Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: absolute beginner  (gelezen 1951 keer)

Offline dirk

  • Lid
absolute beginner
« Gepost op: 2014/06/09, 19:39:37 »
Na meer dan 25 jaar gewerkt te hebben met MsDos en Microsoft programmatuur ben ik enthousiast begonnen met Linux.  Als ik de vragen en antwoorden lees op jullie forum dan voel ik mij nog meer een beginneling.   Hoe bouw ik mijn kennis op (programmatuur en syntax voor terminal opdrachten) en waar haal ik die vandaan (boeken en websites)?
Bij voorbaat dank,
Dirk (68 jaar).

Offline RikRik

  • Lid
Re: absolute beginner
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/09, 19:59:49 »
Na meer dan 25 jaar gewerkt te hebben met MsDos en Microsoft programmatuur ben ik enthousiast begonnen met Linux.  Als ik de vragen en antwoorden lees op jullie forum dan voel ik mij nog meer een beginneling.   Hoe bouw ik mijn kennis op (programmatuur en syntax voor terminal opdrachten) en waar haal ik die vandaan (boeken en websites)?
Bij voorbaat dank,
Dirk (68 jaar).
Iedereen hier was ooit een beginner, Ubuntu is de afgelopen jaren enorm aan kwaliteit verbeterd. Als beginner heb je dus een streepje voor op de nu ervaren gebruikers.  :D
Google en dit forum is wat mij betreft de vergaarbak van kennis, vooral als je de Engelse taal kan lezen is het aanbod van informatie enorm, maar zoals elke beginner, het is vallen en weer opstaan, maar vooral doorgaan. Succes!!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: absolute beginner
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/09, 20:03:38 »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: absolute beginner
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/09, 20:04:05 »
Je zou ook mijn webstek als beginpunt kunnen gebruiken:
https://sites.google.com/site/computertip/

Die is o.a. bedoeld als volledige snelgids voor beginners met Linux.

Het aardige is, dat je tegenwoordig vrij makkelijk in het diepe kunt springen met Linux: begin er gewoon mee en je leert gaandeweg wel hoe 't werkt. Succes!  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/06/09, 20:10:05 door Pjotr »

Re: absolute beginner
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/09, 20:22:50 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/

Inderdaad. Vraag me toch altijd af waarom het nieuwe mensen niet opvalt dat we een wiki hebben; Documentatie staat nochtans duidelijk in het menu.

Re: absolute beginner
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/10, 12:11:47 »
Hij heeft zelfs een voordeel,want hij heeft met MSDos gewerkt,en dus al bekend met een soort terminal.Ik vrees dat ik daar nooit ECHT aan zal wennen..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: absolute beginner
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/10, 12:47:21 »
Hij heeft zelfs een voordeel,want hij heeft met MSDos gewerkt,en dus al bekend met een soort terminal.Ik vrees dat ik daar nooit ECHT aan zal wennen..
=D De terminal! Heerlijk ding vind ik dat als je het eenmaal een beetje doorhebt. Een echte toverdoos.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: absolute beginner
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/10, 13:31:01 »
Veel mensen weten ook niet dat ubuntu zelf ook met een volledig vertaalde handleiding komt: zoek op 'hulp' in de dash om deze te openen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: absolute beginner
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/10, 15:46:36 »
Veel mensen weten ook niet dat ubuntu zelf ook met een volledig vertaalde handleiding komt: zoek op 'hulp' in de dash om deze te openen.

Net gekeken of dat ook zo is voor Xubuntu. Heb ik het juist dat die (nog) niet vertaald is?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: absolute beginner
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/10, 15:54:23 »
Ik heb even gekeken, die is inderdaad 100% onvertaald. Het nadeel is dat het heel veel werk is om documentatie te vertalen, en omdat zo weinig mensen weten dat het bestaat heeft het ook nog eens niet veel zin. Ik verwacht dus niet dat die documentatie (ooit) vertaald zal worden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: absolute beginner
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/10, 16:00:21 »
Een hulpdocument op de schijf, is statisch.... Ik vind zelf een dynamische hulpdocumentatie in de vorm van pagina's op 't Web, een beter instrument.

