Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe poll?  (gelezen 12356 keer)

Offline Ruben

  • Lid
Nieuwe poll?
« Gepost op: 2006/11/13, 14:38:46 »
Nou wordt het wel een beetje saai. Iemand ideen voor een nieuwe poll?
Misschien een kleine, maar wel een nuttige:

wat kies jij?
6.06 dapper drake
6.10 edgy eft


Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Nieuwe poll?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/13, 14:46:01 »
leuk, maar ik mis Feisty ... die draai ik ondertussen in Dual-boot en aan de updates te zien die ik dagelijks krijg wordt er hard aan gewerkt. Voor Edgy komen minder updates binnen dan voor Dapper, vreemd ...

Mijn top 4:
1. Dapper: Heb ik nooit stuk gekregen
2. Feisty: Net zoals Edgy maar ik heb 't gevoel dat er veel meer aandacht naar toegaat dan naar Edgy
3. Edgy: Opvolger van Dapper met wat meer eye-candy, niet zo stabiel als Dapper
4. Breezy: Hier moest je nog veel zelf doen, echt veel uit geleerd.
Hoary en Warty heb ik nooit kunnen testen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Kev

  • Lid
Nieuwe poll?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/13, 16:15:46 »
Citaat van: bartek
leuk, maar ik mis Feisty ... die draai ik ondertussen in Dual-boot en aan de updates te zien die ik dagelijks krijg wordt er hard aan gewerkt. Voor Edgy komen minder updates binnen dan voor Dapper, vreemd ...

Mijn top 4:
1. Dapper: Heb ik nooit stuk gekregen
2. Feisty: Net zoals Edgy maar ik heb 't gevoel dat er veel meer aandacht naar toegaat dan naar Edgy
3. Edgy: Opvolger van Dapper met wat meer eye-candy, niet zo stabiel als Dapper
4. Breezy: Hier moest je nog veel zelf doen, echt veel uit geleerd.
Hoary en Warty heb ik nooit kunnen testen.
Hehe Breezy dag 1 damn heb het al kapot gekregen. Hehe dan maar een half jaartje terug naar Windows, dus echt wel op Dapper blijven wachten en dan bij de release van Dapper was ik een 3 maand zonder internet gevallen, door een stom ongeluk bij de heraanleg van de baan, hehe die minkunkels van die firma die die baan heraanlegde had toevallig de ondergrondse bekabeling kapotgekregen en ja baan terug open en heeft nog een maand geduurd eer er terug internet was, stoem bouwverlof, hehe, maar nu sinds ja de datum dat ik hier geregistreerd sta heb ik Dapper draaien en vind hem lekker bollen, beter dan Fedora Core die ik draaide.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Ruben

  • Lid
Nieuwe poll?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/13, 19:14:20 »
Mijn top 3:
1. Dapper; ongelofelijk stabiel!
2. Breezy; Enorme vooruitgangen gemaakt.
3. Edgy; tussendoortje, ik wacht wel op feisty

Feisty nog niet geprobeert, ga dat binnekort zeker wel doen.

Offline Kev

  • Lid
Nieuwe poll?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/13, 19:18:52 »
Als ik een nieuw pc'tje heb ga ik een image van Dapper op die computer zetten en dan gebruik ik deze rommelbak om met Feisty te experimenteren.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Nieuwe poll?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/28, 16:48:32 »
Er is een interessante poll bezig op 't engelstalig forum:

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=297392

De vraag is of proprietaire Nvidia/ATI-drivers standaard moeten meegeleverd worden of niet. De poll is ontstaan na dit artikel:
https://wiki.ubuntu.com/AcceleratedX
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=296029

Persoonlijk vind ik dat zoiets standaard meeleveren de deuren openzet voor andere proprietaire software en dus de ontwikkeling van vrije en open software kan afremmen, maar ik vind 't wel goed dat mensen bij de installatie de keuze kunnen maken of ze deze willen of niet.

