Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: defragmentatie  (gelezen 7951 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
defragmentatie
« Gepost op: 2009/10/16, 22:38:13 »
Om Ubuntu naast Windows te installeren is het niet nodig vooraf de Windows schijfpartitie te defragmenteren. Een artikel om dit te onderbouwen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GeenDegramentatieNodig

Klik links bovenin op Documentatie

Re: defragmentatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/16, 22:59:13 »
Dat scheelt een hoop tijd als je een dual boot wilt installeren. :)

Offline tabasco

  • Lid
Re: defragmentatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/16, 23:05:52 »
Goed verhaal, zal wellicht wel wat discussie aanwakkeren...

Je laatste alinea vind ik eigenlijk het geheel ontkrachten, terug bij af:
Citaat
In tegenstelling tot defragmentatie is het soms wel nodig de Windows schijfpartitie op fouten te controleren.
het woord 'soms' kun je beter weglaten als je veilig te werk wilt gaan.

Citaat
Ook na het wijzigen van de Windows partititieomvang (dus na de Ubuntu installatie) is het aan te bevelen de schijfcontrole uit te voeren.
hier zou ik zelf kiezen voor een schijfcontrole voordat het hele Ubuntu installatie proces is uitgevoerd, stel dat er echt iets mis is gegaan.

Dus uiteindelijk wel defragmenteren en partitioneren (met gparted) en de nodige schijfcontroles vooraf en nadien, welke volgens mij standaard worden uitgevoerd bij defrag. Dit alles uiteraard met de nodige backup om geen risico te lopen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: defragmentatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/16, 23:31:48 »
Citaat
In tegenstelling tot defragmentatie is het soms wel nodig de Windows schijfpartitie op fouten te controleren.
het woord 'soms' kun je beter weglaten als je veilig te werk wilt gaan.
De Ubuntu installatie procedure (lees: partman/ntfsresize) zal een foutmelding geven als de Windows schijfpartitie fouten bevat, de partitieomvang niet wijzigen maar de installatie afbreken.
In de foutmelding staat dat dat 'chkdsk  /f /r C:' uitgevoerd moet worden. Strikt genomen is het niet altijd nodig een schijfcontrole uit te voeren (mag altijd).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: defragmentatie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/16, 23:46:35 »
Hmmm... Dan stel je het wel helemaal afhankelijk van de juiste werking van de Ubuntu-installeerder. Die in feite een "derde partij" is: het gaat immers om het Windows-bestandssysteem.

Is het niet veiliger, om gewoon Windows zelf eerst alle schijfcontroles *op zichzelf* te laten doen? Bijvoorbeeld door defragmentatie? Dan heb je een dubbele veiligheid ingebouwd in de procedure. Windows controleert zijn eigen schijf eerst, en daarna heb je als achtervang nog de controle van de Ubuntu-installeerder.

Kost wat meer tijd, OK, maar een installatie van een tweede besturingssysteem is ook iets ingrijpends, waarbij zorgvuldigheid doorgaans zwaarder weegt dan snelheid.

Re: defragmentatie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/16, 23:49:35 »
Wat ik ervan begrijp is dat bij een ntfs geformatteerde schijf defragmentatie niet nodig is, hoe is dit bij een FAT32 geformatteerde schijf?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: defragmentatie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/17, 00:05:15 »
Is het niet veiliger, om gewoon Windows zelf eerst alle schijfcontroles *op zichzelf* te laten doen?
Ja, natuurlijk is het altijd (en per definitie) goed om Windows een schijfcontrole uit te laten voeren. Maar het is niet nodig, als er fouten zijn kan de omvang toch niet worden gewijzigd.

Bijvoorbeeld door defragmentatie?
Nee, juist niet. Technisch is er alleen een reden om (preventief of verplicht) een schijfcontrole uit te voeren, niet voor defragmentatie. Een defragmentatie kan zelfs tegenwerken maar heeft zeker een (soms/vaak fors!) langere doorlooptijd dan een schijfcontrole!

Kost wat meer tijd,
Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan??

n.b.: bedankt voor alle reacties (tot nu toe) ! :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: defragmentatie
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/17, 02:16:47 »
Prima artikel!

Voor een Wubi-installatie is het wel aan te raden om een defragmentatie te doen, zo heb ik begrepen.
Omdat dit een heel groot bestand is op de NTFS-partitie, wil je niet dat die in stukjes op je schijf terecht komt.
Door defragmentatie vooraf krijg je als het goed is grotere stukken aaneengesloten vrije ruimte, zodat de kans op fragmentatie van je Wubi-bestand kleiner wordt.
Als het wubi-bestand er eenmaal is, dan zal die niet meer/erger fragmenteren, omdat de grootte gelijk blijft.

