Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.  (gelezen 10684 keer)

DarkEra

  • Gast
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #25 Gepost op: 2011/05/03, 12:14:25 »
Daar zijn ze mee bezig Wanda. Er zijn volgens mij verschillende teams onderverdeelt in verschillende taken, één team zorgt voor de fixes de andere brainstormen over nieuwe plannen etc. etc.. Tenminste.... dat denk ik zo anders kunnen ze nooit verder werken aan een bepaalde versie.

Offline Tom

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #26 Gepost op: 2011/05/03, 12:49:06 »
Denk ook dat het zo werkt. :)


Oeps Xubuntu weg?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #27 Gepost op: 2011/05/03, 13:09:39 »
O XP word ook niet meer ondersteund als ik mij niet vergis.

Daar vergiste je je dus in, zoals Jesse en Femke al schreven. ;)  Toen ik drie jaar geleden Ubuntu installeerde was er al sprake van dat XP 'binnenkort' niet meer ondersteund zou worden. En aangezien ik ook toen al  =D niet van plan was een nieuw systeem aan te schaffen om Windows Vista te kunnen gebruiken (had van Windows 7 ook al geen hoge verwachtingen na de miskleun die Vista heette), en hier en daar wat artikelen was tegengekomen over Ubuntu, heb ik het gewaagd de iso van 7.10 op cd te branden en daar m'n pc mee op te starten. En ik was meteen verkocht! =D
Ben blij dat de uiterste houdbaarheidsdatum van XP naar april 2014 is verschoven, want die draait óók nog steeds zonder problemen, maar ik weet allang dat ik daarná géén Windows meer zal installeren. :P

DarkEra

  • Gast
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #28 Gepost op: 2011/05/03, 13:16:22 »
Denk ook dat het zo werkt. :)


Oeps Xubuntu weg?.

Inderdaad, door de bug in de kernel aangaande het hogere stroomverbruik draait de ventilator op volle toeren en wordt er ook veel meer RAM verbruikt dan in de LTS versie. Zowel Xubuntu als Ubuntu 11.04. Mijn Acer netbook kan dit niet aan en wordt ook veel warmer, op de laptop idem. Terug bij af, voorlopig de LTS versie erop gezet van Ubuntu op beide systemen.

Ben toch weer aan het twijfelen aangaande mijn netbook, kan zijn dat daar eventueel een minimal install (blokkendoos) van Debian 6 op komt met Gnome. Bij een koude start tussen de 81 tot 87 MB geheugen in gebruik. In het netbookje zit maar 1GB RAM, meer kan er niet bij helaas, van de 1GB heb ik dan 990MB over vanwege het gedeelde videogeheugen. :)

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #29 Gepost op: 2011/05/03, 13:44:53 »
Denk ook dat het zo werkt. :)


Oeps Xubuntu weg?.

Inderdaad, door de bug in de kernel aangaande het hogere stroomverbruik draait de ventilator op volle toeren en wordt er ook veel meer RAM verbruikt dan in de LTS versie. Zowel Xubuntu als Ubuntu 11.04. Mijn Acer netbook kan dit niet aan en wordt ook veel warmer, op de laptop idem. Terug bij af, voorlopig de LTS versie erop gezet van Ubuntu op beide systemen.

Ben toch weer aan het twijfelen aangaande mijn netbook, kan zijn dat daar eventueel een minimal install (blokkendoos) van Debian 6 op komt met Gnome. Bij een koude start tussen de 81 tot 87 MB geheugen in gebruik. In het netbookje zit maar 1GB RAM, meer kan er niet bij helaas, van de 1GB heb ik dan 990MB over vanwege het gedeelde videogeheugen. :)

Als je toch voor zo'n blokkendoos gaat kun je ook voor XFCE kiezen, heb je toch nog een soort Xubuntu.

DarkEra

  • Gast
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #30 Gepost op: 2011/05/03, 13:49:34 »
Heb ik een tweetal weken terug ook al eens gedaan, Debian 6 XFCE erop gezet, werkt en is ook leuk inderdaad. Maar ik ga weer te ver offtopic waarvoor excuses.