Wat vinden jullie?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Dave

  • Lid
Nieuwe poll?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/28, 17:14:23 »
ik snap niet helemaal wat proprietaire inhoudt.

neem aan dat met vidiodrivers de drivers voor vidiokaarten bedoeld wordt?
Nu kan ik Ubuntu niet op de laptop installeren omdat het scherm zwart blijft.
hoor wel het muziekje dat ubuntu gestart is maar verder naks.
Dus ik juich alles toe als het met een volgende versie wel zou lukken.
Nu is het enkel nog suse die wel werkt.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Nieuwe poll?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/28, 17:26:42 »
Een keuze bij de installatie vind ik inderdaad wel een goed idee, maar dit alleen zolang er geen goede opensource drivers beschikbaar zijn. Maar is dat eigenlijk wel in overeenstemming met Ubuntu's philosophy? Kijk maar naar dat hele gedoe rond Firefox/Iceweasel, alleen maar om een logo'tje...

budster

  • Gast
Nieuwe poll?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/28, 21:04:41 »
Ik begrijp eigenlijk waarom er geen 'alternate install' optie op de live CD zit.

`GooZ

  • Gast
Nieuwe poll?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/28, 21:21:33 »
Citaat van: bartek
Persoonlijk vind ik dat zoiets standaard meeleveren de deuren openzet voor andere proprietaire software en dus de ontwikkeling van vrije en open software kan afremmen, maar ik vind 't wel goed dat mensen bij de installatie de keuze kunnen maken of ze deze willen of niet.

Wat vinden jullie?
Hmm... niet zozeer. Het gaat hier namelijk niet om proprietairy applications. Deze zullen (zegt sabdfl) altijd geweerd worden uit Ubuntu. Er is echter een structureel verschil tussen dingen laten werken, die anders helemaal niets doen (en zelfs de bedrijven achter deze producten pushen om toch te opensourcen) en applicaties/codecs gebruiken waar een perfect opensource alternatief voor bestaat.
Zoals Mark al zegt: Je moet de gebruikers niet straffen omdat ze hardware gekocht hebben waarvoor enkel binaire drivers bestaan, je moet ze aanmoedigen om deze hardware niet te kopen.

Nieuwe poll?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/29, 09:33:54 »
Ik heb het een beetje moeilijk met dit onderwerp.  Als je nieuwe hardware koopt, veronderstel je dat die werkt.  Als de fabrikant daarvoor drivers heeft, die werken onder Linux, maar die niet onder de open source licentie vallen, is dat dan een probleem en waarom?  Omdat er mensen zijn die meer uit die hardware willen halen als ze er zelf drivers voor kunnen schrijven en ze liefst ook toegang krijgen tot de code van de fabrikant om dit te verwezenlijken?  Of zijn die drivers van de fabrikanten niet 'gratis' en ligt daar het probleem?
Ik kan niet echt vatten waar het probleem zich juist situeert.

Als mijn hardware werkt met open source drivers heb ik er geen moeite mee om die drivers te houden, integendeel.  Als het enkel lukt via de drivers van de fabrikant, dan voel ik mij genoodzaakt om die te gebruiken, aangezien ik zelf niet de kennis heb om daar mee te gaan prutsen en er een oplossing voor te zoeken.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Nieuwe poll?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/29, 09:58:14 »
Het probleem met binaire drivers is
- je weet niet wat erachter zit
- je kan de werking ervan niet voorspellen
- is gelimiteerd tot een aantal platformen
- geen uitgebreide ondersteuning mogelijk
- bestaan van drivers onvoorspelbaar (denk maar aan de ati fglrx driver die < radeon 9500 kaarten niet meer ondersteunt)
- omdat er zoveel verschillende kernelconfiguraties bestaan voor linux is het noodzakelijk om bepaalde delen open source te hebben... momenteel is er een klein gedeelte open source en daar hangt dan een grote binaire blob aan vast
- http://wesley.debianbox.be/2006/10/16/nvidia-root-exploit-in-binaire-blob/
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Nieuwe poll?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/29, 13:09:31 »
Bedankt voor de opheldering, profoX.  Ook via de link naar je website/weblog.
Ik begrijp nu beter het belang van deze discussie.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Nieuwe poll?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/11/29, 15:56:46 »
Citaat van: Sander50
Een keuze bij de installatie vind ik inderdaad wel een goed idee, maar dit alleen zolang er geen goede opensource drivers beschikbaar zijn. Maar is dat eigenlijk wel in overeenstemming met Ubuntu's philosophy? Kijk maar naar dat hele gedoe rond Firefox/Iceweasel, alleen maar om een logo'tje...
ik denk dat de kwestie rond binaire drivers is dat het de afhankelijklheid en kwetsbaarheid versterkt van een onafhankelijke distro zoals ubuntu.

vanuit het oogpunt van de  "klant" , of de aspirant gebruiker , zouden deze drivers net de doorslag kunnen geven om een distro te gebruiken of niet...dat is de andere kant van de medaille.

het eerste vind ik belangrijker. die afhankelijkheid en kwetsbaarheid zijn niet te onderschatten "gevaren".
immers men verliest inzicht in het functioneren van een systeem.
omdat men de drivers niet "inzichtelijk" maakt!

