Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe bad blocks tijdelijk herstellen?  (gelezen 2334 keer)

Offline Lutz

  • Lid
hoe bad blocks tijdelijk herstellen?
« Gepost op: 2010/10/16, 09:55:42 »
Ik heb een hardeschijfrecorder met een ext3 bestandsysteem. Ik vermoedt dat ik wat bad blocks heb. Ik kan de schijf uitbouwen en via USB aan mijn ubuntu pc met 10.04 aanslutien. Disk utility kan het file systeen vinden, ik kan het unmounten en het file systeem laten controleren. Helaas wordt niet "clean" gemount.

Ik heb iets van e2fsck -c gelezen, maar dan moet ik nog weten wat mijn device name is en hoe de goede syntax is.

Het is mij duidelijk dat zo een herstelpoging maar van tijdelijke aard is en dat ik op ten duur toch de schijf moet vervangen.

Offline Lutz

  • Lid
Re: hoe bad blocks tijdelijk herstellen?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/16, 09:56:53 »
Ik zag net dat het dev/sdb1 is. Maar hoe verder?

Offline jan11000

  • Lid
Re: hoe bad blocks tijdelijk herstellen?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/16, 10:52:07 »
Voordat je ook maar iets doet maak een exacte kopie van je hele harddisk, misschien staat er meer info op de hd zodat deze samenwerkt met je harddisk recorder, ook voor als je iets fout doet.

Repareren gaat niet.
Wat doet fsck met de harde schijf, dus om de files te corrigeren en misschien de slechte sectoren te markeren zodat ze niet gebruikt worden. Hoe dit in linux gaat weet ik niet.

In de "disk utility" zit nu smart, en dan kun je oppervlakte kontrolle doen, en ook smart uitlezen. Misschien gaat hij hierna de slechte sectoren niet meer gebruiken.

Reallocated sectors betekend dat deze vervangen zijn door reserve sectoren.
Dus je hd is stervende, hoelang is verschillend, dus of direct vernieuwen of regelmatig kontroleren(als hij in de pc zat ging dat).
Zelf zou ik een kopie trekken van de hd, dus een image maken, sector bij sector kopie.
Dan meerdere keren de oppevlakte kontrolle laten lopen, zodat alle slechte sectoren gevonden worden, dan weer gaan gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 11:08:48 door jan11000 »

Offline Lutz

  • Lid
Re: hoe bad blocks tijdelijk herstellen?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/16, 14:58:10 »
Wat is het juiste commando?

Is dat, in een terminal,

sudo e2fsck -c -k /dev/sdb1  

?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 16:05:11 door Lutz »

Offline jan11000

  • Lid
Re: hoe bad blocks tijdelijk herstellen?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/17, 09:20:28 »
In de "disk utility" zit nu smart, en dan kun je oppervlakte kontrolle doen, en ook smart uitlezen. Misschien gaat hij hierna de slechte sectoren niet meer gebruiken.


System-administration-disk utility,
Dan harde schijf kiezen, smart data, dan run selftest(hier staat oppevlakte kontrolle bij).

Offline jan11000

  • Lid
Re: hoe bad blocks tijdelijk herstellen?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/17, 09:25:13 »
Dit is je eigen risico: je schijf is leeg als je dit verkeerd doet.

Read-only Test

This is a non-destructive read-only test which can be run on disk even if it contains a mounted filesystem. It simply verifies that each block can be read; it does not test for write errors.

    * sudo badblocks -s -v -c 10240 /dev/sdx
          o -s = show progress
          o -v = verbose mode
          o -c 10240 - check 10K blocks at a time

Read-write Test

This test is non-destructive read-write test which reads each block, writes it, then verifies it. It should not be used on block devices with mounted filesystems as it can lead to filesystem corruption.

    * sudo badblocks -n -s -v -c 10240 /dev/sdx
          o -n = non-destructive read-write mode
          o -s = show progress
          o -v = verbose mode
          o -c 10240 - check 10K blocks at a time

Write-mode Test

Using this command will erase all data on the device so only use it if that is what you want. This will write a few patterns to each block, verifying that each one is written and read correctly.

    * sudo badblocks -w -s -v -c 10240 /dev/sdx
          o -w = destructive write-mode test
          o -s = show progress
          o -v = verbose mode
          o -c 10240 - check 10K blocks at a time

Prepare a disk for encryption

The command will completely erase the data on a disk and replace it with random data. This is often a preferred way to prepare a disk for encryption as it is faster than other methods of filling a disk with random data and serves the purpose of checking the disk for errors before the encryption process.

    * sudo badblocks -w -t random -s -v -c 10240 /dev/sdx
          o -w = destructive write-mode test
          o -t random = write random data onto the disk
          o -s = show progress
          o -v = verbose mode
          o -c 10240 - check 10K blocks at a time

Offline Lutz

  • Lid
Re: hoe bad blocks tijdelijk herstellen?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/18, 19:25:52 »
In de "disk utility" zit nu smart, en dan kun je oppervlakte kontrolle doen, en ook smart uitlezen. Misschien gaat hij hierna de slechte sectoren niet meer gebruiken.


System-administration-disk utility,
Dan harde schijf kiezen, smart data, dan run selftest(hier staat oppevlakte kontrolle bij).

USB ondersteunt geen SMART gegevens. Maar doet mijn eigen commando niet hetzelfde?