Dag iedereen,
hopelijk kan en wil iemand mij helpen want ik zit serieus in de rats.
Ik heb Ubuntu 20.04 op mijn laptop staan. Ik wil heel graag Ubuntu 24.04 installeren. Alleen kom ik altijd vast te zitten in het installatieproces.
Ik heb de versie op mijn usb stick geïnstalleerd als opstartschijfje. Ik doorloop heel het proces van het installeren. Uiteindelijk duid ik aan dat ik zelf handmatig de installatie wil doen, zodat ik alle schijven zelf kan aanduiden als wat het moet zijn: een / voor de installatie van Ubuntu, mijn /home laat ik ongeformatteerd, er is een stukje van 8GB dat boot is (dat moest ik doen tijdens de installatie van 20.04) en een stukje voor de swap van 2,8GB.
Als ik alle schijven heb aangeduid zoals het moet, kan ik onderaan niet aanduiden wat de schijf moet zijn voor de installatie. Ik zie in het lichtgrijs de harde schijf van de laptop en de usb stick maar kan geen van beide aanduiden dus kan de installatie niet gebeuren. Help, wat nu?
Zou de fout zitten bij dat stukje dat voor boot dient? Ik krijg namelijk een aantal opties om aan te duiden wat het mount punt moet zijn en weet daar niet wat kiezen, er komen wat afkortingen te staan. Moet er nog zo een boot partitie zijn of is dat met Ubuntu 24.04 niet meer apart nodig? En zo wel, wat zijn dan dat juiste mount punt en ik denk dat hij nog vraagt wat het file systeem is. In elk geval ik geraak nergens met de installatie, waarschijnlijk door die opties van het bios stukje.
Is er alstublieft iemand die mij kan helpen? Ik duid altijd aan dat ik de installatie handmatig doe zodat ik zeker kan zorgen dat mijn /home, waar al mijn bestanden op staan, niet geformatteerd wordt. Dat ging altijd al goed, alleen kan ik nu niet verder.
Kan iemand mij helpen op een manier die gemakkelijk te volgen is? Want ik ben geen zo heel geavanceerde Ubuntu kenner.
Heel erg vriendelijk duizendmaal bedankt alvast voor alle hulp. Geniet van de dag.
Groetjes,
Els