Gandyman1

  • Gast
Nieuwe poll?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/11/29, 17:05:21 »
Hmz ik raak een beetje in de war als ik dit allemaal lees.

* Zie allemaal kreten van gesloten- / opensource drivers ...
* Gratis of betalen......
* wel of niet de drivers in kunnen zien / aanpassen.....
enz enz enz...

Laten we Windows eens bekijken.
U installeerd het.
Koopt een vga kaart met bijbehorende drivers, installeerd wederom en na wat schietgebetjes werkt het, of zoals vaak gebeurt het werkt niet, CQ niet goed.
Welaan als trouw Windows gebruiker ga je dan zitten afwachten op betere tijden en updates van de desbetreffende fabrikant.

Aldus een omschrijving van de situatie zoals iedereen gewoon is met Windows.

Welaan nu mijn hersen spinsel wbt Linux in het algemeen.

Een aantal fabrikanten zijn zo aardig om Linux drivers te maken.
Echter de vrije wereld is kompleet losgeslagen en maakt vele, zoniet waanzinnig veel distro's / Flavours.
Dus die fabrikant levert linux drivers bij zijn product, echter waarschijnlijk niet geschikt voor een grote variatie van distro's.
Maar slechts voor een aantal die de goede kernel gebruikt.

En nu klaagt de community dt de drivers niet open gegeven word.

Hmz , begrijp me goed ik bescherm nu niet die fabrikanten maar plaats mezelf even in hun schoenen.
Wij eisen van hun openheid van zaken terwijl wij zelf het probleem veroorzaakt hebben.

Voor Windows drivers schrijven is lekker makkelijk, 1 distro 1 soort driver.
Voor linux een wereld van verwarring met veel distro's.

Stel dat die drivers het geheim van dat model VGA kaart kunnen verraden aan een ander merk die ook vga kaarten maakt.
Kan ik me een beetje voorstellen dat ze niet graag die drivers openbaar maken.

Ik kan hier nog vele voorbeelden geven die het rondstrooien van drivers tegenhoud maar lijkt me een te grote love story worden.

Ik wilde dit alleen maar ff kwijt, om iedereen eens neutraal te laten denken over dit probleem.

En daarnaast lijkt het me beter dat de community zelf met de fabrikant om tafel gaat zitten, om te kijken hoe er een structuele oplossing kan komen voor dit probleem.

Dat zowel wij als zij water bij de wijn doen.
Misschien kan de community aangeven hoe de fabrikant een universele driver kan maken, met die verstanden dat de fabrikant aangeeft hoe wij aanpassingen kunnen maken in Linux zodat die driver goed werkt.

Dit scheelt de fabrikant een boel werk, en wij hebben altijd uptodate drivers van hun.

Just my 2 pence.

:D

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Nieuwe poll?
« Reactie #16 Gepost op: 2006/11/29, 17:37:41 »
Citaat van: Gandyman1
Stel dat die drivers het geheim van dat model VGA kaart kunnen verraden aan een ander merk die ook vga kaarten maakt.
Kan ik me een beetje voorstellen dat ze niet graag die drivers openbaar maken.
De echte reden is dat de ontwikkelaars van deze hardware grote stukken uit hun broncode heeft gepikt van een andere fabrikant ... en nu zal die fabrikant natuurlijk nooit zijn broncodes opensource maken want dan riskeert ie direct een paar dure rechtszaken ...
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Dave

  • Lid
Nieuwe poll?
« Reactie #17 Gepost op: 2006/11/29, 17:54:23 »
kijk dan snap je ook gelijk waarom microsoft zo weinig vrijgeeft


Citaat
k snap niet helemaal wat proprietaire inhoudt.
ben ik niet de enige blijkbaar

Offline Dave

  • Lid
Nieuwe poll?
« Reactie #18 Gepost op: 2006/11/29, 17:55:27 »
Citaat
Zoals Mark al zegt: Je moet de gebruikers niet straffen omdat ze hardware gekocht hebben waarvoor enkel binaire drivers bestaan, je moet ze aanmoedigen om deze hardware niet te kopen.
verstandige man blijkt keer op keer.

Nieuwe poll?
« Reactie #19 Gepost op: 2006/11/29, 17:59:10 »
Citaat van: Gandyman1
En daarnaast lijkt het me beter dat de community zelf met de fabrikant om tafel gaat zitten, om te kijken hoe er een structuele oplossing kan komen voor dit probleem.

Dat zowel wij als zij water bij de wijn doen.
Misschien kan de community aangeven hoe de fabrikant een universele driver kan maken, met die verstanden dat de fabrikant aangeeft hoe wij aanpassingen kunnen maken in Linux zodat die driver goed werkt.
Een beetje zoals Apple het doet dus?  Die ontwerpen zowel hard- als software en laten de hardware die ze nodig hebben door fabrikanten maken naar het ontwerp van Apple.
Rest er alleen de vraag of de open source gemeenschap sterk genoeg staat om met de fabrikanten rond de tafel te gaan zitten.  Zijn wij een doelgroep die het voor een fabrikant rendabel maken om specifiek rond open source te gaan werken?

Nieuwe poll?
« Reactie #20 Gepost op: 2006/11/29, 21:14:16 »
Citaat
Een beetje zoals Apple het doet dus?
hmm nee!

Citaat
Zijn wij een doelgroep die het voor een fabrikant rendabel maken om specifiek rond open source te gaan werken?
Ik denk het wel karel.

laatst (correct me if I am wrong) kwam er iets voorbij waarin gezegd werd 6 miljoen Ubuntu gebruikers.

nu vraag ik me af ?
Tel daarbij eens op:
Suze, mandrake enz enz .
Dus alle distro's

Dan praat je over vele miljoenen mensen cq gebruikers.
En je kan best zonder programma A of B.
Maar een pc zonder VGA kaart, gaat een beetje op een radio lijken en verliest duidelijk een zeer belangrijke functie.

Dus iedere pc waar een vga kaart in moet is een afzet markt.
Lijkt mij dat er voor de fabrikanten toch wel een redelijke afzetmarkt is voor Linux users ???
Daar komt bij dat je ( in tegenstelling met Windows) niet voor ieder model kaart aparte drivers hoeft te ontwikkelen.
Door de boot genomen werkt 1 driver goed voor alle modellen in Linux.
Let wel door de boot genomen he?
Echter in vergelijking met Linux is het bij lange na niet zo extreme als in Windows.

Kijk wat Bartek al aanhaalde is 1 van de redenen dat ze niet rondstrooien, Ditzelfde geld voor Windows, die zich ook sufjat.
En neem van mij aan dat het in dat hele wereldje gebeurt, ( denk aan de Sony rootkit).
En neem nog iets van mij aan, ik weet meer dan je denkt ...... ( en ben er niet trots op. :( )
Ik kwam ermee in aanraking zo rond 1972 ongeveer.
Dat ook mega grote bedrijven hier in Nederland gezamelijk dure programma's aankochten, deze lieten hacken en samen deelden zodat het wat goedkoper was.
Ze maken zich achter de schermen er allemaal schuldig aan, of hebben dit gedaan.
 
Een pre is dat Windows aan de vga-kaart-makers verteld hoe die vga kaart goed werkt in Windows.

Want laten we eerlijk zijn, als niemand weet hoe Windows werkt, kan er ook niemand een driver maken voor een vga kaart die op Windows moet werken.
DUS ????
Ze werken samen.

Nu dan.
Open-source (het woord zegt het al ) daarvan weet iedereen hoe het werkt.

Zwart-wit gezien zou het dus voor iedere fabrikant appeltje-eitje moeten zijn om daar drivers voor te maken, die zouden ze bij wijzen van spreken zo uit hun mouw moeten kunnen schudden.

Dus kom ik weer terug op mijn vorige post.

Een aantal primaire zaken ( belangen) lopen hier naast elkaar of uit elkaar, hoe dan ook , zorgen voor problemen.

* Diversiteit van Linux flavours. ( Als dit een probleem is ?? )
* Concurentie onder de vga makers als zij hun drivers open-source maken.
* Mogelijke diefstal van software van elkaar.
* Niet goed samenwerken tussen de Linux wereld en de Vga-kaart makers.

Wederom zal ik veel punten ff snel missen die erbij horen staan.

Maar wederom is dat niet het probleem.
Het probleem in deze is de oplossing.

En een mogelijke oplossing lijkt mij dat prominente figuren zoals Mark Shuttleworth van de diverse distro's de handen ineen moeten slaan en met de fabrikanten om tafel moeten gaan zitten, om tot een oplossing te komen.

Voorbeeldje:
Stel de vga-kaart makers willen geen geld in ontwikkeling steken voor de Linux drivers dat ze dan wel vertellen hoe de kaart werkt of aangestuurd moet worden, zodat de community zelf die drivers schrijft.
Dan kost het hun geen arbeidsloon , zij blij want ze verkopen kaarten , wij blij want we hebben drivers.

zomaar een maf voorbeeld. BTW :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Nieuwe poll?
« Reactie #21 Gepost op: 2006/11/30, 00:24:23 »
Citaat van: Gandyman
laatst (correct me if I am wrong) kwam er iets voorbij waarin gezegd werd 6 miljoen Ubuntu gebruikers.
Dat was een wereldwijde schatting betreft alleen al ubuntu in een filmpje van ongeveer 2 jaar geleden! ;) Dus zo onderhand zijn het er al veel meer.

budster

  • Gast
Nieuwe poll?
« Reactie #22 Gepost op: 2006/11/30, 00:40:45 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Citaat van: Gandyman
laatst (correct me if I am wrong) kwam er iets voorbij waarin gezegd werd 6 miljoen Ubuntu gebruikers.
Dat was een wereldwijde schatting betreft alleen al ubuntu in een filmpje van ongeveer 2 jaar geleden! ;) Dus zo onderhand zijn het er al veel meer.
Lijkt mij erg optimistisch, wellicht dat er zoveel CD's + downloads waren.... maar dat zijn nog niet het aantal gebruikers.

ik denk dat het er veeeel minder zijn. Maar ik hoop dat ik het mis heb, ik denk dat ze beter kunnen kijken hoeveel unieke IP adressen updates doen bij de main repo's. Dat zal een veel realistischer beeld geven.

Nieuwe poll?
« Reactie #23 Gepost op: 2006/11/30, 00:48:54 »
Citaat van: budster
Citaat van: CORVUS_CORAX
Citaat van: Gandyman
laatst (correct me if I am wrong) kwam er iets voorbij waarin gezegd werd 6 miljoen Ubuntu gebruikers.
Dat was een wereldwijde schatting betreft alleen al ubuntu in een filmpje van ongeveer 2 jaar geleden! ;) Dus zo onderhand zijn het er al veel meer.
Lijkt mij erg optimistisch, wellicht dat er zoveel CD's + downloads waren.... maar dat zijn nog niet het aantal gebruikers.

ik denk dat het er veeeel minder zijn. Maar ik hoop dat ik het mis heb, ik denk dat ze beter kunnen kijken hoeveel unieke IP adressen updates doen bij de main repo's. Dat zal een veel realistischer beeld geven.
Ik moet eerlijk zeggen dat alleen al in nederland er erg veel Ubuntu-gebruikers zijn, althans in mijn omgeving zijn er echt al veel lui die Linux gebruiken, waarvan de meerderheid Ubuntu.
Ik geloof dus dat die cijfers wel op een relatief redelijke wijze ingeschat zijn.

Nieuwe poll?
« Reactie #24 Gepost op: 2006/11/30, 01:13:09 »
Helemaal mee eens.
Want we praten over wereldwijd he ??

Ik denk dat je blij verrast zal zijn als je het werkelijke aantal hoort.
En dan vind ik dat je alleen al als Ubuntu groep aardig serieus genomen mag worden.

En stel dat ( hypothetisch genomen ) novel laatst aan MS 40 000 000 heeft betaald om te voorkomen dat de gebruikers geen rekening krijgen van 150 ,
Is die groep ook best groot ??

Dus als je over wereldwijd praat en alle distro's op een hoop gooit is dit een serieuse groep hoor ??

Dus mijn werkelijke hoop is gevestigd op dit moment op 2 dingen.

*Dat Feisty een succes nummer word en nog ergonomischer als Dapper 6.06.
*Dat de nieuwe vista niet te kopieren is, en dus gekocht moet worden, het liefst voor rond de 400 euri.

Wanneer we Ubuntu op dat moment goed gepromoot hebben zodat iedereen de bel heeft horen luiden, zal je het ernorm zien groeien.
Sneller en groter dan in MS zijn ergste nachtmerrie.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D