Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten met Ubuntu 9.10  (gelezen 2599 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Opstarten met Ubuntu 9.10
« Gepost op: 2009/11/16, 20:10:50 »
De installatie van Ubuntu 9.10, install inside windows,  verliep vlekkeloos, maar er ontstond een heel vreemd probleem: bij het aanzetten van de pc draait de fan wel maar zelfs het biosscherm wordt niet geladen. De pc kan alleen gestart worden met het resetknopje zodat het systeem nogmaals opstart..
Na het verwijderen van Ubuntu 9.10 start alles weer normaal op..Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat Ubuntu in staat is om het laden van het Bios te laten weigeren. Ik heb nooit problemen gehad met vorige versies.
Ik heb diverse keren Ubuntu geïnstalleerd en verwijderd, ook het batterijtje op het moederbord vervangen, maar telkens met het zelfde probleem. M’n systeem voldoet ruimschoots aan de minimum eisen om ubunt te laten draaien..
Iemand een idee??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstarten met Ubuntu 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/16, 20:16:28 »
Geen flauw idee, maar: is er misschien een nieuwere BIOS-versie beschikbaar voor je moederbord? Zo ja, flits het BIOS dan eens naar de nieuwste versie en kijk eens of het probleem dan nog steeds bestaat. Baat het niet, dan schaadt het niet...
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Let op: BIOS-flitsen is link: als het misgaat, dan is je moederbord dood. Overigens doe ik het zelf altijd, want ik kan de verleiding van een nieuw BIOS nooit weerstaan....  :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Opstarten met Ubuntu 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/16, 20:23:47 »
Hoi Pjotr, bedankt voor de snelle reactie. Bios updaten is dus niet zonder gevaar en aangezien ik mij nu nog geen nieuwe computer kan permitteren hoop ik dan ook dat er iemand komt met een eenvoudiger oplossing .

hier m'n biosgegevens:
Type:   Phoenix-Award
Date:   March 31st 2006
ID:   03/31/2006-Springdale-6A79AFKLC-00-None
OEM:   I865 Series 5C9F1P12 033106 - 6.00 PG


Na een druk op de resetknop kom ik in het boosschermpje met de besturingssystemen en start ubuntu probleemloos op
« Laatst bewerkt op: 2009/11/16, 21:08:22 door RikRik »

Offline track

  • Lid
Re: Opstarten met Ubuntu 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/16, 23:27:37 »
Hoi Rik,

is er enige reden dat je uitdrukkelijk een wubi-installatie wilt hebben ?

Normaal zou ik denken dat een "gewone" Dual Boot met een eigen partitie niet alleen duidelijk steviger is
maar ook minder problemen oplevert...

Heb je dat al geprobeerd ?

track

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstarten met Ubuntu 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/16, 23:43:38 »
track +1

Dan ben je gelijk ook af van de Windows opstartlader, die mogelijk het probleem veroorzaakt.

Handleiding voor een gewone tweevoudige opstart met een eigen partitie voor Ubuntu, die (zoals track al aangeeft) ook nog eens technisch beter is dan een wubi-installatie:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline RikRik

  • Lid
Re: Opstarten met Ubuntu 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/17, 17:54:25 »
Nogmaals bedankt voor jullie meedenken.
De eerste keer dat ik Ubuntu 9.10 wilde instaleren heb ik geprobeerd om tijdens de installatie een partitie op m’n c schijf te maken maar door m’n onoplettendheid werd de partitie aangemaakt op m’n externe harde schijf.  Met als resultaat unallocated space op m’n schijf. Via windows heb ik er nog een schijfnummer aan kunnen geven maar van de twee partitie’s kon ik met geen mogelijkheid de optie merge gebruiken terwijl dat met een windows gemaakte partitie geen enkele problemen geeft. Beetje geschrokken besloot ik daarom maar de optie ‘install inside windows” te gebruiken.
Voordeel van ‘install inside windows: de super eenvoudige de-installatie van Ubuntu. En ik merk persoonlijk geen nadelen met deze optie

Vraag: ik had al eens op m’n C schijf een D partitie gemaakt met een windows programma. Als ik Ubuntu installeer op de D partitie kan ik dan problemen verwachten en hoe kan ik eenvoudig de installatie eventueel ongedaan maken?

Offline track

  • Lid
Re: Opstarten met Ubuntu 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/17, 18:15:50 »
De "D"- partitie die je vanuit Win.. hebt aangemaakt is waarschijnlijk met ntfs geformatteerd.
En daar kun je alleen Linux op installeren als je die naar ext3  herformatteert.
(Dus, kijk dat er geen data meer op staat die je nog nodig hebt !)
Het is wél makkelijker als je de ruimte voor Linux gewoon "vrij" laat (zonder partitie),
dan kun je botweg naar de "vrije ruimte" installeren en de installatie zal dan de nodige partities
automatisch aanmaken.  (op die manier hoef je minder op te letten, minder kans op fouten)

Je moet wél even wennen dat bij Linux de erste schijf altijd "sda" heet en de tweede "sdb" enz.
En de eerste partitie dan "sda1" enz.  (altijd, dus geen vreemde toewijzing zoals onder Win..)

