Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: internet dongle voor linux, welke?  (gelezen 5593 keer)

Offline oranges

  • Lid
internet dongle voor linux, welke?
« Gepost op: 2019/07/12, 14:18:13 »
Hallo
Ik zou graag een internet dongle (waar je zo simkaartje in doet) op mijn linux willen gebruiken.
ik weet alleen niet of ik software gezien ergens op moet letten.
Zijn er internet dongles die zonder gedoe op linux draaien? of moet ik met virtual box gaan zitten klooien dan?
Dat laatste heb ik dus weinig zin in, wil eigenlijk zo liefst mogelijk plug and play hebben.
Heeft iemand ervaring met simkaart-internet-dongle's of kan iemand mij 1 adviseren dat zonder problemen op linux draait? (geen Huawei graag ;-) )

Offline h2o

  • Lid
Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/07/12, 17:11:33 »
Ik heb een dergelijke vraag, maar dan voor Telfort en Vodafone.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

nahjo

  • Gast
Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/07/12, 17:36:56 »
Geen tip voor een dongle maar ...
Als alternatief tethering met een mobieltje al overwogen?

Offline oranges

  • Lid
Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/07/12, 19:08:47 »
Geen tip voor een dongle maar ...
Als alternatief tethering met een mobieltje al overwogen?
ben niet in bezit van een smartphone.

Offline rico70

  • Lid
Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/07/12, 19:11:50 »
Kan bekabeld ook met bv een Nokia 3110clasic en soortgelijke telefoons

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/12, 21:08:18 »
Zoals ik je ook al antwoordde op een ander forum:
https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=3&t=4891#p25104


Offline oranges

  • Lid
Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/07/12, 23:21:42 »
Kan bekabeld ook met bv een Nokia 3110clasic en soortgelijke telefoons
laptop verbinden met een pop-port/usb kabel aan mijn dumpphone.. en de dumpphone als internet dongle gebruiken... hmm werkt dat echt?
Heb je zeker wel super traag internet ofniet?


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/07/13, 09:16:22 »
Wat je ook nog kan overwegen is een mifi router. Dat is een klein draagbaar kastje dat mbv een SIM kaart lokaal een WiFi netwerk opzet.

Voordeel van zo'n kastje boven een telefoon is dat het goedkoper is in aanschaf en het is ontworpen om langere tijd achter elkaar WiFi te genereren. Een telefoon zal snel leeg zijn en als je het aan de lader legt wordt het erg warm. Dat is niet zo goed voor de levensduur.

Ik heb zelf deze aangeschaft
https://tweakers.net/pricewatch/430455/tp-link-4g-mi-fi-hotspot-met-display-m7350.html

Hier moet dus nog wel een data sim in, met abonnement of pre paid. Handig ook voor vakantie in het buitenland want dan kan er eventueel een lokale sim in. Ga in ieder geval voor een 4G router want 3G is toch wel een gepasseerd station inmiddels.

Zeker als je momenteel geen smartphone hebt en er eigenlijk ook geen wilt kopen dan is zo'n mifi routertje het overwegen waard.

Succes met de keuze!
« Laatst bewerkt op: 2019/07/13, 09:20:31 door valk »

Offline oranges

  • Lid
Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #10 Gepost op: 2019/07/13, 12:23:31 »
Wat je ook nog kan overwegen is een mifi router. Dat is een klein draagbaar kastje dat mbv een SIM kaart lokaal een WiFi netwerk opzet.

Voordeel van zo'n kastje boven een telefoon is dat het goedkoper is in aanschaf en het is ontworpen om langere tijd achter elkaar WiFi te genereren. Een telefoon zal snel leeg zijn en als je het aan de lader legt wordt het erg warm. Dat is niet zo goed voor de levensduur.

Ik heb zelf deze aangeschaft
https://tweakers.net/pricewatch/430455/tp-link-4g-mi-fi-hotspot-met-display-m7350.html

Hier moet dus nog wel een data sim in, met abonnement of pre paid. Handig ook voor vakantie in het buitenland want dan kan er eventueel een lokale sim in. Ga in ieder geval voor een 4G router want 3G is toch wel een gepasseerd station inmiddels.

Zeker als je momenteel geen smartphone hebt en er eigenlijk ook geen wilt kopen dan is zo'n mifi routertje het overwegen waard.

Succes met de keuze!

Bedankt voor je bijdrage. !
Maar is dit kastje niet gewoon hetzelfde systeem dan als een usb dongle maar dan lomper?