Ben benieuwd wat ze verder nog gaan plannen voor Ubuntu 11.10. Hard doorwerken aan Unity en het verfijnen zullen ze wel moeten daar de volgende LTS versie ook weer voor de deur staat. Ik hoop daarbij dat het geheugen verbruik een pak minder wordt met de combo Unity en Compiz anders zijn we toch verplicht de hardware te upgraden.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/03, 13:51:52 door DarkEra »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #31 Gepost op: 2011/05/03, 17:31:18 »
Maar uiteindelijk stopt Microsoft er wel me net als met ie6.
Verbaas mij dat ze het nog ondersteunen.

Maar je komt er niet onderuit dat je een nieuwe pc moet kopen Mikkel XD ;)

Windows 7 draait veel beter dan Vista en ondertussen zijn bij Vista wat ik begreep ook de grootste problemen weg.
Uiteindelijk zul je over moeten. je kunt niet achter blijven met al die oude meuk. ;)
Ga met je tijd mee Mikkel. :)


Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #32 Gepost op: 2011/05/03, 17:40:39 »
ik hoop dat ze in 11.04 de systray hebben gefixt. ik moet nu elke keer classic opstarten als ik met mijn wii-controller wil spelen. (wiican heeft geen indicator, maar een systray-applet waardoor unity hem niet laat zien)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #33 Gepost op: 2011/05/03, 20:16:47 »
Maar uiteindelijk stopt Microsoft er wel me
Verbaas mij dat ze het nog ondersteunen.

Mij niet. Enig idee hoeveel computers er wereldwijd nog altijd op XP draaien? Zou bijzonder stom zijn al die klanten naar de concurrent te jagen.


Citaat
Maar je komt er niet onderuit dat je een nieuwe pc moet kopen Mikkel XD ;)

Maar dan wel als IK dat wil, emiel. ;)  Mijn pc mag dan bijna acht jaar oud zijn, hij staat nog iedere dag z'n stinkende best te doen. Er is nog nooit iets aan kapot gegaan, het enige dat er na aankoop bij is gekomen is een tweede bankje van 512 MB. Draai zelfs nog met de originele harde schijf. En dan zou ik 'verplicht' worden een dvd-brander te moeten kopen?
Kijk, ik weet na die drie jaar wel dat er zoiets bestaat als een 'blokkendoos'-installatie, maar je zult met je oude hardware maar de overstap van Windows naar Ubuntu willen wagen omdat je gehoord/gelezen hebt dat die op een oud beestje nog wil werken.......... en dan tot de ontdekking komen dat dat alleen maar kan via dvd of usb. Je dacht toch niet dat zo iemand dan maar een nieuwe pc gaat kopen?  ???

Citaat
Windows 7 draait veel beter dan Vista en ondertussen zijn bij Vista wat ik begreep ook de grootste problemen weg.
Uiteindelijk zul je over moeten. je kunt niet achter blijven met al die oude meuk. ;)
Ga met je tijd mee Mikkel. :)

emiel, ik geef je op een briefje: er komt géén Windows Vista, 7 , 8 of hoe ze in de toekomst nog mogen gaan heten, op m'n pc. Dan nog liever een dvd-brander kopen. =D =D =D
En wat voor de een 'oude meuk' is, is voor een ander nog een uitstekend apparaat. Mijn 'oude meuk' gaat pas de deur uit als 't spul stuk is. Nou......... misschien wat eerder, maar dan moet ik eerst de loterij winnen. =D

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #34 Gepost op: 2011/05/03, 20:40:27 »
ik hoop dat ze in 11.04 de systray hebben gefixt. ik moet nu elke keer classic opstarten als ik met mijn wii-controller wil spelen. (wiican heeft geen indicator, maar een systray-applet waardoor unity hem niet laat zien)

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/03/how-to-hide-or-show-app-tray-applets-in-ubuntu-11-04/

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #35 Gepost op: 2011/05/03, 20:44:00 »
Femke, Mikkel hoeft van mij helemaal niets hoor ik plaag hem alleen wat.  :)
 
