanneer een bepaald progje zowat een halve werkomgeving gaat meetrekken.  =D

Pjotr,
Ik heb geen idee wat je bedoelt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/24, 14:48:09 »
Niet al te veel zorgen in maken. Heeft een programma dat je wil andere libraries nodig omdat het gemaakt is voor een andere desktopomgeving, dan is dat geen enkel probleem: die nemen wat schijfruimte, maar vertragen het systeem niet. Wel lijken ze soms minder goed geïntegreerd in de werkomgeving.

Offline Jos

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/24, 14:52:49 »
Wat ik nog niet weet is, of alle software die in Synaptic te vinden is ook geschikt is voor Ubuntu en of ik moet oppassen voor conflicten.

Met andere woorden, is alles wat ik in Synaptic vind voor de zelfde werkomgeving?
« Laatst bewerkt op: 2013/12/24, 14:56:44 door Jos »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/24, 15:43:56 »
Synaptic of software center bevat alle software die je op Ubuntu kan installeren en terug verwijderen, in principe op een veilige manier. Programma's ontworpen voor verschillende werkomgevingen zijn er te vinden. Als je wil vermijden programma's van een andere desktopomgeving te installeren, dan moet je even opletten, ja.

Offline Jos

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/24, 16:09:55 »
Waar moet ik dan op letten?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/24, 16:15:45 »
Even informeren voor welke desktopomgeving het programma eigenlijk gemaakt is. Maar dat is tweede orde: is het een programma waarvan je weet dat je het wil gebruiken, dan is er geen bezwaar het in je huidige werkomgeving te installeren.

Offline Jos

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/24, 16:47:38 »
Sorry ik begrijp weer niet precies wat je bedoelt. Waar informeren?
Maar dat is tweede orde: is het een programma waarvan je weet dat je het wil gebruiken, dan is er geen bezwaar het in je huidige werkomgeving te installeren.
En het bovenstaande begrijp ik ook niet. Ik meende altijd begrepen te hebben dat de betrouwbare software uit de repo's allemaal zonder bewaar gebruikt kunnen worden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/24, 16:59:21 »
Informeren: weten welk programma je wil installeren.
De betrouwbare software uit de repo's kan inderdaad allemaal zonder bezwaar gebruikt worden. Sommigen houden eraan echter alleen programma's te gebruiken die best passen binnen hun werkomgeving, omdat die programma's best geïntegreerd zijn in de werkomgeving.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/24, 17:01:16 »
Je kunt gewoon programma's installeren, de meeste werken onder alle ubuntu's(xubuntu kubuntu etc.).
Hier dus geen probleem.

Alleen met configuratie software die dieper in het systeem werken, daar zou ik eerst  google op raadplegen.
Dus handleiding zoeken die bij jou (x)(k)ubuntu hoort.

Offline Jos

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/24, 17:08:08 »
Ah, duidelijk. Een beetje een pak voor mijn hart, want dacht dat ik het al jaren verkeerd deed en dat ik misschien daardoor zo vaak craches heb. Ik lees geregeld dat Linux zelden vastloopt.... mijn ervaring ik echt - al jaren - heel anders.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/24, 17:21:35 »
dacht dat ik het al jaren verkeerd deed en dat ik misschien daardoor zo vaak craches heb. Ik lees geregeld dat Linux zelden vastloopt.... mijn ervaring ik echt - al jaren - heel anders.
Dat is niet normaal..... *Mijn* Linuxbakken dieselen al jaren onverstoorbaar door. Zo door-en-door betrouwbaar dat het bijna saai wordt. En zo hoort het ook.

Dan is er toch iets mis bij jou: of je apparatuur heeft mankementen, of je doet inderdaad iets verkeerd.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/24, 17:27:16 »
Mijn eerste ervaring met Linux was met het toenmalige Mandrake (nu Mandriva). Toen bestond een installatie er standaard in dat ze de KDE desktop (standaard) én de gnome desktop op je systeem gooiden. Ik ben dus een beetje opgegroeid met het mengen van omgevingen, door de distributiemakers zelf. Technisch kan het, maar soms kan het hier en daar een estetisch probleempje geven, en het leidt, met je drie tekstverwerkers, vier browsers, twe editors, drie email clients enz. tot wat overbevolkte menus. Nu wordt er, mooier en eleganter, door linux distributies gefocussed op één werkomgeving met best passende bijhorende software. Niet belet je om toch nog een programmaatje van het andere kamp te gebruiken.

Als linux vastloopt, dan is dat inderdaad meestal wegens problemen tussen linux en een specifiek stukje hardware (dan heb je pech) , of inderdaad, hardware die het niet correct meer doet.

