Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LAMP server opzetten Xunbuntu  (gelezen 2341 keer)

Offline YuriH

  • Lid
LAMP server opzetten Xunbuntu
« Gepost op: 2011/01/29, 13:05:20 »
Hallo iedereen,

Ik ben volledig nieuw in het wereldje van Linux, maar ik zou graag van mijn oude pc een server maken. De bedoeling is dat ik een testomgeving creeer waarop ik mijn websites kan testen alvorens ze live te zetten.

Volgens ik mij al heb ingelezen moet ik dus een LAMP server opzetten. Kan dit ook via Xubuntu desktop editie, of werk ik beter via de server editie? Het is namelijk zo dat ik totaal geen benul heb van linux commands (lees: echt zeer weinig). Dus ik dacht, ik neem maar de versie met een grafische interface...

Maar ik lees nu dat je via de server versie bijna automatisch een LAMP server kunt opzetten. Is dit echt zo gemakkelijk?

Enkele vragen die zo in mijn hoofd zitten zijn:

Als de LAMP server is geinstalleerd, hoe krijg ik dan mijn bestanden op de juiste plaats?
Is het nodig dat de server verbonden is met de router van mijn thuisnetwerk, of kan ik de server ook rechtstreeks via ftp kabel aansluiten op mijn laptop?
Hoe kan ik dan het IP adres te weten komen van mijn server? Of moet ik dit zelf instellen?

Ik zou echt graag mijn eigen server opzetten, maar ik zie eventjes het bos door de bomen niet meer...
Laat ons zeggen dat ik in lichte paniek toestand aan het raken ben  =D

Ik hoop echt dat ik hier wat hulp kan krijgen om stap voor stap mijn server op te zetten...

Groeten,

Yuri

Re: LAMP server opzetten Xunbuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/29, 13:09:36 »
Welkom op het forum,

Heb je dit al glezen?

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Lamp
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline YuriH

  • Lid
Re: LAMP server opzetten Xunbuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/29, 13:15:52 »
Ja, dat heb ik al gelezen, maar daarna was ik nog meer in de war...

In het begin van het artikel spreek van van de Desktop editie, maar enkele regels later van de server editie...

Maar als ik het goed begrijp gebruik ik best de server editie?
En volg ik deze howto: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieServerKarmic

Correct?

EDIT: Zou je mij dan Xubuntu server editie aanraden, of Ubuntu server editie? Mijn oude pc heeft 256RAM...

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: LAMP server opzetten Xunbuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/29, 14:08:21 »
LAMP draait op alle Ubuntu-versies. Die melding over de desktop-editie heb ik duidelijker gemaakt. De melding was bedoeld als: "Wanneer u Desktop gebruikt dan ....".

Voor de rest maakt het niet uit op welke versie je LAMP installeert dus.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline YuriH

  • Lid
Re: LAMP server opzetten Xunbuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/29, 17:05:34 »
ok, unbuntu server is draaiende, LAMP is geinstalleerd en OpenSSH is ook geinstalleerd.

Als ik nu surf naar 192.168.1.6 zie ik inderdaad de standaard webpagina "It works...."
Ik kan nu ook vanop mijn laptop (via putty) de server aanspreken.

Maar hoe zet ik nu mijn website op de server, kan dit via dreamweaver?
En hoe zet ik mijn database op de server? En hoe moet ik deze dan aanspreken vanuit mijn php bestanden?


Re: LAMP server opzetten Xunbuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/30, 12:49:01 »
Als je via ftp met de server verbind kunt u de site files in de map /var/www plaatsen. It works (hopelijk) :D

Misschien heeft u hier wat aan? :

http://computertotaal.nl/article/21999/volledige-controle-over-uw-weblog.html

(daar word ook de installatie van phpmyadmin behandeld)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/30, 12:50:50 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline YuriH

  • Lid
Re: LAMP server opzetten Xunbuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/30, 15:21:10 »
ja, idd, het werkt!!

Bedankt voor de hulp, ik wist niet dat linux zo eenvoudig was...


Offline YuriH

  • Lid
Re: LAMP server opzetten Xunbuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/30, 18:07:40 »
Vanmorgen was ik bezig met het installeren van Phpmyadmin. Toen heb ik inderdaad een paswoord enzo moeten opgeven tijdens de configuratie...

Normaal moet je dan via http://IPADRES/phpmyadmin aan de phpmyadmin pagina kunnen raken. Maar dit was niet het geval.. Ik krijg gewoon een 404 pagina te zien

Ik heb nu reeds enkele keren phpmyadmin verwijdert via: apt-get remove phpmyadmin en daarna apt-get autoremove

Maar wanneer ik het dan opnieuw installeer krijg ik niet meer de kans om een paswoord enzo in te geven bij de configuratie...Dit wil dus zeggen dat PhpMyAdmin niet volledig verwijdert wordt bij apt-get remove phpmyadmin ...

Ik heb ook zitten "prutsen" met webmin. Kan dit een oorzaak zijn?

Ook heb ik in /etc/apache2/sites-available/MIJNSITE de documentRoot verandert naar een andere locatie. Standaard is deze /var/www maar ik heb deze verandert naar /home/yuri/klachtenpunt ... Misschien is dit een reden waarom PhpMyAdmin een 404 pagina geeft?

Ik ben dicht bij de eindmeet, ik hoop dat iemand me er kan overheen trekken  =D

Bedankt!

Re: LAMP server opzetten Xunbuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/30, 18:46:35 »
volgens mij moet je inloggen met de inlognaam "root" en zonder wachtwoord.

Het is maar een tip ik heb zelf nog nooit ubuntu server geinstalleerd.... XD (maar wel heb ik een nas)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline YuriH

  • Lid
Re: LAMP server opzetten Xunbuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/30, 18:50:24 »
volgens mij moet je inloggen met de inlognaam "root" en zonder wachtwoord.

Het is maar een tip ik heb zelf nog nooit ubuntu server geinstalleerd.... XD (maar wel heb ik een nas)

Waar bedoel je? Ik kan nergens inloggen, het login scherm van PhpMyAdmin komt niet tevoorschijn, ik zie enkel een 404 error pagina...

Offline YuriH

  • Lid
Re: LAMP server opzetten Xunbuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/30, 19:00:06 »
Ok, opgelost, op een ander forum vond ik deze oplossing:

sudo ln -s /usr/share/phpmyadmin/ /home/yuri/public_html