Linkjes: https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#Installation%20error%20while%20formatting%20the%20swap%20file
en: https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#Improving%20disk%20performance

Met JkDefrag kan je ook alle bestanden naar het begin van de schijf verhuizen, zie http://www.kessels.com/JkDefrag/
Maar als dat niet nodig is, dan zou ik het niet doen.

Een schijfcontrole voordat je gaat installeren zou ik wel altijd doen. Zoveel tijd kost dat niet, en voorkomen is beter dan genezen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: defragmentatie
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/17, 11:14:44 »
Een schijfcontrole voordat je gaat installeren zou ik wel altijd doen. Zoveel tijd kost dat niet, en voorkomen is beter dan genezen.

Dat denk ik ook, ja.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: defragmentatie
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/17, 11:52:26 »
Een schijfcontrole voordat je gaat installeren zou ik wel altijd doen. Zoveel tijd kost dat niet, en voorkomen is beter dan genezen.

Moet je vooral doen. Maar technisch is er geen onderbouwing voor: er valt namelijk niets te genezen want de installatie zal stoppen met de opmerking dat schijfcontrole nodig is. Met andere woorden: de installatie starten zonder schijfcontrole vooraf is geen risico. Ja, misschien moet je een keer extra opstarten maar aangezien ook ntfs vaak wel ok zal zijn is dit (formeel) overbodig.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: defragmentatie
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/17, 19:08:44 »
@ testcees: je hebt me overtuigd van het schrappen van defragmentatie in Windows....  :)

Ik heb mijn installatiehandleiding herzien, en defragmentatie vervangen door schijfcontrole.
http://sites.google.com/site/computertip/installeren
(punt 2)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: defragmentatie
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/17, 22:32:32 »
Mag ik trouwens een suggestie doen, namelijk om de titel te veranderen? De titel "Is defragmentatie nodig voor een Ubuntu installatie?" is niet helemaal duidelijk. Ik zou eerder een titel als "Is defragmentatie nodig voor u Ubuntu installeert?" of iets in die zin suggereren. Dan weet je meteen dat het gaat over de defragmentatie die je moet uitvoeren voor je Ubuntu installeert, en niet de defragmentatie die op een Ubuntu installatie kan ontstaan.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: defragmentatie
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/18, 00:49:21 »
Voor een Wubi-installatie is het wel aan te raden om een defragmentatie te doen, zo heb ik begrepen.
Omdat dit een heel groot bestand is op de NTFS-partitie, wil je niet dat die in stukjes op je schijf terecht komt.
Door defragmentatie vooraf krijg je als het goed is grotere stukken aaneengesloten vrije ruimte, zodat de kans op fragmentatie van je Wubi-bestand kleiner wordt.
Een no-brainer voor een Wubi installatie. Zelf ook gedaan. ;) Tip toegevoegd!

Met jkdefrag heb ik geen ervaring. Het programma heet tegenwoordig MyDefrag. Lijkt een prima alternatief voor het standaard Windows defragmentatie programma. Nog niet toegevoegd aan het artikel maar wel interessant (/inbehandeling  ;)) . Bedankt.

Mag ik trouwens een suggestie doen, namelijk om de titel te veranderen? De titel "Is defragmentatie nodig voor een Ubuntu installatie?" is niet helemaal duidelijk. Ik zou eerder een titel als "Is defragmentatie nodig voor u Ubuntu installeert?" of iets in die zin suggereren.
Tip ook opgenomen: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GeenDegramentatieNodig
Thanks.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: defragmentatie
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/18, 16:44:41 »
Eerlijkheidshalve zou je ivm "fragmentatie" ook iets over de fragmentatie van een ext234- systeem
moeten zeggen.  http://prefetch.net/blog/index.php/2007/01/21/determining-file-fragmentation-on-ext3-file-systems/
( en een heel goed artikel in de Duitse c't:  http://www.heise.de/kiosk/archiv/ct/2008/5/214_kiosk ** )

Net bij een server met vele transacties is dat niet meer helemaal verwaarloosbaar.