Offline Jos

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #14 Gepost op: 2013/12/24, 17:30:02 »
Die vastlopers zullen best weleens door mijn toedoen gebeuren, zeker in het begin van mijn 'Linux-carriere', (heb er vandaag overigens al een stuk of 15 gehad). Maar ik heb in de loop der jaren op meerdere computers van verschillende merken en types verschillende distro's gedraaid, maar de vaslopers zijn hier kind aan huis.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #15 Gepost op: 2013/12/24, 17:30:50 »
ik heb in de loop der jaren op meerdere computers van verschillende merken en types verschillende distro's gedraaid, maar de vaslopers zijn hier kind aan huis.
Dan doe je zelf iets verkeerd, dat kan niet anders....

Kijk eens kritisch naar je werkwijze?

Offline Jos

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #16 Gepost op: 2013/12/24, 17:33:19 »
Gezien de energie, de tijd en het doorzettingsvermogen dat ik aan de dag leg zou ik echt niet weten hoe ik nog preciezer naar mijn werkwijze kan kijken - er zijn grenzen.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/24, 18:10:22 door Jos »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #17 Gepost op: 2013/12/24, 18:21:00 »
Gezien de energie, de tijd en het doorzettingsvermogen dat ik aan de dag leg zou ik echt niet weten hoe ik nog preciezer naar mijn werkwijze kan kijken - er zijn grenzen.
Als je je Ubuntu / Xubuntu / Lubuntu / Linux Mint / openSUSE *exact* opbouwt volgens de handleidingen die ik geef op mijn webstek, en er verder niets extra's aan toevoegt of uit verwijdert, dan zou je (uitzonderingen zoals lastige/defecte apparatuur daargelaten) *altijd* een stabiel en degelijk systeem moeten krijgen.  Zonder vastlopers.

Dat durf ik zo te stellen, omdat ik inmiddels zeven jaar ervaring heb met het installeren van die distro's op vele honderden verschillende computers. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/12/24, 18:22:47 door Pjotr »

Offline Jos

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #18 Gepost op: 2013/12/24, 18:26:52 »
Misschien vinden eenvoudige mensen Linux te ingewikkeld.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #19 Gepost op: 2013/12/24, 18:28:17 »
Misschien is Linux voor eenvoudige mensen te ingewikkeld.
Welnee....  :)

Hiermee vermijd je alvast de meest voorkomende valkuilen:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

Offline Jos

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #20 Gepost op: 2013/12/24, 18:31:19 »
Die en andere aanwijzingen uit de Linux gemeenschap zijn mij al lang (vanaf het begin van mijn 'Linux-carriere') bekend.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #21 Gepost op: 2013/12/24, 18:31:28 »
Op je pc je geheugen testen, met memtest86 12 uur laten lopen.

Harde schijf controleren via smart, foute sectoren kunnen rare problemen geven.

Software buiten de ubuntu server niet installeren, indien mogelijk. Ook al lig je achter met je software versie, maar de software die bij je ubuntu zit is met elkaar getest, en werkt meestal goed.

Dan zou een voeding rare foutmeldingen kunnen geven, indien je er nog een heb liggen, zou je deze kunnen uitwisselen, om zo te testen of het weg is.

Ik werk met xubuntu, en de enigste crash wat ik krijg, is tijdens het typen op een website, dan logt het systeem zich uit, naar het probleem heb ik gezocht maar niet kunnen vinden.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #22 Gepost op: 2013/12/24, 18:33:57 »
En linux is volgens mij toch eenvoudiger dan windows met al zijn beveiligingen, en instellingen.
Ja en je moet toch iets leren en er tijd in duwen, en dan zie je dat het toch gemakkelijker is dan windows.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #23 Gepost op: 2013/12/24, 18:35:28 »
Ik werk met xubuntu, en de enigste crash wat ik krijg, is tijdens het typen op een website, dan logt het systeem zich uit,
Dat is een herstart van je grafische omgeving, oftewel van X. Doorgaans betreft dat een probleem met het stuurprogramma voor de grafische kaart: die trekt het even niet meer, waardoor je grafische omgeving een herstart doet. Daardoor beland je dan weer in het aanmeldscherm.

Welke grafische kaart heb je, en op welk stuurprogje draait-ie?

Offline Jos

  • Lid
Re: Vermeng werkomgevingen
« Reactie #24 Gepost op: 2013/12/24, 18:38:30 »
jan11000,
Mijn ervaringen zijn dus echt anders. Wat je in je laatste twee berichten schrijft is allemaal allang niet nieuw meer voor me. En had ik je al gezegd hoe vreselijk veel tijd ik in Linux heb gestoken?
« Laatst bewerkt op: 2013/12/24, 18:41:25 door Jos »