Offline Henkp

  • Lid
Re: absolute beginner
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/10, 16:10:46 »
@redmar, Hoe is het dan mogelijk dat ik sinds 16-05-2014 Xubuntu 14.04 LTS 64 bit volledig in het Nederlands draai. Het is wel degelijk vertaald maar om het helemaal goed te krijgen kijk dan voor uitleg op Pjotr zijn webstek,
https://sites.google.com/site/computertip/

Ik ik ben vanaf die tijd ook een beginner maar heb daar al ontzettend veel informatie vandaan en ja ik ben net zoals Dirk ook 67+ en 28 jaar ervaring op Commodore en MS Dos gebied met alle uiteen lopende software programma's en hardware installaties, zelf assemblage.

Dus Xubuntu kan je gerust installeren maar dan wel zorgen dat je bij de installatie de Nederlandse taal kiest, daar het standaard op Engels staat op de Live CD
En als er wordt gevraagd naar je keyboard instelling dat gewoon zo laten staan, daar dat voor de meeste hier in NL de beste instelling is.

Veel succes Dirk.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/10, 16:17:45 door Henkp »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: absolute beginner
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/10, 16:41:40 »
Ik heb even gekeken, die is inderdaad 100% onvertaald. Het nadeel is dat het heel veel werk is om documentatie te vertalen, en omdat zo weinig mensen weten dat het bestaat heeft het ook nog eens niet veel zin. Ik verwacht dus niet dat die documentatie (ooit) vertaald zal worden.

Ja, dat is gewoon de realiteit. Gelukkig is er dan dit Forum!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: absolute beginner
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/10, 16:44:44 »
@ Henkp het gaat hierbij niet om Xubuntu zelf maar de sectie Hulp in het menu.
Als je dat aanklikt krijg je een Engelstalige pagina op internet.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Henkp

  • Lid
Re: absolute beginner
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/10, 17:02:34 »
@pederoco, daar heb je gelijk in dat dit niet in het NL vertaald is. Maar het is dat je het nu zegt daar het mij helemaal niet was opgevallen. En wat de Engels betreft dat is nog wel te doen, en kom je er helemaal niet uit dan kan je altijd nog in Firefox een Google vertaal plug-in installeren en die vertaald tot duizend woorden naar het Nederlands. Dus problemen zijn er om op geloste te worden.  =D

Re: absolute beginner
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/10, 20:14:54 »
Een hulpdocument op de schijf, is statisch.... Ik vind zelf een dynamische hulpdocumentatie in de vorm van pagina's op 't Web, een beter instrument.

Hoeft niet statisch te zijn. De hulpdocumenten zijn losse pakketten. Als er dus een vertaling wordt bijgewerkt of iets van hulp wordt toegevoegd, hoeft alleen maar dat pakket een update te krijgen. Maar goed, ben het verder wel met je eens w.b.t. web-informatie :)

Re: absolute beginner
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/11, 07:23:46 »
Dirk welkom. Leeftijdgenoot.
Deze vind ik handig: http://www.linuxmanpages.com/
Xubuntu 15.04

Offline daniel

  • Lid
Re: absolute beginner
« Reactie #17 Gepost op: 2014/06/11, 16:12:17 »
Een boek van:    Aan de slag met ubuntu 12.04 second edition is in pdf bestand te downloaden in het Nederlands op:

http://files.ubuntu-manual.org/manuals/getting-started-with-ubuntu/12.04e2/nl/screen/Aan%20de%20slag%20met%20Ubuntu%2012.04%20-%20Tweede%20Editie.pdf


Re: absolute beginner
« Reactie #18 Gepost op: 2014/06/11, 16:56:01 »
En dan zijn er – je zou het bijna vergeten – ook nog papieren boeken. Sinds ik zo'n zeven jaar geleden overstapte naar Linux (Ubuntu) heb ik een aantal naslagwerken gekocht, waarvan de vooral volgende drie mij goed op weg hebben geholpen: Shell scripting – Steve Parker; Bash cookbook – O'Reilly; Ubuntu Linux Toolbox – Christopher Negus & Francois Caen

Offline Bobbie

  • Lid
Re: absolute beginner
« Reactie #19 Gepost op: 2014/06/11, 23:07:54 »
Dirk, wanneer je nog tijd over heb  :rolleyes:,  kan je hier http://damen.dommel.be/Ubuntu.html ook je hart ophalen en je verdiepen in de materie van linux  ;) en meer

Groetjes en veel plezier