Verder vind ik het een beetje overdreven als je bij de defrag van Win.. ook verder op freeware en extra progjes van Win.. ingaat.
Wij zijn nog steeds geen Win.. adviseurs geworden of wél ?

track

** Mits je het artikel wil lezen kan ik je misschien helpen. (pm mij aub)  Ik heb me immers op de c't geabbonneerd.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: defragmentatie
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/18, 17:08:38 »
Laten we dat dan wel in een ander atikel doen, want we hebben namelijk nu al een titel voor het artikel waardoor de fragmentatie die op ext2, ext3 of ext4 partities een ander onderwerp betreft.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: defragmentatie
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/18, 17:11:17 »
[offtopic]
Track, ik ben wel benieuwd naar dat artikel :)
Ik heb zelf ook al eens wat geëxperimenteerd met verschillende defraggers voor Ext3, maar daarmee heb ik in de praktijk nog geen echte snelheidswinsten geboekt.
Wat ik geprobeerd heb:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=169551
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=865162

Re: defragmentatie
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/18, 18:31:17 »
Scheelt weer een handeling met een dualboot install.Hoewel ik zelf thuis geen 1 dualbootpc met windows heb,maar misschien bij een ander  ^-^
Kubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: defragmentatie
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/18, 19:04:33 »
Tip: verbeter even de titel van de instructiepagina in de docu:
wiki.ubuntu-nl.org/community/GeenDegramentatieNodig
« Laatst bewerkt op: 2009/10/18, 19:38:54 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: defragmentatie
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/18, 23:16:37 »
Wat een domme fout. :-[

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GeenDefragmentatieNodig

Wel fijn dat iedereen meehelpt de wiki te verbeteren! :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: defragmentatie
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/18, 23:23:21 »
Wat een domme fout. :-[

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GeenDefragmentatieNodig

Wel fijn dat iedereen meehelpt de wiki te verbeteren! :)

Waarom dom? We maken allemaal fouten. Gelukkig mag dat, want we zijn mensen. Het is pas erg met iemand gesteld, wanneer hij van zichzelf geen fouten mag maken.  :)

Offline track

  • Lid
Re: defragmentatie
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/22, 21:50:26 »
In mijn antwoord # 13 had ik op een artikel over fragmentatie gewezen.
Inmiddels is er een link die de praktische kant van fragmentatie en de omgang daarmee beschrijft:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-defragmenteren-schijfopruiming-e-d/msg494518/#msg494518
rsp.  http://webupd8.blogspot.com/2009/10/defragmenting-linux-ext3-filesystems.html

Dit is een uitstekende aanvulling bij het c't-artikel.

track

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: defragmentatie
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/23, 00:52:19 »
Track, zoals je in antwoord #15 kan lezen heb ik het ook eens geprobeerd, met 2 andere scripts.
Ik merkte totaal geen verbetering in de snelheid, ook al was de fragmentatie afgenomen.
Ik twijfel dus wel aan het nut van defragmenteren, zeker als je je systeem op een normale manier gebruikt.

Bovendien is het in veel gevallen denk ik ook wel sneller om je bestanden eerst naar een andere schijf te verplaatsen/tarren, de originele schijf leeg te halen en de bestanden weer terug te zetten.

Offline track

  • Lid
Re: defragmentatie
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/23, 14:19:27 »
Nee, voor het praktijk maakt het geen bal uit.  Dat zeggen ook de mensen van de c't en van de webupd8- link.
Je moet expres een situatie hebben of aanmaken waar je een fragmentatie van boven de 50% krijgt voor je
praktisch iets merkt.  En det lukt bij normaal gebruik in geen 5 jaren, laat staan in de tijd die je een LTS-versie
gebruikt.  In het praktik dus nog steeds:  Pjotr heeft gelijk, en geen fragmentatie !

In de theorie en in extreme situaties: ja, er is fragmentatie, en je kunt er zelfs iets aan doen, mits het echt moet.
En je weet ook vanaf welk punt je er mee rekening moet houden.  Dat treft het punt misschien.

track

Offline Dave

  • Lid
Re: defragmentatie
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/23, 14:39:29 »
Waar het voornamelijk nogal eens mis ging was vanuit Linux schrijven naar ntfs op een flink gefragmenteerde schijf.
In hoeverre dit niet meer voor kan komen? Hopelijk is het goed onderbouwd om het af te schaffen.


Offline track

  • Lid
Re: defragmentatie
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/23, 15:32:45 »
Alles wat hier over "fragmentatie en Linux" gezegd werd geldt alleen voor ext234 !!
De ntfs is weer een ander verhaal ! 
Die zal vanzelfsprekend onder Linux niet minder fragmenteren dan onder Win.. , dus heb je hier best wél
defragmentatie nodig, na verloop van een zekere tijd.  En die zal je toch het best onder Win.. doen !

Dit blijft dus ook onder Linux noodzakelijk.  Het blijft immers ntfs uit huize MS !

track

p.s.: dit alleen is al een belangrijke reden om best wél een dubbel boot met Win.. te blijven houden !  Ook voor mij.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/23, 18:12:23 door track »