Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Onopgeloste bug)gnome-screenshot, "Gebied selecteren" gaat lastig (Ub 12.04)  (gelezen 898 keer)

Offline aartje

  • Lid
Ik gebruik vaak gnome-screenshot om een stuk van mijn scherm als
afbeelding op te slaan. Ik gebruik hierbij de optie "Gebied selecteren" waarbij
je met je muis een gebied kan selecteren. Voorheen hadden de randlijnen van
dit gebied een kleur (rood). Onder Ubuntu12.04 zijn die lijnen nauwelijks
te onderscheiden van de achtergrond.
Weet iemand of dat te veranderen valt?  Ik kan het onder de opties van
gnome-screenshot niet vinden.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/10, 09:07:43 door aartje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: gnome-screenshot, "Gebied selecteren" gaat lastig (Ub 12.04)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/09, 14:10:52 »
Waar zie jij die optie? Ik zie alleen knoppen "Copy to clipboard", "Cancel" en "Save".

PS, ik zie wel dat je via de commandolijn kan aangeven dat je eerst een selectie wil maken. Ik krijg dan een oranje selectiekader met een fijn rood randje, dat mij toch zeer duidelijk lijkt.

PS PS: haha, via Shift + Printscreen wordt je eerst gevraagd een selectie te maken. Wat ik wel al wist, is dat je met Alt+PrtScr één enkel venster meeneemt.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/09, 14:13:21 door vanadium »

Offline aartje

  • Lid
Re: gnome-screenshot, "Gebied selecteren" gaat lastig (Ub 12.04)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/09, 16:39:40 »
Waar zie jij die optie? Ik zie alleen knoppen "Copy to clipboard", "Cancel" en "Save".

PS, ik zie wel dat je via de commandolijn kan aangeven dat je eerst een selectie wil maken. Ik krijg dan een oranje selectiekader met een fijn rood randje, dat mij toch zeer duidelijk lijkt.

PS PS: haha, via Shift + Printscreen wordt je eerst gevraagd een selectie te maken. Wat ik wel al wist, is dat je met Alt+PrtScr één enkel venster meeneemt.

Als je (onder classic gnome) gnome-screenshot installeert met synaptic komt dit te staan onder
Toepassingen->Hulpmiddelen->Schermafdruk

Als je dat opstart krijg je drie mogelijkheden:
1) Gehele bureaublad
2) Huidige venster
3) Gebied selecteren

Kies je voor de derde dan verschijnt er een kruis je op je scherm waarvanuit je
met je linkermuistoets ingedrukt een rechthoekje kan trekken, die als je
de toets loslaat als afbeelding kan opslaan.
Dat rechthoekje bestond voorheen uit duidelijke rode strepen, maar bestaat
nu uit  min of meer transparante lijnen die nauwelijks te zien zijn.

Ik denk dat jij iets anders gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/09, 16:41:28 door aartje »

Offline aartje

  • Lid
Re: gnome-screenshot, "Gebied selecteren" gaat lastig (Ub 12.04)
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/09, 16:40:31 »
Sorry, per ongeluk tweemaal hetzelfde commentaar, tweede leeggehaald
« Laatst bewerkt op: 2012/05/09, 16:42:16 door aartje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: gnome-screenshot, "Gebied selecteren" gaat lastig (Ub 12.04)
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/09, 16:59:19 »
Ik denk dat jij iets anders gebruikt.
Klopt. Ik gebruik Unity. De methodes met de Print Screen toets zullen bij jou ook werken.  En nu ik het uitzoek: als ik via de Unity manier screenshot opstart, dan krijg ik inderdaad ook zoals jij dat keuzemenu te zien.

