Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wil Ubuntu 24.04 installeren maar kan de installatieschijf niet aanduiden  (gelezen 1840 keer)

Dag iedereen,

hopelijk kan en wil iemand mij helpen want ik zit serieus in de rats.

Ik heb Ubuntu 20.04 op mijn laptop staan. Ik wil heel graag Ubuntu 24.04 installeren. Alleen kom ik altijd vast te zitten in het installatieproces.
Ik heb de versie op mijn usb stick geïnstalleerd als opstartschijfje. Ik doorloop heel het proces van het installeren. Uiteindelijk duid ik aan dat ik zelf handmatig de installatie wil doen, zodat ik alle schijven zelf kan aanduiden als wat het moet zijn: een / voor de installatie van Ubuntu, mijn /home laat ik ongeformatteerd, er is een stukje van 8GB dat boot is (dat moest ik doen tijdens de installatie van 20.04) en een stukje voor de swap van 2,8GB.

Als ik alle schijven heb aangeduid zoals het moet, kan ik onderaan niet aanduiden wat de schijf moet zijn voor de installatie. Ik zie in het lichtgrijs de harde schijf van de laptop en de usb stick maar kan geen van beide aanduiden dus kan de installatie niet gebeuren. Help, wat nu?

Zou de fout zitten bij dat stukje dat voor boot dient? Ik krijg namelijk een aantal opties om aan te duiden wat het mount punt moet zijn en weet daar niet wat kiezen, er komen wat afkortingen te staan. Moet er nog zo een boot partitie zijn of is dat met Ubuntu 24.04 niet meer apart nodig? En zo wel, wat zijn dan dat juiste mount punt en ik denk dat hij nog vraagt wat het file systeem is. In elk geval ik geraak nergens met de installatie, waarschijnlijk door die opties van het bios stukje.

Is er alstublieft iemand die mij kan helpen? Ik duid altijd aan dat ik de installatie handmatig doe zodat ik zeker kan zorgen dat mijn /home, waar al mijn bestanden op staan, niet geformatteerd wordt. Dat ging altijd al goed, alleen kan ik nu niet verder.

Kan iemand mij helpen op een manier die gemakkelijk te volgen is? Want ik ben geen zo heel geavanceerde Ubuntu kenner.

Heel erg vriendelijk duizendmaal bedankt alvast voor alle hulp. Geniet van de dag.

Groetjes,
Els

wil je een dualboot of enkel ubuntu 24.04?

Offline ajjp

• Lid
Citaat
Kan iemand mij helpen op een manier die gemakkelijk te volgen is?
Zorg dat je kopieën hebt (maakt) van de bestanden die je wilt bewaren. Laat de installatie automatisch uitvoeren en plaats je bestanden weer terug in je nieuwe /home.

De gemakkelijkste manier om ubuntu te installeren is gewoon wis de hele schijf te kiezen en daar ubuntu om te zetten tijdens de installatie.

Offline Oesje

• Lid
Citaat
Als ik alle schijven heb aangeduid zoals het moet, kan ik onderaan niet aanduiden wat de schijf moet zijn voor de installatie. Ik zie in het lichtgrijs de harde schijf van de laptop en de usb stick maar kan geen van beide aanduiden dus kan de installatie niet gebeuren. Help, wat nu?

De partitie waarop je het systeem zelf gaat installeren moet je aankoppelen (mounten) met het / teken . Zolang je dat niet doet zal het grijs blijven .Je dient deze ook te formateren bij de installatie .

Citaat
Is er alstublieft iemand die mij kan helpen? Ik duid altijd aan dat ik de installatie handmatig doe zodat ik zeker kan zorgen dat mijn /home, waar al mijn bestanden op staan, niet geformatteerd wordt. Dat ging altijd al goed, alleen kan ik nu niet verder.

Is je /home een aparte partitie ?
Belangrijk : Als je /home op geen aparte partitie staat moet je hiervan eerst een backup maken .
/home is bij een normale installatie een map of folder en geen  aparte partitie zoals sommigen denken .
« Laatst bewerkt op: 2024/08/18, 22:07:42 door Oesje »
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

Offline Oesje

• Lid
Lees hier ook eens bij
Als u zelf de partities wenst te beheren, of aan wilt geven welke partities te gebruiken, kies dan Iets anders.
Het gaat hier wel om Linux Mint maar installatie is zelfde werkwijze

https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/nl/latest/install.html

Offline vanadium

• Lid
Ik sluit mij aan bij pinokkio. De kortste pijn zal eens een volledige opschoning zijn van je systeem, d.w.z., volledig automatische herinstallatie met gebruik van de volledige harde schijf. Hierbij worden ook je bestanden gewist: die plaats je dan terug vanaf je reservekopie.

