Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geïnstalleerd op EXT4 -> tutorial werkt niet.  (gelezen 667 keer)

Geïnstalleerd op EXT4 -> tutorial werkt niet.
« Gepost op: 2012/09/17, 15:27:25 »
Hallo, ik heb tijdens mijn installatie EXT4 gekozen omdat ik over een nieuwe ssd bezit.
Op de webstie vond ik een tutorial om de swapneigin te verlagen, maar wanneer ik het bestand open
dan ziet die er heel anders uit dan in de tutorial, komt dat omdat ik het op een EXT4 heb geïnstalleerd?
Hoef ik deze tutorial niet uit te voeren dan? Alvast bedankt!

Het gaat om deze tutorial:
Na de installatie: noatime en niet relatime
3. Verander een optie in /etc/fstab. Als volgt:

Installeer eerst even kladblokje Leafpad, want dat is beter dan Gedit.

a. Klik op het grijze Ubuntulogo (Dash home), bovenin de uitklapbare zijbalk. Gebruik de zoekterm Terminal
Klik op Terminalvenster

tik in (kopieer en plak, dat is het beste):
gksudo leafpad /etc/fstab

druk op Enter

b. Verander "relatime" in "noatime", waar u deze term ziet in regels in het tekstbestand. Vermoedelijk overigens slechts één of twee keer.

Een aangepaste regel wordt dan ongeveer zoiets:
UUID=f0ae2c59-83d2-42e7-81c4-2e870b6b255d / ext2 noatime,errors=remount-ro 0 1

Daarmee schakelt u het "toegangstijdstip"-stempel uit, dat het besturingssysteem telkens plaatst op een bestand, wanneer dat bestand wordt aangeroepen door het besturingssysteem.

c. Opslaan en bestand sluiten.

Bij mij ziet het er zo uit als ik het bestand open:

Citaat
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sdb5 during installation
UUID=*even weg gehaald om privacyredenen* /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sdb6 during installation
UUID=*even weg gehaald om privacyredenen* none            swap    sw              0       0
#
# Aanpassing voor SSD
tmpfs      /var/log        tmpfs        defaults           0    0
« Laatst bewerkt op: 2012/09/17, 15:30:07 door ubuntunoob »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Geïnstalleerd op EXT4 -> tutorial werkt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/17, 15:37:10 »
Je kan deze regel:
UUID=*even weg gehaald om privacyredenen* /               ext4    errors=remount-ro 0       1
veranderen in dit:
UUID=*even weg gehaald om privacyredenen* /               ext4    noatime,errors=remount-ro 0       1

relatime is tegenwoordig een standaardoptie geloof ik, vandaar dat die optie er niet altijd expliciet bij staat.

Ik gebruik hier nog steeds wel gewoon relatime op mijn SSD. Volgens mij maakt het niet zo heel veel verschil uit.

Re: Geïnstalleerd op EXT4 -> tutorial werkt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/17, 15:56:27 »
Oké, ik heb het veranderd iig. Verder vond ik nog iets gaar in de tutorial bij multimedia, namelijk het volgende:
Zoekopdracht: VLC (let op: druk niet op Enter, het zoeken begint automatisch. Wacht totdat de zoekopdracht is voltooid).
Klik op VLC mediaspeler en druk op de knop Installeren.

e. Installeer op deze manier ook de volgende programma's:

*  SMPlayer

*  Audacious

Let op: installeer niet de Mozilla-plugins (Firefox-plugins) voor VLC of Mplayer! Video- en filmweergave op websites gaat tegenwoordig namelijk beter met de standaard ingebouwde Totem-plugins.

Ik heb echt gewoon gedaan wat er stond, maar ik krijg gewoon automatisch die Vlc plugin in firefox. Ik heb hem iig nu uitgeschakeld, maar denk dat je verplicht bent om de vlc plugin mee te installeren als je vlc wil gebruiken. Of hoe zit dat eigenlijk? Wat heb ik verkeerd gedaan? Kan ik de plugin nog verwijderen?

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Geïnstalleerd op EXT4 -> tutorial werkt niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/19, 07:42:41 »
Jahoor, je kan die plug-in gewoon verwijderen. In ubuntu kunnen programma's andere hulpmiddelen 'aanraden', en die worden dan standaard met dat programma mee geïnstalleerd. Maar als je er geen last van hebt zou ik het gewoon laten staan ;)

Re: Geïnstalleerd op EXT4 -> tutorial werkt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/19, 16:03:15 »
Of je het mag verwijderen, dat weet ik wel, maar hoe je het verwijderd, dat weet ik niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geïnstalleerd op EXT4 -> tutorial werkt niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/19, 16:40:31 »
Ik heb de instructie voor de SSD even aangepast aan het (tegenwoordig) ontbreken van relatime. Was me nog niet opgevallen...

Plugins schakel je als volgt uit: werkbalk Firefox - Extra - Add-ons - klik bij de betreffende plugin op Uitschakelen.

Vreemd trouwens dat je die VLC-plugin vanzelf meekreeg. Ik heb ook VLC geïnstalleerd, en bij mij kwam die niet mee. Mogelijk omdat ik Xubuntu gebruik i.p.v. Ubuntu? Ik zal het eens nakijken.

Re: Geïnstalleerd op EXT4 -> tutorial werkt niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/19, 18:35:39 »
Ik gebruik idd ubuntu. Je kan misschien ook de automatische ondersteuning van trim in je tutorial zetten dat is mogelijk door toevoegen van de discard optie in /etc/fstab.

Zo ziet het er dan volledig uit:
/dev/sdb3 / ext4 discard,noatime,errors=remount-ro 0 1

Deze tip heb ik afgehaald van deze site: http://www.wiki.ubuntu-nl.org/community/SSD
Het is een optionele optie. Ik vraag mij af waarom optioneel, trim is toch erg goed voor je SSD?

De tutorial onder I/O scheduler, dat snap ik niet goed. Er staat dat je anticipatory niet mag gebruiken voor de SSD en toch staat er anticipatory in de code die je in terminal moet invullen. Gaar... Of wordt het via die code de anticipatory uitgeschakeld? Mag ik dan wel de code gewoon in de terminal zetten dan zodat anticipatory wordt uitgeschakeld?