Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe installatie  (gelezen 1557 keer)

Puma

  • Gast
Nieuwe installatie
« Gepost op: 2006/06/18, 06:16:45 »
Ik ga een nieuwe installatie doen van DVD.
Hoeveel plaats zou ik reserveren voor de swap partitie ?
Ik heb 10 GB vrij voor de installatie.

mvg

Offline mcgyver

  • Lid
Nieuwe installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/18, 09:22:22 »
wordt het een dual boot?

edit:

Als je niet veel ervaring hebt en je geeft aan wat de situatie is en wat je wil, kan ik je de makkelijkste oplossing geven.

SandervdV

  • Gast
Nieuwe installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/18, 09:28:03 »
Als de Swap partitie tussen de grootte van je RAM geheugen en het dubbelen van je RAM geheugen zit dan zit je wel aardig goed.

voorbeeld:
Ik heb 256MBram. dan is mijn swap tussen de 256 en 512. minder is niet aan te raden, meer is niet nodig

Puma

  • Gast
Nieuwe installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/18, 12:57:57 »
Bedankt allebei,

Ja het word een dual boot met Windows.
Ik heb een schijf van 40 GB en 10 GB voor ubuntu.

mvg

Offline mcgyver

  • Lid
Nieuwe installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/18, 13:24:05 »
Nog niet duidelijk, heb je 1 schijf van 40 met daarop 10 vrij voor ubuntu of heb je  2 schijven (1 van 40 en 1 van 10)? Welke partities staan er al op je 40 gig en hoe wil je het uiteindelijk ingedeeld (of weet je dat nog niet)? Ben je beginner of kan je al aardig wat? Ik weet dat toen ik het voor het eerst deed ik er geen barst van snapte. Heb om het te leren zeker 30 keer geinstalleerd, met allerlei opties uitproberen. Je kan natuurlijk leren van je eigen stommiteiten, makkelijker is het als je van mijn stommiteiten leert.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Nieuwe installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/18, 14:09:46 »
Je hebt minstens 3.5 gig nodig om de installatie van Dapper vlot te laten verlopen, en neem ook ongeveer 1.5 gig voor de swap. Dan hou je nog 5 gig over voor allerlei bestanden in op te slaan.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Puma

  • Gast
Nieuwe installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/18, 19:33:08 »
Citaat van: mcgyver
Nog niet duidelijk, heb je 1 schijf van 40 met daarop 10 vrij voor ubuntu of heb je  2 schijven (1 van 40 en 1 van 10)? Welke partities staan er al op je 40 gig en hoe wil je het uiteindelijk ingedeeld (of weet je dat nog niet)? Ben je beginner of kan je al aardig wat? Ik weet dat toen ik het voor het eerst deed ik er geen barst van snapte. Heb om het te leren zeker 30 keer geinstalleerd, met allerlei opties uitproberen. Je kan natuurlijk leren van je eigen stommiteiten, makkelijker is het als je van mijn stommiteiten leert.
Ik ben een beginner bij het installeren, ik heb nog maar 1x ubuntu geinstalleerd en toen was het zonder swap partitie.
Ik heb 1 schijf van 40 GB waarvan 10 gereserveerd voor ubuntu (op deze partitie staat al ubuntu, maar deze loopt vast bij het opstarten).

Bedankt

budster

  • Gast
Nieuwe installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/18, 20:28:45 »
Ik zou zeker een swap partitie aanmaken (ik vraag me af of het mogelijk is om zonder swap te installeren)

SandervdV

  • Gast
Nieuwe installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/18, 20:32:52 »
Citaat van: bartek
en neem ook ongeveer 1.5 gig voor de swap.
Ik had op de wiki (hiero) gelezen van die "n ram - 2*n ram" regel. Is dit nog actueel met Dapper?

budster

  • Gast
Nieuwe installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/18, 20:37:22 »
Je swap is heel afhankelijk wat je draait, met het RAM geheugen wat er vandaag de dag in computers zit zal je nagenoeg nooit je swap nodig hebben. Ik heb nog nooit van de "n ram - 2*ram" regel gehoord maar het lijkt me een hele aardige stelregel.

Maar ja, als je 64MB RAM hebt gaat die regel natuurlijk niet op.

Offline mcgyver

  • Lid
Nieuwe installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/18, 21:12:06 »
Citaat van: Jurgen
Citaat van: mcgyver
Nog niet duidelijk, heb je 1 schijf van 40 met daarop 10 vrij voor ubuntu of heb je  2 schijven (1 van 40 en 1 van 10)? Welke partities staan er al op je 40 gig en hoe wil je het uiteindelijk ingedeeld (of weet je dat nog niet)? Ben je beginner of kan je al aardig wat? Ik weet dat toen ik het voor het eerst deed ik er geen barst van snapte. Heb om het te leren zeker 30 keer geinstalleerd, met allerlei opties uitproberen. Je kan natuurlijk leren van je eigen stommiteiten, makkelijker is het als je van mijn stommiteiten leert.
Ik ben een beginner bij het installeren, ik heb nog maar 1x ubuntu geinstalleerd en toen was het zonder swap partitie.
Ik heb 1 schijf van 40 GB waarvan 10 gereserveerd voor ubuntu (op deze partitie staat al ubuntu, maar deze loopt vast bij het opstarten).

Bedankt
Ik raad je het volgende aan:

Veeg in windows een gedeelte van je harde schijf schoon (je 10 gig) en laat hem ongepartitioneerd. Installeer dan ubuntu. Geef bij de installatie aan dat je de schijfindeling handmatig wil doen en kies dan ergens de optie grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken. Ubuntu gaat dan automatisch naar je 10 gig partitie en maakt zelf een swap partitie aan. Als je later begrijp hoe het werkt kan je meer gaan klooien. Als je pc nog niet werkt valt er niks te klooien.

Als er foutmeldingen zijn tijdens het opstarten, post ze dan hier.