Als je naar euro' s kijkt dan is een dongle 20 euro goedkoper.
Hier eentje van rond de 50 euro (geen idee of het een goed dingetje is maar toch)
https://www.grandado.com/products/pixlink-4g-modem-k12-draagbare-usb-wifi-modem-network-adapter-wifi-hotspot-sim-kaart-dongle-mini-draadloze-router?utm_campaign=&utm_content=&utm_source=Channable.Marktplaats&utm_medium=8720033407509&utm_term=&variant=12979584204894&currency=EUR


Offline rico70

  • Lid
Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #11 Gepost op: 2019/07/13, 12:36:21 »
Kan bekabeld ook met bv een Nokia 3110clasic en soortgelijke telefoons
laptop verbinden met een pop-port/usb kabel aan mijn dumpphone.. en de dumpphone als internet dongle gebruiken... hmm werkt dat echt?
Ja dat werkt, vaak genoeg gedaan
Citaat
Heb je zeker wel super traag internet ofniet?
Ligt aan je telefoon, de Nokia die ik noemde heeft maar 2G. Zijn opvolger 3120classic heeft 3G, helaas is de bouwkwaliteit van deze telefoon ruk.
Uiteraard zijn er meer telefoons die dat kunnen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #12 Gepost op: 2019/07/13, 13:00:40 »

Bedankt voor je bijdrage. !
Maar is dit kastje niet gewoon hetzelfde systeem dan als een usb dongle maar dan lomper?

Als je naar euro' s kijkt dan is een dongle 20 euro goedkoper.
Hier eentje van rond de 50 euro (geen idee of het een goed dingetje is maar toch)
https://www.grandado.com/products/pixlink-4g-modem-k12-draagbare-usb-wifi-modem-network-adapter-wifi-hotspot-sim-kaart-dongle-mini-draadloze-router?utm_campaign=&utm_content=&utm_source=Channable.Marktplaats&utm_medium=8720033407509&utm_term=&variant=12979584204894&currency=EUR

Het is natuurlijk wel iets lomper, maar dat is wel relatief. Dit ding is ongeveer Zo groot als een smartphone maar dan iets dikker.

Voordeel is dat je niet afhankelijk bent of het wel onder Linux werkt en je kan meerdere gebruikers van hetzelfde netwerk gebruik laten maken.

Offline oranges

  • Lid
Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #13 Gepost op: 2019/07/13, 13:05:42 »
Kan bekabeld ook met bv een Nokia 3110clasic en soortgelijke telefoons
laptop verbinden met een pop-port/usb kabel aan mijn dumpphone.. en de dumpphone als internet dongle gebruiken... hmm werkt dat echt?
Ja dat werkt, vaak genoeg gedaan
Citaat
Heb je zeker wel super traag internet ofniet?
Ligt aan je telefoon, de Nokia die ik noemde heeft maar 2G. Zijn opvolger 3120classic heeft 3G, helaas is de bouwkwaliteit van deze telefoon ruk.
Uiteraard zijn er meer telefoons die dat kunnen.
thanks


Bedankt voor je bijdrage. !
Maar is dit kastje niet gewoon hetzelfde systeem dan als een usb dongle maar dan lomper?

Als je naar euro' s kijkt dan is een dongle 20 euro goedkoper.
Hier eentje van rond de 50 euro (geen idee of het een goed dingetje is maar toch)
https://www.grandado.com/products/pixlink-4g-modem-k12-draagbare-usb-wifi-modem-network-adapter-wifi-hotspot-sim-kaart-dongle-mini-draadloze-router?utm_campaign=&utm_content=&utm_source=Channable.Marktplaats&utm_medium=8720033407509&utm_term=&variant=12979584204894&currency=EUR

Het is natuurlijk wel iets lomper, maar dat is wel relatief. Dit ding is ongeveer Zo groot als een smartphone maar dan iets dikker.

Voordeel is dat je niet afhankelijk bent of het wel onder Linux werkt en je kan meerdere gebruikers van hetzelfde netwerk gebruik laten maken.
thanks. zal er eens over gaan prakkiseren

Offline oranges

  • Lid
Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #14 Gepost op: 2019/07/13, 19:47:22 »
Hallo,

ik heb momenteel een Huawei dongle te leen gekregen en deze geprobeerd op mijn linux laptop.
En het werkt!
Niet via de originele manier, want normaal hoort de dongle automatisch op te starten maar op de linux laptop geeft het de foutmelding: 'cannot find the autorun program' Wat logisch is want linux...
Maar met een klein om weggetje krijg ik het dus gewoon werkend en kan ik ermee internetten.
Dus voor de mensen die ook geïnteresseerd zijn... het werkt dus gewoon op linux.

Wel 1 klein dingetje, er staat dus software op de dongle dat bijhoud hoeveel mb's het gebruikt.
ik kan deze software dus niet draaien want linux...
Er is zeker geen andere oplossing hiervoor? een ander programma dat dit kan bijhouden en wel op linux installeerbaar is?

groeten.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/13, 19:49:09 door oranges »

Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #15 Gepost op: 2019/07/15, 16:24:10 »
Citaat
Er is zeker geen andere oplossing hiervoor? een ander programma dat dit kan bijhouden en wel op linux installeerbaar is?

Je kan systemmonitor installeren, staat gewoon in de repo.
die houd bij wat je processor, geheugen en netwerk doet.
Ik weet alleen niet of systemmonitor ook in de achtergrond bijhoud wat het netwerk gebruik is.....


Groet,

Steven

Offline peer

  • Lid
Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #16 Gepost op: 2019/07/15, 16:41:00 »
kun je dit niet op de site van de provider zien??

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: internet dongle voor linux, welke?
« Reactie #17 Gepost op: 2019/07/15, 17:40:52 »
Met Conky kan je zien, hoeveel er is gecommuniceerd sinds de laatste boot.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.