Offline aartje

  • Lid
Re: gnome-screenshot, "Gebied selecteren" gaat lastig (Ub 12.04)
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/09, 17:08:01 »
Ik denk dat jij iets anders gebruikt.
Klopt. Ik gebruik Unity. De methodes met de Print Screen toets zullen bij jou ook werken.  En nu ik het uitzoek: als ik via de Unity manier screenshot opstart, dan krijg ik inderdaad ook zoals jij dat keuzemenu te zien.
Ja, ik heb ondertussen ook gezien dat jou methode shortcuts voor hetzelfde zijn.
Blijft bij mij het probleem(pje..) dat bij een gebied selecteren het ontzettend moeilijk te zien is op
een witte omgeving (en dat is bij mij vaak, krantenartikelen, muziek etc.).
Een rood grenslijntje , zoals voorheen, is meestal veel duidelijker.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/09, 17:09:47 door aartje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: gnome-screenshot, "Gebied selecteren" gaat lastig (Ub 12.04)
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/09, 17:49:31 »
Gebruik je misschien een ander thema dan het standaard thema? Bij mij is er een dunne, rode lijn rond de selectie, en de selectie zelf is transparant oranje. Zeer duidelijk.

Offline aartje

  • Lid
Re: gnome-screenshot, "Gebied selecteren" gaat lastig (Ub 12.04)
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/09, 17:55:59 »
Gebruik je misschien een ander thema dan het standaard thema? Bij mij is er een dunne, rode lijn rond de selectie, en de selectie zelf is transparant oranje. Zeer duidelijk.
Ik gebruik radiance ipv ambiance, maar als ik dat verander verandert er niets aan de kleur van het lijntje (??),
het blijft wit

Offline aartje

  • Lid
Re: gnome-screenshot, "Gebied selecteren" gaat lastig (Ub 12.04)
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/09, 18:15:44 »
Gebruik je misschien een ander thema dan het standaard thema? Bij mij is er een dunne, rode lijn rond de selectie, en de selectie zelf is transparant oranje. Zeer duidelijk.
Ik gebruik radiance ipv ambiance, maar als ik dat verander verandert er niets aan de kleur van het lijntje (??),
het blijft wit
Ik zie nu dat ik ingelogd ben in de mode "Gnome classic (no effects)"
Als ik kies voor "Gnome classic" zie ik dat er een transparant rood rechthoekje ontstaat.
Ik heb eigenlijk geen behoefte aan effecten, dus als iemand een suggestie heeft om
het ook onder "Gnome classic (no effects)" te kunnen gebruiken houd ik me aanbevolen.

Offline aartje

  • Lid
Re: gnome-screenshot, "Gebied selecteren" gaat lastig (Ub 12.04)
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/09, 18:37:41 »
Er schijnen trouwens wel meer problemen te zijn met gnome-screenshot
in combinatie met "Gnome classic (no effects)"
Er komt misschien later nog een update .

Ik had in mijn vorige ubuntu versie ook de mogelijkheid om met 1 toets aanslag en linker muisknop een deel van het scherm "vangen" maar weet niet meer hoe ik dat voor elkaar gekregen had. Volgens mij was dat iets van Compiz.
Nu heb in onder Instellingen -->Toetsenboord (dus niet toetsenboord-indeling)--> Sneltoetsen gezien dat je met een toetscombinatie een afdruk van een gebied kan maken.  Na het indrukken van Shift+Print krijg je gelijk een kruisje op je scherm waarmee je het gebied kan selecteren.
Dit is voor mij wel een goed alternatief.

Harrie

Offline aartje

  • Lid
Ik had in mijn vorige ubuntu versie ook de mogelijkheid om met 1 toets aanslag en linker muisknop een deel van het scherm "vangen" maar weet niet meer hoe ik dat voor elkaar gekregen had. Volgens mij was dat iets van Compiz.
Nu heb in onder Instellingen -->Toetsenboord (dus niet toetsenboord-indeling)--> Sneltoetsen gezien dat je met een toetscombinatie een afdruk van een gebied kan maken.  Na het indrukken van Shift+Print krijg je gelijk een kruisje op je scherm waarmee je het gebied kan selecteren.
Dit is voor mij wel een goed alternatief.

Harrie
Ja, dat is in principe hetzelfde, maar bij onder  "Gnome classic(no effects" is dat gebied
nauwelijks te onderscheiden van de (witte) achtergrond