Ik verbaas mij wel dat mensen tegenwoordig zo lang doen met hun pc.
Gebruik van de pc is ook veranderd als ik zo zie wat men er tegenwoordig mee doet.
Tevens denk ik ook omdat de pc's vele malen beter is geworden dan dat het vroeger was en omdat wat je zegt XP een zeer goed systeem is en niet zo'n hoge systeem eisen heeft.
Mikkel Microsoft ziet heel graag dat je van XP af stapt en Windows 7 neemt.
Ze balen dat er nog mensen zijn die ie6 gebruiken en niet over willen stappen naar ie8.
Bedrijven die nog XP draaien en een pc er bij willen hebben, kunnen geen XP meer krijgen omdat de licenties niet meer verkocht worden.
Die zijn er ook niet allemaal blij mee.

Ik denk dat je nog heel lang met je systeem kunt doen want er zijn genoeg linux distro's die goed op jou systeem draaien en dat in de toekomst ook nog doen.
Ik denk alleen dat Ubuntu zwaarder en zwaarder word en dat je dat straks niet meer op oudere systemen zult kunnen draaien.
Dit vind ik wel begrijpelijk.
Femke als je systeem nu goed draait en je hebt graag de klassieke omgeving, dan is het ook helemaal niet nodig om te wisselen van systeem.
Voorlopig kun je met de LTS versie vooruit en zodra die afloopt, zal er wel een betere vervanging voor zijn dan het huidige Unity.

Ik zelf draai ook nog XP en het is af en toe weer kijken hoe het zat maar net als jou gebruik ik het ook wel eens om mensen te helpen met hun probleem.
Verder gebruik ik het op het andere systeem zodat ik daar mijn games ook kan spelen.
Gamen is sinds de laatste tijd weer 1 van de dingen die weer tot 1 van de belangrijke dingen hoort bij wat ik met een pc doe.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #36 Gepost op: 2011/05/03, 22:45:10 »
Mikkel Microsoft ziet heel graag dat je van XP af stapt en Windows 7 neemt.


Dat weet ik, emiel. Maar wat Microsoft wil, hoef ik toch niet te doen? XD  En om on topic te blijven, als Canonical de cd-image vaarwel zegt, koop ik daarom nog niet automatisch een nieuw systeem. Misschien heeft het beestje over een jaar of twee de geest gegeven en is die nieuwe pc aangeschaft, maar voorlopig ben ik dat nog niet van plan.


Citaat
Ze balen dat er nog mensen zijn die ie6 gebruiken en niet over willen stappen naar ie8.

Ik ben niet eens overgestapt naar IE 7. :D Voordat die uitkwam draaide Firefox al op XP.


Citaat
Ik zelf draai ook nog XP

Je draait XP terwijl je denkt/dacht dat die niet meer wordt ondersteund?  :rolleyes: :P

O XP word ook niet meer ondersteund als ik mij niet vergis.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #37 Gepost op: 2011/05/03, 22:51:00 »
Dat interesseert mij niet of het word ondersteund.
het draait op een ander systeem waar ik niet vele om geef.
Draait het dan is het goed, draait het niet, dan is het jammer.
Vooral Windows XP is al niet al te veilig en als je dat dicht wilt timmeren, dan kun je dat het beste doen door het zelf te doen.
 

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #38 Gepost op: 2011/05/03, 22:53:04 »
Zullen we weer even ontopic? ;)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #39 Gepost op: 2011/05/04, 22:15:15 »
Mogelijk zal de cd-image van Ubuntu sneuvelen door ruimtegebrek.

Een interessant discussiepunt dat aan de Ubuntu-ontwikkelgemeenschap op het ontwikkelaarscongres wordt voorgelegd, is de vraag of de vertrouwde cd-images moeten worden ingeruild voor dvd- en usb-images

Nou is mijn probleem van het ontbreken van dvd-brander en usb-opstartmogelijkheid dus simpel op te lossen: ik koop 'gewoon' een nieuwe pc. 8)  Wát moeten nu de Ubuntu-gebruikers in die landen waar het internet zo beroerd is dat downloaden van een cd-image een crime is? Waarvoor dus het kunnen bestellen van een gratis cd via ShipIt is bedacht? Die zien dus in de toekomst dit als ze denken een cd te bestellen.
Als het versturen van cd's niet meer uit kan, dan zal het versturen van dvd's dus al helemaal te kostbaar zijn. Ook al betaal je voor een dvd-r(w) maar een 'schijntje' meer dan voor een cd-r(w).
Welke oplossing zou men daarvoor bedacht hebben?

