Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mail versturen vanaf localhost  (gelezen 3063 keer)

Mail versturen vanaf localhost
« Gepost op: 2013/04/13, 07:15:53 »
Hallo allemaal,

Op localhost heb ik een CMS (Opencart) geïnstalleerd. Vanuit Opencart wil ik mails kunnen versturen. Opencart heeft een ingebouwde mailfunctie. 

Mijn vraag: hoe zorg ik ervoor dat vanaf ik localhost e-mails kan versturen m.b.v. Opencart?

Ik heb al wat gelezen over Postfix maar ook dat deze toepassing veel te groot is.

Dus als iemand tips/advies heeft. Heel erg graag!

Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/13, 21:08:35 »
Opencart is een cms geschreven in PHP. Ik ga er dus vanuit dat ze ook gewoon de ingebouwde functies in PHP gebruiken.

Om met PHP te mailen is het belangrijk dat je in je php.ini file (waarschijnlijk in /etc/php5/conf.d/php.ini) de regel met smtp aanpast naar de smtp van jouw ISP. Dus als je bijv. xs4all als ISP hebt dan voer je in php.ini de op de regel met SMTP = smtp.xs4all.nl in.

Als je dit op localhost wilt laten staan dan zul je inderdaad zelf een mailserver moeten instellen (postfix). Dat is een hoop werk voor iets simpels.   

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/14, 18:33:31 »
Dank je voor je reactie  :)

sudo gedit /etc/php5/cli /php.ini

Orgineel:
[mail function]
; For Win32 only.
; http://php.net/smtp
SMTP = localhost
; http://php.net/smtp-port
smtp_port = 25

Ik zit bij ´Pietjepuk.nl´voor hosting. Moet ik dan localhost vervangen door:  smtp.pietjepuk.nl

Lijkt mij sterk. Dit heb ik wel van mijn provider:
SMTP Server:    mail.mijn_domein_naam.nl

En is dit niet alleen voor Windows? ; For Win32 only.
Dit stond ook in php.ini: For Unix only.  You may supply arguments as well (default: "sendmail -t -i").
; http://php.net/sendmail-path
;sendmail_path =


Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/15, 13:16:23 »
Normaal gesproken heeft je webhosting de mail()-functie in php zelf al zodanig geconfigureerd dat het op je website vanzelf goed werkt, OpenCart kan daar dan gebruik van maken.

Als je OpenCart op je eigen computer draait is het iets lastiger.
PHP gaat er normaal gesproken op Linux van uit dat je op je eigen localhost een mailserver hebt draaien, bijvoorbeeld sendmail. (Op Windows werkt PHP anders, dan geef je PHP een andres van een mailserver.) Normaal gesproken heb je zoiets niet op je computer draaien, en een mailserver is ook niet makkelijk in te stellen, helemaal omdat een heleboel anti-spamsystemen mails die van een server met huis-tuin-en-keuken-internetverbinding komen blokkeren. Normaal gesproken biedt je internetprovider een SMTP-mailserver waarover je alle e-mail kunt versturen, bij mij is dat smtp.hetnet.nl. Waarschijnlijk biedt je hostingprovider ook een smtp-server waarover je e-mails kunt versturen. Als ik het zo zie kun je OpenCart ook instellen om rechtstreeks met een SMTP-mailserver te praten, zonder gebruik te maken van de mailfunctionaliteiten die PHP biedt.

Zie het volgende plaatje:
http://forum.opencart.com/download/file.php?id=11267

In principe kun je dan dezelfde instellingen gebruiken als in het mailprogramma waar je zelf mee mailt.

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/17, 15:56:31 »
Dus om vanaf localhost te kunnen mailen hoef ik alleen de goede instellingen toe te passen (zie: http://forum.opencart.com/download/file.php?id=11267)?  Dus het eerder genoemde php.ini bestand hoef ik niet aan te passen/veranderen? 

Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/17, 16:39:08 »
Als je hem op SMTP zet, ja. OpenCart praat dan rechtstreeks met je mailserver zonder php's functionaliteiten te gebruiken...

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/17, 23:27:53 »
Citaat
Als je hem op SMTP zet

Raar.

In Opencart heb ik hem op mail staat anders kan ik helemaal niets verzenden.  Echter in Gmail staat hij wel op SMTP (om mails te versturen/te ontvangen gebruik ik zo lang maar Gmail).  Ik zal mijn hoster eens vragen over SMTP/Mail.


Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/17, 23:38:08 »
Kleine toevoeging.

Bestaat iets dergelijks ook voor Linux/Ubuntu: http://www.phpeasystep.com/phptu/23.html

(= test programma om mailfunctie van localhost te testen)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/18, 00:08:39 »
Ik ga anders even mijn Gmail account gebruiken op localhost. Eens kijken of ik hem dan wel op SMTP kan zetten i.p.v. mail.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/18, 16:30:18 »
Gelukt?

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/18, 16:50:52 »
Met mijn gegevens van Gmail kan ik zonder problemen mail versturen vanaf localhost.

Dus het is gelukt  :D Als ik zin/tijd heb dan ga ik eens kijken waarom ik de gegevens van mijn hoster niet kan gebruiken.

Bedankt voor je hulp  :) !
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/18, 17:15:20 »
Nou, dat is mooi!

Mocht je er nog niet uitkomen zou je kunnen proberen of je met een gewoon e-mailprogramma (bijvoorbeeld Thunderbird of Evolution) de mail van je hoster wel aan de praat krijgt, zo kun je ook controleren of je de goede instellingen hebt.

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/19, 02:00:37 »
De mail van mijn site (= dus van mijn hoster) ontvang/verstuur ik wel met Evolution. Beetje vreemd. Mogelijk iets met poorten uit het blote hoofd moet ik nl. poort 586 gebruiken bij mijn hoster.  Nou ja... het werkt  ;)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline joop905

  • Lid
Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/19, 03:56:15 »
De mail van mijn site (= dus van mijn hoster) ontvang/verstuur ik wel met Evolution. Beetje vreemd. Mogelijk iets met poorten uit het blote hoofd moet ik nl. poort 586 gebruiken bij mijn hoster.  Nou ja... het werkt  ;)


e-mail versturen SMTP-server configureert op poort 465 (met SSL) of poort 587 (met TLS)

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/21, 16:29:55 »
Let op: heel veel gratis/goedkope webhosts schakelen mail uit (om spam te voorkomen). Vraag dus eerst even goed na bij je host of je wel mails mag/kan versturen.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/21, 18:13:11 »
In dat geval zou het heel raar zijn dat Evolution die blokkering kan omzeilen...

De vraag is hoe OpenCart overweg kan met SSL/TLS.

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/25, 09:59:08 »
In dat geval zou het heel raar zijn dat Evolution die blokkering kan omzeilen...
Tenzij je Evolution draait vanaf de webserver, heeft dat er niet veel mee te doen...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #17 Gepost op: 2013/04/25, 16:37:24 »
OpenCart draait ook niet van de webserver in dit geval, dus wat is dan vanuit het perspectief van de hoster het verschil?

Re: Mail versturen vanaf localhost
« Reactie #18 Gepost op: 2013/08/31, 22:18:16 »
Als je mail wilt versturen heb je een smtp programma nodig. Je kunt daarvoor ssmtp gebruiken klik naar http://server.inrijen.nl/?page_id=173 voor verdere instructies. Hoop dat dit je iets verder helpt!