Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opruimen van logbestanden aangeraden of niet  (gelezen 991 keer)

Offline Kev

  • Lid
opruimen van logbestanden aangeraden of niet
« Gepost op: 2006/10/10, 16:16:35 »
Is het aangeraden om logbestanden op te schonen of kan men dat beter niet doen?
Ook zou ik willen weten of er een mogelijkheid is om temp-bestanden in ubuntu eruit te zwieren?
Het handigste zou zijn of er iemand is die weet of hiervoor een programma of script bestaat.

Met vriendelijke groeten,

Kev
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
opruimen van logbestanden aangeraden of niet
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/10, 16:26:07 »
Ja. log bestanden dienen met regelmaat opgeschoond te worden. Er is een heel proces hiervoor in Linux, dat Logrotate heet. In de /etc/logrotate.d directory staan wat configuratie bestanden waar je evt. een eigengemaakte aan kunt toevoegen. Je kunt er o.a. opgeven waar het bestand staat, de bewaartermijn, welk proces gestart en gestopt moet worden en dat soort dingen. Er worden met regelmaat door het systeem processen opgestart die deze config files gebruiken om logfiles te roteren. Het meest bekende voorbeeld: /var/log/messages. Doe maar eens: ls -l /var/log/messages* en je ziet wel wat ik bedoel.

Ook bestanden die in /tmp staan, de min of meer standaard locatie van dat soort bestanden, worden met regelmaat opgeschoond door oudere bestanden te verwijderen. Tenminste, Fedora doet dat en ik denk dat Ubuntu het ook doet. Het is wel iets min of meer specifiek voor de distributie waar je mee werkt want het is geen standaard Unix gedrag.

Eerlijk gezegd weet ik niet uit m'n hoofd hoe deze processen precies heten (ze staan geloof ik in /etc/cron.daily en /etc/cron.weekly), maar bij voldoende interesse wil ik dat wel weer es een beetje ophalen ... Of misschien dat iemand anders dat zo opdist?
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Kev

  • Lid
opruimen van logbestanden aangeraden of niet
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/10, 16:37:16 »
Bedankt voor de informatie, ik heb al met veel distro's gewerkt en bij Fedora Core had ik een veel netter systeem dan ik nu heb met Ubuntu.
Ik zit nu ongeveer op de helft van men 10GB /-partitie, terwijl bij men gebruik van Fedora ik met dezelfde instellingen als nu aan maar een luttele 2 GB kwam met daarbij nog eens Gnome en KDE ge
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.