Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Konsole  (gelezen 1053 keer)

Konsole
« Gepost op: 2007/04/28, 21:06:28 »
Beste mensen,

Vandaag heb ik na veel proberen ubuntu 7.4 geinstalleerd. Ging prima. Ik ben erg enthousiast maar minder over de Konsole. Ik heb het gevoel dat ik hiermee in een soort van Stenen Dos Tijdperk terugkeer en alle DOS spoken andere namen hebben gekregen. Verder dan ls en cd kom ik niet. Ik vind de help functie ook geen verademing. Dan is de chaos compleet. Ik wil graag een tarbal of deb file installeren en dan kom ik niet om de Konsole heen. Is er niet ergens een handige gebruiksaanwijzing voor de Konsole? Het (linux) programma dat ik moet installeren zit helaas niet in de synaptic.
Verder werkt alles perfect! Behalve de filmpjes in b.v. www.nu.nl

groeten,

Leo de Kam
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Konsole
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/28, 22:35:54 »
Tja, voor de een een vloek voor de ander een zegen. Ik zou echt niet zonder willen hoor! Ik doe vrijwel alles qua beheer in een terminal: veel sneller dan via de grafische omgeving. Wat jij Konsole noemt is in feite de z.g. "command-line" interface waarmee je de command interpreter "bash" aanstuurt. En dat bash is rete-krachtig hoor, geloof mij maar. En hiermee licht ik een tip van de sluier op, want ik zou op internet eens zoeken naar een tutorial over "bash". Ik ken er niet toevallig een die ik zou kunnen aanbevelen, maar er zijn er vele, ook in het Nederlands.

Succes!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline siegi

  • Lid
Konsole
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/28, 23:07:37 »
Als je ubuntu gebruikt inplaats van kubuntu, dan is er standaard een progje geinstalleerd gdebi, deze zal bij een dubbelklik op een .deb bestand het installeerd voor jouw.  Allemaal mooi grafisch ik snap niet waarom kubuntu zoiets niet standaard geinstalleerd heeft.  
.tar.gz zijn gewoon gecomprimeerde bestanden deze zou je grafisch moeten kunnen uitpakken hoor door een dubbelklik opent een archief programma.  Vergelijkbaar met bv .zip.

We gaan niet op de windows manier het pakket eerst downloaden, dan er dubbel op klikken een paar keer op volgende drukken, En dan moet je nog atlijd gaan zien of er updates zijn, En als er dan updates zijn moet je heel deze procedure nog eens opnieuw uitvoeren.

Bij ubuntu kubuntu zeggen we gewoon tegen synaptic, adept of apt.  Ik wil dat programma, hij gaat het voor je downloaden en installeren, vervolgens gaat het update mechanisme nog eens om de bepaalde tijd zien of er updates zijn.
Kan het nog gemakkelijker dat noem ik niet het stenen tijdperk :) Dan noem ik eerder de methode in windows het stenen tijdperk.
Wist je trouwens dat je ook repo kunt toevoegen aan je pakket manager?
Om welke software gaat het.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Konsole
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/29, 00:42:30 »
Inderdaad, je hoeft bijna nooit meer software van website's te plukken: bijna alles staat in de pakketmanager (in jou geval Adept). Kijk maar eens op https://wiki.ubuntu.com/NlSoftwareInstalleren

Konsole
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/29, 12:38:49 »
De voordelen t.o.v. windows software installeren zie ik wel. Ik zocht b.v. nomachine NX client om verbinding te krijgen met de linux omgeving op mijn werk. (bijna 100 Open Source netwerk op basis van Samba en KDE). De deb file kreeg ik wel snel geïnstalleerd. Werkt perfect en kan zo inloggen naar mijn werk.
Ik heb ook al 1 teerbal kunnen installeren, namelijk adobe flash player.
De bash of konsole mag dan misschien krachtig zijn, maar het is voor potentiele belangstellenden een ook mij behoorlijk ontoegankelijk
Alles heb ik werkend gekregen en ik kan al aardig mijn weg vinden. Ik zoek alleen nog een plugin voor mozilla die de wma streams en streams op nu.nl etc te kunnen zien. Youtube.com werkt prima met de plugin van adobe flash player.
bedankt voor de reacties! Ook Java kon ik via de synaptic installeren. Dus alle websites bewegen weer lekker.
Heeft iemand een goede tip voor de plugin voor WMA streaming?
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum