Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip (gevorderden): opstarten vanaf ISO-bestand vanuit het opstartmenu van Grub  (gelezen 6591 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Het nut is niet altijd even duidelijk, maar het is wel leuk: opstarten vanaf een .iso-bestand vanuit het menu van opstartlader Grub. Dat doe je zo:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/gevorderden.html#ID6
(punt 6)

Let op: in Ubuntu heb je Gedit en niet Xed, dus moet je bij stap b de volgende opdrachtregel gebruiken:
gedit admin:///etc/grub.d/40_custom
Veel plezier!   :)

En wat is daar het voordeel van ?
(Wat kan ik ermee ?)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
En wat is daar het voordeel van ?
(Wat kan ik ermee ?)

Vooral: lol maken. Gewoon omdat het kan.  =D

En ISO'tjes uitproberen zonder daarvoor een USB-staafje of DVD te gebruiken (als je die dingen toevallig niet bij de hand hebt).

En wat is daar het voordeel van ?
(Wat kan ik ermee ?)

Vooral: lol maken. Gewoon omdat het kan.  =D

En ISO'tjes uitproberen zonder daarvoor een USB-staafje of DVD te gebruiken (als je die dingen toevallig niet bij de hand hebt).

Als dat de reden is, ga ik het  zeker proberen.   ^-^
(Miscere utile dulci)
« Laatst bewerkt op: 2020/07/18, 12:47:49 door henkoegema »
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Bij mij (Xubuntu 18.04) gaat het mis. Die admin:/// opdracht wil alvast niet (ik kom in een leeg bestand terecht dat ik na invulling van dat blauwe tekstblok, niet kan bewaren).

Dus open ik dat bestandje via sudo joe (joe is een editor) , pas het aan, bewaar en doe sudo update-grub.

Dan verschijnt in grub netjes de ingang (de iso) die ik had opgegeven maar als ik die kies, gaat het fout:

Citaat
fout: genoemd iso-bestand is niet gevonden
fout: schijf 'loop' is niet gevonden
fout: u dient eerst de systeemkern te laden

Mijn custom_40 ziet er zo uit:
Citaat
#!/bin/sh
exec tail -n +3 $0
# This file provides an easy way to add custom menu entries.  Simply type the
# menu entries you want to add after this comment.  Be careful not to change
# the 'exec tail' line above.

menuentry 'Fedora' {
set isofile='/media/barra2/distros/Fedora-Workstation-Live-x86_64-29-1.2.iso'
loopback loop (hd2,msdos1)$isofile
linux (loop)/casper/vmlinuz boot=casper iso-scan/filename=${isofile} quiet splas
initrd (loop)/casper/initrd.lz
}

De uitvoer van cat /boot/grub/grub.cfg | grep root geeft overal hd2,msdos1.

Geen idee waar dat msdos1 vandaan komt trouwens. Ik denk dat mijn distro's op een schijf staan die in deze opstartfase nog niet gevonden zijn. Heb hd2 veranderd in hd1 maar dat geeft dezelfde foutmelding, als ik hd3 probeer zegt-ie iets over 'cannot assign C, S, V values' of zoiets.

Enig idee wat hier mis kan gaan?


nahjo

  • Gast
Citaat
Enig idee wat hier mis kan gaan?
Grub is nog niet zover dat van aangekoppelde media gestart kan worden?

In Xubuntu is het in plaats van gedit admin://bestand de opdracht pkexec mousepad bestand
« Laatst bewerkt op: 2020/07/18, 17:08:36 door nahjo »

Offline rico70

  • Lid
Kan veel eenvoudiger :
grub-imageboot installeren
de iso(s) in de map /boot/images plaatsen
grub updaten, klaar

Kan veel eenvoudiger :
grub-imageboot installeren
de iso(s) in de map /boot/images plaatsen
grub updaten, klaar
Klaar?
Beetje uitleg graag.