De wubi voelt niet anders aan dan een reguliere installatie.  Alleen, zou ooit het ntfs-systeem
van Win.. naar de soep gaan ben je ook alles van Uby kwijt.  Je mist dus de stabiliteit van ext3.

Om een Uby te wissen hoef je alleen de partitie te wissen (of herformatteren) en de startsector
van Win.. er weer op te zetten:  http://sites.google.com/site/computertip/grub  (rechte kolom)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/17, 18:20:19 door track »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Opstarten met Ubuntu 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/17, 22:07:58 »
De "D"- partitie die je vanuit Win.. hebt aangemaakt is waarschijnlijk met ntfs geformatteerd.
En daar kun je alleen Linux op installeren als je die naar ext3  herformatteert.


Met andere woorden: een partitie die ik heb geconverteerd naar ext3 is niet meer geschikt om vanuit Ubuntu opgeslagen files in windows te lezen? Als dat zo is dan is dit voor mij geen goede oplossing. Of heb ik je verkeerd begrepen Track? 
Jammer dat er geen oplossing is om het "install in windows"probleem op te lossen. Misschien moet ik wachten op de volgende versie van Ubuntu.  :'(

Offline track

  • Lid
Re: Opstarten met Ubuntu 9.10
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/17, 22:53:58 »
Nee, het gaat hier om de systeem-partitie van Linux. 
Die moet uiteraard compatiebel zijn met het rechtenbeleid van Linux, dus geen ntfs.

Verder kun je iedere partitie op Linux mounten en aanspreken, voor data dan.  Geen probleem.
Je kunt ook gewoon jouw persoonlijke bestanden naar de Win..-partitie schijven (en lezen uiteraard).

Als dat voor jou beter uitkomt kun je ook een ruimte van ± 6..8 GB voor Ubuntu reserveren en op de rest
een ntfs-partitie extra voor jouw data aanmaken.  Ook  geen probleem.

De enige vereiste voor een Ubuntu is dat er een ext3 van minimaal 5 GB is plus een swap
net iets groter dan jouw werkgeheugen.  Met de rest kun je doen wat je wil.
Het is ook helemaal geen probleem als je Uby op een "extended" partitie zet.

track

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Opstarten met Ubuntu 9.10
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/18, 19:19:49 »
Kleine tip:
Neem 3 partities.
Windows en Ubuntu ieder een partitie, en de derde voor al je data.
Wanneer je de data partitie in NTFS zet, dan is het door beide OS'sen te benaderen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Opstarten met Ubuntu 9.10
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/19, 00:15:26 »
Kleine tip:
Neem 3 partities.
Windows en Ubuntu ieder een partitie, en de derde voor al je data.
Wanneer je de data partitie in NTFS zet, dan is het door beide OS'sen te benaderen.

Duidelijk verhaal, maar kan ik, als het nodig is, een ubuntu partitie weer aan m'n c schijf toevoegen met de optie merge met een Windows programma? Ik ben eerlijk gezegd bang dat het niet zal lukken in, aangezien m'n windows partitieprogramma niets kan met een ext3 geformatteerde schijf. Een groot voordeel van "install inside windows" is het gemak om ubuntu de de-installeren.   

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstarten met Ubuntu 9.10
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/19, 12:01:02 »
kan ik, als het nodig is, een ubuntu partitie weer aan m'n c schijf toevoegen

Dat kan: eerst de Ubuntupartitie even formatteren in NTFS, bijvoorbeeld met Gparted partitiebewerker (zit in de Ubuntu CD, onder System - Administration), of met de Gparted LiveCD: http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Daarmee kun je trouwens ook partities samenvoegen: vermietig de Ubuntupartitie, zodat het "loze" vrije ruimte wordt, en voeg die vrije ruimte toe aan de Windowspartitie.  :)

Tot slot wil je dan nog even Grub vervangen door NT Loader:
http://sites.google.com/site/computertip/grub
(punt 3)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/19, 12:04:32 door Pjotr »

Offline track

  • Lid
Re: Opstarten met Ubuntu 9.10
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/20, 17:34:50 »
Rik:  precies op dezelfde manier als je bij de installatie nieuwe partities aanmaakt
kun je ze ook via de Uby-live-CD weer verwijderen.

En, jouw gedachte van "partities samenvatten" klopt niet helemaal.
Je kunt alleen overbodige partities wissen en dan andere partities naar de vrije ruimte uitbreiden.
(dus, de data op de overbodige partities gaar verloren.  En het type en karakter van de partitie
die je dan vergroot blijft onveranderd)
Je ziet deze samenhang het best als je het scherm van gparted bekijkt.
( http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen )

track

Offline RikRik

  • Lid
Re: Opstarten met Ubuntu 9.10
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/08, 22:41:48 »
Nog bedankt voor jullie tips en aanbevelingen. Ondertussen, na de versie 10 van Ubuntu, heb ik windows vaarwel gezegd  =D