Handmatig opwaarderen zoals je nu doet is best handig (en ik doe dat ook), maar er komt een moment waar het eens goed is grondig "grote kuis" te houden door een kakelverse installatie. Daarna kan je weer enkele jaren probleemsloos verder met upgrades.
« Laatst bewerkt op: 2024/08/23, 12:01:55 door vanadium »

Hallo,

bedankt voor jullie antwoorden.

Het gaat om een installatie van alleen Ubuntu24.04. Geen dualboot.

Ik duid altijd een partitie aan /, waat de installatie van Ubuntu op moet komen. Dat laat ik formatteren. En de /home is waar al mijn bestanden enzo op staan. Die laat ik niet formatteren.

Maar ik vermoed dat het fout gaat bij dat stuk van die boot omdat ik niet weet wat je daar moet aanduiden.

Ik heb ook al wel heel lang het probleem van als ik eens updates krijg of iets installeer ofzo, dat hij zegt dat een aantal pakketten geraakt zijn. Ook geen idee hoe dat opgelost geraakt.

Ik zal in het weekend eens proberen of ik de uitleg kan volgen die jullie gepost hebben en of het zo lukt. Heel vriendelijk bedankt allemaal voor het meedenken en helpen. Ik hou jullie op de hoogte.

Offline Oesje

• Lid
Citaat
er is een stukje van 8GB dat boot is (dat moest ik doen tijdens de installatie van 20.04) en een stukje voor de swap van 2,8GB.

Snap niet goed waar die partitie van 8 GB voor nodig is .
sda1 duid je aan met / voor de systeempartitie
sda2 duid je aan met /home voor je persoonlijke bestanden
Die 8 GB is die gevlagd als boot of als ESP . kun je controleren met Gparted :  Partitie >> Vlaggen beheren .  Normaal moet je daar niets markeren .

Ondertussen heb ik geprobeerd om Ubuntu te installeren.

En ik kwam op een probleem uit. Ik heb heel mijn /home map gekopieerd daarstraks naar een externe harde schijf. Daarna heb ik bij de installatie van Ubuntu 24.04 gekozen om de hele schijf van de laptop te wissen en een volledig nieuwe installatie te doen.

De installatie is gelukt. Maar nu kan de externe schijf niet gelezen worden.

De foutmelding die ik zie als ik de externe schijf aankoppel is "Geen toegang tot LaCie. Error mounting /dev/sdb3 at /media/els/LaCie : mount (2) system call failed: no such file or directory."

Wat kan ik nu doen? Ik wil heel die home er terug op zetten maar snap niet hoe.

Ik heb nu als ik bij de schijven ga kijken als partities het volgende:
partitie 1: 1MB . Apparaat: /dev/sda1   partitietype: BIOS boot
partitie 2 : 256 GB ext4    Gekoppeld aan Bestandssysteem root   Apparaat: /dev/sda2     partitietype: Linux filesystem 
En dan nog een klein stukje vrije ruimte dat nergens aan gekoppeld is, van 1.4MB

Op een of andere manier zou die externe harde schijf moeten gelezen kunnen worden zodat ik mijn bestanden kan terug zetten. En ik had graag terug zoals het al jarenlang was dat er een / is voor het besturingssysteem en een /home voor mijn bestanden.

Re: Wil Ubuntu 24.04 installeren maar kan de installatieschijf niet aanduiden
« Reactie #10 Gepost op: 2024/08/24, 11:10:08 »
koppel je externe schijf uit je usb poort, herstart je pc en plug deze weer in, wat zegt het dan nu.?

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2024/08/24, 11:47:00 »
Citaat
En ik kwam op een probleem uit. Ik heb heel mijn /home map gekopieerd daarstraks naar een externe harde schijf.

En vertel nu eens hoe je deze bewerking uitgevoerd hebt ? 
De juiste werkwijze was om /home te verplaatsen naar de externe schijf en niet te kopieren ! Maar zij die je aanbevolen hebben om de schijf te wissen kunnen het nu ook verder oplossen  :)
« Laatst bewerkt op: 2024/08/24, 11:48:52 door Oesje »

« Reactie #12 Gepost op: 2024/08/24, 12:00:46 »
https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/backup-why.html.nl

hoe je een reservekopie maakt?
waar u reservecopie opslaan?
waarvan een reservecopie maken?

« Reactie #13 Gepost op: 2024/08/24, 12:42:59 »

De juiste werkwijze was om /home te verplaatsen naar de externe schijf en niet te kopieren ! Maar zij die je aanbevolen hebben om de schijf te wissen kunnen het nu ook verder oplossen 

Waar haal jij dit vandaan? Er is niemand dat gezegd heeft dat ze HAAR  schijf MOET formateren.

En in plaats van op eigen houtje te handellen, had ze beter eerst raad gevraagd?