En dan bedoel ik voor diegene die dit willen proberen.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Enig idee wat hier mis kan gaan?

Zet dat iso eens in een map in je /home, en probeer het dan nog eens? Overigens is het niet splas maar splash.

Offline rico70

  • Lid
Kan veel eenvoudiger :
grub-imageboot installeren
de iso(s) in de map /boot/images plaatsen
grub updaten, klaar
Klaar?
Beetje uitleg graag.

En dan bedoel ik voor diegene die dit willen proberen.
Na het updaten van grub staat de iso keurig in je grub menu, als je meerdere iso in /boot/images plaatst staan ze er allemaal in

Zet dat iso eens in een map in je /home, en probeer het dan nog eens? Overigens is het niet splas maar splash.
Vreemd dat die h van splash is weggevallen, ik had dat hele blok gekopieerd. Inmiddels hersteld, geen verandering, zelfde foutmeldingen. Fedora naar /home/paul gekopieerd: geen verandering, zelfde foutmeldingen. Ik zal er later nog eens verder induiken, wie weet is de oplossing eenvoudig.

Offline vanadium

  • Lid
Kan veel eenvoudiger :
grub-imageboot installeren
de iso(s) in de map /boot/images plaatsen
grub updaten, klaar
Klaar?
Beetje uitleg graag.

En dan bedoel ik voor diegene die dit willen proberen.
De uitleg is nochthans volledig: zo eenvoudig is het inderdaad.

  • Installeer het pakken "grub-imageboot"
  • Maak een map "/boot/images" aan en plaats daar je iso bestanden in
  • Werk grub bij

En natuurlijk kan die uitleg uitgebreid worden voor absolute beginners met details hoe je als beheerder een folder aanmaakt, daar een bestand in plaatst en grub bijwerkt.

Oké, dank je wel voor de uitleg.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Hmm, ik heb kennelijk een exotisch systeem, grub-imageboot werkt hier ook niet.

Eerst een Puppy-Linux naar /boot/images gekopieerd, update-grub, herstart en Puppy verschijnt netjes in het grub-menu. Die gekozen maar dan verschijnt na enige tijd de mededeling puppy...sfs not found, dropping to initial-ramdisk console. Startx ingetypt maar dat geeft not found.

Vervolgens een Lubuntu 18 naar /boot/images gekopieerd, grub-update, herstart, ik kies Lubuntu, hij vraagt me welke taal ik wil zien, dan de vraag uitproberen of installeren, ik kies het eerste en vervolgens... initramfs - Unable to find a medium containing a live file system...

Hoog tijd om m'n tijd ergens anders aan te verdoen! :)


Hoog tijd om m'n tijd ergens anders aan te verdoen! :)

Ik ben er niet eens aan begonnen ^-^
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub-imageboot ziet er interessant uit, maar 't verrekte kreng werkt op mijn computer (LM 19.3) voor geen meter. Opstarten vanaf een iso duurt een eeuwigheid en eindigt met een terminalscherm.

Mijn omslachtigere methode daarentegen, werkt op mijn computer vlekkeloos en snel.

Mijn omslachtigere methode daarentegen, werkt op mijn computer vlekkeloos en snel.
Kennelijk is het heel afhankelijk van besturingssysteem, versies daarvan, hardware misschien, ik weet het niet. Het zou fijn zijn als ik een iso-distro vanuit grub kon starten, maar voor mij is dat niet weggelegd kennelijk. Dus hou ik het maar zoals altijd bij een virtuele machine of een kopietje op een usb-stick. Het leven is niet altijd een taart, zoals ze in Frankrijk zeggen, la vie n'est pas toujours un gateaux. ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Het leven is niet altijd een taart, zoals ze in Frankrijk zeggen, la vie n'est pas toujours un gateaux. ;)

Ik vind deze Nederlandse variant mooier:
Het leven is net een l**. Keihard en altijd te kort.  :laugh: