Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu  (gelezen 2039 keer)

dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Gepost op: 2011/12/16, 20:28:11 »
Hallo uit nieuwsgierigheid lijkt het me leuk om op mijn ubuntu 11.10 eens uit te proberen hoe xubuntu en kubuntu werken. is het erg ingewikkeld  om een dual boot te maken met deze systemen of wordt ik net als bij de ubuntu op xp installatie stap voor stap geholpen?   

groeten Robert

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/16, 23:37:24 »
Het makkelijkste is het, om van te voren je hardeschijf al in te delen met aparte partities voor elke installatie.
Zelf zet ik al mijn installaties altijd met een eigen /home, dus niets gedeeld.
Op deze manier zijn mijn /home partities ook elkaars back-up, voor het geval dat ......
Mijn laptop is een quad-boot systeem, met 2x Xubuntu 12.04a.
Gewoon de installatie starten, kiezen voor "anders" bij de lokatie en goed bijhouden welke installatie je op welke partitie zet.
De rest gaat eigenlijk vanzelf.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/17, 00:33:33 »
Bedankt Ron,

Jou idee had misschien toch beter geweest, maar nieuwsgierig zoals ik ben was ik alvast begonnen en heb voor naast Ubuntu installeren gekozen. mijn eerste indruk is positief alles werkt zeer vlot en is heel rustig aan de ogen zonder allerlei poespas. dat kan best wel eens mijn vervanger voor Ubuntu gaan worden. nog even een paar weken spelen voor ik de knoop doorhak.

Groeten Robert

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/17, 15:27:41 »
Het blijft een kwestie van smaak !
Xuby vind ik lekker rustig, simpel te snappen en te configureren.
KDE is erg mooi, maar ik vind eenvoud en snelheid belangrijker.
Unity vind ik niet mooi (mijn smaak).
Gnome3 werkt nog niet zo mooi als Gnome2, dus die wil ik (nog) niet.

Bij elke release probeer ik ze allemaal, al was het maar om te kijken wat de verbeteringen zijn, ik raad je aan om ook zoiets te doen.
Één partitie die je werk partitie is, hier moet je niet te veel aan rommelen.
Één partitie om te testen, die mag je verzieken, zolang je maar terug kunt naar de "hoofd" partitie.
Één partitie om nieuwe versies te testen, zolang je maar ........

Ter info, ik werk nu met Xubuntu 12.04, erg riskant, maar je hebt nu eenmaal waaghalzen nodig, die fouten rapporteren :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/18, 12:38:16 »
Ik heb gisteren ingelogd me Xfce ipv Xubuntu sessie  dit werkt razend snel, ziet er wel erg simpel uit maar alles werkt zelfs high resolution uitzending en filmpjes van Nasa TV.
zelfs als ik veel heb openstaan veel tabbladen en mijn Boinc project http://www.worldcommunitygrid.org/ draait.

bèta versie`s waag ik mezelf niet aan, ik zoek eigenlijk nog een lijst met de meest gebruikte command line commando`s. op mijn stage adres hebben we Ubuntu draaien voor satteliet ontvangers op afstand te bedienen. maar command line ervaring hebben we niet maar is soms wel nodig. heb jij nog een goede tip ?

fijne zondag !


Offline liawim

  • Lid
Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/18, 12:50:43 »
waarom gebruik je geen virtualbox, kan je daar alle distributies die je wil inzetten en testen.




Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/18, 13:00:45 »
voor wat ik begrijp van virtualbox is dat er 2 of meer systemen open blijven staan en dat dit tot dubbel geheugen en processor gebruik leidt dus kom ik er niet achter hoe snel een distro op mijn pc werkt, en ik heb een hardeschijf van 80 gb is dat voldoende ?

Offline liawim

  • Lid
Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/18, 13:49:53 »
als je het voor de snelheid doet dan is het bij voorbaad xubuntu. maar naar mijn mening maakt het mekaar niet zoveel veel. wil je bijv gewoon veilig nieuwe test versies proberen dan is vb ideaal.
Daarnaast kan je voor elke distro zelf bepalen hoeveel geheugen je wil gebruiken. maar dat wordt wel duidelijk in de wizard. gewoon proberen zou ik zeggen. als je alleen test heb je niet zoveel geheugen nodig.
Het is in elk geval simpeler dan voor elke distro apart een partitie te maken.

Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/18, 17:24:40 »
Hoezo bij voorbaat Xubuntu? Niks tegen Xubuntu, maar ook andere werkomgevingen kunnen supersnel zijn op oudere hardware. Bijv. op Kubuntu kun je kubuntu low-fat installeren vanuit pakketbeheer en dan heb je even weinig verbruik als Xubuntu. Ook E17 is modern en toch supersnel. Ook GNOME Classic op 11.10 verbruikt niet zoveel.

Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/18, 18:07:57 »
Wat is E17 ? en classic gnome,,, bedoel je op KDE of Ubuntu ik dacht dat het niet meer bestond.

Offline liawim

  • Lid
Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/18, 18:25:42 »
Hoezo bij voorbaat Xubuntu? Niks tegen Xubuntu, maar ook andere werkomgevingen kunnen supersnel zijn op oudere hardware. Bijv. op Kubuntu kun je kubuntu low-fat installeren vanuit pakketbeheer en dan heb je even weinig verbruik als Xubuntu. Ook E17 is modern en toch supersnel. Ook GNOME Classic op 11.10 verbruikt niet zoveel.

volgens mij zij ik ook dat het naar mijn mening niet zoveel uit maakt. daar komt bij dat ts het over xubuntu en kubuntu heeft niet over andere distros
« Laatst bewerkt op: 2011/12/18, 18:27:59 door liawim »

Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/19, 18:27:19 »
als je het voor de snelheid doet dan is het bij voorbaad xubuntu. maar naar mijn mening maakt het mekaar niet zoveel veel. wil je bijv gewoon veilig nieuwe test versies proberen dan is vb ideaal.
Daarnaast kan je voor elke distro zelf bepalen hoeveel geheugen je wil gebruiken. maar dat wordt wel duidelijk in de wizard. gewoon proberen zou ik zeggen. als je alleen test heb je niet zoveel geheugen nodig.
Het is in elk geval simpeler dan voor elke distro apart een partitie te maken.

Ik ga virtualbox proberen bedankt voor de tip

Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/19, 18:44:51 »
Hoezo bij voorbaat Xubuntu? Niks tegen Xubuntu, maar ook andere werkomgevingen kunnen supersnel zijn op oudere hardware. Bijv. op Kubuntu kun je kubuntu low-fat installeren vanuit pakketbeheer en dan heb je even weinig verbruik als Xubuntu. Ook E17 is modern en toch supersnel. Ook GNOME Classic op 11.10 verbruikt niet zoveel.

Mee eens, probeer er eens een paar. Deze zo ie zo:
KDE (Kubuntu, Chakra Linux, Pardus of PCLinuxOS, en ook leuk om eens te proberen, Mandriva)
GNOME Shell (Fedora, Ubuntu, Mint)
LXDE (Lubuntu, Mint LXDE) XFCE (Xubuntu)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/20, 00:01:03 »
op mijn stage adres hebben we Ubuntu draaien voor satteliet ontvangers op afstand te bedienen. maar command line ervaring hebben we niet maar is soms wel nodig. heb jij nog een goede tip ?
$ ls
wil nog wel eens wat zinnigs opleveren. Welk programma gebruik je om welk soort satellietontvangers via Ubuntu aan te sturen? Als je de naam van dat programma kent, kan het helpen om eens

<programmanaam> --help
in te toetsen.

Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/20, 00:03:14 »
Hoezo bij voorbaat Xubuntu? Niks tegen Xubuntu, maar ook andere werkomgevingen kunnen supersnel zijn op oudere hardware. Bijv. op Kubuntu kun je kubuntu low-fat installeren vanuit pakketbeheer en dan heb je even weinig verbruik als Xubuntu. Ook E17 is modern en toch supersnel. Ook GNOME Classic op 11.10 verbruikt niet zoveel.

volgens mij zij ik ook dat het naar mijn mening niet zoveel uit maakt. daar komt bij dat ts het over xubuntu en kubuntu heeft niet over andere distros

"dan is"
Dat is geen mening.

Daarbij: wie zegt dat ik het over andere distro's heb? E17 en GNOME Classic zitten gewoon in de pakketbronnen van Ubuntu, net als kubuntu-desktop en xubuntu-desktop (en kubuntu low-fat).

Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/20, 17:10:24 »
Gnome classic op 11.10 ?? ik kan het niet vinden in synaptic, wat als ik unity weghaal uit synaptic ?? wat gebeurd er dan

Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/20, 17:27:53 »
Je kunt prima Unity verwijderen in Synaptic en dan GNOME installeren. sudo apt-get install gnome-shell of gewoon gnome-shell uit Synaptic installeren. Daarna kun je op het inlogscherm kiezen voor GNOME Classic (of Fallback o.i.d.). Dan kom in je de klassieke versie. Enige wat je moet onthouden is dat je bij sommige dingen op het paneel (toevoegen van applets of verplaatsen ervan) ALT moet gebruiken. Verder werkt het bijna hetzelfde als GNOME 2.

Re: dual boot Ubuntu kubuntu xubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/20, 18:43:11 »
dank je wel ga ik proberen !  =D