Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 16-terminal-commands-every-user-should-know  (gelezen 1066 keer)

Offline vanadium

  • Lid
16-terminal-commands-every-user-should-know
« Gepost op: 2016/02/14, 17:58:31 »
Een artikel over de terminal in Apple OS X. Komt enigszins bekend voor ...

Re: 16-terminal-commands-every-user-should-know
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/19, 15:54:54 »
Eigenlijk zijn dit wel de 'basisdingen' die handig zijn om te weten. Aanvulling hierop is het commando 'info' ipv 'help' (op een linux machine dan).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline vanadium

  • Lid
Re: 16-terminal-commands-every-user-should-know
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/19, 16:17:18 »
Het artikel is zonder meer bruikbaar voor onze linux bakken. Apple OS X komt immers met net dezelfde GNU bash shell als alle linuxsystemen. Het onderliggende besturingssysteem van Apple OS X is een freeBSD variant, een vrij unix achtig besturingssysteem zoals GNU/Linux.

Re: 16-terminal-commands-every-user-should-know
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/19, 18:17:46 »
Dit is mooi. Copy/paste en opgeslaan. Ik ben van plan veel meer in terminal te gaan doen.
De commando's die ik nog niet kende wil ik snel uit mijn hoofd gaan leren.

Ik mis nog kill en zijn variaties. Zelf gebruik ik nog weleens xkill als een programma vastgelopen is.

Is het niet een idee om een samenvatting van een flinke lijst basic commando's in een main-topic op dit forum vast te zetten?
Genoeg pagina's waar ze met uitleg op staan, maar ik denk dat een korte overzichtelijke opsomming (met korte uitleg erboven) erg handige naslag is.

1. Change Directory
Commando: cd
cd "path/to/directory/"
--------------------------------------------
2. Listing Directory
Commando: ls
ls "path/to/directory/"
--------------------------------------------
3. Open files
Commando: open
open "filename"
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 16-terminal-commands-every-user-should-know
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/19, 21:07:02 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal  :)

Geweldig! Heel goed. En ook heel goed om weer eens onder de aandacht te brengen, Testcees!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: 16-terminal-commands-every-user-should-know
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/20, 00:24:30 »
Ik ben het ook met  Just eens, een beetje liefde voor de terminal is niet verkeerd :)
Ubuntu heeft een prachtig grafisch schilletje en zit prima in elkaar, maar met de terminal kun je bepaalde handelingen net even sneller doen wanneer je een beetje basiskennis hebt.
Sterker nog ik zou niet eens weten hoe ik grafisch bijvoorbeeld op extensie dingen uit een map moet verplaatsen naar een andere (uit mijn blote hoofd)  :)
Misschien is dat 'dino' gedrag, maar zolang het voor mij werkt vind ik het prima.

@partyrabbit, wanneer je echt heel snel en veel leren wilt, heb ik een advies. Doe eens een netwerkinstallatie met een mini.iso, er zijn heel veel beschrijvingen hoe je dit kan doen.
Lukt dat, probeer dan de uitgebreide methode en sla de voorgestelde adviezen over bij het installeren van de pakketten die je wilt hebben. Dat laatste valt wat van te zeggen, degene die bijvoorbeeld thunar wil hebben krijgt anders gratis en voor niks de xfce4 panel als cadeautje. Geen kritiek op Ubuntu, bij Debian krijg je hetzelfde.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline aartje

  • Lid
Re: 16-terminal-commands-every-user-should-know
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/20, 09:17:33 »
Of  : https://nl.wikibooks.org/wiki/Linux_voor_beginners/De_terminal

is ook wel aardig

Of ieder beginnersboek voor Unix/Linux natuurlijk.