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #40 Gepost op: 2011/05/04, 22:27:50 »
Femke, Mikkel hoeft van mij helemaal niets hoor ik plaag hem alleen wat.  :)
 
Ik verbaas mij wel dat mensen tegenwoordig zo lang doen met hun pc.
Gebruik van de pc is ook veranderd als ik zo zie wat men er tegenwoordig mee doet.
Tevens denk ik ook omdat de pc's vele malen beter is geworden dan dat het vroeger was en omdat wat je zegt XP een zeer goed systeem is en niet zo'n hoge systeem eisen heeft.
Mikkel Microsoft ziet heel graag dat je van XP af stapt en Windows 7 neemt.
Ze balen dat er nog mensen zijn die ie6 gebruiken en niet over willen stappen naar ie8.
Bedrijven die nog XP draaien en een pc er bij willen hebben, kunnen geen XP meer krijgen omdat de licenties niet meer verkocht worden.
Die zijn er ook niet allemaal blij mee.

Ik denk dat je nog heel lang met je systeem kunt doen want er zijn genoeg linux distro's die goed op jou systeem draaien en dat in de toekomst ook nog doen.
Ik denk alleen dat Ubuntu zwaarder en zwaarder word en dat je dat straks niet meer op oudere systemen zult kunnen draaien.
Dit vind ik wel begrijpelijk.
Femke als je systeem nu goed draait en je hebt graag de klassieke omgeving, dan is het ook helemaal niet nodig om te wisselen van systeem.
Voorlopig kun je met de LTS versie vooruit en zodra die afloopt, zal er wel een betere vervanging voor zijn dan het huidige Unity.

Ik zelf draai ook nog XP en het is af en toe weer kijken hoe het zat maar net als jou gebruik ik het ook wel eens om mensen te helpen met hun probleem.
Verder gebruik ik het op het andere systeem zodat ik daar mijn games ook kan spelen.
Gamen is sinds de laatste tijd weer 1 van de dingen die weer tot 1 van de belangrijke dingen hoort bij wat ik met een pc doe.


Google heeft het al gezegd de browser wordt steeds belangrijker. Ook oudere systemen kunnen nog een prima browse-ervaring geven. Fanatiek gamen met alle instellingen voluit doet maar een hele kleine groep computergebruikers (relatief gezien). Voor de activiteiten van de gemiddelde gebruiker is nu eenmaal geen monsterPC nodig.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #41 Gepost op: 2011/05/04, 22:47:32 »
Dat klopt wat je zegt maar voor die mensen is er nog genoeg keus.
Als Ubuntu groter word dan betekend dat niet dat alle versies groter worden en er zijn genoeg afgeleide distro's die nog wel te draaien zijn.
Er komt nu een 11.04 afgeleide van Ubuntu met nog Gnome 2 en die gebruikt geen Unity.
Dat Ubuntu straks niet meer op een cd past betekend niet dat andere distro's dat ook niet meer doen.

Maar ik zou de office pakketten weg laten net als de andere software en bij de eerste keer opstarten gelijk het download centrum geven met een voorpagina die je meteen de keus geeft welke browser, mail, office en andere basis pakketten je wilt.
Vink ze aan en laat ze gelijk installeren.
Of het bij het downloaden laten kiezen wat ze op hun iso willen.
je kunt het namelijk altijd achteraf installeren en mij zegt het helemaal niets wat ze er bij doen.
Ik heb FF er af gehaald omdat ik het niet gebruik. net als het mail programma die er bij zit.

Maar voorlopig nog tijd zat om te zien wat er gebeurd.


Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #42 Gepost op: 2011/05/04, 22:55:05 »
Mogelijk zal de cd-image van Ubuntu sneuvelen door ruimtegebrek.

Een interessant discussiepunt dat aan de Ubuntu-ontwikkelgemeenschap op het ontwikkelaarscongres wordt voorgelegd, is de vraag of de vertrouwde cd-images moeten worden ingeruild voor dvd- en usb-images

Nou is mijn probleem van het ontbreken van dvd-brander en usb-opstartmogelijkheid dus simpel op te lossen: ik koop 'gewoon' een nieuwe pc. 8)  Wát moeten nu de Ubuntu-gebruikers in die landen waar het internet zo beroerd is dat downloaden van een cd-image een crime is? Waarvoor dus het kunnen bestellen van een gratis cd via ShipIt is bedacht? Die zien dus in de toekomst dit als ze denken een cd te bestellen.
Als het versturen van cd's niet meer uit kan, dan zal het versturen van dvd's dus al helemaal te kostbaar zijn. Ook al betaal je voor een dvd-r(w) maar een 'schijntje' meer dan voor een cd-r(w).
Welke oplossing zou men daarvoor bedacht hebben?

Zoals ik eerder al zei: de Ubuntu Minimal CD, daarna herstarten, sudo apt-get install *buntu-desktop && sudo shutdown -r now (naar gelang Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu/Lubuntu) of sudo apt-get install e17 && sudo shutdown -r now en daar is je grafische omgeving. Kwestie van 1 commando, dat kan een kind van 8 nog.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #43 Gepost op: 2011/05/04, 23:45:27 »
Zoals ik eerder al zei: de Ubuntu Minimal CD, daarna herstarten, sudo apt-get install *buntu-desktop && sudo shutdown -r now (naar gelang Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu/Lubuntu) of sudo apt-get install e17 && sudo shutdown -r now en daar is je grafische omgeving. Kwestie van 1 commando, dat kan een kind van 8 nog.

Het gaat er niet om wat een kind van acht nog kan, Vistaus. Ik verwacht niet dat iedereen weet dat ie met jouw ene commando uiteindelijk aan een volledige Ubuntu kan komen. En al helemaal niet iemand die van plan is over te stappen van Windows naar Ubuntu. Die weet misschien net hoe van een iso-bestand een opstartbare cd te branden, maar als die al met minimale cd's en terminalcommando's moet beginnen dan zal ie zeggen: als het zó moet, laat dat Ubuntu dan maar. En dat is jammer, want ze weten niet wat ze missen.
Maar het zal de vooruitgang wel zijn. Niet te stoppen.

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #44 Gepost op: 2011/05/04, 23:48:17 »
@Mikkel: Ik verwacht ook niet dat ze dat commando kennen, maar ik bedoel, aangezien het zo makkelijk is dat ene commando, hoeft het alleen maar ergens beschreven te worden en dan kan iedereen zo aan de gang met de Minimal CD.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #45 Gepost op: 2011/05/04, 23:51:10 »
Laten we hopen dat die beschrijving dan terug te vinden is op de site waarvandaan die dvd-image gedownload kan worden.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #46 Gepost op: 2011/05/05, 08:50:26 »
ik heb de DVD-image van 11.04 en dat is gewoon een combinatie van de live-cd/alternate-cd en het bevat alle taalpakketten en gesloten drivers, handig dus! =D


DarkEra

  • Gast
Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #48 Gepost op: 2011/05/05, 12:41:21 »
Ik haal uit dat artikel en het IRC log niet dat de Windowindicators er "tóch" gaan komen.

"Perhaps" = misschien, mogelijk, mogelijkerwijs. Maar niet zeker dus. We zullen tezijnertijd wel zien of het weer opgepakt wordt. :)

Re: Eerste plannen voor de 11.10 zijn opgesteld.
« Reactie #49 Gepost op: 2011/05/05, 13:28:34 »
Ik bedoelde "tóch" omdat er al eerder over gesproken was, maar niets was uitgevoerd anders dan wat blueprints. Maar omdat Mark er nu serieus naar gaat kijken voor 11.10... Dat is wat ik bedoelde met "tóch" ;)